Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)

Gestart door Flodder450 maandag 18 december 2017, 11:31:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
Hallo!

We willen van de kerstvakantie bezig met de baan, specifiek verlichting aanleggen, hiervoor hebben wij een tijdje geleden via ALiExpress LEDlampjes voor gekocht, nu is mijn vraag:
-hoe we deze kunnen aansluiten? (het liefst op een oude trafo oid)
-hoe kunnen we er een schakelkastje tussen doen om de verschillende delen van de baan in/uit te schakelen?

Alvast bedankt!

//Flodder
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
kijk even in de Wiki, onder techniek-verlichting of techniek-electronica
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
Welke lampjes heb je precies gekocht?  Voor LED heb je normal gesproken een weerstand nodig, en eventueel nog een diode (of gelijkrichter) als je ze op wisselspanning (de oude Märklin trafo's) wilt aansluiten.  Het beste is één weerstand per LED.  Je zou ook een step-down converter kunnen gebruiken, die maakt er gelijk al de juiste spanning van, met minder verlies.

LED's kun je verder net zoals gewone lampjes achter een schakelaar zetten.
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
@peterzoetermeer bedankt! ik zal er even naar kijken!

@ErikW het zijn Deze LEDlantaarns!
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
De Ebay-pagina geeft dus 3 V DC. Dus aansluiten op een 3 V-AC-voeding.
Die zul je niet zo snel vinden.

Je kunt er natuurlijk wel 2 in serie zetten op een 5V-voeding van bijv een telefoonlader o.d.
Of een weerstand opnemen van ongeveer 2,2k of 3,3k bij 16-18V. Dat is proefondervindelijk en wat je zelf prettig vindt.
Een 3,3k weerstand geeft een minder fel licht.

Het is wel verstandig achter de oude Märklin trafo vast een gelijkrichter op te nemen.

John
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
Makkelijker: Stekkernetvoeding kopen. Op de meesten is de uitgangsspanning in te stellen op 3V DC.
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
Heb je ze echt daar gekocht of lijken ze erop?

Je link geeft namelijk aan dat ze in NL niet geleverd worden.

Ik heb dezelfde lantaarns bij Chinese Ali gekocht en die waren 12v DC.
Daar zit een weerstand aan de paal gesoldeerd.
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
Ik heb dit type ook gezien bij Wish en daar zijn ze wel 3V.

John
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
Ali verkoopt ze ook (zoek op lqs08).  Volgens de weerstandcalculator ( https://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html ) heb je een weerstand van 820 ohm nodig bij een ingangsspanning van 18 Volt (uit een Märklin trafo).  Ik ga dan uit van 3V en 20mA op/over de LED.  Gelijkspanning of wisselspanning maakt volgens Ali niet uit, gelijkspanning is wel mooier omdat ze dan niet knipperen.
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
@lokje23

Dat het werkt (op wisselspanning) is wel begrijpelijk, maar daarmee is nog niet gezegd dat het optimaal werkt.
Een diode heeft in de sperrichting een maximale sperspanning. Door wisselspanning te gebruiken wordt deze sperspanning telkens weer belast.
Dit is ook de reden dat er vaak een diode anti-papallel (tegenstrooms dus) over een LED gezet wordt die met wisselspanning wordt gevoed.
Of dat gekozen wordt om slechts met gelijkspanning te werken.

Bijkomend effect van gelijkspanning is dat de diode niet meer flikkert. Dat is vooral te zien op filmpjes die je maakt met de digitale camera / telefoon.

John (VT601)
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
Ik heb ze even uit de kast gepakt.
Er zitten bij mij losse extra weerstanden bij om ze op 12v aan te sluiten.

Is die verwarring ook weer uit de wereld.

Mvg Robin
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
hoi Lucien,
Helemaal gelijk.
Op het forum word vaak gedaan of het laten branden van een paar ledjes alleen lukt met ingewikkelde electronica.
Onzin; een led kan prima op wisselspanning worden aangesloten mits de aangelegde spanning niet hoger dan zo`n 20 V is.
Oude trafo`s zijn prima als je de lichtuitgang maar gebruikt of zeker weet dat je niet per ongeluk de omkeerschakelaar gebruikt.
Zelf gebruik ik al jaren oude trafo`s en leds voor allerlei verlichting. Daarbij staan ook meerdere leds in serie waarbij ik met de voorschakelweestand de lichtsterkte regel.
In andere gevallen doe ik dat door de regeluitgang van de trafo te gebruiken. Branden al meer dan 20 jaar zo zonder problemen.
digibert

Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
Het zal ook echt wel werken, maar dat je niet helemaal netjes bezig bent is wel een feit.
Een doorsnee led kan namelijk maar 5V sper aan.

Persoonlijk vind ik het geflikker niet aan te zien, en ik snap ook niet wat voor een probleem het is om 1 gelijkrichter direct na de trafo te zetten...
Of nog makkelijker, oude trafo aan de kant leggen, oude (laptop)voeding aan de leds (met, indien niet in product aanwezig, een weerstand) en klaar.
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
En toch gaat de led kapot digibert, dit wil niet zeggen dat de led niet meer wil branden. De Ur/Uref specificatie staat niet voor niets in een datasheet. Een van de makkelijkste manieren om de led te beschermen is een simpele diode, deze mag anti-parallel of in serie  (wel aan de laatste katode kant) worden geplaatst.
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
Het is echt geen sterker ledje wat jullie gebruiken Lucien. Het ledje gaat kapot maar het betekent niet dat deze niet meer wil branden. De diode functie gaat verloren en de led gaat zich Ohms gedragen, zolang je niet te gek doet blijft de verlichtings functie werken. Ik gebruik zelf soms in voedingen voor de diode functie en een "slechte" beïnvloed de schakeling, dit bekend dus een enkele reis naar de prullenbak als het zou gebeuren.
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
Heb je een multimeter tot je beschikking Lucien? Dan zou je eens de afzonderlijke spanningen moeten meten over de afzonderlijke leds. Een apart fenomeen wat ik zo niet durf te verklaren.

