Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Steemwiek in aanbouw: Klimspiraal / Een Nederlandse baan in tijdperk V

Gestart door Steem maandag 18 december 2017, 23:31:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
mooi gemaakt steven, daar kan je al aardig wat treinen kwijt. succes met de bouw van het spiraal en de rest van het schaduw station :thumbup: :thumbup:
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
De baan ligt er inmiddels nog hetzelfde bij. Ik ben mij rustig aan het oriënteren wat ik wil met de baan, zodat ik weet hoe ik de elektra aan moet gaan leggen. Binnenkort wel al even wat gaten zagen en isolatie testen. Verder ben ik bezig met materiaal verzamelen en ombouwen. Zoals de sleep IC Berlijn rijtuigen voorzien van verlichting. Het gaat per rijtuig steeds sneller. Nog maar 2 te gaan.

Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
De andere 2 zijn ook gedaan. Het liefst plak ik er nog 3 achteraan en het liefst heb ik de lengteschaal ook 1:87 en het liefst heb ik dit en het liefst heb ik dat maar hier ben ik ook blij mee. :)

Wat wel nog moet is sluitverlichting en de 1731 voorzien van een kortkoppeling en LokSound M4. En ik denk dat het mooier is als de balkons niet doorschijnen aan de voor en achterkant? In ieder geval niet aan de zijde van de loc en achteraan.



Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Mooi werk steven.
Mooie verlichte stam zo.
Pijplines enschede verkoopt een door hun zelf ontwikkelde sound decoder van de 16/1800 en 1700 (1700 heeft een andere compressor, vandaar de 1700 los).
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Dat is wel interessant. Bedankt voor de tip. :thumbup:
Re: Start bouw "Steemwiek"
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Leuk stammetje, Steven!

Als je de loc toch van een andere decoder gaat voorzien, is het misschien een idee om gelijk de sluitseinen van de loc aan te pakken.
Op het forum zijn diverse mogelijkheden te zien hoe je die apart kan schakelen.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Oké nu ik wat meer ervaring op heb gedaan ben ik er achter gekomen dat de huidige tafel niet (meer) aan mijn wensen voldoet. Dit valt ook enigszins binnen de verwachtingen. Even op een rijtje wat er niet bevalt:


  • De (onder)doorkruiphoogte is te laag
  • Het verrijdbaar zijn van de tafel voegt weinig toe
  • De poten zitten op ongunstige plekken
  • De tafel is "verkeerd om" ontworpen voor wat ik nu wil

Eigenlijk heb ik het afgelopen jaar met het aanleggen van de baan de ervaring opgedaan die ik nodig had om de juiste tafel te bouwen. Andersom werkt het ook: de tafel heeft mij de ervaring gegeven van wat ik kan met de baan. Dat hiermee een jaar "verspild" is, is het wel waard denk ik. Door ook nogmaals dit artikel door te nemen ben ik nu tot het volgende gekomen:


  • De tafel wordt 20cm hoger waardoor ik circa 70cm (onder)doorkruiphoogte heb ipv de 35cm die ik nu heb
  • De tussenruimte tussen de verschillende niveaus wordt 23.5cm
  • De mangaten aan weerszijden komen uit op 70x70 cm

Op deze manier heb ik vrijwel overal maximaal 70cm nodig om bij te komen. Uitzondering hierop is de ruimte midden achterin. Verder is het hoogst liggende schaduwstation (zoals eerder in dit topic vermeld) meer een veredelde keerlus. Maar dat vind ik niet zo'n probleem.

Dan nog een aantal vragen:


  • Dalend kom ik voor de rechter helix op een percentage van 3.4%, is dat nog oké? (Stijgend kom ik maximaal op 2.9%)
  • Het zwaktepunt wat betreft bereikbaarheid ligt hem dus achterin in het midden. Is dit echt een no-go?
  • Hoogte tussen de lagen bij de helices is op zijn laagst 8.5cm. Kan dat?

