Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ik zoek een Ice 1, maar welke?

Gestart door mardig23 maandag 18 december 2017, 00:18:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Hoi PaT,

Dat is de 40712. Van deze set kunnen de neuzen eraf, en vervangen door de grijze koppelingen die je op de foto's ziet.
Daarna wordt de zwarte staaf tussen deze twee rijtuigen bevestigd.

Het is eigenlijk heel simpel, maar moeilijk uit te leggen. Als ik er aan begin zal ik wat foto's nemen, want er is eigenlijk nergens iets van info over te vinden.
Het is ook verwarrend omdat de rijtuigen eigenlijk omgekeerd in de verpakking zitten. Als je ze met de neuzen naar zou denken heb je correcter beeld 8o

@Jorg: Bedankt, gaat zeker lukken :D
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Koppelset komt onder de neuzen.
Ik vind het persoonlijk geen verfraaiing, maar op dit punt moet je voor bedrijfszekerheid kiezen,
____________________________________________________________________________________________________________________

Volgens mijn correspondentie van juni 2016:

De koppelingsset had het bestelnummer 574113 maar is helaas niet meer leverbaar.
m.v.gr.
G. Keuterman.
____________________________________________________________________________________________________________________

Geachte heer Xxxxx,
Vroeger was dit het nummer (574113)van de "bijlage" waarin de adapters en de koppelstang.
Echter de koppelingsadapter heeft een apart nummer gekregen nu de koppelingstang niet meer leverbaar is.
Het nummer van de adapter is 574118 en is nog te bestellen, prijs ? 1,50 p.st.*

Het bestellen kan door overmaking van het bedrag, plus 5,00 EURO verzend- en behandelingskosten op
onze bankrekening
Rabobank Borne 14.56.18.358
IBAN: NL29 RABO 0 145 6183 58
Swift/bankcode: RABONL2U
t.n.v. G.Keuterman Modeltreinen te Borne
o.v.v. het bestelnummer(s) en uw adres gegevens.
Levertijd: ca. 10 werkdagen na ontvangst van de betaling

___________________________

De adapter heeft nr 574118, en is het inzetstuk wat de geopende koppeling/neus imiteert, en wordt uitgewisseld met de gesloten versie.
Zit normaal alleen 2x in de set 40712.

EERST EVEN CONTACT OPNEMEN MET KEUTERMAN
Mvg Marcel

* PS. Op E-bay vragen ze de hoofdprijs
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Ik vond deze foto op het www:



Het is wel een flinke koppelstang zeg. En als ik het goed begrijp is die 40712 dus eigenlijk een soort dummyset?
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Yep, dat is exact dat, een Dummy-set, maar dan wel op zijn Marklin's. Dit is een echte motorwagen, met metalen chassis en de hele mikmak intern aanwezig, enkel geen motor. Stuurrijtuig idem dito.

Het is inderdaad niet de meest sexy koppeling 8o, maar er hangt natuurlijk wel een hele extra trein van 8 delen aan. En deze set is bedoeld voor de 37712, en bijhorende rijtuigen met binnenwerk en verlichting.
Wat ik er erg knap aan vindt is de elektronica (Dit is 1997!). Het is een stroomvoerende koppeling, en de lichten in deze dummy set werken, maar kan je ook aan- en uitschakelen. Je kan dus ontkoppelen, en de twee aparte sets volledig laten. Deze Dummy neemt dan de sluitverlichting over. (vandaar de slepers) Wat er allemaal mogelijk is moet ik zelf nog ontdekken maar daar moet ik eerst de volledige trein voor bij elkaar zoeken.

Ik overweeg er daarna wel functiedecoders in te bouwen, en toch eens te kijken of we niks kunnen maken dat iets eleganter is, en gemakkelijker kan ontkoppelen.

Jouw foto komt van ebay geloof ik. Deze gek vroeg daar 49? voor 8o :?. Is net 1 verkocht voor 5? :P
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
En voila,

De beslissing is gevallen, de 39711 is gevonden via Yeoman van dit prachtige forum :D
Bedankt Ton!

