Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mijn derde ontwerp

Gestart door Opi71 zondag 17 december 2017, 21:17:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn derde ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Mijn derde ontwerp
Hallo allemaal,   

Hierbij mijn 3e ontwerp. Na afbraak van mijn 2e ontwerp en de verbouwing van de zolder was het tijd voor een nieuw ontwerp voor in de nieuwe treinkamer(360x250). Een kamer met mooie afmetingen en zonder schuine kanten 😊.
Ik hinkte bij het ontwerp op 3 gedachten/thema?s:
1.   Paradetraject met afsplitsing naar zijlijn met kopstation met onderweg een groeve (als in mijn 2e ontwerp).
2.   Doorgaand station aan een hoofdlijn met depot met afsplitsing naar een (eventueel zichtbaar) kopstation. Een kant dubbelsporig geëlektrificeerd en de andere ongeëlektrificeerd (als in mijn eerste ontwerp).
3.   Paradetraject met afsplitsing naar doorgaand station. Vanuit dit station een aftakking naar zijlijn met indien mogelijk een kopstation. Ergens in dit ontwerp zou dan ook nog een plek voor een groeve moeten zijn.

Mijn streven hierbij was weer een gezamenlijk schaduwstation, i.i.g. voor het paradetraject i.v.m. ruimte, kosten en flexibiliteit.
Voor alle 3 de thema?s wilde ik een ontwerp maken. Voor het eerste thema had ik een specifieke gedachte met een licht slingerend paradetraject in de diagonaal van de kamer met aftakking naar één hoek met vanuit daar een spiraal naar boven en dan bovenlangs via een mooie boogbrug terug naar de andere kant van de kamer met het kopstation. Onderweg zou dan de groeve moeten komen. Ik kwam een heel eind maar liep vast met het schaduwstation voor het paradetraject. De sporen in het schaduwstation werden tekort en het combineren van de schaduwstations werd ook erg ingewikkeld/geforceerd met te hoge hellingpercentages naar mijn zin. Aparte schaduwstations ging wel maar het aantal niveaus (5)voor de hele baan werden er ook teveel naar mijn zin.
Ik ben toen eerst verder gegaan met thema 3. Paradetraject met afsplitsing met doorgaand station. Ook hier vielen net als bij mijn ?zolderbaan? de puzzelstukjes héél snel in elkaar. Al gauw had ik een paradetraject van bijna 3,5 meter dat eindigt in een gemeenschappelijk schaduwstation met lengtes tot +2 meter. Hellingpercentages van max. 3% waarbij het stijgen in de buitenste spoor van de dubbelsporige spiraal plaatsvindt en het dalen (uiteraard) via het binnenste spoor. De afsplitsing van het paradetraject was even zoeken of ik dat van het beoogde punt naar links of naar rechts zou doen. Links had mijn voorkeur omdat de plaat daar breder is, maar rechts pakte beter uit en vloeide gelijk door in een mooie boog over het paradetraject waar dan gelijk een mooie brug geplaatst kon worden. Na de boogbrug volgt een doorgaand station met een paar opstelspoortjes met kruis wat ik ook graag wilde en een fabrieksaansluiting. Het doorgaande spoor vanuit het doorgaande station wilde ik eerst via een eigen schaduwstation laten terugkeren in het station. Ik kreeg daar echter problemen met de beschikbare hoogte. Daarom heb ik later besloten om daar geen keerlus te maken maar het spoor (met eventueel passeer-/opstelsporen) te laten aansluiten op/terugkeren naar het spoor vanaf de afsplitsing van het paradetraject (voor wie het nog kan volgen 😉). Vanaf het paradetraject is er dus een splitsing naar de ene of de andere kant van het doorgaande station. Deze splitsing heb ik tot een driehoek gemaakt zodat er ook een rondje gereden kan worden door het station zonder terug te keren naar het paratraject. Vanuit het doorgaande station had ik nog voldoende ruimte voor een aftakking naar een kopstation. Via een grote boog vanuit het doorgaande station kon ik een spoor naar de andere kant van de kamer laten lopen met onderweg een aansluiting naar de gewenste groeve. Ik heb nog wel even geworsteld met wat ik de leukste invulling van het kopstation vond. Ik wilde daar teveel denk ik maar heb uiteindelijk een goede oplossing gevonden voor de beschikbare ruimte.
Als bonus heb ik onder het kopstation nog opstelsporen kunnen plaatsen die vanuit het ondergrondse traject achteruit bereikt kunnen worden.