Dat houdt natuurlijk wel in dat de zaag in de tafel moet. Eens kijken wat ik opnieuw kan gebruiken, en wat weg kan. De wielen kunnen sowieso weg, en de poten moeten hoger en komen op de plekken waar ze het minst in de weg staan. Ik heb ook nog een ontwerp geprobeerd die de kamer rond gaat, maar daar kom ik niet uit. Hier in ieder geval wat afbeeldingen van wat ik nu van plan ben, en ik zal ook het .any bestand toevoegen.



^ Het zichtbare deel. Links en rechts zal het begin van de helices ook nog zichtbaar zijn. Dit deel is nog verre van af en zeker.



^ Het zichtbare deel inclusief de helices. De helices maken 5.5 (links) en 2.5 (rechts) wentelingen.



^ Het bovenste schaduwstation a.k.a. de veredelde keerlus.



^ Het onderste schaduwstation. Het korte spoortje is bedoeld als "shortcut" voor mijn DE2 die kortere omlooptijden zal hebben dan de andere treinen.



^ De hele spaghetti. Zo is goed te zien dat de mangaten vrij blijven.







^^^ Enkele 3D weergaven.

Reacties zijn van harte welkom.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Dag Steven,

Laat ik beginnen met je te vertellen dat je lef hebt om opnieuw te beginnen.  :thumbup:
Velen blijven doorgaan totdat het doormodderen wordt.

Je wilt je onderstel verhogen tot 70 cm.
Ik wil je adviseren om dat nog wat hoger te doen.
Ik zit zelf op 73,5 cm en vindt dat net aan de lage kant. Minimaal 80 tot 90 cm zou (voor mij) beter zijn geweest.
Nu heb ik moeite om mij in mijn mangaten te bewegen en overeind te komen, maar mijn mangaten zijn iets kleiner.

Mijn tussenruimte is ongeveer 25 centimeter en is net voldoende.
Je kunt er met je hand tussen en bewegen mits je geen bovenleiding neemt.
Als je achterin moet zijn is het wat krap zeker als je een lok of rijtuig moet pakken.
De hoogte van je lok of rijtuig moet je van je vrije ruimte af trekken.

Jouw vragen:
1. Ik denk van niet omdat je daalt tenzij je hele lange zware treinen rijdt die de wagons/rijtuigen vlak achter de lok uit de rails kunnen drukken. Langzaam rijden is dan het advies.
2. Gebruik een opstapje (doe ik ook) een daarnaast kun je eventueel een handsteun voor in de douche of toilet o.i.d. aan de wand bevestigen waardoor je je daaraan vast kunt houden.
    een derde optie is de hiervoor genoemde douchesteun op een houten balk met blokken maken die je op bepaalde plekken in je baan kunt plaatsen.
3. De bovenleiding mast is 10 cm hoog.Daar moet dan nog de hoogte van de rijdraad af. Ik zou voor 9 cm gaan. 

Je werkt met winrail? en werk je daarin met lagen?
Plaats alles een laag hoger en teken op de onderste laag je balken.
Vervolgens plaats je je laag met schaduwstations en kijk of dat problemen geeft.
Let op dat je wissels niet boven een balk liggen.
Daarna de volgende laag en controleren of je mangaten vrij liggen en zo verder.
Ik heb dit zelf zo in SCARM getekent en het heeft mij een paar keer voor een misser behoed.


Misschien kun je de zijmuren benutten en daar een of twee kopstations maken?
Je geeft niet aan waarom het niet gelukt is om rondom te gaan.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Bedankt voor de antwoorden en input Henk! In principe kan ik alles nog wel wat omhoog doen, maar als ik 80 cm onder de tafel hou dan komt de bovenste laag rond de 140 cm hoog te liggen. Dit lijkt mij wat aan de hoge kant? Zelf zat ik zelfs te denken aan 65cm ruimte omdat dat altijd nog 35cm hoger is dan wat het nu is, en daar pas ik ook onder en aan de andere kant er uit. En daar heb ik maar 45cm over (ipv 70cm van de mangaten). Ik zal eens rustig wennen aan het idee dat de tafel heel hoog wordt.

