Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

CS2 60214 60va of toch 100va

Gestart door hmmglaser dinsdag 12 december 2017, 00:15:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS2 60214 60va of toch 100va
Er staat een hoop onduidelijkheid op het net aangaande de CS2 60214 dat deze met alleen een 60va max kan worden gevoed maar sommige webshop geven bij de 100va aan dat deze ook voor de 60214 kan worden gebruikt.
Dus mijn vraag wat is het nu?
Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Je kan de 100 VA voeding gebruiken, echter zet je daarmee 5A op je rails. Zul je dus naar ten minste 2,5 mm² draden moeten gaan voor je ringleiding en jezelf ervan vergewissen dat de baan bij kortsluiting voldoende vlot afschakelt, want anders las je het zooitje vast. Märklin adviseert, althans, voor de CS3/3+ (maar die heeft de voeding) voor H0 slechts 3A en voor de grotere sporen 5A (dus 100VA voeding) te gebruiken. Navraag van mijn Duitse kennissen in Göppingen leert dat het vanwege de genoemde bekabeling is, die niet bij alle H0 modelspoorders in orde is.
Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Mark,

Ook een treinbaan rijdt alleen goed wanneer de bekabeling op orde is.

Welke trafo je ook aan een verbruiker hangt maakt niet zoveel uit, de trafo moet alleen voldoende leveren. Wat een verbruiker afneemt ligt aan de verbruiker :-).


Re: CS2 60214 60va of toch 100va
hoi,

Citaat van: hmmglaser op dinsdag 12 december 2017, 00:15:02
Er staat een hoop onduidelijkheid op het net aangaande de CS2 60214 dat deze met alleen een 60va max kan worden gevoed maar sommige webshop geven bij de 100va aan dat deze ook voor de 60214 kan worden gebruikt.
Dus mijn vraag wat is het nu?

Volgens de wiki van het 3railforum: Marklin 60213 / 60214 / 60215 Kan de 60124 niet meer dan 3A op de baan zetten. De 60215 kan volgens de wiki 5A op de baan zetten. Dat wil zeggen: Als de 60214 een voeding van 100VA heeft dan zal er toch niet meer dan 3A op de baan staan.

De website van märklin is een beetje tegenstrijdig met de handleiding van het netdeel Marklin 60101

Uit de handleiding: Handleiding 60101
Citeer
Voorwaarden:
Central Station 60215/60216/60226 of booster 60174/60175. Het Central Station 60213 en 60214 mogen niet gebruikt worden met een netadapter waarvan het
vermogen groter is dan 60 VA
. Er kunnen echter wel boosters 60174/60175 met een netadapter 60101 gebruikt worden.
Bedrading van de modelbaan et een draaddoorsnede van minimaal 0,5 mm².

en van de website: Marklin 60101 kan het wel.

Citeer
Schaltnetzteil zum Anschluss bzw. zur Versorgung der Central Station 60216, 60226 sowie 60214/60215 und des Boosters 60175 und 60174. Eingang 220-240 V/50 Hz / Ausgang 19 V/100 W Gleichspannung. Tischnetzteil im Kunststoffgehäuse mit Befestigungslaschen

Op dezelfde website onder Technische informatie netdelen staat dat het juist niet mag.

Citaat van: Marklindak op dinsdag 12 december 2017, 07:49:17
Ook een treinbaan rijdt alleen goed wanneer de bekabeling op orde is.

Je ziet nog te veel banen met te dunne bekabeling. Voor signalering kan je wel dunne kabels gebruiken. Voor rijstroom altijd wat dikkere kabels gebruiken. Goed, de meningen verschillen daarover.

Groet Ronald.

Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Ben den Hollander
gast

Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Citaat van: Laurent op dinsdag 12 december 2017, 00:33:26

Je kan de 100 VA voeding gebruiken, echter zet je daarmee 5A op je rails. Zul je dus naar ten minste 2,5 mm² draden moeten gaan voor je ringleiding en jezelf ervan vergewissen dat de baan bij kortsluiting voldoende vlot afschakelt, want anders las je het zooitje vast.


Beetje kort door de bocht. Die booster schakelt vlot af hoor als de 5A wordt overschreden. En bij die stroom is 0,5mm2 al voldoende.