Ik was zo enthousiast over dit ontwerp dat het thema met het depot op dat moment nooit een uitwerking heeft gekregen. Ook omdat er ruimschoots ruimte was voor het Faller Car System. Al snel heb ik de eerste platen in huis gehaald om het tracé op te kunnen tekenen. Toen ik daar mee ging beginnen realiseerde ik me echter dat ik met de bereikbaarheid van de hoeken na voltooiing van het paradetraject geen rekening gehouden had. Iets te enthousiast geworden, zeg maar  8o. Hierdoor leek het me verstandiger om dit ontwerp te strippen waarbij het kopstation moet komen te vervallen waardoor de baan 30cm te verrijden is en ik de achterkant kan bereiken. Deze uitwerking heeft door  privé omstandigheden op zich laten wachten. Maar hopelijk kan ik op afzienbare termijn toch weer wat gaan doen.

Heel veel tekst die hopelijk te volgen is. Bijgaand plaatjes van elke niveau, totaal van zichtbare sporen en een 3D overzicht.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. En als er iemand suggesties heeft m.b.t. de bereikbaarheid van de baan in dit ontwerp, tijdens en na de bouw, dan hoor ik dat graag!!

Groet,
Cees
Re: Mijn derde ontwerp
Lid sinds: 2010

offline
Re: Mijn derde ontwerp
Hoi Cees,

Laat ik beginnen met dat het een mooi en veelzijdig ontwerp is. Je hebt veel rij mogelijkheden gecreeert en er zit ook veel variatie in het landschap. Ik heb eigenlijk 1 vraag. Heb je er bewust voor gekozen om de hoofdsporen niet naar het station te laten lopen? Nu kunnen "grote" intercity's niet stoppen op dit station. Misschien heb je dat in je verhaal wel duidelijk proberen te maken maar ben ik niet in staat geweest dat er uit te filteren. Ik las wel het e.e.a. over kosten e.d.

Succes met je verdere ontwikkeling. Ik blijf dit volgen.

Gr. Dirk
Re: Mijn derde ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn derde ontwerp
Hallo Cees,

Ook dit ontwerp vind ik weer heel smaakvol. Het als de eerdere ontwerpen zit er een speelsheid in zonder speelgoedachtig te zijn. Het is heel geloofwaardig om te zien.
Op de treinenloop heb ik nog niet heel erg gelet, behalve dat ik veel rijmogelijkheden zie.
Wel jammer als het eindstation moet vervallen. Een tafel verrijdbaar maken is een optie, maar ook lastig. Weet je wel zeker dat alles goed meerolt, niets verwringt? Zijn er oneffenheden in de vloer?
Mangaten en/of uitneembare delen zijn wellicht eenvoudiger te maken.
O, en kan het kleine eindstation niet als module uitgevoerd worden, als je toch kiest voor een verrijdbare tafel? 