Via een PB heb ik van Hero het idee gekregen om te kijken of ik 1 helix kan vervangen door een daalspoor. Hij stelde voor om de helix links weg te halen maar daar heb ik nou juist de meeste ruimte, omdat daar de doorloop niet zit. Ik heb dus ook een ontwerp gemaakt met een daalspoor die om de linker helix heen draait. Daar zitten een aantal voordelen aan, zoals betere bereikbaarheid vanuit de mangaten, een groter oppervlak van de tafel (wat meer ruimte geeft voor een industrieel spoor) en een helix minder (minder bochten en minder ingewikkeld). Het grootste voordeel is nog wel dat ik hierdoor 2 volwaardige schaduwstations kan maken. Het grootste nadeel is echter de ruimte vóór de baan. Die wordt nu wel erg klein en wordt haast een hokje. De doorgang daar naar toe is 33cm. Ik ben zelf niet de slankste en pas hier prima doorheen, en ik zou een stukje "afneembaar" kunnen maken, waardoor ik op een doorgang van 45cm kom. Dat is wat ik nu ook heb, en dat gaat prima. Maar ideaal is het natuurlijk niet.

De ruimte tussen de lagen is wel verhoogd naar 25cm ipv 23.5 en de ruimte tussen de niveaus in de helix zijn 9,1 cm geworden.

Om ook nog antwoord te geven op de vraag waarom ik niet uitkom bij een ontwerp rondom de kamer. Als ik 2 helices maak heb ik nauwelijks ruimte over, dus zal ik met daalsporen moeten gaan werken. Maar die komen met elkaar in de war en niet laag genoeg waardoor ik alsnog minimaal 1 helix in moet zetten. En dan nóg komen komen ze met elkaar in de war. Eigenlijk maak ik het mezelf hiermee nog lastiger. En dat is nog afgezien van dat ik dus ergens een doorgang moet hebben waar ik meerdere lagen rails moet kunnen ontkoppelen.

Ik zal weer wat afbeeldingen toevoegen. De eerste 8 zijn van het aangepaste ontwerp met 1 helix minder. De laatste 3 van het ontwerp rondom de kamer.

Ik werk overigens met AnyRail, niet met winrail.

Reacties zijn wederom van harte welkom.



^ De bovenste laag. Het blauwe stuk is de beweegruimte. Elk vlakje is 10x10 cm.



^ Het bovenste schaduwstation met daalspoor. De percentages zijn 3.4% voor stijgend en 3.7% voor dalend, maar daar valt nog wel iets in te sjoemelen.



^ Het onderste schaduwstation met helix. De helix heeft nu 9,1 cm tussenruimte tussen de niveaus en percentages van 2.9% voor stijgend en 3.3% voor dalend.



^ De hele mikmak. Opvallend vind ik de ruimte die rechts ineens "vrij" komt als mangat. Als ik daar rekening mee hou in de bouw van de tafel bied dat veel bewegingsruimte.



^ De volledige baan in 3D.



^ Zonder de bovenste laag.



^ Alleen het bovenste schaduwstation met daalspoor.



^ Alleen het onderste schaduwstation met de helix.

En hier de opzet van de baan rondom de ruimte met een "luikje" waar de rails dan afkoppelbaar moeten zijn op meerdere plaatsen.



^ Bovenaanzicht van het geheel. De helix rechts is dan nog niet eens ingebouwd.



^ 3D beeld.



^ Vol op de zijkant. Rechts is te zien dat de rails met elkaar in conflict komen.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Hoi Steven,

Zou het meer bewegingsruimte geven wanneer je zowel de helix als het daal/klimspoor enkelsporig zou maken? Je zou er voor kunnen kiezen om over die banen wel tweerichtingsverkeer te hebben, maar misschien heeft dat weer teveel invloed op je zichtbare treinenloop.