Het restauratierijtuig had ik al, dus 5 delen zijn een feit. Nu op zoek naar ruituigen 43703-43713-43723 om de boel volledig te maken :?
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Ik heb nog een servicerijtuig voor je liggen....

Mvg. Marcel
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Dat zou niet slecht zijn, Marcel! :) :-) :D

Dat is de 43723, niet?

Stuur je effe een PB-tje, kunnen we misschien afspreken in Houten op 20-01?

Alvast bedankt!
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
-Karl:
Heb nog een mooie foto gevonden van een gekoppelde ICE, geen ICE1 in het station van Keulen.
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?


De koppeling van de ICE2 in het eggie.

De ICE1's werden voor zover ik weet niet gekoppeld.
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
 :D

Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Dit is toch niet de koppeling die hierboven getoond werd?
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
THX Jorg
THX PaT
THX Marcel

PaT, Die koppeling komt nog extra onder de neuzen gevezen, maar dat is niet zo mooi als deze foto :D

De Ice-1 werd inderdaad niet gekoppeld.
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Had je trouwens dit topic al gevonden ;)

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=4248.200
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
@PaT:

Yep, mijn Ice-en staan er al bij :D
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Als je toch voor een functie decoder gaat zou je ook opzoek kunnen gaan naar zo iets wat hier onder op de foto staat dit is zowel elektrische ontkoppelbaar als stroom geleidend hier een link naar de fabrikant.
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Bedankt Mark,

Dat ziet er inderdaad niet slecht uit.

Op de Ice zijn wel geen NEM schachten voorzien, maar als je dan toch begint te verbouwen zal dat wel op te lossen zijn denk ik.

Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Inderdaad heel mooi spul, hou er wel rekening mee dat je ook hun decoder moet installeren en instellen i.p.v. de decoder die al in de lok zit.

Op Houten Digitaal 2016 en Rail 2017 was er een grote demobaan, mede namens de MSG/Den Bosch.

Groet, Anne W
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Hoi Anne,

Ik ga ze nu zaterdag zeker een bezoekje brengen als ze er zijn.
Lijkt me echt wel de moeite!

Mvg Karl
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Nu Ik definitief voor de 39711 gekozen heb kan ik beginnen uitbouwen.

Wij zitten sinds vandaag op 6 delen. Nog 4 tot 8 te gaan. (Zolang hij in mijn station kan, en deftig blijft rijden, blijf ik daargaan 8o)

Ook de koppelingen gekocht voor de tweedeklasse uit de set. Die hadden speling, waardoor na het restaurant het licht uitging :-( :idea:

Nu nog een nieuwe voorruit, en hij is als nieuw!
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Het wordt al wat!

Mvg.
Marcel
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Citaat van: mardig23 op vrijdag 12 januari 2018, 07:44:18
De Ice-1 werd inderdaad niet gekoppeld.
Maar ze hebben wel een Scharfenberg in het vooronder. Volledig mechanisch trouwens. Voor afslepen. Verder:
- 2 Remslangen
- Een UIC kabel aansluiting
- Een stuurstroom/HS aansluiting

Voor de liefhebber:
klik hier
bron
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Hoi Laurent,

Klopt, en toeval wil dat er een andere ICE-liefhebber dit weekend in Houten mij in de oren geblazen heeft dat hij denkt om een ICE uit te rusten om te gebruiken als sleep.

Dat blijft bij mee plakken als een kauwgom aan een slof...

Ik ga dat zonder twijfel in de toekomst proberen, dat moet toch prachtig zijn op de baan, niet?
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Hij is wel leuk Bart
Daar wil ik wel een ICE voor opofferen.

Gr. Marcel
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Karl:
Ook een mooie kleurstelling, gespot in Brussel Zuid
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Lijkt meer op een TGV  dan op een ICE  ,  Jorg  .
Maargoed hij ziet er wel leuk uit .