Groeten,

Peter
Re: Mijn derde ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn derde ontwerp
Hallo Dirk,
Dank voor je reactie!
De intercity e.d. niet naar het station is inderdaad een bewuste keuze. Ik heb een aantal treinen die ik met 5 tot 6 rijtuigen wil laten rijden. Daarvoor heb ik dusdanige grote perronlengte nodig er te weinig ruimte over blijft voor andere dingen. Daarom dus dat ik gekozen heb voor een kleiner station met alle ruimte voor kleinere treinen terwijl de 'grote jongens' op mooie  snelheid voorbij kunnen komen. Daarnaast is alleen het dubbelsporige traject geëlektrificeerd. Vanwege kosten, omdat mijn e-locs als E03, E10, E19 en E94 allemaal 'grote jongens' zijn, maar ook omdat ik nog nooit bovenleiding heb geplaatst. Ik vind het ook leuk om het onderscheid in treinverkeer terug te laten komen.
Mvg,
Cees
Re: Mijn derde ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn derde ontwerp
Dank je wel Peter!
Ja dat was een moeilijke keuze. Ik heb zeker overwogen om de kopstation als module toe te kunnen voegen en zo de baan verrijdbaar te maken. Wat betreft dat niveau zag ik dat nog wel zitten. Bottleneck is echter de spiraal van het paradetraject eronder. Dat zag ik niet zitten om als module toe te voegen. Maar misschien dat ik de knip niet in het verlengde van het kopstation moet maken maar ergens in de 'korte poot' als je begrijpt wat ik bedoel. Waar zou jij de knip leggen?
Ik ben bezig geweest met een gestripte versie, maar van het verplaatsen van het een kwam ik in het ander.
Daardoor ben ik op een gegeven moment opties voor mijn 2e thema, doorgaand station met depot gaan onderzoeken. Wellicht dat ik die weer verder ga oppakken of toch nog een nieuwe poging om met een gestripte versie van dit ontwerp kon. Maar dit ontwerp was voor mij wel echt af als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik zou graag gaan bouwen, maar het kan best zijn dat ik over een jaar of zo ga verhuizen. Dus voorlopig maar even een gelijkvloerse baan leggen om gewoon lekker te rijden, met Koploper te testen zodat ik dat mee kan nemen in een toekomstig ontwerp. Zoals lengte van stopsecties, lengte van blokken bepalen voor specifieke treinen zoals m'n Rheingold met 6 rijtuigen. Ik probeer echt  elke centimeter te benutten :D
Groet,
Cees
Re: Mijn derde ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn derde ontwerp
De spiraal zou ik ook laten zitten, veel te ingewikkeld om die weg te halen, denk ik.
Maar als je het stuk aan de rechterkant, tussen de hoofdtafel en het kopstation demontabel maakt, haal je er een stuk uit waardoor je de tafel kunt verschuiven, tegen het kopstation aan. Je moet dan wel kruipen om achter de baan te komen
Een andere optie is het hele kopstation inclusief de  aansluiting met de rest van de baan weg te halen. Hoe breed zou het kopstation zijn? 40 cm? Dan heb je die ruimte om te schuiven. Wel nog steeds kruipen dus..

Hoe hoog kun je trouwens gaan? Mijn tafel staat op 1.60m. Ik kan er gebukt onder door. Aan de baan klussen betekent een beetje klimmen bij mij. Best apart en soms heb ik spijt van de keuze. Maar alles komt ongeveer op ooghoogte voorbij rijden en dat is best leuk. Het schaduwstation ligt op 1.60m en de rest op 1.75m. Delen van de boventafel zijn open te klappen. Het is een uitdaging alle scenery zo aan te leggen dat het ook weg te nemen valt. Met de gebouwen lukt dat wel.
Ik weet niet of jij daar iets aan hebt, maar misschien bieden deze 'gezichtspunten' nog oplossingen.

Succes in elk geval!

Peter
Re: Mijn derde ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn derde ontwerp
Ha Peter,
De spiraal halverwege onderbreken vind ik inderdaad ook tricky. De hele poot loskoppelen is dan een goed alternatief als plek. Maar dan die hele poot omhoog. Alleen het kopstation met verlengde is dan nog te doen, maar goed dan is het ingrijpen in de spiraal....
Het kopstation is 35cm breed. Dat gedeelte demontabel maken heeft mij voldoende ruimte om aan de achterkant te kunnen werken. Het vraagt inderdaad kruipen maar dat kan ik hebben :D
Het plafond is 245cm hoog. Takelen kan dan wel, maar dan moet nog steeds een gedeelte afgekoppeld kunnen worden.

