Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

C rails bocht probleem

Gestart door Daywalker1974NL zaterdag 09 december 2017, 14:52:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C rails bocht probleem
Daywalker1974NL
gast

C rails bocht probleem
Hallo, Ik heb met mijn zoontje een testbaan gelegd met C-rails.
Ik heb een CS1, maar de treinen stoppen bij een 3 tal bochten steeds op het zelfde punt. bochten al schoon gemaakt, treinen schoon gemaakt, bochten vervangen door andere bochten maar steeds op de zelfde plek stoppen de treinen. als je de trein een beetje duwd dan gaat dij weer maar stoppen er weer mee als een van die 3 punten bereikt wordt. wie kan mij helpen en weet wat het probleem is?

Mvg,

Maurice
Re: C rails bocht probleem
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: C rails bocht probleem
Hoi,

Doorgaans ligt het aan de massa welke via de wielen loopt. Als er geen contact is dan stopt de lok. Mij gebeurt het vaak met loks die in de vitrine staan. Die rijden niet zo veel. Dan laat ik ze op hogere snelheid rondjes rijden en waar ze stoppen duw ik ze inderdaad aan. Het gekke is dat ze dan op een gegeven moment de geest krijgen en voorbij de punten komen. Je ziet het probleem dan minder worden en op een gegeven moment is het weg. Ik heb wel eens gelezen dat het door oxidatie komt welke zich op de wielen zou vormen. Geen idee of het waar is.

Wat me ook te binnen schiet is de vraag of de rails wellicht geknipt is. Dit wordt gedaan bij vaste banen waarbij terugmelding is aangelegd. Standaard zijn beide spoorstaven met elkaar verbonden. Je hebt dan twee railstaven welke voor massa zorgen. Als de contactbruggetjes geknipt zijn dan is een railstaaf niet meer met de massa verbonden en heeft de lok dus een railstaaf minder voor massacontact.

In het geval de rails niet nieuw uit de doos komt is het wellicht handig om dit te checken.

TFK
Re: C rails bocht probleem
Daywalker1974NL
gast

Re: C rails bocht probleem
De wielen heb ik allemaal schoon gemaakt, de rails ook. maar ik had ook al stukken rails vervangen door andere om te testen maar het blijft.
verder doen de 2 locks die we hebben het zelfde bij die punten. Dat de rails geknipt is dat is dan uitgesloten want heb meerdere stukken getest.
Re: C rails bocht probleem
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: C rails bocht probleem
Of de rails geknipt zijn of niet dat is aan de onderkant goed te zien. Het was maar een idee welke mij te binnen schoot.

Heb je wellicht een multimeter? Dan kan je zien of er stroom staat op de pukkos (Volt setting) en of er massa (lange piep is contact) is tussen een werkend deel en een niet werkend deel.

TFK
Re: C rails bocht probleem
Daywalker1974NL
gast

Re: C rails bocht probleem
Nee helaas heb ik geen multimeter. ik heb de stukken bekeken maar er is geen onderbreking gemaakt.
Re: C rails bocht probleem
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: C rails bocht probleem
En als de CS1 eens aan de niet werkende rail wordt aangesloten? Dan heb je de voeding op die plek zitten.

TFK
Re: C rails bocht probleem
Daywalker1974NL
gast

Re: C rails bocht probleem
ja doet het. het wordt minder als hij niet te langzaam gaat.
Re: C rails bocht probleem
Lid sinds: 2014

offline
Re: C rails bocht probleem
Waar mee maak je schoon?
Re: C rails bocht probleem
Daywalker1974NL
gast

