Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Steemwiek in aanbouw: Klimspiraal / Een Nederlandse baan in tijdperk V

Gestart door Steem maandag 18 december 2017, 23:31:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Hoi Steven,

Inderdaad je gaat hard man! Je treinenkamer lijkt vanaf de foto een niet al te grote kamer, maar als ik zie wat er toch aan rails gelegd gaat worden moet ik zeggen: Dat stemt me vrolijk voor mijn (nabije) toekomst;)

Aantal vraagjes:
Heb je jezelf al meer bezig gehouden met het baanplan? Of slokt de ruwbouw al de nu beschikbare tijd op? Weet je ook al welke rails je gaat gebruiken in je zichtbare deel?

Ik herken het trouwens wel wat je zegt over je kleine man: het maakt op die kleintjes echt een super indruk, zie ik bij mijn oudste dochtertje (bijna 2) ook.

Veel bouwplezier en ik kijk uit naar je volgende stappen!

Groet,

Dennis
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Het gaat inderdaad wel vrij vlot als je ziet wat er in nog geen maand gedaan is. Scheelt dat er zoveel vrije dagen beschikbaar waren en ik alles van tevoren al uitgetekend had. Maar vanaf nu zal het vooral experimenteren worden hoor, dus verwacht niet over een half jaar al de eerste scenery. :D

Er zijn al meerdere baanplannen gemaakt. De baan die je nu op de video's ziet is wat het ongeveer moet gaan worden op 2 belangrijke punten na:


  • In plaats van dat de rails over het spoor loopt komen straks aan beide zijden spiralen naar 2 schaduwstations
  • Het dubbele rangeerspoor ligt dan hoger en wordt uitgebreider

Ik wil gewoon C-rails blijven gebruiken, ook voor het zichtbare deel.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Hoi Steven,

Ik begrijp dan dat je dmv de toevoeging van de spiralen je dus eigenlijk een "opgepompt" hondenbot baan maakt. Daardoor kun je de treinen van beide kanten voorbij zien komen. Smart!

Ik blijf je bouw volgen.

Groet,

Dennis
Re: Start bouw "Steemwiek"
Hoi Hoi. Ff genoten van de bouw van jd baan. Schitterend kan ik ook nog wel een paar ideeen van gebruiken voor onze baan in aanbouw (station Oldambt) Gr KJ Elize en Sophie
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
@ Dennis - Klopt, en door 2 schaduwstations met keerlussen te maken komen de treinen ook terug van waar ze komen (alleen dan op het andere spoor).

@ Elize & Sophie - Dat is mooi!
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Inmiddels aan de gang met de wissels. Ik had 1 Märklin wisseldecoder maar dat gaat toch al snel in de kosten lopen als je het allemaal zo wil doen. Dus vorige week een Digikeijs DR4018 gehaald en 3 extra aandrijvingen. Dat ging allemaal zoals gewenst en dus vandaag meteen maar 8 aandrijvingen, nog een DR4018 en een extra voeding van Viessman erbij. Er zijn nu 7 wissels digitaal en de komende week ga ik de andere 7 aanpakken. Voor nu is het allemaal nog matig weggewerkt omdat ik de plek voor alle kastjes nog niet heb bepaald. Dus gewoon wat extra draad eraan en gaatjes in het blad geboord.



^ De geslaagde test met 5 wissels.



^ De gaten.



Loshangende kabels aan de onderkant.



^ En zo zie je er niks meer van.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Netjes!
F.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
De overige wissels zijn aangesloten waarmee het aantal elektrische wissels op 15 komt. Er bleef zelfs nog 1 poortje over voor een ontkoppelrail. De volgende stap voor de baan is nu om mij te oriënteren op bezet/terugmelders en het aansturen van de baan via de pc.

