Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

DCC++, het werkt ook met 3-rail inclusief bezetmelding

Gestart door AlbertG donderdag 21 december 2017, 21:18:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DCC++, het werkt ook met 3-rail inclusief bezetmelding
De DCC++ centrale bestaat uit een Arduino Uno en een motorshield. Totale kosten nog geen 10 Euro. De software is open source.
Met mijn beperkte kennis van de materie had ik het toch snel voor elkaar.
Klik voor filmpje

Meer info over DCC++

Albert.
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail
Leuk om te zien, heb de link maar in mijn favorieten gezet om het eens rustig na te lezen.
Komt goed uit, van het weekend heb ik nachtdienst  :D
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail
Lijkt me logisch indien de lok een decoder heeft die ook DCC verstaat, het digitale rij en schakel systeem heeft niets met 2-rail of 3-rail te maken, alleen het standaard terugmeldsysteem (massa detectie middels geïsoleerde stukken rails) van 3-rail kan niet bij 2-rail gebruikt worden.

Groet, Anne W
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail
Bedankt voor de reacties.

Wat voor de kenners logisch is, is voor mij als leek altijd weer een verrassing als het blijkt te werken. Tot nu toe zijn mijn Arduino projecten op niets uitgelopen, dit is de eerste die zomaar werkt.

Wat betreft de terugmelding, daar ben ik nog niet  uit. Ik heb een C-rails op de klassieke manier (lipje doorknippen, draadje er aan solderen) aangesloten op een vrije pin op de Arduino. Vervolgens crasht mijn laptop volledig. Daar gaat dus iets fout. Iemand suggesties?
Anne, is dit wat je bedoelt met dat de standaard manier niet mogelijk is?

Albert.
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail
Ben den Hollander
gast

Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail
Anne begint over 2-rail wat niet aan de orde is. Dat schept verwarring.

Als je terugmelding wilt zul je iets moeten bedenken om dat met DCC++ te laten praten of rechtstreeks met het trein besturingsprogramma.

Gr, Ben.
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail
Hoi Ben,
De Arduino beschikt over een aantal vrije pinnen die gebruikt kunnen worden als input voor terugmelding, echter ik vind in de documentatie tot nu toe weinig over hoe de aansluiting tussen de rails en de pin te realiseren. Ik had verwacht dat net zo te doen als bij de S88 modules, maar dat is niet goed voor mijn PC. In Rocrail is er een apart onderdeel voor ingericht dus dat is het probleem niet.

Albert.
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail
Hallo Albert,

Je gaat nu pinnen van de Arduino nu rechtstreeks verbinden met het digitale signaal of dat nu helemaal goed gaat weet ik zo niet. Maar er zijn al mensen die daar mee aan het hobbyen zijn:
Arduino's in serie als S88 bezetmelder interface: video en SW download en Arcomora: ARLOCO bezetmelder en Arduino als 16 voudige S88 bezetmelder, gekoppeld aan de ECoS

Groet Ronald.
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail
Je zou de railaansluiting met een opto-coupler aan de Arduino aan kunnen sluiten. Dan blijft alles mooi galvanisch gescheiden.

De voeding hiervan zou ik met een gelijkspanning doen, dus niet met baanspanning. Verder moet je het natuurlijk softwarematig nog regelen, ik weet niet of DCC++ dat kan.  Wel een heel leuk project!

Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail
Ronald,
Bedankt voor de links, dat is waardevolle informatie

Erik,
Ik heb geen idee wat een opto coupler is maar het is het waard om uit te zoeken.

Bij Houten digitaal heb ik gezien dat er Hall sensoren gebruikt werden. Die kunnen rechtstreeks op de motorshield aangesloten worden.
Op een Arduino Uno kun je maximaal 8 (en met een kleine aanpassing 10) melders aansluiten.
Wordt vervolgd.

Albert.
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail
Beste Albert,

Een opto-coupler is populair gezegd een lampje in een spanningscircuit wat in een ander spanningscircuit een schakelaar schakelt.

Officieel gezegd: een led en een lichtgevoelige cel in één component, die twee circuits galvanisch scheiden.

