Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Hoeveel weerstand nodig tussen Roosoft decoder en duo led.

Gestart door bascas dinsdag 12 december 2017, 09:04:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoeveel weerstand nodig tussen Roosoft decoder en duo led.
Hallo, ik stuur mijn seinen aan m.b.v. een Rosoft decoder. Maar wil op het schaduwstation deze vervangen door duoleds. Hoeveel weerstand moet ik nu plaatsten tussen de led en de decoder. Ik rij met Marklin en gebruik een CS2.
Ik wil deze leds gaan gebruiken: http://www.leds-buy.nl/oude-menu/standaard-leds/duo-leds/3-pin-duo-led-groen-rood-80-graden-5mm

Hoop dat iemand het weet.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet Bas
Re: Hoeveel weerstand nodig tussen Roosoft decoder en duo led.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hoeveel weerstand nodig tussen Roosoft decoder en duo led.
Kijk hier eens: KLIK
Re: Hoeveel weerstand nodig tussen Roosoft decoder en duo led.
Als je in de webshop op extra info klikt.

Kun je lezen spanning over de leds 1,8v

Gezamenlijke kathode (min)

Ik weet niet wat er op je decoder zit? Maar meestal hebben decoders een gezamenlijke plus.
En zijn de schakel uitgangen de min.

Dus als dit zo is heb je andere leds nodig. Met een anode die gedeeld wordt.

Mvg Robin
Re: Hoeveel weerstand nodig tussen Roosoft decoder en duo led.
Oké, dit gat mijn pet eigenlijk te boven, en ik zal mijn vraag verduidelijken.
Ik stuur mijn baan aan via iTrain en een CS2. Op mijn schaduwstation wil ik de seinen die alleen maar een optische functie hebben vervangen door een 2 kleuren led. Hoe krijg ik dat nu werkend op mijn baan?

Groet Bas
Re: Hoeveel weerstand nodig tussen Roosoft decoder en duo led.
-Bas:
Ik vermoed dat je schaduwstation niet zichtbaar opgesteld is, dus ik zou daar geen seinen zetten en ook geen leds, vermits iTrain alles netjes regelt.
Je kan eventueel wel met virtuele seinen werken op je pc scherm.
Re: Hoeveel weerstand nodig tussen Roosoft decoder en duo led.
De led heeft zoals Robin zegt een gemeenschappelijke min, de Rosoft decoder werkt met een gemeenschappelijke plus.

Op zoek dus naar andere leds, bijvoorbeeld deze:

https://www.led1.de/shop/led-3mm-ultrahell-diffus/duo-leds/duo-led-3mm-rot/gruen-diffus-g-a-webrg02-gw.html?cName=led-3mm-ultra-bright-diffuse-duoleds-c-170_261&xoid=m1gl44sv96991umf6imd0abl82

Als voorschakelweerstand gebruik je 1K ohm.

Gr, Ben.
Re: Hoeveel weerstand nodig tussen Roosoft decoder en duo led.
Citaat van: Jørg op woensdag 20 december 2017, 21:01:47
-Bas:
Ik vermoed dat je schaduwstation niet zichtbaar opgesteld is, dus ik zou daar geen seinen zetten en ook geen leds, vermits iTrain alles netjes regelt.
Je kan eventueel wel met virtuele seinen werken op je pc scherm.
Jørg, klopt wat je zegt, maar je ziet de opstelsporen wel en ik wil nou eenmaal graag die ledjes daar.
Re: Hoeveel weerstand nodig tussen Roosoft decoder en duo led.
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 21 december 2017, 09:09:10
De led heeft zoals Robin zegt een gemeenschappelijke min, de Rosoft decoder werkt met een gemeenschappelijke plus.

Op zoek dus naar andere leds, bijvoorbeeld deze:

https://www.led1.de/shop/led-3mm-ultrahell-diffus/duo-leds/duo-led-3mm-rot/gruen-diffus-g-a-webrg02-gw.html?cName=led-3mm-ultra-bright-diffuse-duoleds-c-170_261&xoid=m1gl44sv96991umf6imd0abl82

Als voorschakelweerstand gebruik je 1K ohm.

Gr, Ben.
Ben, bedankt. Dit is het antwoord wat ik zoek.
Re: Hoeveel weerstand nodig tussen Roosoft decoder en duo led.
Rosoft Sein decoders kun je in 2 uitvoeringen verkrijgen, met een gemeenschappelijke MIN of met een gemeenschappelijk PLUS.
Verder ligt het aan de hoogte van de spanning die je erin stop, welke weerstand je nodig hebt.

Gebruik je voor de power aansluiting 16V wisselspanning dan wordt de spanning op de uitgangen gelijkgericht en afgevlakt en dat levert een spanning op die wortel 2 hoger is
en dat is 1,41. de spanning wordt dan 16 x1,41 = 22,5V.

De led heeft 1,8V nodig om te werken en verbruikt 20mA, dat is 0,02A
(22,5 -1,8) / 0,02 = 1035 ohm
Oftewel een weerstand van 1kOhm.

Stop je er 16V gelijkspanning in wordt het een andere berekening, dan gaat er over de gelijkrichter 1,1V verloren, en wordt de spanning 16-1,1= 14,9V
14,9-1,8= 13,1/0,02 = 655 ohm
Oftewel een weerstand van 680 ohm.

Groetjes

Re: Hoeveel weerstand nodig tussen Roosoft decoder en duo led.
Beste forumleden, ik heb de ledjes besteld en de weerstanden. Alles in elkaar geknutseld, en het werkt. Ze branden iets te vel, met 2 weerstanden per uitgang is het beter. Dus bij deze ledjes heb je 2 k ohm nodig.
Bedankt voor de hulp. :)
Groet Bas