Groet Dennis
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Geen slechte gedachte. Maar ik denk dat het dan wel een heel lastige voorrangssituatie gaat worden. Ik denk dat als ik dat doe, dat ik het spoor dat om de helix loopt kortstondig enkelsporig moet maken.

Ik ga ook eens een mock-up maken van hoe mijn bewegingsruimte dan wordt.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Dag Steven,

Nog even terugkomend over de hoogte van het onderstel en de baan.
Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen of dit een baan voor het leven is of niet.
Toen ik zo oud was als jij was ik ook een slangenmens en dat is nu wel anders.
Dus dat vindt ik nog wel iets om je gedachten over te laten gaan.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Een hoogte van 1,40m voor het 'maaiveld' is best OK, hoor. Bij mij is het nog hoger, 1,65 tot 1,75 meter. Staand is dat op ooghoogte. Ik heb een vlonder gemaakt waardoor ik ongeveer 15 cm. hoger kan staan en ik gebruik bij het bouwen ook nog een trapje.
Tijdens het rijden sta ik doorgaans of zit ik op een hoge barkruk. Dat is net hoog genoeg.
Werken aan de onderkant van de baan kan min of meer staand gebeuren. Niet heel comfortabel, maar ik hoef niet te kruipen en mij door mangaten te wurmen.
Een rondom-door-de-kamerbaan is goed te bouwen als je de hoogte in gaat; bij de deur alleen bukken om in het midden uit te komen.

Groet en succes met plannen!

Peter
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2010

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Leuk dat je dat wilde idee van me helemaal hebt uitgewerkt.

Dat het vechten met de ruimte is ,das niets nieuws.

Misschien kun je het daal spoor en de spiraal  een halve winding combineren. Scheelt je een bocht en geeft wat ruimte.  Bovendien heb je een oversteek om ook aan de andere kant van de baan uit te komen.
Als je rechts rijd liggen de twee klimmende sporen daar naast elkaar.

Nog even ter referentie. Mijn maaiveld ligt op 125-130 cm.

Mvg Robin
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Bedankt voor de reacties weer allemaal. Ik denk dat ik voor een hoogte van 125cm voor de poten ga, met 25cm tussen de lagen en onderaan komt een plankbreedte van 10cm dus dan hou ik 65cm over aan de onderzijde. Het wordt, zoals gevraagd, geen baan voor het leven. Dus het is niet dat ik hier op mijn 60e nog onderdoor zal moeten.

Ik ga nog eens kijken of ik iets meer beweegruimte kan maken, zonder over te stappen op enkele sporen. Dat lijkt mij erg lastig "programmeren". Bovendien zit het grootste "probleem" rechts.

De baan en tafel zijn overigens inmiddels afgebroken dus de kamer is weer nagenoeg leeg. Wellicht dat ik de oude bakken ga gebruiken als moestuin bakken. De MDF platen zal ik grotendeels nog kunnen gebruiken, en er zullen vast een aantal latjes ook wel herbruikbaar zijn.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
En na de plannen moet er natuurlijk ook iets uitgevoerd worden. Daar ben ik vorige week mee begonnen. Dat geeft ook mooi een idee van hoe hoog en groot alles wordt, en hoeveel ruimte ik voor mijzelf over hou om straks naar de baan te kijken. Resultaat; hoog, groot en weinig (maar genoeg). :D

Wat je op de foto ziet staan is het linker frame van het onderste schaduwstation. Daar moeten nog 3 soortgelijke frames boven (met steeds 25 centimeter ertussen) en dan rechts nog zoiets.

Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Het begin is er Steven.  :thumbup:
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Steven

Heel mooi begin, en beter iets kleiner gaan dan groot en nooit klaar  :P
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Bedankt heren.