Zoals je het nu aansluit kan, maar je kunt het ook veiliger doen. Hangt even af van je leds hoe je ze kunt aansluiten, kan je even kijken wat de Uf/Uforward van de witte en rode led is?
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
Alle leds in serie.
Ze geven niet allemaal evenveel licht bij hetzelfde stroom gebruik.

Beste is per type/kleur een aparte weerstand te gebruiken.
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
Is wel het mooiste om het op die manier aan te sluiten Hero, maar er wordt aangegeven dat ze niet branden.
Een led gaat al branden op een hele kleine stroom zolang de dempel spanning maar wordt gehaald. Heb wel eens een testje gedaan, 2nA (10000000x kleiner dan 20mA) is genoeg om zichtbaar licht te geven in de test situatie.
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
Je bedoelt smd en 0603 is de maatvoering  (6mm x 3mm). Helaas niet echt informatie waar ik verder iets mee kan. Een multimeter op de plank leggen en niet kunnen gebruiken is zonde. Opzich is het niet zo moeilijk om te gebruiken maar je moet inderdaad snappen wat je meet.
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
@Marius,

Smd van 6 x 3 mm komt mij zeldzaam voor. Is het geen 0,6 x 0,3 inch?

John
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
@John, heb een tikfouten gisterenavond gemaakt. In de metrisch benaming is het 0.6mm x 0.3mm, maar inderdaad er is ook een inch versie van 1.2mm x 0.8mm. De 6mm x 3mm is uit m'n hoofd de 2412.
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
Het is 0.063 x 0.032 inch oftewel 1.6 x 0.8mm.
De imperiale versie wordt namelijk bedoelt, niet de metrische versie.

En 6.3 x 3.2 mm is 2512.
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
Ben blijkbaar te lang uit het smd gebeuren. De 2412 bestaat trouwens wel John, niet als weerstand maar als condensator waar ik deze ben tegengekomen.

https://www.veron.nl/wp-content/uploads/2014/10/Overzicht_Familie_SMD_Compomenten_09_09_2012.pdf

Ik ga de volgende keer hier gewoon uit van de imperiale maten  ;)
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
2412 bestaat ook als weerstand hoor  B)

Ging me in het vorige bericht er meer om te tonen dat verschil zit tussen imperiaal en metrisch codes/maten.
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
Wat een discussie heeft mijn vraag teweeg gebracht!

Maar de eindvragen zijn dus:
-gelijkrichter vanuit trafo aan de draden (geel is plus, bruin is min?)
-vóór de eerste led een weerstand om ~18?v terug te brengen naar 3v, of per led een weerstand?
-leds in serie aansluiten?

alvast bedankt!
//Flod
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
-Bij wisselspanning is er geen plus en min, dus dat tussen haakjes gaat niet op.
Maar je sluit de trafo direct op de wisselspanning aansluiting, en dan heb je na de gelijkrichter een plus en een min aansluiting waar de gelijkspanning over staat.

-Sowieso niet 1 weerstand gebruiken voor alle leds, dat gaat niet werken, het beste is per streng/serie van leds één weerstand.
Hoeveel leds je in series zet hangt er beetje vanaf welke leds je gebruikt en hoeveel er van deze gebruikt. Maar zolang je de weerstand maar aanpast aan de leds, en niet zoveel leds in serie zet dat de drempelspanningen van de leds bij elkaar hoger wordt dan de voedingsspanning, komt het wel goed. 
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
Flod,

Ik zou per auto

2 koplampen in serie  met weerstand
2 achterlichten in serie met eigen weerstand doen.

Dan kun je zelfs nog een kleur in intensiteit terug zetten door een grotere weerstand te gebruiken voor die kleur.

En voor die ?8,-- zou Ik ook gewoon een 8 of 12 volt DC voeding bij Alie express bestellen.
Dan branden ze mooi constant en niet op die 100hz knipper. Is rustgevender voor je ogen.
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
@LooneyTunes
Dat snap ik, maar de gelijkrichter moet toch ergens op de trafo worden aangesloten? :o voor verlichting/wissels weet ik dat het de gele en de bruine zijn.
Wat wordt er trouwens bedoeld met drempelspanning?

@Hero
Dit gaat puur om stations/huisjes/straatverlichting (lantaarnpalen, emplacementsverlichting), desondanks bedankt voor de tips!
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: LED verlichting aansluiten (evt op oude Marklin trafo?)
@Flodder,

Bij een gelijkricherschakeling sluit je de wisselspanning ingang (golfjes op de gelijkrichter) aan op de bruin en geel van de treintrafo.
Aan de +   en - kant heb je dan niet-afgevlakte gelijkspanning. Afvlakken doe je vervolgens met een condensator en een weerstand om de condensator gelijkmatig te laden.
Je spanning kun je vervolgens ook nog  stabiliseren op een bepaald niveau met een spanningregelaar met bijv. een 7812 om zo 12V te krijgen.

Zie ook het wiki artikel over gelijkrichting.

John (VT601)