Meer van belang voor draaddikte is de spanningsval die je toestaat aan het eind van de keten, bepalend daarbij is dus de lengte van de ringleiding. Ga er maar eens aan rekenen hoe lang die mag zijn bij 2,5mm2, de genoemde 5A aan stroom en een verlies van pak 'm beet 1 volt en je zult zien dat het absolute overkill is. Die 2,5mm2 is veel gekozen omdat die gemakkelijk verkrijgbaar is bij de Gamma. :D
Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 12 december 2017, 09:10:55
Meer van belang voor draaddikte is de spanningsval die je toestaat aan het eind van de keten, bepalend daarbij is dus de lengte van de ringleiding. Ga er maar eens aan rekenen hoe lang die mag zijn bij 2,5mm2, de genoemde 5A aan stroom en een verlies van pak 'm beet 1 volt en je zult zien dat het absolute overkill is. Die 2,5mm2 is veel gekozen omdat die gemakkelijk verkrijgbaar is bij de Gamma. :D

Maar Ben, die 1,5mm2 (iets dunner dus) liggen toch in hetzelfde schap bij de Gamma :-)

Het is dus gewoon basis elektrotechniek. Ook bij de modelbaan, dat vergeten we vaker!
Re: CS2 60214 60va of toch 100va
En er is ook een verschil in prijs tussen 1.5 en2.5 carré.
Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Ecos + 3 boosters, alles 4 A (trafo's -voedingen van 80/90VA): ringleiding: 1 mm 2 verder alles 0,25 m2
Nergens brand, nergens rook, nergens vastgebakken en geen opgeblazen decoders of wat dan ook.
Zoals eerder opgemerkt: goede afschakeling bij kortsluiting is van belang !

Cees
Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 12 december 2017, 09:10:55
Citaat van: Laurent op dinsdag 12 december 2017, 00:33:26

Je kan de 100 VA voeding gebruiken, echter zet je daarmee 5A op je rails. Zul je dus naar ten minste 2,5 mm² draden moeten gaan voor je ringleiding en jezelf ervan vergewissen dat de baan bij kortsluiting voldoende vlot afschakelt, want anders las je het zooitje vast.


Beetje kort door de bocht. Die booster schakelt vlot af hoor als de 5A wordt overschreden. En bij die stroom is 0,5mm2 al voldoende.
Dat is wat Märklin ervan maakt. ;)

Citeer
Meer van belang voor draaddikte is de spanningsval die je toestaat aan het eind van de keten, bepalend daarbij is dus de lengte van de ringleiding. Ga er maar eens aan rekenen hoe lang die mag zijn bij 2,5mm2, de genoemde 5A aan stroom en een verlies van pak 'm beet 1 volt en je zult zien dat het absolute overkill is. Die 2,5mm2 is veel gekozen omdat die gemakkelijk verkrijgbaar is bij de Gamma. :D
"Wij" gebruiken, behalve voor de Y stukken, overal 2,5 mm² voor. Maarja, ik heb al 55 meter ringleiding, stuk of 10 aansluitpunten en evenzoveel Y stukken. De Y stukken zijn 2x1 meter ofzo, de lange delen 8 en 4 meter. Ligt wel eens aan elkaar, soms nog met verlenging erbij.
Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Ben den Hollander
gast

Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Citaat van: Pt2/3 op dinsdag 12 december 2017, 10:22:53

Zoals eerder opgemerkt: goede afschakeling bij kortsluiting is van belang !


Daar hoef je niets voor te doen, zit ingebakken in de booster. :D

Het brandgevaar zit 'm altijd in overgangsweerstand bij slechte verbindingen. Wat Fred zegt: het is basis elektrotechniek P = I2 * R.
Bij een overgangsweerstand van 1 ohm door een sukkelende verbinding en 5A stroom heb je dus al 25W warmteontwikkeling.

Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Tja, het was alweer een paar dagen geleden dat we dit onderwerp hebben besproken, hoogtijd om het maar weer eens opnieuw te doen toch.