Mvg Jan
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Bart:

Dat is inderdaad wel een knappe reclame!
Heel erg mooi B)

Jorg:

Das inderdaad een TGV, of beter gezegd WAS. Nu is het een Izy...
En binnenkort is ook de naam TGV voor de geschiedenisboeken, dan is het inOui. :-(

Maar ze zijn wel mooi, dat is zeker!
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Is die Izy niet de goedkope TGV, tov de Thalys? Moet wat betreft prijzen concurreren met Easyjet, Ryanair etc.

Ja dus: https://www.izy.com/nl/startpagina
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Om het volledig juist te zetten;

De Izy is een goedkope Thalys (met een herspoten PBA). Het is dus strikt genomen geen TGV maar een ex-Thalys PBA.
Je kan ermee van Brussel naar Parijs voor 19?.

De inOui had de nieuwe naam moeten worden voor het premium gedeelte van de huidige TGV's, met vernieuwd materiaal.
De OuiGo is dan de naam voor het budgetgedeelte van het TGV bestand, tegen het Izy-verhaal.

Er is echter ondertussen beslist de naam TGV te behouden, aangezien het ook de naam van de trein is, en de combinatie inOui TGV te gebruiken...

Foto's hieronder :D
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Hoewel het ondertussen al lang niet meer gaat over Karl zijn ICE1, voor degene die zo'n beetje alle Franse TGV's voorbij wil zien komen, moet eens deze video bekijken:

Re: ICE-1 complete, of toch bijna...
@ PaT: Mooie dingen rijden daar door het beeld B)

Vandaag de 43703 en 43713 in de bus gevonden.
Nu is mijn 39711 volgens Marklin compleet :D

Ik las in de handleiding dat ik met 8 rijtuigen mag rijden. Ik heb nu de 4 delige set, met 4 extra rijtuigen.
Vraag is nu, hoeveel zouden er nog bij mogen, en de welke...?
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
We zouden eens wat van mijn rijtuigen van de 39712 er tussen kunnen zetten. Ik weet zo niet uit mijn hoofd of ik de door jou genoemde rijtuigen ook heb (zit op het moment in het buitenland). Maar dan merken we snel genoeg hoe ver je kan komen.

Het zal wel met de trekkracht en de stroomvoorziening te maken hebben dat Märklin er maximaal 8 ala goed werkend acht.
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Bij Jim Knopf gekocht?
Nu alleen nog 2e klasse toevoegen. (43713)
Er zitten in een 14-delige 7 st. van in; servicerijtuig niet meegerekend.
Mvg. Marcel.
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
@Marcel: Nee, die was wat aan de dure kant en ik had hem een correct bod gedaan op een reeks rijtuigen, maar zoals je al voorspelde reageert hij daar niet echt op. Ik heb ze via marktplaats gekocht. Ze zijn echt nieuw, zoals het servicerijtuig.
De man heeft ook nog een 43723 en een 43733 staan, en een 39711. Alles in nieuwstaat.

En als ik het goed begrijp, dus nu enkele nog 2de klasse (43713) toevoegen, geen eerste klasse meer. Ik twijfel nog aan het aantal tot waar ik zou gaan. 10-12-14 delig...
Grts Karl

@PaT: Ik woon in de regio Antwerpen. Het plan je voorstelt leek me in eerste instantie een super idee, maar door uw idee kreeg ik zelf ook een ingeving :idea:!
Ik heb hier zelf nog 4 of 5 rijtuigen van de ICE 2, met dezelfde binnenverlichting. Ik kan het dus eigenlijk gewoon zelf uitproberen. :D
Ik laat hier zeker het resultaat nog weten! Grts Karl
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Nu de ICE-1 bijna compleet is, doe ik een beetje verder een de ICE-2.

