Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.

Gestart door Wheels zaterdag 09 december 2017, 20:42:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Middels een TC420 Time programmable RGB LED Controller DC12V-24V 5Channel LED Timing dimmer een simulatie van dag nacht in 24 minuten gerealiseerd waarbij ook het treinverkeer is aangepast. In dit filmpje een kleine indruk van het effect.

Op de TC 420 zijn aangesloten: RGB en Cool wit led strip. Gedurende de nacht gaat automatisch de straatverlichting en verlichting in de huizen aan.

De hoeveelheid kleur en tijdsduur is te programmeren middels Pled en vervolgens over te brengen met USB op de TC 420.



Gr Matje
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Dat is een leuk resultaat Matje. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Hoi Matje,

Jij hebt het voor elkaar  :thumbup: :thumbup:
Zelf ben ik nog aan het klooien om mijn DMX player goed geconfigureerd te krijgen.

Mooie baan man en het rijdend materiaal is  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Hi Matje,

Hartstikke leuk man, wil ik t.z.t. ook voor elkaar krijgen.

groet
Harald
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Hey matje, je hebt me aangestoken, ik heb hem ook besteld, heb je wat meer info, foto's schema's ?
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Toelichting dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten.

Tbv de aansturing een TC 420 gebruikt, dit apparaat wordt normaal gesproken in de aquarium wereld gebruikt voor het simuleren van verlichting uit de gebieden waar de vissen vandaan komen.  Bij de bijbehorende software (Pled) zijn een aantal 24 uurs verlichtingsschema?s beschikbaar vanuit diverse werelddelen.

Ik heb mijn TC 420 zodanig geprogrammeerd dat ik de dag start om 12.00 middag. Dat is handiger voor een toeschouwer wanneer je een modeltreindag van 24 minuten bij daglicht kan beginnen. Iedere minuut is dus 1 uur.

Op de foto van Pled kun je mijn instellingen zien. Kanaal 1, 2 en 3 zijn voor mijn RGB ledstrip. Tbv overdag heb ik een Cool White ledstrip gebruikt en op kanaal 4 aangesloten. Kanaal 5 schakelt middels een relais met ontstoor diode mijn verlichting in de huizen en op straat aan (middels extra relais binnen de bestaande bedrading aangesloten).

Het treinverkeer heb ik tot nu toe met behulp van acties in iTrain zo geprogrammeerd dat overdag de personentreinen rijden en in de avond en nacht goederen en werktreinen. Er rijden binnen 24 minuten 20 treinen over de baan.

Ik start de TC420 op 00:00 uur en start daarna de sprinter gelijk in iTrain die vervolgens de vervolgacties in gang zet. Na 24 minuten is het spektakel afgelopen ;)

De ledstrips (RGB en Cool White) heb ik in het deksel van een kabelgoot 20x10mm geplakt.  Met behulp van dubbelzijdig tape de goot aan het dak / plafond geplakt.
De kabelgoten met ledstrips met 6-aderige kabel aan elkaar verbonden met behulp van contra/stekkers.

Materiaal
- TC420 (incl. USB kabel en software) via E-bay
- Voeding (12v 10amp) via E-bay
- Ledstrip RGB 2x 5meter via E-bay
- Ledstrip Cool White 2x 5meter via E-bay
- 6 aderige gekleurde kabel via E-bay
- 6 aderige stekkers  via E-bay
- Deksel van kabelgoot 20x10mm bij de doe het zelfzaak


Toekomst:
-   Warm witte led lamp als zon simulatie op vaste plek op hoogste punt van zolder, aansturing via kanaal 4 (lamp besteld en aansluitstekker ligt al klaar)
-   Diverse 24 minuten schema?s treinverkeer maken in iTrain
-   Verfijnen huidige schema iTrain en verlichting in Pled
-   Met miniprojector 24 minuten dag nacht op de achterwand van mijn treinkamer projecteren als illusie,  reeds besteld.

Gr Matje
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Hoi,

Destijds ook naar deze oplossing gekeken. Één van de nadelen die ik destijds kon vinden is dat je inderdaad vanaf 0.00 had en niet 'losse' programma's kon maken en dat deze aan het einde van het programma 'stil' blijven staan. Goed, kleinigheidjes ;)

In ieder geval mooi!  :thumbup:  :thumbup:

Groet Ronald.
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Dit moet vast een makkie zijn voor iedereen om te maken.
Bedankt voor de extra info.
Nu nog het verschil bekijken tussen deze TC420 en de DMX van Peter de Geluidsman.

groet
Harald
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Top, dank je wel, luid en duidelijk, daar kunnen we lekker mee gaan stoeien als het binnen is  :thumbup: :thumbup:
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Hoi,

Citaat van: Haradigi op zondag 10 december 2017, 22:27:11
Nu nog het verschil bekijken tussen deze TC420 en de DMX van Peter de Geluidsman.