Alle hoge poten voor deze kant zitten er nu op, en ik heb tevens het schuine stuk vooraan bevestigd. De poten staan nog wat wankel en een beetje scheef, maar dat is natuurlijk omdat ze nog maar op 1 punt vast zitten. Met de volgende laag zal dat meteen een stuk beter zijn. Ik heb ook even als voorbeeld en voor test doeleinden een R2 cirkel neergelegd. Dat zit wel snor, ook al gaat er natuurlijk nog wat ruimte af aan de binnenkant vanwege het hout.

Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Het tweede frame zit er ook op. Alles lijkt nog prima bereikbaar voor straks. Maar dat zal pas echt blijken als de rails ligt.



Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Pootje linksvoor staat een beetje scheef. Ik zou er zelf een stevige paal gebruiken, net als die jij achter hebt gebruikt.
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Dat ziet er goed doordacht uit, Steven  :thumbup:

Nou nog een lekker dik matje op de vloer, je knieën zullen er dankbaar voor zijn  ;)

Grtz Tony
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
@basjuh - Volgens mij moet die hoek sowieso anders, want ik kom anders in de problemen met mijn rails. Die lat hoort op het schuine latje te zitten. Een 44x44 poot kan hier niet, maar geloof mij, het is allemaal al erg stevig. De hele zaak wordt ook nog aan de muur en de vensterbank vast gezet als alles klaar is. Maar bedankt voor het meedenken.

@Tony - Bedankt, en goed idee! :thumbup:
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
 @citaat Ah duidelijk. En graag gedaan ;)
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Steven

Dat word een deftige tafel, ben benieuwd als de sporen er op liggen
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Zelf ga ik bij mijn volgende baan helemaal langs de muur dus het loop gedeelte in het midden de deur zal naar buiten openend worden en als deze dat niet is zal ik dat zo maken.
Verder geen helix meer neemt te veel ruimte in en slecht bij te komen dus dan met een helling,tenzij ik genoeg ruimte heb voor een groot rangeer terrein dan zal het schaduw station compleet vervallen.
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Ik heb straks één helix en één daalspoor. Beide wel dubbelspoor. De helix kan ik vanuit het midden van de helix bij, omdat ik daar een opening van 70x70 heb.
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Steven,

een mooie constructie heb je reeds gemaakt,
al is je ruimte misschien beperkt, je kan er een mooie baan van maken
ik blijf dit zeker weer volgen , heb de notificatie al maar aangevinkt

grts Freddy
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Op 2 latten na is het linker deel nu af. Die 2 latten maak ik morgen nog zodat ik na het weekend met het rechter deel van start kan. Hier een klein kijkje achter de schermen;



^ Met een malletje teken ik op de juiste plek de sleuven af en zet ik een puntje.



^ Op dit puntje boor ik met een 16mm speedboor een gat. Dat is 2mm te weinig maar dat trekt toch wel recht met de zaagsnede tijdens de volgende stap. Ik boor net zo lang door tot de speedboor er aan de andere kant net uit komt. Vervolgens draai ik het latje om en boor ik vanaf die kant zodat het hout niet lelijk splintert.



^ Vervolgens zaag ik met de decoupeerzaag de rest uit. Mooi hoeft niet...



^ ... want als het in elkaar haakt zie je daar toch vrijwel niks meer van.



^ Het eindresultaat van deze noeste arbeid.



^ En bij de laatste lat blijkt alles prima uitgemeten, want die valt er bijna vanzelf in.



^ En voilá. Een driedubbele hoogslaper voor kabouters.
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Daar kun je heel wat (schaduw)kabouters kwijt, Steven  :P

Mooi timmerwerk  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Na links kijken komt rechts kijken, en dat ging een stukje rapper;



^ De basis voor rechts.



^ Bij toeval pasten de bakjes precies tussen deze spanten. Dat kwam best handig uit!



^ Vergeten een foto te maken van dat de poten er net onder zaten, want meteen door voor een test of alles klopt.



^ Richting de helix.



