Bedankt voor de antwoorden en input Henk! In principe kan ik alles nog wel wat omhoog doen, maar als ik 80 cm onder de tafel hou dan komt de bovenste laag rond de 140 cm hoog te liggen. Dit lijkt mij wat aan de hoge kant? Zelf zat ik zelfs te denken aan 65cm ruimte omdat dat altijd nog 35cm hoger is dan wat het nu is, en daar pas ik ook onder en aan de andere kant er uit. En daar heb ik maar 45cm over (ipv 70cm van de mangaten). Ik zal eens rustig wennen aan het idee dat de tafel heel hoog wordt.
Via een PB heb ik van Hero het idee gekregen om te kijken of ik 1 helix kan vervangen door een daalspoor. Hij stelde voor om de helix links weg te halen maar daar heb ik nou juist de meeste ruimte, omdat daar de doorloop niet zit. Ik heb dus ook een ontwerp gemaakt met een daalspoor die om de linker helix heen draait. Daar zitten een aantal voordelen aan, zoals betere bereikbaarheid vanuit de mangaten, een groter oppervlak van de tafel (wat meer ruimte geeft voor een industrieel spoor) en een helix minder (minder bochten en minder ingewikkeld). Het grootste voordeel is nog wel dat ik hierdoor 2 volwaardige schaduwstations kan maken. Het grootste nadeel is echter de ruimte vóór de baan. Die wordt nu wel erg klein en wordt haast een hokje. De doorgang daar naar toe is 33cm. Ik ben zelf niet de slankste en pas hier prima doorheen, en ik zou een stukje "afneembaar" kunnen maken, waardoor ik op een doorgang van 45cm kom. Dat is wat ik nu ook heb, en dat gaat prima. Maar ideaal is het natuurlijk niet.
De ruimte tussen de lagen is wel verhoogd naar 25cm ipv 23.5 en de ruimte tussen de niveaus in de helix zijn 9,1 cm geworden.
Om ook nog antwoord te geven op de vraag waarom ik niet uitkom bij een ontwerp rondom de kamer. Als ik 2 helices maak heb ik nauwelijks ruimte over, dus zal ik met daalsporen moeten gaan werken. Maar die komen met elkaar in de war en niet laag genoeg waardoor ik alsnog minimaal 1 helix in moet zetten. En dan nóg komen komen ze met elkaar in de war. Eigenlijk maak ik het mezelf hiermee nog lastiger. En dat is nog afgezien van dat ik dus ergens een doorgang moet hebben waar ik meerdere lagen rails moet kunnen ontkoppelen.
Ik zal weer wat afbeeldingen toevoegen. De eerste 8 zijn van het aangepaste ontwerp met 1 helix minder. De laatste 3 van het ontwerp rondom de kamer.
Ik werk overigens met AnyRail, niet met winrail.
Reacties zijn wederom van harte welkom.
^ De bovenste laag. Het blauwe stuk is de beweegruimte. Elk vlakje is 10x10 cm.
^ Het bovenste schaduwstation met daalspoor. De percentages zijn 3.4% voor stijgend en 3.7% voor dalend, maar daar valt nog wel iets in te sjoemelen.
^ Het onderste schaduwstation met helix. De helix heeft nu 9,1 cm tussenruimte tussen de niveaus en percentages van 2.9% voor stijgend en 3.3% voor dalend.
^ De hele mikmak. Opvallend vind ik de ruimte die rechts ineens "vrij" komt als mangat. Als ik daar rekening mee hou in de bouw van de tafel bied dat veel bewegingsruimte.
^ De volledige baan in 3D.
^ Zonder de bovenste laag.
^ Alleen het bovenste schaduwstation met daalspoor.
^ Alleen het onderste schaduwstation met de helix.
En hier de opzet van de baan rondom de ruimte met een "luikje" waar de rails dan afkoppelbaar moeten zijn op meerdere plaatsen.
^ Bovenaanzicht van het geheel. De helix rechts is dan nog niet eens ingebouwd.
^ 3D beeld.
^ Vol op de zijkant. Rechts is te zien dat de rails met elkaar in conflict komen.