Wat verschillen die ik destijds gevonden heb:
- DMX-player: Standaard vanuit de theater- en podiumwereld. Via controllers kan je dus ook andere dingen mee aansturen zoals motoren en schakelaars. Daarmee kan je eventuele straatverlichting en huisjes via controllers schakelen.
- DMX-player: Tot 512 kanalen te besturen. (De versie van peter en mij: 192 kanalen). TC420: 5 kanalen (ledsstrips)
- DMX-player: De player van Peter laat zich via knoppen te bedienen en daardoor eventueel via wisseldecoders.  Zo kan het programma via Itrain / koploper / Rocrail / WDP te starten zijn. Natuurlijk ook met een knop op je digitale centrale. Zelfde geldt voor de Digikeijs DR4050 die rechtstreeks reageert op DCC-wisselcommando's. De TC420 kan je wel met de knoppen op het apparaat bedienen maar niet losse knoppen verbinden om zo rechtstreeks via de software of centrale te laten besturen..
- TC420: 1 aparaat waar je direct de ledstrips op aansluit. Bij de DMX-player nog eerst DMX-controllers er tussen. Bij de Digikeijs DR4050 sluit je de ledstrips ook direct aan.
- TC420: 24 uurs mode... In de software alleen per 24 uur in te stellen. DMX-player maakt dat niet zo heelveel uit hoe lang een programma duurt. Je kan direct tussen programma's schakelen door op een knop te drukken. Je kan via de knoppen een programma versnellen of vertragen. Eventueel in te stellen dat een programma iedere keer herhaald of na zoveel keer stopt.
- TC420: 4A per kanaal maximaal (ongeveer max 5 - 10 meter ledverlichting afhankelijk van het aantal leds en welke leds). Met DMX afhankelijk van de controller. Meerdere controllers op dezelfde kanaal kan je meer ledverlichting schakelen. DR4050 maximaal 10 meter led-verlichting.

Normaal heb je aan 5 kanalen genoeg:
- 1x warmwit
- 1x Rood
- 1x Groen
- 1x Blauw

Daarmee kom je bij een standaard oplossing aan
- 1x TC420 + voeding
- 1x DR4050 (complete set)
- DMX:
-- 1x DMX-player
-- 2x DMX- 3 kanaalsdecoder of 1x 4 kanaalsdecoder voor RGBW-strip
-- 1x Voeding voor DMX-player en DMX-decoders

Daarmee zal de DMX oplossing niet altijd de goedkoopste oplossing zijn. Mogelijk wel een hele flexibele :)

Groet Ronald.
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Hallo Matje,

Leuk gedaan ziet er goed uit!
Heb vorige week woensdag ook een TC420 bestelt bij onze vrienden uit China is nu onderweg
zal nog wel een paar weken duren voordat hij er is.
Led strips heb ik van die oude man uit Spanje gekregen :D.
we gaan zien of het bij mij ook wil lukken

groeten
Piet
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Hi Ronald,

Dat is een mooi overzicht van de "verschillen" bespaart mij een hoop zoekwerk.
Bedankt ga mij t.z.t. er verder in verdiepen.

groet
Harald
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Het heeft even geduurd, maar inmiddels is hij binnen. Ik heb het even op de testbank gehad, maar de werking is idd een fluitje van een led :D
Leuk om hier verder mee te gaan stoeien.
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
 @citaat

Mooi dat hij binnen is Wilco, ik denk dat het bij jou eerder naar tevredenheid werkt dan bij mij  :?
Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Success Wilco,
Ben benieuwd naar verslagje en foto's na installatie ;)
Gr Matje
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Ik wil het ook bouwen, maar ik wacht nog op een goede voeding uit China.
Ik wil 4 sets van elk 15 meter aansturen, welke ik dan verdeel over mijn ruimte.

Groet,
Bert
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
hoi,

Citaat van: treinbert op zondag 07 januari 2018, 16:00:34
Ik wil 4 sets van elk 15 meter aansturen, welke ik dan verdeel over mijn ruimte.

Dan moet je goed uitkijken met de aansturing. De meeste controllers kunnen iets van 5 - 10 meter ledstrip aan. Een beetje afhankelijk van het aantal leds op de strip. Daarom is bijvoorbeeld zo'n TC420 al niet meer geschikt als je er meer dan 5 meter ledstrip aan gaat hangen.

Groet Ronald.
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Hoi Ronald,

Ik heb op de TC420 het onderstaande aangesloten:

Op kanaal 1, 2 en 3
- 2x 5 meter RGB  ledstrip


Op kanaal 4
- 2x 5 meter coolwhite ledstrip
- 1x 2 meter ledstrip
- 1x warm witte (10 watt garden spotlight) als bijverlichting overdag.

Op kanaal 5
- 1 x relais tbv straat en verlichting in de huizen

Gr Matje
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Hallo Matje,

Dan blijf je met je ledstrips onder de grens van de 4A per Channel. Wat ik al aangaf: Het ligt aan je ledstrip hoeveel lengte je er aan kan hangen. Dat kan je uitrekenen aan de hand van het aantal leds op je strip. Of je nu 30 / 60 of 120 leds per meter hebt. Zelfde geldt voor het type led. De ene led zal iets meer verbruiken dan de andere. Dat staat allemaal in de specificaties van je strip.

Groet Ronald.
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Mooi Ronald  :thumbup:
Bedankt

Gr Matje
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Ronald, bedankt voor het delen van de informatie, klasse. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Citaat van: Wheels op zondag 07 januari 2018, 10:23:06
Success Wilco,
Ben benieuwd naar verslagje en foto's na installatie ;)
Gr Matje
Dit komt voor elkaar, zodra het definitief geïnstalleerd is, en dat zal nog Ff op zig laten wachten....
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Ik weet niet wie op het idee gekomen is maar Piet had dit reeds op zijn site staan:
https://sites.google.com/view/wilgenspoor/projecten

Ook de grasmaster is interessant om te bekijken.
Re: Dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten middels TC 420.
Idee, geen idee.
Mijn publicatie tbv de geïnteresseerden is uit 2017. De film en pdf bestand van Piet uit 2018.

Uit het ene idee worden weer andere geboren of ontstaan modificaties.

Gr Matje