^ En vanuit de helix gezien. Dat past dus allemaal mooi. Alles is ook nog eens prima bereikbaar. Ook het stuk waarvan ik dacht dat het iets lastiger zou zijn. Dit deel helt trouwens nog een stukje naar rechts, vandaar de schuine poot. Dat is straks verholpen als de tafel tegen de muur vast gezet wordt.



^ Dus de rails even aan de kant en meteen door naar niveau 2.

En ja het wordt geen baan waar je met een grote groep van kan genieten, maar dat maakt het alleen maar exclusiever toch? Roeien met de riemen die je hebt.

Als het laatste niveau er ook op zit kan alles aan de muur vast gezet worden en daarna kan ik van start met de helix.
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Hoi Steven,
Grappig, ik heb 16 jaar in Steenwijk gewoond en noemde het ook altijd Steenwiek. Maar ik begrijp dat jij er niet woont? Tja, erg veel spoors is er daar niet. Een klein stationnetje met een paar goederen sporen. Mocht je er aardigheid in hebben om Leopards te verladen kun je er wel wat mee. 😊

Hoe ga je je helix opbouwen? Zie nu weer op vaste hoogtes allerhande steunlatten en/of dwarsspanten. Die gaan straks weer in de weg zitten! Een helix bouw je van 3 a 5mm triplex plaatjes in zes of achtkant opgebouwd met draadeinden M8. Met behulp van moeren en oplegringen kun je dan exact de stijging en tussenafstand instellen. Bovenleiding in een helix maak je van koperdraad dat aan de onderzijde van het bovenliggende nivo wordt bevestigd (solderen aan messingschroefjes).

Hoop dat je hier wat aan hebt,
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Bedankt voor je input Henk! En nee ik woon niet in Steenwijk. Ben er zelfs nog nooit geweest. :) Misschien was wat dat betreft "Steventer" een logischere naam geweest. Maar goed, dat kan altijd nog.

Wat betreft de helix. Als je naar de foto kijkt in deze post zie je inderdaad dat de helix door de spanten heen zal gaan. Maar nu zijn de spanten veel minder hoog en bovendien veel minder cruciaal. Want tussen de lagen komen ook nog verbindingen om het gewicht te verdelen. Ook is het aantal maal dat de helix door de spanten heen gaat stukken minder. Zo kan ik probleemloos delen van de spanten wegzagen waar dat nodig is.
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Nu ik er de beweegruimte nog voor heb ook maar bezig met de afwerking van de verlichting. De strips lagen al een poosje klaar, maar ik had nog niet helemaal een idee hoe ik het e.a. ging aansluiten en bevestigen. Op onderstaande foto's is te zien dat ik daar inmiddels uit ben. Aan het plafond komt in plaats van de plafonniere straks een 12v adapter met genoeg output voor de hele rits. En dan is straks gewoon met de muurschakelaar het licht boven de baan aan te zetten. Voor nu klooi ik aan met een laptop adapter. :)



^ In de hoek tegen het plafond een sierlijst zodat de verlichting onder de juiste hoek komt te staan.



^ Dit is de eerste helft voor 5 strips van 50cm. De tweede helft heeft 4 strips. Elke strip is makkelijk afzonderlijk te verwijderen voor het geval er iets aan mankeert.



^ De structuur in de muur steekt nu wel extreem af, maar dat is (nog) bijzaak.



^ En dit is het resultaat op de tafel. Onderstaand filmpje geeft ook een beetje een idee van hoe dat er straks op rijdend materiaal uit ziet, behalve dat dit dus het onderste schaduwstation is.

Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Inmiddels heb ik de LED strip over de hele breedte hangen.



Wat het volgende beeld geeft:



Hierna begonnen met de onderlaag voor het bovenste schaduwstation. Daar bleek dat ik veel te moeilijk had gedaan bij het onderste schaduwstation met allerhande moeilijke pas stukjes. Dus daarom die stukjes er weer uitgehaald en ook voor de onderste laag de "nieuwe methode" toegepast. Simpel, en recht.