Groetjes
Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Voorheen ieder bij gebruik van een ring leiding kun je de mm2 maal 2 doen(bvb 0,75 mag je belasten als 1,50)voor de belastbaarheid je moet alleen de lengte in de gaten houden voor de kortsluitstroom dit is weer terug te vinden in de nen1010.
Wat ik ook tegen kwam dat de 60214 vanaf een bepaald hardware nummer identiek is aan de 60215.
Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Ben den Hollander
gast

Re: CS2 60214 60va of toch 100va
 @citaat Nen1010, kortsluitstroom? We hebben het over treintjes toch?
Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Maar goed de technische gegevens bij de 60214 zijn super duidelijk

CiteerTechnische Angaben
Leistungsangaben bei Einsatz des Transformators 60052
Eingangsspannung: 16 V ~
Belastung: Fahrgleis 2,4 A
Programmiergleis 1,0 A
max. 3,0 A
Damit Sie die Gesamtbelastbarkeit voll nutzen können, empfehlen wir Ihnen die Angaben in der
Hilfefunktion des Gerätes zu beachten.
Display-Auflösung: 800 x 480 Pixel mit 16 bit Farbtiefe

Belastbaarheid max. 3A.

Bij een 16V trafo is dat 16 x 3 = 48VA, de 60VA is de juiste. Meer dan 3A zal er nooit uit de centrale komen.
Het moge duidelijk zijn dan de 100VA een overkill is en dat deze energie nooit wordt verbruikt. De meerprijs kun je aan iets anders besteden.

Groetjes
Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Ben den Hollander
gast

Re: CS2 60214 60va of toch 100va
 @citaat Ja maar ze worden nooit bijgewerkt. :D

Een 60214 met hardware level 4.33 kan 5A leveren mits voorzien van 100VA voeding.
Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Dan is het helemaal duidelijk, als je 3A wil laten leveren 60VA wil je 5A laten leveren dan is 100VA de juiste.
Het is dus maar net wat je zelf wil. Moeilijker dan dat is het toch echt niet.

Groetjes
Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS2 60214 60va of toch 100va
NEN1010 gaat over huisinstallaties.

Huisinstallatie is in elektro begrippen laagspanning, is namelijk lager dan 500V. Treintjes heet dan zwakstroom.

Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Als de keuze tussen de 60 VA en de 100VA "gedreven" wordt door een klein gebrek aan stroom, dus een locomotief te veel, dan kun je voor 100VA gaan, maar de baan indelen in twee secties en elke sectie afzekeren met een automatische zekering van 3 ampère, dan heb je wel de 100VA beschikbaar, maar je loopt minder risico op mogelijke oververhittingen.

Diegenen die mijn bouwtopic al jaren volgen weten dat ik dat heb gedaan met mijn 10 ampère Edits booster, opgedeeld in 4 secties die elk afgezekerd zijn met een automaat van 3 ampère, soms gaat de zekering er uit door een sluiting met een te hoog stroomgebruik en soms de centrale als het een echte kortsluiting is.

Groet, Anne W

Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Ben den Hollander
gast

Re: CS2 60214 60va of toch 100va
 @citaat Nergens voor nodig zo'n automatische zekering. De booster van de 60214 schakelt razendsnel af bij overbelasting of kortsluiting.
Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Werkt het bij een transformator aan te sluiten op een CS ook zo dat je beter een iets grotere kunt nemen die dan niet helemaal tot aan zijn capaciteit 5A belast wordt dan een kleine transformator die je constant met 3A belast?
Ik las 3 x 16 = 48VA plus daarbij op komt ook nog het verbruik (+/-10VA?) van de CS. Maakt dat niet dat de transformer of booster dan sneller kapot gaat door constant te leveren volle capaciteit?
Appels en peren vergelijking met voorgaande > bij een auto is wat extra ampère capaciteit in de accu zeker in de winterperiode wel handig om aan boord te hebben. En daar is 1,5 en 2,5 m2 standaard dikte.
Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Ik weet uit de praktijk dat een trafo die met 60% word belast meestal langer inzetbaar blijf dan eentje die op 90% belast word!
Maar aangezien een modelbaan op sommige uitzonderingen na hooguit een uurtje bemiddelt per dag aanstaat heft het elkaar een beetje op.
Re: CS2 60214 60va of toch 100va
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 12 december 2017, 00:15:02
Er staat een hoop onduidelijkheid op het net aangaande de CS2 60214 dat deze met alleen een 60va max kan worden gevoed maar sommige webshop geven bij de 100va aan dat deze ook voor de 60214 kan worden gebruikt.
Dus mijn vraag wat is het nu?

Hallo

De apparaten met galvanische scheiding kunnen 5A leveren.
De oudere die nog geen galvanische scheiding hebben kunnen 3A leveren.

Tekentje voor de scheiding (2 rondjes) is al dan niet op het apparaat aanwezig en daaraan kun je dus zien met welke je te maken hebt.

Bart