Nieuws: Kom 24 november 2019 gezellig naar de 3railforum gastendag in Leeuwarden!! Bestel je toegangsbewijs nu in de 3railforum webshop!!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren
| | |-+  contact rails werken niet echt goed
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: contact rails werken niet echt goed  (gelezen 953 keer)

wimmie

• Gast
contact rails werken niet echt goed
« Gepost op: vrijdag 15 december 2017, 21:02:46 »

Mijn probleem is dat de contact rails het sein niet echt goed omzet en dat de verlichting niet wisselt. Staat er misschien te weinig spanning op de rails. Als ik de contactrail met de hand beroer, dan werkt de omzetting van het seinlicht wel. Wat zou dit kunnen zijn. Toch te weinig spanning?? Wie kan mij adviseren?

Yeoman

• Stamgast
Re: contact rails werken niet echt goed
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 15 december 2017, 21:44:41 »

Waarschijnlijk bedoel je een schakelrails. Contactrails kun je niet bedienen met de hand.
Schakelrails zijn niet echt betrouwbaar, zoals je nu ondervindt.
Sleper duwt te weinig tegen de schakelaar, waardoor er te kortstondig signaal is.

Wat gebeurt als je de loc langzaam over de schakelrail laat rijden?

Groeten,
Ton.
Groeten,
Ton,
3railforum modulebaan team.

wimmie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 15 december 2017, 21:48:24 »

Bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk, ik bedoel schakelrails. Met de hand gaat het wel, en ook als de loc er langzaam overheen gaat, lukt het wel, hoewel dan ook niet altijd de lampjes wisselen. Op andere stukken van de baan heb ik ook schakelrails, en die doen het wel goed. Kan misschien ook aan de seinen liggen, die werken ook niet altijd feilloos.

Groeten Wim

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 15 december 2017, 22:49:07 »

Beste Wim,

Twee testen één voor één uit te voeren en natuurlijk indien mogelijk:

verwissel de verdachte schakelrail met één van wel goed werkende>test>o.k., dan ligt het aan de schakelrail, schakelaar niet gangbaar genoeg of contacten in gebrand

verwissel het sein met één van de goed werkende>test>ik hoop o.k.

Verder denk ik dat je eerst de draadjes/stekkertjes moet controleren, vooral bij stekkertjes kan et wel eens zijn dat de isolatie van het draadje te ver het stekkertje is gekomen.

Groet, Anne W

Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

wimmie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 15 december 2017, 23:40:22 »

Bedankt Anne, ik ga het een en ander zondag zeker proberen en controleren. Je hoort ervan. Groeten, Wim
Pagina's: [1]   Omhoog