Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

draadeinden in helix als onderdeel van stroomkring

Gestart door KdeB woensdag 13 december 2017, 15:37:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
draadeinden in helix als onderdeel van stroomkring
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
draadeinden in helix als onderdeel van stroomkring
Hallo

Na weer mooie bouw van klimspiralen voorbij zien komen (Peter, Michel enz.) en daarmee ook de lange toevoer draden voor stroomaansluiting vroeg ik mij af of je draadeinden kan gebruiken voor stroomafname naar de rails dan heb je kortere draden per laag of stuit dat op problemen?

Groet, Koos
Re: draadeinden in helix als onderdeel van stroomkring
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: draadeinden in helix als onderdeel van stroomkring
Koos, je kan gedachten lezen. Ik zat ook hieraan te denken in mijn Helix. Vooral het afneembare gedeelte.

Ik ben benieuwd misschien wel de grotere tussen stukken afdekken door pvc buisje oid..
Re: draadeinden in helix als onderdeel van stroomkring
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: draadeinden in helix als onderdeel van stroomkring
Tuurlijk kan je de draadeinden hiervoor gebruiken alleen weer extra "contacten" wat storing kan veroorzaken.
Zelf zou ik, de stroomvoorziening, solderen aan twee verticale dikke koperdraden.

groet
Harald
Re: draadeinden in helix als onderdeel van stroomkring
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: draadeinden in helix als onderdeel van stroomkring
mooie antennes .... :D
Re: draadeinden in helix als onderdeel van stroomkring
In principe kunnen alle metalen als geleider fungeren. Dat je de draadeinden van de helix wil gaan gebruiken, lijkt handig, maar je zult dan wel moeten zorgen voor goede contactpunten. Dit betekent, dat je aan de draden kabelschoenen (bij voorkeur met oog) moet gaan bevestigen en werken met getande veerringen. Daarbij is het wijs om de kabelschoenen niet alleen te klemmen, maar ook te solderen. Al met al best wel een klus en dan is de oplossing van Harald beter.
Waar Jan22, denk ik, op doelt is de mogelijk inductie, die kan optreden, maar dat geldt ook voor draden. Het is een wetmatigheid dat een stroom zijn ontstaan wil tegen werken door om draden heen een magnetisch veld te maken, waardoor de de weerstand toeneemt. Hier heb je dus altijd mee te maken.
Re: draadeinden in helix als onderdeel van stroomkring
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: draadeinden in helix als onderdeel van stroomkring
Ik heb gewoon aan twee kanten twee installatiedraden 2,5 mm omhoog laten lopen en daar dan per laag de aansluiting op gemaakt. Dus per ronde twee stroomaansluitingen. Als je op iedere verdieping er steeds kroonsteentjes opschuift kun je alles makkelijk en goed aansluiten.
Re: draadeinden in helix als onderdeel van stroomkring
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: draadeinden in helix als onderdeel van stroomkring
idem hier en zelfgemaakte verdeelplaatjes te zien in mijn topics.
Re: draadeinden in helix als onderdeel van stroomkring
Dit is naar mijn idee geen enkel probleem de soortgelijkeweerstand van ijzer is hoger dan koper maar omdat de diameter goed dik is hoeft dat geen probleem te zijn ik zou de draad gewoon tussen 2 moeren klemmen door van de draad een oogje te maken en deze dan met de klok mee klemmen tussen de 2 moeren of een op de hier onderstaande kabelschoen te gebruiken deze zijn in verschillende diameters kwa oog te koop.
Re: draadeinden in helix als onderdeel van stroomkring
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: draadeinden in helix als onderdeel van stroomkring
Dag Koos.

Natuurlijk is het wel een mogelijkheid, maar in mijn beleving kleven er meer nadelen dan voordelen aan.
De omschreven oplossing zal in de praktijk meer kosten dan de paar meter koperdraad die bespaard wordt.
Het zal ook niet handig zijn bij eventuele storingen opzoeken en zal het eerder een bron van storing zijn.

Groeten,

Erik.
Re: draadeinden in helix als onderdeel van stroomkring
Als je alles juist en goed vast zet zal er een minimum aan storingen zijn.
Dus bouten even met een sleutel aandraaien alleen vinger vast kan problemen geven.
Re: draadeinden in helix als onderdeel van stroomkring
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: draadeinden in helix als onderdeel van stroomkring
boutjes durven ook al eens los te komen en slecht contact te geven .Zie niet goed in waarom je die draadstangen  van goedkoop metaal met verlies zou gebruiken ipv draden van uit een ringleiding.Gewoon per 2 verdiepen een verdeelblokje en van daaruit de etage bedienen.