Gisteren een mooie 43722 kunnen toevoegen aan de 37712.
Ik ben er heel tevreden mee :D
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Nieuwe ruitjes voor de 39711. De laatste sporen van de verontreiniging zijn hiermee van de baan.
Beste 12? ooit :D
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Ook nog wielasjes voor de restauratierijtuig 43732 bijgekocht.
Rijdt terug als een zonnetje :thumbup:
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Hoi Karl,

Hij is mooi geworden zo.
Nu geen getint glas meer ;)

Groeten,
Ton.
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Netjes met de nieuwe ramen.
Als je serieus gaat rijden, een minimaal drupje olie op de draaipunten van je assen in de kunststof draaistellen van de tussenrijtuigen. Anders slijten ze in en lopen de flenzen aan in het draaistel.
Mvg. Marcel
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Vandaag nog twee nieuwe wagons gescoord voor het achterste deel van m'n gekoppelde ICE 2.
Nog eentje is er onderweg, en dan nog drie te gaan en hij is compleet 8o
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Lid sinds: 2021

ICE collector.

offline
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Wat leuk dit topic! Er zijn hier dus nog meer ICE fans!! Ik ben net weer begonnen, maar de ICE 3770 was mijn eerst Marklin trein destijds samen met de 3750 en de 3700 Amtrak! Helaas heb ik destijds (lees +20j geleden) enkel de Amtrak bijgehouden die heb ik dus nog staan.
Net een 37712 ook gekocht, ik ben van plan ze weer allemaal te verzamelen, alleen moet ik iets meer uitdokteren nop wiki wat weer allemaal bij elkaar past!

Maar weer even on topic, iemand ook leuke foto's of bewegende beelden van zijn lange (gekoppelde) ICE's?! :-)
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Misschien in de toekomst.
En het blijft een hoop werk om een 13-/14-delige even neer te zetten.
Mvg
Marcel



Bron: ik zelf.

Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Als tijdperk III liefhebber heb ik geen hogesnelheidstreinen, maar dat neemt niet weg dat ik sommige daarvan toch mooi vind. Het is me echter al wel eens opgevallen dat Märklin ze lang niet allemaal in schaal 1:87 heeft uitgebracht, en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Als je een lange ICE wilt samenstellen, moet je dus opletten dat wat je verzamelt wel allemaal bij elkaar past, vooral als je verschillende merken gaat combineren.

Tot eind vorige eeuw maakte Märklin de langste gangbare rijtuigtypes doorgaans in schaal 1:100 of iets in die buurt, daarmee konden ze probleemloos rijden op de banen met krappe bochten die bijna alle modelspoorders toen hadden. Ik heb een aantal Märklin UIC-X wagens uit tijdperk III. Met 28,2 cm zijn die schaal 1:93,5 en als ik het wel heb, zijn ze in werkelijkheid even lang als de middenwagens en stuurwagens van de ICE 1 en 2. Je zou verwachten dat dat ook voor de modellen zou gelden.

In een oude catalogus lees ik dat de ICE 2 van 37712 een lengte heeft van 102,7 cm. In het huidige programma zit een versie van diezelfde ICE 2, artikelnummer 36712, eveneens 102,7 cm. Gezien die lengte moeten de middenwagens en stuurwagen wel korter zijn dan 28,2 cm. Voor de hele trein komt het neer op schaal 1:97. Zou de lengte van de motorwagen misschien schaal 1:87 zijn en van de rest 1:100? Dan zou het kloppen. Maar hoe zit het dan met de hoogtes en breedtes?

Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
De Br 401/402 zijn korter.

Mvg
Marcel
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ik zoek een Ice 1, maar welke?
Ja, dat weet ik.

In grootspoor is de motorwagen 20,56 m. In schaal 1:87 wordt dat 23,6 cm en dat is kort genoeg voor R1-bochten. Uitgaande van 102,7 cm blijft er dan nog 79,1 cm over voor de drie andere wagens, oftewel 26,4 cm. Laten die wagens in grootspoor nou net 26,4 m zijn! Dat is dus schaal 1:100 en dat was nu precies waarom ik vroeg of de motorwagen misschien schaal 1:87 zou zijn en de rest 1:100. Kun jij de lengte van een motorwagen uit set 37712 (of 36712) eens meten? En voor de zekerheid ook de lengte van een middenwagen en een stuurwagen?