Jouw hoogte van 160cm vind ik wel erg interessant. Je staat veel meer in je baan tijdens het rijden. Dat geeft wel een heel erg leuk effect. Ik ben trouwens erg benieuwd naar het ontwerp van jouw baan.

Fijne dagen!
Cees
Re: Mijn derde ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn derde ontwerp
Hallo Cees,

Je hebt nog heel wat te puzzelen en te plannen, maar het kan allemaal wel als ik het zo lees.
Mijn ontwerp staat in mijn bouwdraadje 'Staalfabriek in aanbouw' onder modelbaanbouw.
Het is eigenlijk heel simpel, een dubbel ovaal met paradespoor en een rondom lange stijgende baan (eigenlijk een grote spiraal) naar een rangeerterrein en industriespoor. Niet heel spannend eigenlijk.
Heb je even gelegenheid, dan kun je het draadje eens bekijken.

Groeten,

Peter
Re: Mijn derde ontwerp
marklinmanus
gast

Re: Mijn derde ontwerp
Kan je het plan niet wat slanker maken zodat je er wel bij kunt.
Zie hier niet veel breder dan 1 mtr
Re: Mijn derde ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn derde ontwerp
Hallo Peter,
Ik geloof dat ik toch mogelijkheden zie voor het loskoppelen van het kopstation en het verlengde. Het gaat om het losklikken van C-rails en dan de zijlijn in de hoek. Dat moet te doen zijn. Nu maar eens kijken of de bouw gestart gaat worden.

Ik heb bij jouw draadje gekeken. Je noemt je ontwerp niet spannend maar het heeft genoeg te bieden! Opbouw met de luiken ziet er erg strak uit. Top!
Succes met je project!
Groeten,
Cees
Re: Mijn derde ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn derde ontwerp
Hallo Herman,
Dank voor je alternatief. Aan die optie had ik nog niet gedacht :)
Dat heb je snel uitgewerkt. De ingeleverde breedte gaat wel ten koste van het dorp bij het station evenals het FCS, maar goed soms moeten er keuzes gemaakt worden.
Het gaat voornamelijk om de toegankelijkheid tijdens de bouwfase en de testritten. In die periode moet de spiraal onder de groeve dan verwacht ik regelmatig onderbroken worden. Maar ook tijdens de landschapsbouw. Dat is niet ideaal als je een meter moet reiken en vraagt toch om de baan van achteren te kunnen benaderen. Dan zou ik met de versmalling willen zorgen dat de baan ipv 250cm diep slechts 220cm diep is zodat deze altijd verrijdbaar is zonder ontkoppelen van een gedeelte van de baan. Het is het onderzoeken waard!
Groeten,
Cees
Re: Mijn derde ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn derde ontwerp
Cees,

Dank voor je complimenten! Het sporenplan dat ik heb gemaakt, heeft gewoon niet een heel spannend verloop, maar je hebt gelijk dat het veel mogelijkheden biedt. Dat is ook precies de bedoeling.
Maar om even terug te komen op je opmerking over het losklikken van de c-rails: het lijkt mij het beste gewoon de zaag erin te zetten. Bij modules of los te halen baandelen ben je het beste af met een strak gemonteerd kops einde. Gewoon 'koud' tegen elkaar aan zetten. Raillasjes, lipjes en allerlei losse dingetjes gaan gauw stuk. Je haalt er meestal niet enkel een railtje af, maar je moet manoeuvreren met een heel stuk uit je tafel. En dan stoot je er zomaar iets af. Daarom heb ik ook gekozen voor de wegklapbare delen. Die blijven tenminste aan een kant vastzitten!
Hoe dan ook. Succes verder met plannen en bouwen. Het komt vast goed, zeker met het plan van Mӓrklinmanus erbij ter verdere inspiratie.

Groet,

Peter