Vandaag heb ik een hoekje vrij gemaakt om een klein bureau te plaatsen waar ik aan kan knutselen. Meteen maar gebruik van gemaakt om wat te oefenen met de LEDs voor in de 1600. Dat scheelt weer opruimen want nu kan ik het lekker laten liggen en ben ik ook meteen bij de treinbaan.

Dat verschrikkelijk behang moet ik nog wat op vinden. Maar ik besteed de centen en tijd momenteel liever aan het materiaal dan aan de kamer.

Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2013

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lichtblauwe muurverf van de action goedkoop klaar  :D

Gr Alex 0850
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Nou er moet sowieso een plaat achter de baan komen. Ik denk dat ik de muren gebroken wit of midden grijs ga doen. Alleen dat is geen oplossing voor die lelijke structuur maar misschien moet ik daar gewoon vrede mee maken. En de hele kamer kan wel een likje verf gebruiken.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"

Lekker knutselhoekje, Steven  :thumbup:

Geen extra lamp erbij ?

Grtz Tony
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Jawel maar die staat uit beeld en op de baan. Er moet nog een plank (of 2) boven het bureau komen waar ik de lamp op zet zodat ik mooi licht van boven heb.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Mooi hoekje Steven.
Ziet er (nog) netjes uit.
Dat was bij mij in het begin ook zo maar moet je nu eens zien.  8o 8o

Heb je geen leuke poster van een trein dien je daar (voorlopig) kunt ophangen?


Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Leuk idee! Maar nee dat soort dingen heb ik niet. Wellicht iets voor de toekomst.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Niks mis met dat behang, zit ook in mijn zoldertrapgat. Erfenisje van mijn voorganger.
F.
Re: Start bouw "Steemwiek"
ziet er goed uit hoor,
mdf is mij tot nu toe prima bevallen.
hoe wil je de boel aan gaan sturen?
groetjes marijn
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
hoi steven,
ik kwam net toevallig op je draadje uit, ziet er allemaal erg mooi uit. en mooi nederlands materieel. ik blijf je volgen
succes met het bouwen :thumbup: :thumbup:
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Bedankt Marijn en Tim.

@Marijn - Dat is nog een zoektocht. Ik ben nu vooral bezig met materiaal verzamelen en ombouwen. De stap erop is denk ik de schaduwstations en vervolgens wil ik mij meer richten op de aansturing. Voorlopig dus gewoon nog met de MS2's.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2014

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Als ik me niet vergis is populieren multiplex wat word aangeraden sterk en licht en isoleerde ook beter dan mdf.
En nog een ander nadeel van de sleper onder de 4265 is dat de wagons vrij licht zijn en deze snel worden opgedrukt,Ga zelf gebruik maken van een stroomvoerende koppeling met voeding uit de lok aangezien de verlichtings printjes rond de 10ma verbruiken is dat niet zo'n probleem.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Na een periode van rondjes rijden, locs ombouwen en oriënteren is het nu tijd voor de volgende stap: De schaduwstations.

Als ik naar andere banen kijk en bedenk waar en hoe ik mijn spiralen wil hebben, dan krijg ik het gevoel dat ik toch iets verkeerd heb gedaan. De planken waarmee de spanten zijn gemaakt zijn zo hoog dat de spiraal bij elk rondje door elke spant komt. Omdat er tussen elke "laag" 7,5 cm zit blijft er weinig van de spanten heel. Dat komt de stevigheid van het geheel natuurlijk niet ten goede en bovendien gaat daarmee heel veel werk verloren.

Mijn idee is nu om de laag met de spanten te laten zakken tot de hoogte van het laagste schaduwstation (er komen er 2). Dit is dus ter hoogte van de smallere balkjes op onderstaande foto. Zo kan ik van onderaf gaan opbouwen en behoudt ik toch een deel van de stevigheid.

Voor ik daar aan begin een vraag: Zie ik een optie over het hoofd of maak ik ergens een denkfout? Dan hoor ik het graag!

