Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Spoorbreedte afstellen: hoe aan te pakken, speifiek gereedschap?

Gestart door AnalogDriver maandag 24 december 2007, 12:27:51

Spoorbreedte afstellen: hoe aan te pakken, speifiek gereedschap?

Zooo, een baan opgebouwd voor eerst in 25+ jaar (foto's volgen nog)

En wat rijervaring rijker: bandjes wisselen bij flink aantal loks, niet omdat ze breken, maar gewoon slap en lopen er met 2 (lange) rondes af.
Veel slecht contact problemen en ontsporingen, meeste wel opgelost nu.

Ook aan aantal wagons en 1 lokje aan de kant i.v.m. ontsporen, gewoonweg omdat de wielen los op de as zitten of anderszins de spoorbreedte niet klopt.

Mede door dit draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6651.msg100938#msg100938 en opmerking ergens over BR38 en ontsporen (heb ik ook en is inderdaad vrij kritisch op de rails) dus een vraag over het afstellen van de spoorbreedte:

Hoe doe je dit het handigst, zonder dat je met kromme assen komt te zitten?
Ergens een malletje van maken?

En dat dan voor wagonwielen op draaistel?

En lok wielen? Gewoon schroevendraaier tussen chassis lok en wielen en wrikken?

Juiste maat voor M* M-rails 14mm al in ander draadje tegengekomen in antwoord op een vraag van mij.
Re: Spoorbreedte afstellen: hoe aan te pakken, speifiek gereedschap?
Hallo Analogdriver,

Om wielen van een asje af te trekken kun je bij Godfather Models en Supply,
Haarlem (gmens.nl) een zgn wielentrekker bestellen. Het vergt enige oefening, maar dan kun je een wiel zo van het asje trekken.
Om de wielen weer op het asje te krijgen kun je met voorzichtigheid (zoals ik een keer heb gedaan) de kleine bankschroef gebruiken. Ik heb wel een dun plaatje hout tussen wiel een bankschroefbek gelegd, om beschadigingen te voorkomen. Gebruik een op maat ingestelde schuifmaat (in dit geval dus 14 mm) om de wielen op de juiste afstand te zetten. Dan moet het lukken.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Groetjes

Harry Stipkes

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.