Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?

Gestart door edward vrijdag 22 december 2017, 17:12:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Ik probeer in rijtuigen zelf led verlichting te maken,
dat lukt best goed, behalve het knippervrij maken van de verlichting...

Op de Led strip zit volgens mij al een gelijkrichter (dat zwarte dingetje waar s250 opstaat)
daarachter zou ik dan de condensator moeten plaatsen toch? Maar als ik dat doe knippert het net zoveel..
Zet ik de condensator voor dat zwarte dingetje, dan gaat-ie brommen...

Wie kan mij, in simpele taal graag, verder helpen?
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Heb je de Elco correct aangesloten? Anode (het lange pootje) aan de plus van de gelijkrichter.
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
elco juist aansluiten met weerstand van 100 ohm ervoor. + en - zie je duidelijk.  PS:  na de gelijkrichter.
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Beste nobody,
Jaja, die zit goed om, op het korte pootje staan heel veel minnetjes...

Beste Bellejt,
Dus weerstandje kopen?
En deze tussen + en - plaatsen?
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
is aangeraden.Anders wordt trouwens je centrale bij opstart erg belast omdat al die condensatoren hel snel willen opladen.Die weerstand verlaagd de mogelijke laadstroom in de tijd.
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
22uF is niet heel veel. Neem een grotere elco.
470 of 1000uF afhankelijk van wat er in je rijtuig past.
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Hoi Hero,

Ik kwam er al achter dat het wat weinig is ja, heb alleen op de 35v gelet, niet op de uF..
Zal 470uF aanschaffen, moet toch ook weerstandjes kopen blijkt :)
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
zoek mss eens op smd versie van de elco.Die zijn wat kleiner.Als het niet dringend is dan zijn die goedkoop te krijgen bij ali. Weerstanden heb je er daar 100 stuks voor 1.19 euro.
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Hallo Johnny,

Jaja, Ali is goedkoop. het is een kerstvakantieklusje,
Dus ik zal morgen naar een electrowinkel gaan
Om e.e.a. Aan te schaffen...
Kost me een eurootje meer, maar ik kan wel aan de gang :)
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
vergeet mss niet dat je ook 2 elco's van 220 ùF kan parallel zetten en dan 440 ùF hebt.Is soms makkelijker om weg te werken in een wagon.Die zijn dikwijls ook kleiner.
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
het is de bedoeling dat de condensator bijspringt op het moment dat de voeding naar de verlichting tijdelijk uitvalt, dat is duidelijk.
De totale capaciteit wordt almaar groter, 100 uF, 470 uF tot zelfs 1000 uF. Kennelijk is het probleem van knipperen niet zo maar opgelost in bepaalde gevallen.
Het is duidelijk dat de voeding daar moeite mee heeft (sommigen zien dit als een regelrechte kortsluiting en sluiten het systeem on middellijk af) en dat een serieweerstand van bv 100 ohm geen overbodige luxe is. Bij zes rijtuigen met ieder een condensator van 1000 uF kan het wel eens te weinig zijn.
De tijd waarin de condensator zich oplaadt wordt hiermee verlengd en de benodigde stroom dus verlaagd.
Echter, de tijd waarin de condensator zich kan ontladen om bij te springen wordt hierdoor verhoogd!
Is er wel eens iemand op het idee gekomen om een kleine snelle diode parallel over de weerstand te zetten zodat de condensator door de weerstand opgeladen wordt en door de diode ontladen wordt? Er is wel een kleine spanningsval over de diode, maar er gaan dan ook geen ampères door heen dus zal het wel meevallen.
Is dit een idee en/of heeft iemand hier ervaring mee?
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Zou het ook kunnen dat de massa niet voldoende is? De aanvoer van stroom kan met een condensator opgevangen worden maar de massa niet. Het lijkt mij verstandig ook deze goed te controleren.
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Die truc met die diode over de weerstand bij de elco is redelijk bekend.
Wordt ook toegepast bij locdecoders als je daar extra elco s bij zet.

Mvg Robin
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Citaat van: Kaleb op zaterdag 23 december 2017, 10:33:20
Zou het ook kunnen dat de massa niet voldoende is? De aanvoer van stroom kan met een condensator opgevangen worden maar de massa niet. Het lijkt mij verstandig ook deze goed te controleren.

Dan zou de condensator niet volledig worden opgeladen. De condensator kan je zien als een kleine accu met een hele beperkte energie capaciteit. Bij voldoende capaciteit ten opzichte van de gebruikte stroom kan de verlichting kortstondig blijven branden zonder dat er spanning van de rails op straat.
Als je te weinig capaciteit kiest gaat de energie al verloren voordat deze bij de gebruiker is. Immers de weg er naar toe is ook al weerstand en verbruikt dus ook energie (vermogen).

