Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wieliczka Zoutmijn in Polen

Gestart door Lange trein maandag 11 december 2017, 14:05:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wieliczka Zoutmijn in Polen
Lange trein
gast

Wieliczka Zoutmijn in Polen
Verleden week was ik in de buurt van Krakow, Polen en bood mijn klant mij om of de Wieliczky Zoutmijn of Auschwitz te bezoeken. We kozen voor de zoutmijn en daar stonden de volgende werkpaardjes ten toon.
Veel plezier ermee.
Trouwens Krakow is een best mooie stand en zeker een bezoek waard.
Denis
Re: Wieliczka Zoutmijn in Polen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wieliczka Zoutmijn in Polen
Hi Denis,

Op mijn ToDo lijstje staat ook deze mijn i.v.m. een Bunker (WW2 opslag) hierin.
Ben je ook naar beneden geweest?

groet
Harald
Re: Wieliczka Zoutmijn in Polen
Dag Harald,
We hebben de toeristentrip gemaakt in de mijn; deze brengt je tot 135 meter onder de grond en je ziet de geschiedenis van de mijn, de geschiedenis van het zoutwinnen, prachtige zoutsculpturen en tot prachtige zalen omgebouwde 'ontginningsputten'. in de grootste zaal is een heuse kerk gemaakt waar regelmatig kerkdiensten gehouden worden. Sinds kort kan er een rit met een mijntrein gemaakt worden: ong 3 km lang, maar deze hebben wij niet gemaakt :-(
Als je in de streek bent is het zeker de moeite om de mijn te bezoeken: er zijn begeleide tochten in vele talen (wij deden het in het engels en de tour duurt ongeveer 3 uur).
Leuk detail: je gaat via een houten trap naar - 90 meter waar de eigenlijke tour begint, het duurt ong. 10 min eer je beneden bent, maar terug naar boven ga je met een echte mijnlift.
Krakow zelf is een best leuke stad, praktisch ongeschonden uit WW2 gekomen en met veel bezienswaardigheden: het is trouwens de oude hoofdstad van Polen.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Wieliczka Zoutmijn in Polen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wieliczka Zoutmijn in Polen
Ik ben naar beneden geweest. Is zeer indrukwekkend. Wij hadden toen een Poolse gids die Engels sprak.
In de mijn zelf hebben ze ook een kapel, zeer mooi en je moet weten alles aan beelden, scupturen etc alles is van zout.
Dat zout kan je ook kopen in een van de souvenierwinkels daar

Ik kan iedereen dat aanbevelen.

Het beste is een hotel boeken in Krakow, en dan met de bus erheen de mijn bezoeken. Ook is dan de mogelijkheid om Auschwitz te bezoeken.
Beide heb ik gedaan. Tegelijkertijd kan je Krakow bezichtigen, zeer de moeite waard.

met vr gr Rien
Re: Wieliczka Zoutmijn in Polen
Leuk om te zien!
Re: Wieliczka Zoutmijn in Polen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Wieliczka Zoutmijn in Polen
Dag Denis.

De loc op foto 2 is werkelijk een gedrocht, maar die op foto 4 en 5 is daar in tegen een plaatje! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Wieliczka Zoutmijn in Polen
Dag Erik,

De fotos zijn genomen met mijn GSM. Had ik maar een degelijke camera gehad om betere fotos te nemen, maar ja, je gaat voor het werk en laat de camera thuis en plots komt de klant met dit bezoek voor de proppen.

Die loc is, denk ik, meer gebouwd naar efficientie dan schoonheid. In alle geval, de bestuurder van beide gele loc's zal nooit groter geweest zijn dan 1,70 want dan kwam die der gewoon niet in, zo klein is de cabine.

Met vriendelijke groeten,
Denis