Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Mijn 2e ontwerp

Gestart door Opi71 zondag 10 december 2017, 21:58:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn 2e ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Mijn 2e ontwerp
Hallo allemaal,
Vorige week heb ik me voorgesteld. Zoals toen al aangegeven wil ik graag de ontwerpen die ik in de loop van mijn herstart heb gemaakt met jullie delen. Afgelopen week heb ik mijn eerste ontwerp gedeeld onder de tiitel ?Mijn eerste ontwerp? onder Baanontwerpen.
Hierbij mijn 2e ontwerp. Bij de aanstaande interne verhuizing in huis van de treinbaan naar zolder (opgedeeld in 2 kleine kamers) moest ik een heel ander ontwerp maken. Van een ruimte van 360x330 was de nieuwe ruimte 360 breed en aan één kant 250cm lang en aan de andere kant 190cm. Daarbij kwam ook nog de dakkapel aan de kant van 360cm. Toch zag ik al snel mogelijkheden. Een doorgaand station zag ik geen mogelijkheden voor dus besloot ik een dubbelsporig paradetraject te maken met een afsplitsing naar een kopstation. Aan deze zijlijn moest een aftakking naar een groeve komen. Bij de afsplitsing wilde ik ook nog iets van een opstelspoor maken. Bij de afsplitsing moest het paradetraject overgaan van dubbelsporig naar enkelsporig. Het paradetraject wilde ik van beide kanten in hetzelfde schaduwstation laten eindigen om ruimte te besparen. Tevens zou ik dan ook flexibeler zijn met het rijden. Alleen het paradetraject wordt geëlektrificeerd. In het railplan wilde ik ook graag ruimte voor een mooie stenen boogbrug maken.
Daarnaast wilde ik in het onzichtbare gedeelte met C-rails werken maar in het zichtbare gedeelte met K-rails. De belangrijkste reden hiervoor is de flexrail. Daarnaast is de slanke wissel van de K-rails niet zo slank als die van de C-rail wat ruimte scheelt en de R2 wissel van de K-rail is weer net wat slanker (minder graden) dan die van de C-rail.
Bij het ontwerpen vielen alle puzzelstukjes heel snel in elkaar en had ik in een maand een volledig uitgewerkt ontwerp, inclusief ruimte voor het Faller Car System! Ik had nog wel moeite om het kopstation een leuke opzet te geven. Ik wilde proberen een speel karakter te geven met de wisselstraat en weglopende opstelsporen/aansluitingen. Uiteindelijk ben ik daar wel in geslaagd vind ik zelf. Tijdens het ontwerp wist ik een schaduwstation met 7 sporen te realiseren met een lengte van gemiddeld ongeveer 3 meter. Dat waren dusdanig lange sporen dat ik elke spoor heb onderverdeeld in 2 blokken zodat ik er 14 treinen zou kwijt kunnen.
De bijlagen laten mijn uiteindelijke ontwerp zien.
Niveau 1: Schaduwstation met ingaande en uitgaande sporen.
Niveau 2: Paradetraject met afsplitsing zijnlijn en klein goederenstation en Faller Car System
Niveau 3: Zijlijn met groeve en kopstation
3D   : Zolder_3D2

Ik wilde de baan besturen met Koploper. Met alle opties van treintypes en routes o.b.v. bijvoorbeeld de lengte van een trein kon ik makkelijk regelen van welk spoor een trein gebruik mocht maken.
Enthousiast over mijn ontwerp begon ik al snel met bouwen op elk moment dat ik maar kon. Na een paar jaar kon het paradetraject automatisch bereden worden en startte een uitgebreide testfase. Hierbij kwam ik er al snel achter dat mijn ontwerp in de praktijk een bottleneck had: het enkelsporige gedeelte tussen het schaduwstation naar het dubbelsporige paradetraject op niveau 1. Dat moest via Koploper opgelost worden door voorrangsregels en doseren van het treinverkeer.
Daar ben ik niet helemaal meer uitgekomen omdat na 5/6 jaar een einde aan deze baan kwam door wederom een interne verhuizing. De zolder werd omgebouwd waardoor de treinbaan weer moest verhuizen naar een andere kamer met andere maten en vooral met de deur op een andere plek. En zo ontstond ontwerp 3. Maar dat is voor de volgende keer.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Groet,
Cees
Re: Mijn 2e ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn 2e ontwerp
Hallo Cees,

Leuke ontwerpen! Ik ben erg voor het gebruik van slanke wissels en mooie flexbogen. Ook de stations zien er realistisch vormgegeven uit, met leuke rangeermogelijkheden. Ik hoop dat je iets dergelijks wel weer kon herhalen op de nieuwe plek - en dan zien of je lastige bottlenecks eruit hebt kunnen filtereren.
Kom maar op met ontwerp 3!
Foto's zijn ook welkom, trouwens.

Groet,

Peter
Re: Mijn 2e ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn 2e ontwerp
Hallo Peter,
Dank voor je reactie. Over mijn volgende ontwerp kan ik alvast verklappen dat ik vind dat het inderdaad gelukt is om te kunnen herhalen  :D :D :D
Ik plaats dat binnenkort.

Ik heb wel wat (minder interessante) foto's van de bouw van dit ontwerp, maar die zijn te groot om te uploaden. Datzelfde geldt voor 2 filmpjes die ik nog heb.

Groet,

Cees
Re: Mijn 2e ontwerp
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Mijn 2e ontwerp
Goed bezig Cees.  :thumbup: Ik ben nieuwsgierig naar het vervolg hiervan.