@Robin, staat de diode niet in de andere richting? Ik verwacht namelijk dat de weerstand de laadstroom beperkt en de diode er voor zorgt dat er snel stroom beschikbaar is (zet de weerstand buitenspel). Maar dat is een vermoeden, ik heb nog geen digitale ervaring.
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Oké Marius. Maar ik heb het over de massa naar de railstaven via de wielen  ;)
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Beste Peter,
Ik ben je een beetje kwijt, maar dat heeft meer met mijn kennis te maken,
In de basis begrijp ik je wel, je uitleg is helder, dank je!
Ik blijf toch even bij 100 ohm weerstandjes en
470uf/25v elco's, die heb ik net gekocht..Het weerstandje is een halve Watt, is dat OK?

Het gaat in dit geval om 4 rijtuigen, en het spoor draait op een Ecos 4A, zonder booster, wel ringleiding.
Daarnaast rijden er nog een Koploper 37421  en nog een stam van 4 rijtuigen 4265 met binnenverlichting

Beste Kaleb, jaja, massa is belangrijk, ik voer het met een goede koperen sleper (heet dat zo?) af over 4, heel goed schoongemaakte, wisselstroomwielen...de stroomsleper (+)  heb ik aan de ene kant van het rijtuig gemaakt, de afvoersleper (-)  aan de andere kant...
Kan het nog beter?

Bellejt, ik was net in totaal ? 1,90 kwijt, voor 5 weerstandjes en 5 elco's....da's te doen toch?

MdBruin, de 22uF elco werd bloedheet, toen ik m voor de gelijkrichter aansloot...
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
 @citaat  @citaat Geen massacontact = geen stroom.
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
@ Kaleb
maakt niet uit aan welke kant de verbinding verbroken wordt, de stroomkring wordt verbroken en er kaan geen stroom meer lopen.
Wat overblijft is de stroomkring tussen de = en de - van de condensator (met de verlichting ertussen). Die condensator neem de voeding dan over.

@ MdBruin
je hebt gelijk, de capaciteit is maar beperkt, om de verlichting echt te laten branden zonder spanning op de rails is wat anders nodig dan een condensator van 470 uF en dan is het maar de vraag of een weerstand van 100 ohm genoeg is om de voeding netjes te behandelen.
Je had het goed wat betreft de aansluiting van de diode, die gaat om de weerstand heen de condensator ontladen.
Het heeft overigens niets met iets digitaals te maken, we maken eerst gelijkstroom , weet je nog?

@ edward
je moet het maar even uitproberen, denk dat het wel voldoende is.
een kwart Watt zou ook al voldoende zijn.
dat van die aan en afvoersleper begrijp ik niet.
Normaal komt de stroom via de sleper naar het rijtuig en wordt via de wielen op de rails afgevoerd.
Een elco is voor gelijkstroom, bij wisselstroom (voor de gelijkrichter dus) slaat die gewoon door.
Je hebt geluk gehad dat die niet gelijk verbrand is, een wat grotere capaciteit is pure kortsluiting.
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Citaat van: edward op zaterdag 23 december 2017, 11:24:17
de 22uF elco werd bloedheet, toen ik m voor de gelijkrichter aansloot...
Dan heb je nog geluk gehad dat de elco niet ontploft is.
Ze hebben niet voor niet een polariteitsaanduiding op de behuizing.
je mag een elco nooit op een wisselspanning aansluiten, daar is ie niet voor gemaakt.

Als je een 100 ohm weerstand in de toevoer (+) van de elco zet, dan dien je er tevens een kleine diode (1N4148) in sperrichting overheen te zetten.
Dus met de kathode aan de gelijkrichter zijde en de anode aan de elco zijde.
Bij een korte spanningsdip, zal de elco over de diode ontladen en niet door de weerstand.
Zie voorbeeld ==> Klik
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Ad en Peter,

Klinkt idd als mazzel 8o 8o 8o

Ad:
Ga 'ns naar de diode 1n4148 kijken, is weer nieuw voor me...
Ik snap het pricipe iig, da's al wat...

