Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Verlichte voertuigen op accu - wat heb ik nodig en waar...

Gestart door Simon BR39 woensdag 13 december 2017, 15:02:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichte voertuigen op accu - wat heb ik nodig en waar...
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Verlichte voertuigen op accu - wat heb ik nodig en waar...
Hoi,

In dit topic heb ik wat foto's gepost van de bouw van een kibri vrachtwagen met verlichting. Later heb ik ditzelfde gedaan met een sneeuwschuiver. De huidige stand van zaken is dat bij beide voertuigen 3 draden naar buiten komen, een gezamelijke - en 2 maal een plus (voor en achter).  Ik wil de voertuigen niet een definitieve plek geven, niks aan. Aan de ene kant zorgt dat ervoor dat je lekker kan blijven schuiven met je scenery en het scheelt veel gefreubel met lakdraad in een omgeving (ruwbouw) die daar niet zo geschikt voor is.

Wat had ik in gedachten: kleine batterij, aan/uit-schakelaartje (bijv van die nep-kaarsjes) en een 2-polige aansluiting voor een oplader (en evt ook voor een aanhanger) per voertuig.
Dan een soort losse parkeerplaats met een voeding waarbij ik voertuigen die ik niet gebruik veilig kan stallen en kan opladen. Ik heb ooit overwogen om alle voertuigen rijdend te maken, maar dat zie ik in de komende 10 jaar niet gebeuren: veel werk en veel geld, terwijl je in de TP3 voertuigen er eigenlijk ook geen ruimte voor hebt...

Wat wil ik van jullie weten?
- tips en ideeën voor wat accu's (hoeven niet langer dan 1 a 2 uur aan te staan, zo lang rijdt ik toch niet)
    gaat om minimaal 4 smd-leds per voertuig, maar 6 is al snel gebruikelijker (2 voor extra koplampen, zwaailichten of aanhanger)
- tips en ideeën voor schakelaars en van die steekpennetjes
- wat ideeën over het opladen (MeanWell DC voeding oid?)
- uiteraard ook iets van fabrikanten of winkels...

Bij voorbaat dank.

Gr Simon
Re: Verlichte voertuigen op accu - wat heb ik nodig en waar...
De goedkope weg zou naar mijn idee zijn gewoon met de 3 Volt knoopcellen te werken uit de voorbeeld kaarsen.
Dan alleen NIET oplaadbaar maken. Daar paar LEDs hebben niet zo'n hoog verbruik, dus zal nog best lang meegaan. Kan je berekenen als je de stroomverbruik van voortuig weet.

Je kan natuurlijk ook voor de dure optie gaan en hetzelfde gebruiken aan materiaal wat je normaal ook met Faller Car System (FCS) zou gebruiken. Dan zonder motor en sturende wielen, maar alleen de accu schakelaar en aansluiting voor oplader. Voordeel is mocht jet je later wel om willen bouwen naar FCS je al de helft al hebt.

Wat natuurlijk wel een nadeel is van gebruik van batterijen en schakelaars. Is dat je elke keer de voertuigen aan zal moeten zetten. Bij 10 misschien nog wel leuk, maar bij 100.... Dan is een vaste plaatst met bedrading niet eens zo'n gek idee.
Re: Verlichte voertuigen op accu - wat heb ik nodig en waar...
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Verlichte voertuigen op accu - wat heb ik nodig en waar...
Dat van die knoopcellen zou ik inderdaad eens moeten berekenen, ben daar niet zo'n kei in, maar daar kom ik wel uit.
Het punt daarbij is, hoewel heel simpel, het wel een houder voor die dingen vereist... En misschien ken je die voertuigen van Kibri en Preiser wel, weinig plek... Bij enkele vrachtwagens zou ik dan de kap afneembaar moeten maken.

Schakelaars zijn het probleem niet, als je ziet wat het oppervlak hier is... dan staat r niet veel. KISS weet je wel ;)
Ook een optie zou zijn om ze te voorzien van reedcontacten, ze hebben vanwege het opladen en de veiligheid toch al een eigen P, dus dan hoef ik ze alleen maar op te tillen om de verlichting aan te laten gaan.


Dure optie, geen idee? Ik weet dat ik voor een FCS auto ca 80-120? kwijt ben, maar wat daarin dan zit voor n schakelaar, accu en aansluiting?
Re: Verlichte voertuigen op accu - wat heb ik nodig en waar...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verlichte voertuigen op accu - wat heb ik nodig en waar...
Beste Simon,

Spit https://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.109/Car-System.html een keer door, wellicht is het nuttig.