Re: Start bouw "Steemwiek"
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Hoi Steven,

Eerlijk gezegd denk ik inderdaad dat dit het beste is. De smalle dwarsbalkjes onderaan dus weghalen, vierkante gaten in de bovenplaten maken zodat de staande balken er doorheen kunnen en dan de hele bovenplaat laten zakken. De bovenplaten gebruik je dan als basis voor je onderste schaduwstation. Je zichtgedeelte helemaal bovenop wil je misschien ook wel niet op zo'n grote vlakke plaat leggen. Ten eerste heb je namelijk (grote) gaten nodig op die plek waar de spiralen uitkomen, maar verder kun je ook makkelijker meer hoogteverschillen aanbrengen op je zichtgedeelte als je daar met kleinere platen gaat werken.

Vraag je verder af of je wel spiralen nodig hebt. Die dingen nemen heel veel plaats in en misschien kun je ook met een normale helling van schaduwstation 1 naar station 2 en de zichtverdieping gaan. Langs de muurkant heb je veel vrij veel lengte waar een rechte helling ophoog zou kunnen lopen (eventueel met een ruim extra rondje langs de binnenkant van staande balken). Kijk anders gerust eens naar mijn baanplan en hoe ik het gedaan heb. Misschien heb je daar wat aan.

Groet, Marc
Re: Start bouw "Steemwiek"
Gerrit-1959
gast

Re: Start bouw "Steemwiek"
Hallo Steven,

Jij loopt tegen hetzelfde probleem aan, waar ik ook tegen aanliep. Ik heb mijn houten spanten vervangen door stalen hoekprofielen. Gezien mijn bedoelingen was dat een 'hel of a job'.
Het laten zakken van je hele tafel is nogal wat en dan vervolgens erop gaan bouwen is ook wel een dingetje, als je kijkt naar de stevigheid. Overweeg eens het volgende:
op de plek waar de helix moet komen de spanten vervangen door verticale platen. Je kunt dan gewoon een gat boren/zagen in de plaat, waar de helix langs moet. Deze platen hoef je niet kruiselings te doen. Ik denk dat alleen van voor naar achteren al volstaat. Je zou de platen zelfs tegen de spanten aan kunnen schroeven. Ik denk, dat het de meest eenvoudige oplossing is.
Ik denk ook, dat je gewoon 9 m plaat kunt gebruiken. Het komt te 'hangen' en dan is 9 mm genoeg.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Bedankt voor het meedenken. Het "omruilen" van de niveau's viel heel erg mee. Ik heb het eerst bij 1 deel gedaan en dat ging prima. De stevigheid is ook prima, en dat is nog zonder extra verstevigingen. Er komt nog een niveau tussen en tussen de lagen wil ik verticale balkjes plaatsen zodat het stevigste gedeelte ook een gedeelte van de bovenkant draagt. Daarnaast komen er balkjes in de hoeken om ervoor te zorgen dat de bovenkant meer "lichaam" heeft. Zie de tweede foto onderaan met de groene uitbreidingen voor wat ik bedoel. Mocht dat niet voldoende zijn, dan heb ik nog genoeg andere opties om de bovenkant te verstevigen.

Ik heb straks 19cm tussen de niveau's. Dat lijkt mij voldoende om boven de treinen langs te reiken. Er blijft 35cm aan de onderkant over voor mijn Ikea dozen en om onderlangs te komen. Ik heb ook het paarse rolgordijn vervangen met een verduisterende witte en ga van de week de vensterbank en de gordijnkoof wit verven. Dan later nog gaten vullen in de muren en het behang sauzen.



^ Situatie zoals het nu is.



^ Situatie na extra verstevigingen.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"

Hoi Steven,

Dat ziet er meer dan stevig en stabiel genoeg uit, hoor  :thumbup:
Ik vraag me wel af, hoe je de hoeken rechtsboven op de foto's kunt bereiken.

