Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

stopsectie seinen via cs2

Gestart door josje40 zondag 10 december 2017, 20:07:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
stopsectie seinen via cs2
Lid sinds: 2007

offline
stopsectie seinen via cs2
Hallo
Onlangs las ik in een topic dat je via de cs 2 de locs voor een rood sein automatisch kunt laten stoppen zonder dat er een stroomonderbreking in de baan zit.
Mijn vraag is nu "Hoe doe je dat via de cs 2".
Ik kan het in de beschrijving nergens vinden.
Gr    Jos
Re: stopsectie seinen via cs2
Re: stopsectie seinen via cs2
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: stopsectie seinen via cs2
Helaas Jorg, met een remmodule maak je nog steeds een stroomloze sectie, alleen remt de trein wat regelmatiger.

Met de CS2 kan dit door de snelheid in de decoder naar 0 terug te brengen.
Dat kan met "gebeurtenissen" waarbij de voorwaarde is dat het sein op rood staat. Dit zul je als regel perlok moeten inregelen in een "rijweg"-gebeurtenis.
Dat is veel werk, vandaar dat Märklin in haar publicaties toch weer terug gaat naar de stroomloze sectie.

Wil je het wel zonder stroomloze secties dan is de de hulp van een PC-besturingsprogramma (in combinatie met de CS2) de gemakkelijkste route.

(Voor alle andere reageerders: het gaat om een vragensteller met de CS2 en niet met andere centrales als Raptor, ESU, enz.)

John

Re: stopsectie seinen via cs2
Hoi
Ik bestuur mijn baan met de cs 2 en daarnaast heb ik een pc staan met win digipet.
Daar was die mogelijkheid wel, maar ik kan niet werken met win digipet. Het is voor mij te gecompliceerd.
Daarom vroeg ik om die mogelijkheid via de cs 2. Maar ik ben bang dat ik dat kan vergeten.
Groeten      Jos
Re: stopsectie seinen via cs2
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: stopsectie seinen via cs2
Misschien is dan een ander programma vor jou wel bruikbaar. De meeste programma's werken overigens op dezelfde principes, maar soms zijn ze wat lastiger te begrijpen.
Misschien kun je duidelijk maken waarom het met Windigipet niet lukt(e).

John
Re: stopsectie seinen via cs2
Ik werkte met win digital maar die liep op een oude computer met windows 98.
Op een gegeven moment liep die vast en heb ik win digipet aangeschaft.
Bij win digital kon ik de locs via schakelrails de wissels laten besturen.
Bij win digipet moet dat ook kunnen, maar mij lukte het niet en heb toen een cs 2 aangeschaft.
En die werkt goed naar tevredenheid. Alleen die stopsecties bij de seinen raak ik niet vanaf.
Gr    Jos
Re: stopsectie seinen via cs2
Waarom het niet lukt is duidelijk, bij Win-Digipet gaan ze uit van een ander princiep. Daarbij moet je de opgedane ervaring met het vorige programma vergeten.
Maar ik denk dat je gewoon een ander programma zou moeten kiezen.
Als je b.v. voor iTrain kiest, is het programma in het Nederlands en wordt het zeer actief ondersteund via een Forum, welke zeer snel en via een team van deskundigen reageert.
En ook hier geldt, maak eerst een eenvoudige proef opstelling en ga er mee aan de slag, je begint namelijk gewoon weer vanaf nul, en je zult eerst de feeling met het programma moeten opbouwen. En daarbij niet meer denken maar met het andere programma werkt het zus of zo, want dan loop je vast.

Groetjes
Re: stopsectie seinen via cs2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: stopsectie seinen via cs2
 @citaat

Afgezien van het feit dat het met Windigipet ook moet kunnen ben ik het eens met het advies en helemaal met het advies om te beginnen met een proefopstelling met als aanvulling om daar eerst nog eens Windigipet op te proberen.

groet, Anne W
Re: stopsectie seinen via cs2
De allerlaatste versie I train heb ik ook op de pc staan.
Na het debacle met win digipet heb ik de laatste versie van I train aangeschaft.
Maar kort daarna kon ik een  cs 2 aankomen en heb met I train niets meer gedaan.

Jos
Re: stopsectie seinen via cs2
iktrein schrijf je met een kleine i en een hoofdletter T het is iTrain, en Xander gaat daar erg prat op dat je deze product naam op de juiste manier schrijft.

Groetjes
Re: stopsectie seinen via cs2
Sorry
Re: stopsectie seinen via cs2
Hoi,

Heb je iTrain eerst uitgeprobeerd met de gratis versie of via een probeer licentie van Xander? Of heb je meteen een complete licentie gekocht? Als je het laatste gedaan hebt: Het is zonde om die niet te gebruiken. Wat er bijvoorbeeld mis was met je oude centrale waarom je een nieuwe centrale koopt als je niet overweg kan met een computerprogramma. Zonde van het geld is mijn eerste gedachte. Ik zou gewoon met iTrain gaan werken. Er zijn eventueel cursussen voor het programma, bijvoorbeeld bij PiCommit in Zwolle.

Succes!

Groet Ronald.
Re: stopsectie seinen via cs2
Zo gauw ik meer tijd heb ga ik er mee aan de slag.
Maar we dwalen af op mijn vraag "Is het mogelijk om via de cs 2 locomotieven automatisch te laten stoppen voor een rood sein zonder stroomonderbreking".

Gr    Jos
Re: stopsectie seinen via cs2
Ben den Hollander
gast

Re: stopsectie seinen via cs2
Kort antwoord: nee.
Re: stopsectie seinen via cs2
Daar was ik al bang voor.
Iedereen bedankt voor de medewerking.
Gr    Jos