Ik heb tevens van dat moment gebruik gemaakt om de sporen voor de pendeltreinen te verleggen en verlengen. Hierdoor wordt het rechter mangat 10cm smaller, maar dat is geen probleem gezien de lengte van dit gat. Ik kan er nog prima staan.

De hoekjes voor de binnenste bogen zijn te kort bemeten en zullen nog vervangen worden.



En met het leggen van de volgende laag krijg ik ook een goed gevoel bij de ruimte tussen de lagen. Die lijkt mij helemaal prima zo. Ik kan overal met gemak bij en heb zelfs ruimte over.



En tussentijds ben ik ook bezig met het omnummeren van een 1652 Utrecht (die ik dubbel had) naar een 1622 Haarlem. In 1995 reed deze loc rond met speciale tekst voor het 750 jarig bestaan van die stad dus dat past leuk in mijn tijdperk. Alleen waar ik bij een eerdere 6400 alleen de cijfers verwijderde met wasbenzine en een wattenstaafje moet ik bij de 1600 zo hard boenen dat de onderlaag ook mee ging. Zal wel het verschil tussen plastic en metaal zijn. Dus dat werd eerst overspuiten. Nu de vraag of dat zo een beetje mooi lukt of dat het verschil zichtbaar blijft. Want dan moet alle verf er af en moet ik het een stuk grondiger aanpakken.









Ik wacht rustig het drogen van de verf af. Als het mee zit kunnen morgen de transfers van Kleinspoor erop en daarna nog een blanke lak erover.
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
11 augustus al weer het laatste bericht. Oei! Tijd voor een update:

Het overspuiten van de 1600 op bovenstaande wijze heeft geen bevredigend resultaat opgeleverd. Dus die gaan gewoon helemaal blank en opnieuw. Wordt (ooit) vervolgd.

De baan zelf heb ik een beetje voor mij uitgeschoven. Ik was ontmoedigd door de hoeveelheid werk en ik had nou niet echt een idee hoe en wat ik moest doen. Daarnaast toch niet tevreden over het baanplan op de toplaag dus daar maar mee bezig gegaan. Daar is met hulp van enkele forumleden wat moois uitgekomen en dat heeft mij eindelijk weer de moed gegeven om verder te gaan. Ik was begonnen met wat isolatie leggen maar bedacht mij toen dat het veel handiger is eerst met het daalspoor aan de gang te gaan. Die lust uiteindelijk om de spiraal heen en daar kan ik dus straks lastig bij. Na wat denk- en meetwerk had ik een idee van hoe ik het ging doen en daar is onderstaande uitgekomen. De boel moet nog wel goed afgesteld worden, maar het werkt. Nu door naar het rechter deel van de tafel en naar de top!

Ik heb tevens van het moment gebruik gemaakt om ruimte vrij te maken voor de helix. Zoals eerder in dit topic vermeld werd zaten er nog een aantal latjes in de weg. Die zijn nu verplaatst.

Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Je bent weer lekker aan het knutselen gegaan. Ziet er goed uit.
Fijn ook dat je nu een baanplan hebt wat naar je zin is :thumbup:
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Mooie update steven.

Vraag. Waar koop jij het hout. Ik zelf bij de bouwmarkt, maar het nadeel is dat sommige dingen niet echt recht zijn.
Hoe los jij dat op.
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Ook gewoon bij de bouwmarkt. Ook hier is niet alles even recht maar dat maakt niet zoveel uit. Zó krom is het nou ook weer niet. En als het niet te dik hout is zoals die latten dan buigen ze wel een beetje mee waar nodig.
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Goed bezig met het bouwen  :thumbup:  :thumbup:

Citaat van: Hitmaan op dinsdag 03 maart 2020, 22:41:04
Vraag. Waar koop jij het hout. Ik zelf bij de bouwmarkt, maar het nadeel is dat sommige dingen niet echt recht zijn. Hoe los jij dat op.