Toepassingen bijvoorbeeld https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:rm-88-n-o en https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:rm-gb-8-n

Groet, Anne W
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail
Citaat van: AlbertG op vrijdag 22 december 2017, 08:45:26
...
Wat betreft de terugmelding, daar ben ik nog niet  uit. Ik heb een C-rails op de klassieke manier (lipje doorknippen, draadje er aan solderen) aangesloten op een vrije pin op de Arduino. Vervolgens crasht mijn laptop volledig. Daar gaat dus iets fout.
...
Albert.

Daarom ben ik dus geen voorstander van Arduino, mensen hebben wel snel een resultaat, maar kennen de achtergrond niet, worden overmoedig, en doen dan domme dingen ...

Mijn advies: lees je wat in, al,is het maar in basis-electronica, zoek daarna eens in google op de combinatie
Arduino en dcc of modeltrein enz ...

Je mag van geluk spreken dat je laptop dit ?grapje? heeft overleefd, voor het zelfde geld blaas je je arduino en je moederbord op !
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail
En in deze ben ik het volledig eens met Kris, arduino is leuk maar vergeet de (basis)elektronica niet!
Pinnen van de arduino kunnen de spanning op de rails niet aan, deze kunnen maar 5.5V aan (VCC+0.5V t.o.v. ground)!
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail
Arduino zal best leuk zijn, maar heb je nu dan wel de juiste hobby, kan men zich afvragen.

Groet, Anne W.

Bouwer van de oude Edits centrale, echter niet omdat hij het zo leuk vond, maar omdat de centrale goed stond aangeschreven.
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail
hoi,

Citaat van: Anne W op vrijdag 22 december 2017, 23:56:49
Arduino zal best leuk zijn, maar heb je nu dan wel de juiste hobby, kan men zich afvragen.

Waarom zou iemand niet de juiste hobby hebben als hij / zij met Arduino en modelspoor bezig is? Dat iemand nog niet over wat basiskennis beschikt is iets anders. Maar je kan ontzettend veel met een 'Arduino' doen. Deze DCC++-centrale is een leuk project. Zo zijn er meer zoals een complete z21-centrale via Arduino. Genoeg te doen en te ontdekken met Arduino.

Groet Ronald.
DCC++ 3-rail nu ook met bezetmelding
Bedankt voor de reacties.
Mijn grootste hobby is het ontdekken van nieuwe dingen. Dus ben ik gaan duiken, wandelen in de bergen, vogels spotten en modelbaan bouwen. En nog heel veel andere dingen.

Weer on topic:
Ik heb de terugmelding nu ook voor elkaar. 2 Hall sensoren gekocht bij de lokale modelspoorwinkel. Helaas geen bijbehorende magneetje op voorraad dus een alternatief uit de speeldoos van de kinderen. Ik kreeg het eerst niet werkend maar uiteindelijk bleek de oplossing in de 2 weerstanden te zitten die parallel aan de Hall sensoren gezet moeten worden. (Google is mijn beste hulp).
Filmpje kijken

Albert.
DCC++, het werkt ook met 3-rail inclusief bezetmelding
Nog even een close-up van de Hall sensoren met weerstand.
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail inclusief bezetmelding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail inclusief bezetmelding
Sorry, ik heb me wat te veel laten meevoeren door mijn eigen "gevoel".

Groet, Anne W
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail inclusief bezetmelding
Citaat van: Anne W op zaterdag 23 december 2017, 11:18:39
Sorry, ik heb me wat te veel laten meevoeren door mijn eigen "gevoel".

Groet, Anne W

Voor mij geen probleem hoor, Anne. Ik stel je bijdrage zeer op prijs. En zo af een toe een kritische noot kan geen kwaad.

Albert.
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail inclusief bezetmelding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail inclusief bezetmelding
Beste Albert,

O.K., als we dan toch bezig zijn een vraagje: waarom Hall sensoren en geen reed contacten, ik ken Hall sensoren uit mijn scheepsdieselmotoren tijd, wij bewaakten er de draairichting van de motoren mee omdat de Hall sensor ook de volgorde van draaiing van een tandkrans kon bepalen.