Re: C rails bocht probleem
eerst met een gum, en met contact cleaner spray en wattenstaafje en een doekje. bij de rails gedaan en de treinen en wagons
Re: C rails bocht probleem
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: C rails bocht probleem
Wat voor loks vallen stil en over welke rails hebben we het?
Re: C rails bocht probleem
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: C rails bocht probleem
Citaat van: Daywalker1974NL op zaterdag 09 december 2017, 14:52:07
Hallo, Ik heb met mijn zoontje een testbaan gelegd met C-rails.
Re: C rails bocht probleem
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: C rails bocht probleem
 @citaat @citaat Volgens mij gaat het over C-rail waar volgens mij mee geknoeit c.q. geknipt is. Anders kan ik de geschetste situatie niet verklaren. Maar ik ben ook maar een C-rail-leek....
Re: C rails bocht probleem
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: C rails bocht probleem
Ik doe ook maar een amateuristische duit in het zakje: ligt het probleem wel in de bochten? Is het niet het laatste rechte stuk dat het probleem geeft? Ik weet niet of met "alle stukken rails vervangen" alleen de bochten worden bedoeld of echt alles. Als de verbinding tussen het rechte stuk en de bocht niet goed is kan ik mij voorstellen dat het lijkt alsof de trein stil valt in de bocht terwijl hij in werkelijkheid gewoon nog even doorgeschoten is.
Re: C rails bocht probleem
Lid sinds: 2008

offline
Re: C rails bocht probleem
Maken de lipjes aan de onderzijde van de rails wel goed contact met elkaar?
Dat kan ook een oorzaak zijn van stilvallen.

Groeten,
Ton.
Re: C rails bocht probleem
Stijn Laceur
gast

Re: C rails bocht probleem
Maurice,
zijn het nieuwe c-rails of 2de hands?
Welke locs hebben dat probleem? Allemaal? Welk type?
Doet het probleem zich ook voor als je de loc omdraait en in de andere richting laat rondrijden?
Re: C rails bocht probleem
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: C rails bocht probleem
Omdat het "probleem" zich consequent op de zelfde plek voordoet denk ik aan een "geknipte" rail op die plek. 't Is maar een idee. Waar ik (beperkt) gebruik maak van C-rail op mijn baan ondervind ik tot nu toe geen enkel probleem.
Re: C rails bocht probleem
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: C rails bocht probleem
Citaat van: Daywalker1974NL op zaterdag 09 december 2017, 14:52:07
Hallo, Ik heb met mijn zoontje een testbaan gelegd met C-rails.
Ik heb een CS1, maar de treinen stoppen bij een 3 tal bochten steeds op het zelfde punt. bochten al schoon gemaakt, treinen schoon gemaakt, bochten vervangen door andere bochten maar steeds op de zelfde plek stoppen de treinen. als je de trein een beetje duwd dan gaat dij weer maar stoppen er weer mee als een van die 3 punten bereikt wordt. wie kan mij helpen en weet wat het probleem is?

Mvg,

Maurice

Zo te lezen ligt het dan niet aan de bocht, maar aan de stroomtoevoer naar de bocht toe.

Kijk even of de contactlipjes van de aansluitende rail goed uit elkaar staan.

4 per rails, het linkse rode bolletje op de afbeelding hieronder, is er 1 van.

Re: C rails bocht probleem
Daywalker1974NL
gast

Re: C rails bocht probleem
Oke, Ik zal er morgen naar kijken. :)

Edit Looney Tunes: citaat van volledig voorgaande bericht verwijderd, zie hier voor de reden
Re: C rails bocht probleem
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: C rails bocht probleem
Citaat van: Steem op zaterdag 09 december 2017, 20:24:48
Citaat van: Daywalker1974NL op zaterdag 09 december 2017, 14:52:07
Hallo, Ik heb met mijn zoontje een testbaan gelegd met C-rails.
24130 vs 24530 doelde ik op. Er zijn loks die niet lekker door R1 lopen, bijvoorbeeld door hun lengte. Als de rails dan niet vlak liggen, kan de stroomtoevoer van de lok worden onderbroken.
Re: C rails bocht probleem
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: C rails bocht probleem
Oké excuses dan.