Groet, Anne W
Re: Verlichte voertuigen op accu - wat heb ik nodig en waar...
Hoi Simon,

Op de website van MiniatuurA kun je in de webshop accu's, schakelaars en dergelijke vinden voor inbouw in de auto.
Deze staan ook altijd in Houten, dus kun je ook daar eerst een kijkje nemen.

Groeten,
Ton.
Re: Verlichte voertuigen op accu - wat heb ik nodig en waar...
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Verlichte voertuigen op accu - wat heb ik nodig en waar...

Dag Ton en Anne,

Eerst even over de accu's. Als ik me een beetje goed heb ingelezen, moet je gewoon kijken naar het aantal verwachte mA dat je gebruikt en dat vermenigvuldigen met het aantal uur dat je m wilt gebruiken,
om te minimale capaciteit in mAh te berekenen. Ik heb twee keer twee 0603 smd-leds in serie die ongeveer 10-16mA trekken (gokje). Maal 10h en ik zoek accu's tussen de 100 en 200 mAh, met juiste drempelspanning. Volgende stap is het type: ik dacht LiPo omdat ik daar altijd positieve geluiden over hoor en het formaat op het oog ook handzamer is dan NiMh... Alleen ik lees overal dat je met ontladen niet onder de 20% mag gaan zitten en ik heb geen idee hoe ik dat moet gaan controleren...  Dan ben je verplicht om alles continue aan de lader te hangen... Onderstaande zomaar een linkje naar een mogelijk slachtoffer :P
https://hobbyking.com/nl_nl/jjrc-h36-blue-wren-drone-150mah-1s-lipoly-battery.html

Reedcontact leek mij wel handig, voertuig neer zetten op P en lichten gaan uit. Alleen ik kom nergens van die kleine dingen tegen, terwijl ze normally closed zijn (dus zonder magneet, lampen aan).
Schakelaar kan ook, maar die hebben al snel een flink formaat: https://www.eoo-bv.nl/schuifschakelaar/15834-schuif-2235.html of nog iets kleiner: https://www.tme.eu/nl/details/pcm12smtr/schuifschakelaars/ck/

De oplader komt wel als ik weet welk type accu etc, zie ik nu nog geen meerwaarde in om te gaan zoeken.

Kortom, voor een euro ben ik niet klaar, dat zie ik al. Knoopcellen ook nog even naar gekeken. Die zijn wel lekker plat ook, maar die moet ik dan om de 2 uur vervangen. Binnen 20h heb ik dan n LiPo accu eruit...

Als r nog wat gedachtes zijn aan jullie kant...  :thumbup:
Re: Verlichte voertuigen op accu - wat heb ik nodig en waar...
Re: Verlichte voertuigen op accu - wat heb ik nodig en waar...
Simon,

Voor de accu is m.i. een Lipo'tje plus beveiligingscircuit tegen te diep ontladen het handigste. Een oplaadcircuitje hoef je dan niet in iedere auto te bouwen, want eentje voor bij een voeding is genoeg.

Verder is laatste schakelaartje die je aangeeft wel een mooie, rating is genoeg en je hebt mooi formaat wat je wel weg kan frotten in het chassis.

M.b.t. de Goldcap van Theo, dat zou ik afraden, wel vanwege de volgende, grove berekening. (Zie het maar als krabbel op de achterkant van een bierviltje tijdens de Vrijmibo :P)
F=As/V (farad = ampere*seconde/volt)
4F*5.5V=22 A/s
Wat neerkomt op iets meer dan 6mAh.
Re: Verlichte voertuigen op accu - wat heb ik nodig en waar...
Heb je al eens gekeken naar het principe van oplaadbaar ledkaarsjes zoals bvb philips deze is draadloos opladen en heeft geen fysieke schakelaar aan de buitkant maar een interne die op beweging werkt heb deze thuis en ze branden ongeveer 20 uur.
Re: Verlichte voertuigen op accu - wat heb ik nodig en waar...
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Verlichte voertuigen op accu - wat heb ik nodig en waar...
@Theo: vraag beantwoord door John ;) . Maar wel bedankt voor het meedenken!

@John: aha, dat maakt t wel weer gecompliceerder  :? , je kent me langer dan vandaag.

@Mark: ik heb ze hier staan met n pin aansluiting, maar ik zal r eens 1 slopen, vind t op zich geen gek idee.