Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Märklin en kou

Gestart door rjvdh maandag 11 december 2017, 22:18:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin en kou
Lid sinds: 2011

offline
Märklin en kou
Beste mensen ik heb vanochtendin mijn koude treinenkamer(6graden)een aantal analoge loks zoals een V200(3021),w een BR 081(3031) ,een aantal rondjes laten rijden Dat ging eerst vrij moeilijk,ze hadden er weinig zin in.maar na zo,n 10 minuten ging het soepeleren kwamen ze op temperatuur IK niet ! Ik ben benieuwd naar andere ervaringen Ruud
Re: Märklin en kou
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin en kou
Hoi Ruud,

Treintjes houden niet zo van de kou.
Heb je er geen radiator hangen, of andere vorm van verwarming, om de temperatuur boven de 15 graden te krijgen?
Re: Märklin en kou
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin en kou
Inderdaad, liefst 15gr of meer.
Guy
Re: Märklin en kou
Lid sinds: 2011

offline
Re: Märklin en kou
 Ja die verwarming heb ik wel maar na een weekje vakantie in een warm land heeft hij uitgestaan dus daarom leek het mij wel leuk om dit is uit te testen  Mijn digitale locomotieven hadden er veel meer moeite mee
Re: Märklin en kou
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin en kou
hoi,

Citaat van: rjvdh op maandag 11 december 2017, 22:18:26
Ik ben benieuwd naar andere ervaringen Ruud

Dat is vrij normaal. Bij beurzen zie je het ook dat het eerste halfuur tot een uur als je de baan aanzet alles een beetje warm moet draaien. Zeker als het in de hal 's nachts vrij koud is geweest (Spoorwegmuseum bijvoorbeeld) Je merkt het vooral bij automatische computergestuurde banen. Meestal rijden ze iets meer door als ze warm zijn. Het scheelt soms maar een centimeter maar je merkt het wel. Daarom waren we meestal een uur voor de opening van de beurs aanwezig en hadden de baan in vol bedrijf draaien. Dan was de baan bij opening volledig 'warm'.  :D

Zelf boven op de zolderkamer geen verwarming hangen. Zolang het niet gaat vriezen in de kamer is er niets aan de hand.

Groet Ronald.
Re: Märklin en kou
Lid sinds: 2014

offline
Re: Märklin en kou
Als je niet verwarmt kun je wel een vocht probleem krijgen advies is ook meestal hou een ruimte minimaal op 15 graden komt alleen maar ten goede aan de levensduur dit geld voor veel dingen die normaal gesproken in huis worden bewaard en ook voor het huis zelf is dit beter ;)
Re: Märklin en kou
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Märklin en kou
In mijn garage ben ik al een paar weken bezig mijn toekomstig Bw met Märklin rolbrug 7294 op te bouwen. In de garage omdat dat daar veel meer ruimte is om dit (deel)project van alle kanten te kunnen benaderen. Erg prettig werken zo, alleen de temperatuur.......... Brr..... Het is daar al een tijdje ver onder de 15 graden C. Sterker nog: ik denk ruim onder de 10 graden C. Ik ben er vrijwel elke dag wel even om er wat aan te werken / testen en inmiddels rijdt er ook een Köf voor test doeleinden over de aangelegde sporen. Zowel rolbrug (door mij zeer succesvol met een Faulhabermotor omgebouwd) als Köf hebben tot op heden geen enkel probleem met de kou. Köf rijdt en rolbrug rolt als "een zonnetje".  :)
Re: Märklin en kou
Lid sinds: 2014

offline
Re: Märklin en kou
Het slechter rijden word meestal veroorzaakt door het verdikken van vetten en oliën waardoor er meer weerstand optreedt hoe meer de lok heeft gereden hoe erger het vaak is.
Re: Märklin en kou
Lid sinds: 2011

offline
Re: Märklin en kou
 Dat klopt ik had vroeger een 40tig kaar pude Lancia   Als ik die starte bij 5graden ondwr nul dan reed hij een ruime meter in z,n vrijstand Er zat ook 3 lier versnellingsbak olie in Dat is dan als stroop Met de treinen is het gelukkig allemaal wat kleiner ook een probleempjeSuccees Ruud