Groet,  Anne W
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail inclusief bezetmelding
Ja maar Anne W, niet iedereen blijft hangen in de jaren 80 van de vorige eeuw, de huidige techniek wordt nu gebruikt door hobbyisten, die toen nog niet eens geboren waren. Die weten helemaal niet wat EDiTS is laat staan wat een Raptor is.

Maar toen gold ook een beetje basiskennis kan geen kwaad, een stukje software bedenken is niet zo moeilijk, maar om het via de juiste hardware te laten uitvoeren wordt en is een ander verhaal.
En wat we nu als groot voordeel hebben is het WWW. Maar het kan ook je grootste nadeel zijn, zeker als je de materie niet begrijpt.


Groetjes
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail inclusief bezetmelding
Citaat van: Anne W op zaterdag 23 december 2017, 12:18:45
waarom Hall sensoren en geen reed contacten
Groet,  Anne W
Anne,
Ik heb deze toepassing bij Houten digitaal gezien en het leek me wel wat. De Hall sensoren vallen minder op tussen de dwarsliggers en er werd bij verteld dat het betrouwbaarder is dan reed contacten.

Albert.
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail inclusief bezetmelding
Helemaal correct Albert, reedcontacten moet je helemaal niet willen.
De volgend stap voor je kan zijn, massadetectie galvanisch gescheiden via opto-couplers, kun je de lengte van je gehele trein detecteren. Dat kan soms heel erg handig zijn, ook kun je een verloren sleep ontdekken.  ;) Ook wel handig in een schaduwstation. Voorkomt aanrijdingen en eventuele materiaal schade.

Groetjes
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail inclusief bezetmelding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail inclusief bezetmelding
Beste Sprinter,

Komt er weer storm aan in het Zuid-Westen of zo, je had me ook gewoon kunnen vertellen wat een Hall sensor meer brengt als een reed schakelaar, dit afgezien van eventuele betrouwbaarheidsproblemen.

Succes met de verkoop van de s88-n OPTO aan Albert, verder ken ik je goed genoeg om te weten dat je het "bloed onder iemands nagels" vandaan kunt halen, het is je deze keer bij mij gelukt.

Groet, Anne W
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail inclusief bezetmelding
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. 😉
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail inclusief bezetmelding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail inclusief bezetmelding
Beste Olav,

:offtopic:

Ik tel al tot 1000, in Houten sla ik mijn arm om hem heen en zeg "goedendag Schilpad" en ik spreek positief over zijn producten, wat wil hij nog meer?

Groet, Anne W
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail inclusief bezetmelding
Hallo Anne,

Citaat van: Anne W op zaterdag 23 december 2017, 22:53:39
Succes met de verkoop van de s88-n OPTO aan Albert, verder ken ik je goed genoeg om te weten dat je het "bloed onder iemands nagels" vandaan kunt halen, het is je deze keer bij mij gelukt.

Heeft niets met verkopen te maken... Een Arduino kan je niet rechtstreeks aan de baan hangen. Als je geen reed-contacten of hall-sensoren wil gebruiken dan zal je een printje moeten maken. Deze sluit je dan aan op je Arduino en op de baan.  Een extra printje met opto-couplers bijvoorbeeld om te zorgen dat je Arduino niet opgeblazen wordt. (Wat AlbertG bijna deed bij zijn eerste poging om de boel aan de Arduino te knopen). Je bent dan een Arduino-shield aan het ontwerpen. Ook dat is een onderdeel van de hobby. Of je dan niet moet overstappen op standaard printen en dan de informatie van de bus gebruiken is dan een volgende vraag. :) Dat lijkt mij iets makkelijker. Daar is genoeg code voor te vinden.

Groet Ronald.
Re: DCC++, het werkt ook met 3-rail inclusief bezetmelding
Ik zou het op prijs stellen als persoonlijke vetes niet via mijn topics worden uitgevochten, het is per slot bijna kerst.

Iedereen bedankt voor zijn bijdrage.

Albert.