Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

k rails leggen

Gestart door joachim123 zaterdag 16 december 2017, 18:17:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
k rails leggen
joachim123
gast

k rails leggen
hallo,

Ik wil mijn k-rails leggen maar ik weet niet goed hoe.
Ik heb een (ik weet niet goed hoe ik het moet zeggen, maar beschouw het als een dichte tafel.). Verschillende mensen zeggen dat ik nu de vorm van mijn sporen moet uitzagen (uit hout), dit op mijn (gesloten) tafel moet leggen en daarboven op nog uit kurk ofzo, mijn sporen nog is "uitknippen" en dan daarboven op mijn sporen met steentjes, en al de rest.
Dit kan toch niet kloppen. Is het niet al genoeg als ik alleen de kurk doe (dit moet omdat dit dient voor geluidsdemping).
Of heb ik het verkeerd?

Mvg, Joachim Demeyere
Re: k rails leggen
Gerrit-1959
gast

Re: k rails leggen
Hallo Joachim,

Als je kurk legt voor geluidsisolatie, dan is dat afdoende. Sommigen vinden het mooi, als de rails wat hoger liggen en doen dan hout, neopreenband of een kurkbedding eronder en gaan dan ballast erover doen.
In ieder geval, ieder zijn eigen smaak.
Re: k rails leggen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: k rails leggen
Hi Joachim,

Ik doe het, tot volle tevredenheid, op deze manier:
Klik hier

groet
Harald
Re: k rails leggen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: k rails leggen
bij mij liggen de onzichtbare delen op  4mm kurk en zichtbare delen in merkur/noch bedding.
Re: k rails leggen
Lid sinds: 2012

offline
Re: k rails leggen
Mijn K-rails ligt op kurkstroken, die ik in de gewenste vorm uit vloertegels knip. De rails worden op de kurk gelijmd met twee dunne sliertjes bruine acrylaatkit - goedkoopste soort - die zich als het nodig is met een beetje krabben weer laat verwijderen. Verkanting dmv. een stukje metselkoord onder de buitenste rail (daardoor onzichtbaar). Ik gebruik wel schroefjes, maar verwijder die wanneer de kit is uitgehard.
Re: k rails leggen
Ik gebruik naar grote tevredenheid de railbedding van ER DECOR, heeft een drievoudige werking, het hecht de rails, het werkt geluid dempend en je kan er de ballast mee vastzetten.

http://www.er-decor.be/?pagina=katalogus
Blz 22 en verder.
Re: k rails leggen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: k rails leggen
Alles kan, maar als je tafel een dichte plaat is, volstaat een vorm van geluidisolatie zoals kurk of blauwe platen of neopreen.
Als je tafel niet alleen dicht is maar eronder een frame heeft, dan loop je kans op klankkastwerking (zoals een gitaar, zeg maar). In dat geval kan piepschuim onder het tafelblad ook helpen tegen geluidstrillingen.

Ik deed beide (in het verleden):
een beetje kurk tussen plaat en rails, en een beetje piepschuim onder de plaat.

Dankzij jouw draadje ga ik weer eens nadenken over hoe het volgende keer moet.