Al met al, ga je wel als een raket en dat is leuk om te zien en volgen :P

Grtz Tony
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2014

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Is het de bedoeling dat je over de baan gaat lopen anders is het wel een overkill al die dwars balkjes ;)
Heb zelf een baan van 1,20 x 3,60 en om de 60 cm een dwars balk met 12 mm multiplex dat is nog sterk genoeg om op te zitten.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
@Tony - Als je op de vorige pagina kijkt zie je dat de hele tafel verrijdbaar is. De ruimte die ik normaal aan de voorkant heb, heb ik dan aan de achterkant. Dat is zo'n 45cm. Ik kan daar komen door op de grond te liggen en de tafel over mij heen te trekken.

@Mark - Ja, wellicht is het wat overdreven maar dat is leermateriaal voor een volgende keer.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"

Oei Steven, dan heb ik slecht terug gekeken. Sorry  :oops:

Maarre, alsnog ook petje af, hoe je de zaak al aan het rijden hebt gekregen  :thumbup:
Ik had de filmpjes nog eens bekeken  :P

Grtz Tony
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Ja de treinbaan begon inmiddels ook een beetje vol te raken. Mijn broer (die elke keer als hij langs komt met 10 minuten op de treinenkamer zit) klaagde al constant over de hoeveelheid treinen t.o.v. de hoeveelheid rails. Hier nog een video van de situatie vlak voor de opruiming (er mist alleen nog een BR64 die er vlak na nog aangeschaft is). Je ziet een stomende BR 18 505 zijn rondje maken. Let op met het volume, ik had dit nog niet teruggedraaid en het kolenscheppen maakt nogal wat herrie.



(let niet op het open stopcontact, daar wordt ook aan gewerkt!)
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
ziet er goed uit steven :thumbup: :thumbup:
mooi filmpje ook nog. eigenlijk hoort er op zo'n baantje met nederlands materieel een grote BR01.10 stoomloc rond te denderen >:-D ssn stijl :P
1 klein dingetje, in het filmpje laat je je stomer links rijden. als je nederlands (afgezien van je 18.5 en 64) wilt gaan rijden, is het dan niet mooier om net zoals in het echt rechts te rijden? :idea:
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
 @citaat in Duitsland wordt ook rechts gereden  ;)
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Goede tip Tim. Daar ben ik overigens nog totaal niet mee bezig, maar ga ik zeker doen in de toekomst als dat is hoe het hoort.

Qua stoomlocs wil ik een kleine collectie opbouwen die overeenkomt met wat er bij de VSM rijdt. Alleen de BR64 voldoet daar nu aan. De 18 505 is een "gast" (vind ik gewoon een héle mooie stoomloc) en de 89 is gewoon jeugdsentiment.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Ziet er goed uit Steven, hebt ook al aardig wat bij elkaar verzameld!   :)

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
steven,
geen haast, zelf rijd ik ook links, maar ik heb alles onder tussen vast zitten. treinen de andere richting op jagen zou je zeggen, maar er zitten bij mij een paar wissels die 1 kant op nogal vaak voor ontsporingen zorgen, dus ben ik nu eigenlijk gedwongen om 'verkeerd' te rijden. zelf zit ik er niet mee. het viel mij nu op dus ik dacht ik meld het even, en wat tony ook zegt, in duitsland rijden ze ook rechts. in belgie rijden ze dan wel weer aan de linkerkant.

de vsm ken ik goed, leuk lijntje en mooie collectie. en ja, dat er dan een stomer tussen zit die niet helemaal klopt zoals het hoort, zolang je het zelf maar mooi vind toch ;)
succes met de verdere bouw van je baan.  :thumbup: :thumbup:
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Ja het moet ook zeker gewoon mooi zijn! Maar ik probeer mij wel zoveel mogelijk aan mijn tijdperk te houden.

