Hallo allemaal,
Hierbij mijn 3e ontwerp. Na afbraak van mijn 2e ontwerp en de verbouwing van de zolder was het tijd voor een nieuw ontwerp voor in de nieuwe treinkamer(360x250). Een kamer met mooie afmetingen en zonder schuine kanten 😊.
Ik hinkte bij het ontwerp op 3 gedachten/thema?s:
1. Paradetraject met afsplitsing naar zijlijn met kopstation met onderweg een groeve (als in mijn 2e ontwerp).
2. Doorgaand station aan een hoofdlijn met depot met afsplitsing naar een (eventueel zichtbaar) kopstation. Een kant dubbelsporig geëlektrificeerd en de andere ongeëlektrificeerd (als in mijn eerste ontwerp).
3. Paradetraject met afsplitsing naar doorgaand station. Vanuit dit station een aftakking naar zijlijn met indien mogelijk een kopstation. Ergens in dit ontwerp zou dan ook nog een plek voor een groeve moeten zijn.
Mijn streven hierbij was weer een gezamenlijk schaduwstation, i.i.g. voor het paradetraject i.v.m. ruimte, kosten en flexibiliteit.
Voor alle 3 de thema?s wilde ik een ontwerp maken. Voor het eerste thema had ik een specifieke gedachte met een licht slingerend paradetraject in de diagonaal van de kamer met aftakking naar één hoek met vanuit daar een spiraal naar boven en dan bovenlangs via een mooie boogbrug terug naar de andere kant van de kamer met het kopstation. Onderweg zou dan de groeve moeten komen. Ik kwam een heel eind maar liep vast met het schaduwstation voor het paradetraject. De sporen in het schaduwstation werden tekort en het combineren van de schaduwstations werd ook erg ingewikkeld/geforceerd met te hoge hellingpercentages naar mijn zin. Aparte schaduwstations ging wel maar het aantal niveaus (5)voor de hele baan werden er ook teveel naar mijn zin.
Ik ben toen eerst verder gegaan met thema 3. Paradetraject met afsplitsing met doorgaand station. Ook hier vielen net als bij mijn ?zolderbaan? de puzzelstukjes héél snel in elkaar. Al gauw had ik een paradetraject van bijna 3,5 meter dat eindigt in een gemeenschappelijk schaduwstation met lengtes tot +2 meter. Hellingpercentages van max. 3% waarbij het stijgen in de buitenste spoor van de dubbelsporige spiraal plaatsvindt en het dalen (uiteraard) via het binnenste spoor. De afsplitsing van het paradetraject was even zoeken of ik dat van het beoogde punt naar links of naar rechts zou doen. Links had mijn voorkeur omdat de plaat daar breder is, maar rechts pakte beter uit en vloeide gelijk door in een mooie boog over het paradetraject waar dan gelijk een mooie brug geplaatst kon worden. Na de boogbrug volgt een doorgaand station met een paar opstelspoortjes met kruis wat ik ook graag wilde en een fabrieksaansluiting. Het doorgaande spoor vanuit het doorgaande station wilde ik eerst via een eigen schaduwstation laten terugkeren in het station. Ik kreeg daar echter problemen met de beschikbare hoogte. Daarom heb ik later besloten om daar geen keerlus te maken maar het spoor (met eventueel passeer-/opstelsporen) te laten aansluiten op/terugkeren naar het spoor vanaf de afsplitsing van het paradetraject (voor wie het nog kan volgen 😉). Vanaf het paradetraject is er dus een splitsing naar de ene of de andere kant van het doorgaande station. Deze splitsing heb ik tot een driehoek gemaakt zodat er ook een rondje gereden kan worden door het station zonder terug te keren naar het paratraject. Vanuit het doorgaande station had ik nog voldoende ruimte voor een aftakking naar een kopstation. Via een grote boog vanuit het doorgaande station kon ik een spoor naar de andere kant van de kamer laten lopen met onderweg een aansluiting naar de gewenste groeve. Ik heb nog wel even geworsteld met wat ik de leukste invulling van het kopstation vond. Ik wilde daar teveel denk ik maar heb uiteindelijk een goede oplossing gevonden voor de beschikbare ruimte.
Als bonus heb ik onder het kopstation nog opstelsporen kunnen plaatsen die vanuit het ondergrondse traject achteruit bereikt kunnen worden.
Ik was zo enthousiast over dit ontwerp dat het thema met het depot op dat moment nooit een uitwerking heeft gekregen. Ook omdat er ruimschoots ruimte was voor het Faller Car System. Al snel heb ik de eerste platen in huis gehaald om het tracé op te kunnen tekenen. Toen ik daar mee ging beginnen realiseerde ik me echter dat ik met de bereikbaarheid van de hoeken na voltooiing van het paradetraject geen rekening gehouden had. Iets te enthousiast geworden, zeg maar
. Hierdoor leek het me verstandiger om dit ontwerp te strippen waarbij het kopstation moet komen te vervallen waardoor de baan 30cm te verrijden is en ik de achterkant kan bereiken. Deze uitwerking heeft door privé omstandigheden op zich laten wachten. Maar hopelijk kan ik op afzienbare termijn toch weer wat gaan doen.
Heel veel tekst die hopelijk te volgen is. Bijgaand plaatjes van elke niveau, totaal van zichtbare sporen en een 3D overzicht.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. En als er iemand suggesties heeft m.b.t. de bereikbaarheid van de baan in dit ontwerp, tijdens en na de bouw, dan hoor ik dat graag!!
Groet,
Cees