Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

per ongeluk schakelaar uitgedaan

Gestart door peterke33 donderdag 14 december 2017, 11:14:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
per ongeluk schakelaar uitgedaan
Hallo Spoorvrienden,

Was gisteren lekker bezig aan mijn baantje, en deed per ongeluk de schakelaar uit van de baan en de CS2 stond nog aan.
Heeft dit gevolgen is maar 1x maal gebeurd, zet altijd eerst de CS2 uit en dan de schakelaar af.
Re: per ongeluk schakelaar uitgedaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: per ongeluk schakelaar uitgedaan
Naar ik begrepen heb voor de CS3 niet. Deze centrale kan zowel "netjes" afgesloten worden door het ingedrukt houden van de stopknop, via de de run-down optie in het scherm en door de trafo spanningsloos te maken.

Ik veracht dat dit ook bij de CS2 zo werkt. Mogelijk zijn een paar laatste wijzigingen verloren gegaan.

John
Re: per ongeluk schakelaar uitgedaan
John

Dank je wel voor het snelle antwoord, zal eens kijken of er iets verloren is gegaan.
Veel kan het niet zijn, dit omdat er enkel locs instaan en geen wissels en of seinen.
Re: per ongeluk schakelaar uitgedaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: per ongeluk schakelaar uitgedaan
Hi Peter,

Heb je nu dan problemen ?
Anders gewoon weer aanzetten.

groet
Harald
Re: per ongeluk schakelaar uitgedaan
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: per ongeluk schakelaar uitgedaan
Het is mij in het verleden ook wel eens 'overkomen'....
Toen zonder enige problemen weer op kunnen starten.

Maar ja, het verleden is natuurlijk geen enkele garantie voor de toekomst.....
Dus inderdaad aanzetten en een keer netjes afsluiten en weer opnieuw opstarten om de foute afsluitstation netjes weg te werken.

Het blijft natuurlijk 'een computer', al draait ie onder Linux.

Groeten,

Jan
Re: per ongeluk schakelaar uitgedaan
@Harald

Ik heb geen probleem ondervonden hier.


@Jan

Inderdaad heb ook zonder probleem kunnen opstarten hier, maar ik dacht het kwaad kon dat dit gebeurde het is een computer.
Alles werkt weer zoals voordien geen probleem, maar kijk wel uit dat ik eerst de CS2 afsluiten en dan de baan met de centrale knop.
Re: per ongeluk schakelaar uitgedaan
Wat alsje een stroom storing krijgt zo als gisteren in rotterdam
Re: per ongeluk schakelaar uitgedaan
Alle apparaten moet tegen een plotselinge spannings uitval kunnen,Het kan alleen leiden tot verlies van data.
Alleen het continu uitschakelen op deze manier word ten zeerste afgeraden omdat de apparatuur hier niet op gebouwd word met alle gevolgen van dien.
Re: per ongeluk schakelaar uitgedaan

Dat bedoel ik
net als een pc zal je de laatste data verliezen,en dus nu misschienje laatste instellingen die niet opgeslagen zijn
Re: per ongeluk schakelaar uitgedaan
Citaat van: nero op donderdag 14 december 2017, 19:20:55
Wat alsje een stroom storing krijgt zo als gisteren in rotterdam

Daar heb ik wel een mooie oplossing voor. :D

groetjes uit beetje krom
opa cees

Re: per ongeluk schakelaar uitgedaan
Citaat van: peterke33 op donderdag 14 december 2017, 11:14:42
Hallo Spoorvrienden,

Was gisteren lekker bezig aan mijn baantje, en deed per ongeluk de schakelaar uit van de baan en de CS2 stond nog aan.
Heeft dit gevolgen is maar 1x maal gebeurd, zet altijd eerst de CS2 uit en dan de schakelaar af.

Oh jee, dat levert een slapeloze nacht op en een vervelend onderbuik gevoel, maar buiten dat alles niets meer.
Gewoon lekker verder gaan met spelen met je treintjes.

Groetjes
Re: per ongeluk schakelaar uitgedaan
Alles werkt hier weer normaal, en heb een schakelaartje tussen het stopcontact en baan staan.
Ga het vanaf nu telkens uit het stopcontact halen, mocht er iets gebeuren.
Re: per ongeluk schakelaar uitgedaan
Bij de CS2 is het de bedoeling dat je het uitschakelt via het scherm van de cs2. Zie hiervoor de handleiding, ik heb dit stukje even gecopierd:

Bij het uitschakelen van het CS2 gaat u
naar het tabblad (bovenaan) waar Setup bij staat en hier vindt u de optie voor afsluiten (?Beëindigen?).
Trek nooit zo maar de stekker er uit want een CS2 is gelijkwaardig aan een geavanceerde computer en
die sluit u ook af volgens de instructies. Als u toch de stekker er uit trekt loopt u het risico gegevens
kwijt te raken. De stekker mag er pas uit als het beeldscherm donker(grijs) is geworden en als de lichtjes
op de stopknop niet meer knipperen.

Je kan ook net zo lang op de stopknop duwen tot CS2 uitschakelt.

Het is dus belangrijk om dit op de juiste manier uit te zetten om eventuele schade aan de bestanden te voorkomen.