De gordijnkoof en vensterbank zijn nu ook wit, en er is een nieuw stopcontact gekomen. Ik bleef heel erg te twijfelen wat ik nu met dat lelijke behang moest: sauzen of vervangen. Uiteindelijk is het het laatste geworden. Wat meer werk, maar dan weet ik zeker dat ik niet over een poosje alsnog spijt krijg. Het behang is er af en de gaten zijn gevuld. Net bij de bouwmarkt een grote rol renovatievliesbehang gekocht die er volgende week op kan. Waarschijnlijk moet er dan nog een laagje verf op, maar dan is het wel mooi strak en egaal. En geen roze/paarse waas meer!



Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Goede beslissing Steven, beter nu als later wanneer de baan er staat.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Steven,

het is even een lastige klus en mogelijk bekruipt je de gedachte dat je stappen achteruit doet maar ik ben er van overtuigd dat je hier geen spijt van gaat krijgen.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Citaat van: Steem op vrijdag 18 mei 2018, 21:17:09
Net bij de bouwmarkt een grote rol renovatievliesbehang gekocht die er volgende week op kan. Waarschijnlijk moet er dan nog een laagje verf op, maar dan is het wel mooi strak en egaal.
Dat zou ik zeker doen. Je kan er gewoon latex op smeren. Afhankelijk van de soort latex, is 1 à 2 lagen voldoende. En als je het strak gelijmd hebt, zie je de naden niet meer. Anders zou je deze nog kunnen opvullen met muurvuller en vervolgens latex overheen smeren.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Dat wist ik niet, dat je die naden op kon vullen met muurvuller. Dat is wel een goede tip. Ik heb nu wat naden over elkaar liggen... Heeft wel als voordeel dat het lekker snel ging en ik gister de hele kamer heb kunnen doen.



^ De laatste bobbels waren er vanochtend ook uit.
Re: Start bouw "Steemwiek"
 @citaat Die ervaring krijg je als je een nieuwbouwhuis van boven tot beneden in de renovlies plakt en saust :-)
Re: Start bouw "Steemwiek"
 @citaat Met satehsaus? >:-D
Re: Start bouw "Steemwiek"
De hindoestaanse variant :D
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Het verven zit er op! En het bovenste frame zit nu op het laagste niveau. 3 van de 4 MDF platen moeten nog mee verhuizen maar daarvoor moeten de hoeken eruit. Daarna weer langzaam naar boven bouwen. Al dat wit oogt een stuk rustiger en hoewel het licht nog vrij geel is (wordt aan gewerkt) is de oranje/roze zweem grotendeels weg. Nu zijn het vooral de gelige lampen en het MDF die de boel een beetje doen verkleuren.





Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Nu de kamer klaar is wordt het tijd voor het opbouwen vanuit de schaduwstations. Hiervoor wil ik spiralen bestellen bij modelspoorelektronica.nl. Daarvoor moet ik wel eerst weten hoe ik e.a. wil hebben maar zoals ik er nu over denk gaat het zo worden (tips en reacties zijn welkom):



^ Zichtbaar gedeelte (nog simpel, maar wordt uitgebreid met station- en rangeersporen).



^ Het "hoge" schaduwstation. Een veredelde keerlus. Met links ruimte voor de andere spiraal.



^ Het "lage" schaduwstation met 3 lange opstelsporen.



^ De hele reutemeteut over elkaar.
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Ik ben begonnen met het onderste schaduwstation. Ik heb een kleine misrekening gemaakt in mijn tekening omdat ik er vanuit ging dat de tafel rechts 130cm diep was, i.p.v. die 120cm die hij is. Dus ik moet de tafel iets uitbreiden. Dat komt niet heel erg slecht uit want ik zie nu dat ik hem beter meteen maar 135cm kan maken.



