Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

startset.

Gestart door seinpaal woensdag 13 december 2017, 19:50:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
startset.
Lid sinds: 2009

mijn marklinbaan

offline
startset.
   ik wou graag deze startset kopen! nou was mijn vraag kun je met die digitrafo ook deze andere twee treinen bedienen? dit zijn de nummers.
de eerste trein is een sneltrein van zwitserland en de andere een grijse santa-fe.
alvast bedankt! :thumbup:

26538
3649 
Re: startset.
Lid sinds: 2009

mijn marklinbaan

offline
Re: startset.


Re: startset.
Lid sinds: 2008

offline
Re: startset.
Zo te zien zijn beide locs ook digitaal.
Met De MS2 kun je deze dan ook besturen.

Groeten,
Ton.
Re: startset.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: startset.
Ja,

Maar je hebt geen digitale transformator, maar een digitale centrale, de Mobile Station 2. (MS2)
Probeer die term ook aan te houden om verwarring te voorkomen.
De 3649 heeft een Motorola I decoder, welke polariteitsgevoelig is. Zorg daarom dat altijd de rode draad aan de middelpunten is verbonden en de bruine aan de spoorstaaf.

Mvg. Marcel
Re: startset.
Lid sinds: 2009

mijn marklinbaan

offline
Re: startset.
hoi stamgast,bedankt voor je reactie ,maar ik heb nog 1 vraag. als je die twee locs aan de praat wil krijgen is dan de bedoeling dat je het nummer wat er op de doos staat intoetst op de ms2?
Re: startset.
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: startset.
Hoi Seinpaal,

Ja, je zoekt een leeg plekje uit op je MS2 voor de nieuwe loc, dan toetst je "shift" en het sleutel/loc-symbooltje in. Dan "nieuwe loc" kiezen, vervolgens "uit databank" kiezen en dan het nummer zoeken en bevestigen. Die procedure herhaal je voor de volgende loc. Beide nummers staan in de databank zag ik net.

Groet, Marc

Ps. Set 26538 is een Luxemburgse trein.
Re: startset.
Lid sinds: 2017

offline
Re: startset.
seinpaal ze zijn digitaal dus je kan ze gewoon besturen op je marklin ms 2

en als er een mfx decoder erin zit die meld zich eigen zelf aan als je hem op de rail zet



Re: startset.
Lid sinds: 2010

offline
Re: startset.
@Fred / Bink79:

Citaat van: bink79 op vrijdag 15 december 2017, 00:21:54
en als er een mfx decoder erin zit die meld zich eigen zelf aan als je hem op de rail zet

Je geeft aan dat ze digitaal zijn. Dus je hebt dat nagekeken, anders zeg je dat niet. Dan weet je ook of er standaard een MFX-decoder inzit. Gezien de leeftijd zal dat niet zo zijn en zullen deze zich niet automatisch aanmelden. Dan is het antwoord van Marc de meest logische uitleg om de twee treinen te laten rijden.

Groet Ronald.
Re: startset.
Lid sinds: 2017

offline
Re: startset.
ze zijn digitaal dat klopt en geen mfx alleen de nieuwere locs hebben dat  :thumbup:
Re: startset.
Lid sinds: 2009

mijn marklinbaan

offline
Re: startset.
hallo allemaal, heb vandaag de startset 29000 binnen!
net ff een proefritje gemaakt en hij werkt :D
maar wat een mogelijkheden zitten erop  :)
het is nog niet zo makkelijk vind ik zelf. zijn er nog tips ,en hoe sluit je hem straks aan op de baan met de andere trafo die ik nu bedien? :?
Re: startset.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: startset.
Hoe bedoel je: "Hoe sluit je hem straks aan op de baan met de andere trafo die ik nu bedien?" Je hebt nu treinen rijden? En wat voor trafo praten we over? Echt zo'n klassieke kast met een draaiknop erop?
Zoiets dus?