Peter:
Stroom komt via de sleper en gaat via de wielen naar de rails.
Tussen/op de wielen zit zo'n koperen ding...geen idee hoe dat dan heet :)
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
is inderdaad niet overdreven van prijs.Kan je lekker verder en mss al bestellen voor de toekomst.De diode was ik vergeten te vermelden maar mag er zeker bij.Dat ding kost ook immers niks.
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
@edward
snap'm
@Kappa
dit bedoelde ik dus.
Als je even op de foto kijkt zie je de weerstand zitten, dit is een 4 bands weerstand, de waarde is dan 1k ohm, dan lijkt die diode wel nodig ja.
rood, rood, zwart, bruin is 1 k 2% en dan ook nog 1 W, zal wel metaalfilm zijn.
een gewone 1/4 W koolfilm is voldoende

edit:
@edward
massa veren heten die dingen geloof ik, ik heb nog metalen rijtuigen, dan is alles massa, soldeer er gewoon een draadje aan.
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Citaat van: edward op vrijdag 22 december 2017, 17:36:59
Beste nobody,
Jaja, die zit goed om, op het korte pootje staan heel veel minnetjes...

Beste Bellejt,
Dus weerstandje kopen?
En deze tussen + en - plaatsen?

deze vraag was nog niet beantwoord dacht ik?
nee, de weerstand tussen de + en de + van de condensator, in serie dus.
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
mss dit eens doorbladeren op pag 4 : https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=51225.45



Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Citaat van: peterzoetermeer op zaterdag 23 december 2017, 12:52:05
Als je even op de foto kijkt zie je de weerstand zitten, dit is een 4 bands weerstand, de waarde is dan 1k ohm, dan lijkt die diode wel nodig ja.
rood, rood, zwart, bruin is 1 k 2% en dan ook nog 1 W, zal wel metaalfilm zijn.
een gewone 1/4 W koolfilm is voldoende
Hoi Peter,
1kOhm is idd wel hoog, maar het was me puur om het voorbeeld te doen.
Foto is niet van mij zelf, ik stop er zelf 100 Ohm tussen.
Probleem gaat zich vormen als je de weerstand niet toepast en vele rijtuigen op de baan hebt staan met verlichting en elco direct op de + en - van de gelijkrichter.
Bij het inschakelen van de centrale, vormen al deze elco's een kortstondige kortsluiting, doordat ze allemaal kortstondig de volle laadstroom trekken.
De kortsluitbeveiliging van de centrale of booster zal dan al inspringen voordat alle elco geladen zijn.
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
ik denk dat bij 100 ohm die diode ook niet nodig is, zal weinig uitmaken
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Nou, alle spulletjes gehaald,
Alle draadjes gelezen/doorgenomen,
Volgens mij ben ik er wel uit!

In de bijlage een tekening, willen jullie er nog 'ns kritisch naar kijken?
Straks zet ik het in elkaar en ontploft de boel 8)

Ben zeer benieuwd naar je ervaren blik!
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
 @citaat @citaat
Massaveren!
Thanks Peter!!
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
lijkt erop dat dit wel gaat werken, alleen zie ik de - van de condensator nog niet aangesloten op de - na de gelijkrichter
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
na gelijkrichter :  + brug naar weerstand 100 ohm en andere kant weerstand dan naar + elco.De min (-) van de elco naar de min (-) van de gelijkrichter terug.De diode over de weerstand in verkeerde richting dus - aan + gelijkrichterbrug of maw de + aan de + van de elco.Het streepje dus weg van de elco
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Heb zelf 3 wagons rijden met 470uf zonder weerstand en diode bij mij levert dat geen problemen op kwa stroom opname waar je gewoon rekening mee moet houden is hoe hoger je stroom verbruik van de verlichting is hoe meer capaciteit je condensator nodig heeft.
Op die plakstripjes zit veel te veel vermogen aan leds dit moet je dus al gaan terug brengen met een weerstand.
Maar waar naar mijn idee meer valt te halen is in het contact tussen rail/puko en wagon(kwa knippering zit er maar weinig verschil tussen wel of geen condensator bij mij)
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
een condensator helpt natuurlijk alleen bij een klein rimpeltje, langdurige uitval van de spanning is moeilijker te compenseren.
Een goed contact is een must, maar dan nog kan het bij wissels of zo toch gebeuren dat er een hapering is.
Een heel klein beetje ATF op de sleper kan wonderen doen.
Er zit bij jou weinig verschil tussen wel of geen condensator en het knippert wel?
Als het niet knippert is dat mooi, als het wel knippert is de condensator te klein of de storing is wel heel erg.
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Ik weet het Peter, ken het trucje wel. Alleen nog niet bekend met de digitale besturing van treinen vandaar dat ik de opmerking maakte.