Re: Start bouw "Steemwiek"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Hoi Steven,

Kan gebeuren toch, we zijn geen professionele modelbouwers.
Gelukkig kun je er mee verder zonder de boel weer te moeten afbreken, je bouwwerk ziet er  :thumbup: uit.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
ziet er netjes uit steven.
en tja, een rekenfoutje, kan gebeuren. je hebt zo te zien wel een mooie stevige tafel en straks als alle sporen liggen kan je genieten van je opgebouwde collectie en dan rustig aan de scenrey beginnen.
succes en veel plezier met de verdere bouw. :thumbup:
Re: Start bouw "Steemwiek"
Hoi Steven,

Ik heb even zitten kijken naar je baanontwerp en ik snap dat je de verschillende niveaus op deze manier aan elkaar knoopt. Ik heb alleen m'n twijfels over het zichtbare deel. Misschien is het het gebruik van c-rails met een vrij strakke geometrie, maar ik vind het plan er vrij statisch uit zien. Overal waar je langs de baan staat, heb je hetzelfde uitzicht. Misschien is de L-vorm iets om los te laten, en meer als een diagonaal aan moet leggen. Je zou de bocht linksonder nog een beetje door kunnen laten draaien en zo vloeiender weer rechtsboven het toneel kunt verlaten.
Begrijp je een beetje wat ik bedoel? Ik heb helaas geen programma op deze computer om het te tekenen.

Dit is wel opbouwend bedoeld overigens! De onderbouw ziet er stevig uit, daar kunnen heel wat treinen door gedragen worden;)

Groet,

Dennis
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
 @citaat
je moet er zelf wat van maken, ik heb op een plaat van 2,5 bij 1,8 meter ook maar een simpele ovaal met wat rangeersporen liggen. en dan verder aangekleed met scenrey. heb medeforumers vaak genoeg horen zeggen dat mijn baantje grote lijkt dan die in werkelijkheid is.
als steven het zo wilt hebben en er zo tevreden mee is, of al in gedachten heeft hoe hij het wilt aankleden zou ik gewoon zo doorgaan en dan zien we wel wat het wordt.
het is natuurlijk aan steven, maar ik wilde er toch wat op gezegt hebben, ik denk dat het zo ook wel leuk kan worden. ;)
Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
@Dennis - Bedankt voor je input. Het zichtbare gedeelte is echter nog verre van zeker en niet af. Dit is gewoon om aan te geven waar het spoor tevoorschijn komt aan beide kanten. Dit moet nog uitgebreid worden met station- en rangeersporen. Het is zelfs nog mogelijk dat ik inderdaad weer voor een diagonale baan ga zoals ik ook als testbaan had (zie onderstaande video, maar in plaats van een brug verdwijnen de sporen dus naar de schaduwstations). Dit heeft echter weer zijn eigen nadelen. Zoals weinig ruimte aan één zijde van het spoor, een rare kijkhoek en een onlogische knik.

Overigens is de tafel aangepast. Er komt nog wat versteviging bij maar dit werkt voor nu. Ook gelijk maar even een Roco Hippel voorzien van een MFX decoder en weer soepel rijdend gemaakt.





Re: Start bouw "Steemwiek"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Start bouw "Steemwiek"
Her en der moet er nog wat bijgeschaafd worden maar in de basis klopt het. Tijdelijk een verbinding gemaakt met het begin van de spiraal zodat ik het spoor kan testen en waar nodig schoon kan maken of aanpassen. Er moet wat meer ruimte ontstaan langs sommige palen, mogelijk haal ik simpelweg wat weg met een houtbeitel. De palen zijn daar dik genoeg voor. Ook even rondjes rijden met een schoonmaakwagonnetje. Volgende week eerst even wat schuine stukken maken zodat de stoelen weg kunnen.

Het gekke wisselstukje in het midden is zodat mijn hondenkop die zogenaamd moet pendelen niet in de rij hoeft te staan en als het ware het schaduwstation "afsnijd". Ook komt de trein dan steeds met dezelfde kant naar voren boven.