Citaat van: arkowe op dinsdag 19 december 2017, 02:52:14
Is het bij Viessmann mogelijk de wachttijd A en B anders te laten zijn?
Ja, dat is de kracht van de Viessmann module, tegenover die van b.v. Mecktronics en IEK.
Je kunt bij de Viessmann voor de 2 stations afzonderlijk de remweg en de wachttijd instellen.
Bij Mecktronics en IEK kan dat niet. Dat kun je zien aan de afbeeldingen van de printplaten. Er zit bij die 2 merken maar 1 potmeter op een module. Er is 1 uitzondering, een Mecktronics-module voor 3 treinen (PB-3), want daarop zitten 2 potmeters. Maar dan nog is de remweg niet instelbaar.
Tegelijkertijd maakt me dat duidelijk dat er niet alleen verschillend wordt gedacht over wat zo'n module moet kunnen (wel of niet wissels omzetten, wel of niet seinbeelden veranderen, wel of niet een remweg instellen, en wel of niet de wachttijd per station instellen).
Klassiek is een pendelbaan zoiets als een "standseilbahn", een enkelsporig kabelbaantje op rails, met een berg- en een dalstation, en halverwege een passeerplaats, eventueel met station.
Bij Mecktronics heeft men een eigen visie: een dal- en/of bergstation kan meerdere sporen hebben, het spoor ertussen is enkelspoor, en er kunnen meerdere treinen op rijden. Bovendien heeft men een modulair uitbreidbaar systeem bedacht voor 2-rail en voor 3-rail. Daarom zijn bij hen die reedcontacten zo handig.
Bij IEK heeft men een eigen visie: dal- en bergstation zijn enkelsporig, en de weg ertussen maakt niet uit.
Ook IEK heeft een 2-rail en een 3-rail module gemaakt, maar bedacht dat railcontacten (of reedcontacten) overbodig zijn bij DC. Inderdaad, als er maar 2 treinen rijden, dan is dat ook zo.
Lastiger wordt het als je met een eigen visie komt.
- Stel dat er twee pendeltreinen in station A op het zelfde spoor achter elkaar (in 2 blokken) kop moeten kunnen maken.
- Stel dat pendeltreinen en treinen met loc-wissel van een en het zelfde kopspoor gebruik moeten maken.
- Stel dat 2-rail en 3-rail treinen van een en het zelfde kopspoor gebruik moeten kunnen maken.
- Stel dat je een bergop- en een bergaf- trafo gebruikt, en daartussen moet kunnen schakelen.
Met de Mecktronics pendelmodules, de IEK pendelmodule en de Viessmann pendelmodule kom je er dan niet, om verschillende redenen.