Ga naar een goede houthandel. Dat kan een kleinere bouwmarkt zijn zoals een hubo of Multimate. Meestal hebben dat soort kleinere bouwmarkten maken ze ook nog zelf dingen voor mensen (kasten e.d.) daar hebben ze gewoon goed hout voor nodig. Voor mijn baan ben ik eens binnen gelopen bij een interieurbouwer. Die hebben meestal een betere kwaliteit hout. Zij wilden zelfs het hout netjes op maat zagen. Dus tekeningen inleveren en ik Zweeds woonhuis bouwpakket mee naar huis :) De extra investering is de afwezigheid van ergernis wel waard :)

Groet Ronald.
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Ziet er goed uit ga het nader volgen mooie locs heb je ook
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Ik heb de stijging nu kloppend, en kan nu de aansluiting maken naar het schaduwstation en daarna door naar de bovenste laag:





Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Hi Steven,

Je hebt er de vaart in met het bouwen, ziet er imposant uit maar kan je er (later) overal wel goed bij als er een storing of ontsporing is ?

groet
Harald
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Ik denk niet dat dit je laatste baan worden Steven je hebt minder ruimte tussen de lagen dan dat ik heb aangehouden en kan er net bij.
Verder lijkt baan opbouw er op die van mij niet kwa vorm maar meer dat het merendeel van de baan buiten zicht is dit lijkt op het eerste gezicht handig maar ik merk dat het steeds meer gaat irriteren en dat bvb de baan opbouw zoals Ben(ex lid spoorman) steeds interessanter word om je niet verstopt aan het rijden bent.
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Tja ervaring door te doen. Zal zeker niet mijn laatste baan worden. Het bouwen is groot deel van het plezier. Ik wil veel verschillende treinen op kunnen stellen en langs laten komen en dat kan zo. Ik heb de ruimte niet voor iets zoals Ben deed.

Wat betreft de bereikbaarheid: Ik kom overal goed bij. Ik heb 2 mangaten en er zit veel ruimte in het raamwerk. Ik heb al op beide onderste niveaus de rails gehad en als er iets was dan zat ik er zo bij. Daar maak ik mij eerlijk gezegd geen zorgen om. En vergeet niet Mark dat jouw onderarmen 2x zo dik zijn als die van mij. :D

Uiteindelijk zal de praktijk de beste leermeester blijken.
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Het is altijd een compromis veel rijdend materieel, hoeveelheid beschikbare ruimte, zichtbaarheid van de modellen. Ik zelf heb ervoor gekozen alles in beeld te houden, ook als het stil staat. Bij mij Geen schaduwstations dus, gewoon opstel vakken in het zicht. Om de verrassing erin te houden wel veel rijden in "tunnels", maar daar niet stilstaan. Dat is mogelijk bij mij omdat ik veel m2 ter beschikking hebt. Jouw plan ziet er uitdagend uit. Hoop dat je veel plezier beleefd aan het bouwen en het rijden.
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Hoi Steven,

Die bouwdip hebben we denk ik allemaal wel gehad dat je het even niet meer ziet zitten, maar gelukkig heb de de draad weer opgepakt en ben je lekker aan het bouwen.

Indrukwekkende constructie, ik volg je bouwvorderingen op de voet  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
En weer een stukje daalspoor erbij. Alles komt mooi uit en ik ben nu bij de laatste bocht aanbeland voor ik het hoogste niveau bereik. Ik wacht nog op 2 slanke meegebogen wissels en dan kan ik dat stuk MDF goed aftekenen en uitzagen.

Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Netjes en secuur aan het werk Steven! Zal vast en zeker een goed gevoel geven dat je (eindelijk) een trein kunt laten rijden :thumbup:
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Dat rijdt prima  :thumbup:.

Toen 'ie zo snel door de bocht reed, viel het me wel meteen op dat er nergens valbescherming is. Komt dat nog?