Een te grote weerstand zou ik persoonlijk niet nemen, de weerstand van de condensator is relatief klein waardoor er te veel spanning over de weerstand komt te staan. Het gevolg is dat hierdoor de condensator niet op de volledige baan spanning kan worden geladen. Bij 100 Ohm valt het nog wel mee, maar een paar kilo Ohm gaat het toch wel beïnvloeden. Bij 100 Ohm wordt de laad piek beperkt tot +/-180mA @18V, lijkt me genoeg en bij een juiste condensator zal deze niet volledig leeg gaan waardoor de belasting ook lager is.
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
digitaal? dit is gewoon de wet van Ohm.
Er kan alleen een spanningsverschil over de weerstand ontstaan als er stroom door loopt en als de condensator opgeladen is loopt er geen stroom meer.
Waar we het hier over hebben is de tijd die de condensator nodig heeft om op te laden. Die is afhankelijk van de waarde van de weerstand, maak je die 2 keer zo groot, is de oplaadtijd ook 2 keer zo groot.
Bij het knipperen zonder condensator valt de verlichting heel eventjes helemaal uit.
Met condensator zal de spanning even zakken van de 18V naar zeg 15V of zo.
De helderheid van de verlichting zal dan ook heel even iets afnemen, maar mede door de snelheid van het knipperen zal je dit waarschijnlijk niet kunnen zien.
Heb je een te kleine condensator dan zal de spanning te ver zakken en dan zie je het knipperen wel.
Een weerstand voor de condensator is dus een compromis om je voeding te beschermen bij het opstarten van de baan.
Een ongebruikte condensator loopt langzaam leeg, een restspanning blijft altijd wel over, maar zeg bij het opstarten zal de condensator opgelaten worden van bv 1,5V naar 18V.
Dat opladen gaat niet lineair, het opladen tot 99% vol duurt 5 keer zo lang dan het opladen tot 2/3 vol. Dat komt onder meer doordat het spanningsverschil steeds lager wordt (18-1,5= 16,5V , 18-17= 1V).
Maar 2/3 hebben we nog niets aan, dat is ongeveer 12 , maar dit geeft wel het grootste stroomverbruik voor de voeding.
Het is dus zaak de stroom te beperken bij het opstarten met een weerstand ertussen en voor het ontladen om het geknipper te compenseren die weerstand te omzeilen met een diode die in staat is de stroom veel sneller door te laten dan de weerstand.
Ik hoop dat het voor de lezers nu wat duidelijker is geworden, ik weet dat er veel misverstanden over zijn en je kunt nu eenmaal niet alles weten.
Led verlichting knippervrij maken lukt nu wel!
Zo, vanmorgen even aan de gang gegaan...
Eerst maar even proefstuk goed schoongemaakt,
dat scheelde al een klein beetje, massa is belangrijk :)
Beetje ATF helpt daarna ook altijd

Daarna, even provisorisch, de elco op de goed plek, geplaatst...en een stukje rijden
En de verlichting knippert niet meer, YEAH!

Nu dan stap terug: weerstand en diode goed plaatsen, dan kan de
definitieve inbouw beginnen...

Heren, hartelijk dank voor jullie input en uitleg, ben er heel blij mee,
Ik wens iedereen hele fijne feestdagen toe!
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
 @citaat    :thumbup:

Groet
Harald
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Op ali-express kwam ik een module tegen die misschien ook goed te gebruiken is voor het knippervrij maken van led's. Misschien nog een extra weerstand afhankelijk van het aantal/soort leds en het werkt.
Of maak ik een denkfout?
Het onderdeel is te vinden via de volgende link: module
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
is gewoon een gelijkrichter voor AC naar DC om te zetten.Heb je niks aan.
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Maar er zit wel een Elco op en dat is ook al beter.
Een losse gelijkrichter en elko is al voldoende.

Klik

groet
Harald
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Vooral het laatste plaatje op AliExpress
is leuk, een complete DIY set in onderdelen..

En hoe groot is het printplaatje totaal,
dat kan ik niet vinden?

Elco, weerstand, diode en gelijkrichter zitten er wel
allemaal in volgens mij...voor een euro per setje kan je niet
tobben, lijkt me...
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
nou, volgens mij ruim 3 euro voor een gelijkrichter en een elco (de rest heb je niks aan), kun je beter zelf wat op maat maken voor minder dan 50ct, hoef je er ook geen maand op te wachten.
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
Het is ruim ? 3 voor 5 stuks, dus de prijs valt wel mee. Als je verder zoekt kom je nog een andere tegen die nog iets kleiner is maar geen schroefaansluitingen heeft. die kosten $ 17 voor 20 stuks. gelijkrichter
Re: Led verlichting knippervrij maken lukt niet, wat doe ik fout?
je hebt gelijk, had ik niet gezien, 5 stuks.
Neemt niet weg dat het gebruik van 4 bakbeesten van diodes een beetje uit de tijd zijn.
Met 1 brugcel die veel kleiner is, voor die pakweg 20 mA per rijtuig, gaat het toch veel makkelijker?
De ruimte die het inneemt is meestal het grootste probleem.