Zo ja: Die moet eraf! De digitale startset heeft een trafo die de centrale voedt. De centrale, het mobile station dat in je startset zit dus, is geen trafo. Marcel noemde dat ook al. Bij digitaal rijden mag er in de basis maar 1 voedingspunt aan een baan zitten. Kortsluiting tussen meerdere voedingspunten kan betekenen dat je de dure digitale centrale opblaast.

Citaat van: bink79 op dinsdag 19 december 2017, 22:05:15
ze zijn digitaal dat klopt en geen mfx alleen de nieuwere locs hebben dat  :thumbup:
Dat is onzin. Flink wat oude loks zijn door de jaren heen ook met MFX uitgerust.
Re: startset.
Lid sinds: 2009

mijn marklinbaan

offline
Re: startset.



deze loc heb ik geprobeerd aan de praat te krijgen en het lukte in begin wel aardig .maar als ik het goed gelezen heb in het boekje moet je hem dam eerst een lok naam geven want als hij hem opzoekt krijg ik br 89 in beeld. ik kan hem alleen bedienen met de stop knop maar kan hem niet meer harder of zachter rijden . en de frontein lamp doet het dan ook niet. ik hoop dat jullie een oplossing hebben want ik ben nog een beginneling met digitaal :( ;)
Re: startset.
Lid sinds: 2010

offline
Re: startset.
Hoi,

Zit er een verpakking bij? Zo ja: Wat is het nummer... Zo nee. Het is een tweedehands lokje? Ja? Hoe heb je hem gekocht? Als Märklin digitaal of Märklin digitaal delta? Wat meer info is gemakkelijk ;)

Groet Ronald.
Re: startset.
Lid sinds: 2017

offline
Re: startset.
Dit lijkt me een analoge loc.
Een analoge loc krijgt op een digitale baan namelijk de continue stroom toegediend van de baan en rijdt dus als de stopknop uit is en stopt als de stopknop aanstaat.
Wanneer je deze op een digitale baan normaal wil laten rijden kun je de loc van een decoder voorzien.
Overigens zal dat waarschijnlijk voor de beginner een ingrijpend en mogelijk kostbaar klusjes zijn.

Grtz, Arjan
Re: startset.
Lid sinds: 2016

offline
Re: startset.
De BR81 op de foto is de nieuwere versie met versimpelde donkere drijfstangen. Die is er voor zover ik weet alleen met FX decoder en niet analoog.
Re: startset.
Lid sinds: 2009

mijn marklinbaan

offline
Re: startset.
ik kan wel de lamp aan en uit doen en met de stop knop laten stoppen, heb hem gekocht met 3 wagons bij de wit in zwolle zonder verpakking :(
Re: startset.
Lid sinds: 2010

offline
Re: startset.
Hoi,

Hoe is hij jou verkocht? Als digitaal of als Delta digitaal? Dat is de vraag. Dat het een redelijk oudje is is wel duidelijk. En heb je bij de Wit digitaal laten rijden? Ik neem aan dat hij daar ook getest is. Waarschijnlijk zal je het motorola-protocol moeten gebruiken om hem aan het te rijden krijgen.

Groet Ronald.
Re: startset.
Lid sinds: 2016

offline
Re: startset.
Zo heel oud is deze variant van de BR81 nog niet.

Ik ben vrij zeker dat het een is zoals deze:
https://www.maerklin.de/en/products/details/article/36321/

Daar zit een FX decoder in die alleen Motorola ondersteunt. Standaard heeft hij adres 78. Ik weet niet precies hoe het instellen van de decoder gaat maar ik zou bij de BR81 beginnen met een reset (waarde 08 in CV08). Na reset behoort hij op adres 78 te reageren.
Re: startset.
Lid sinds: 2006

offline
Re: startset.
Als je deze set zonder doos in de winkel kocht zou je best terug naar de winkel gaan deden we vroeger ook en dan kan de winkelier het voor jou oplossen anders blijf je misschien sukkelen.