Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Scenerybouw
| | |-+  grasstrooier
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: grasstrooier  (gelezen 1262 keer)

juma

• Nieuwe Gast
grasstrooier
« Gepost op: dinsdag 31 december 2019, 18:16:36 »

Hallo,wie heeft er nog een elektrostatische grasstrooier te koop

Peter.v.L

• Toffe Gast
  • PvL Modelspoor
    • Abonneren op mijn YouTube kanaal?
Re: grasstrooier
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 31 december 2019, 18:19:37 »

Niet te koop, maar wel goedkoop te maken :D

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 31 december 2019, 21:24:32 »

Maar of het ook zo verstandig is om deze zelf te maken ik heb zo mijn twijfels,gekochte apparaten hebben een afgeschermde gedeelte omdat het hoogspanningsgedeelte in het apparaat zit en niet aan de buitenzijde.
Hoe veel joule leverd de omvormer?
Naar mijn mening(ik ben elektricien)ga je hier naar de rand wat betreft veiligheid en kunnen hier echt risico aan verbonden zijn je bent niet meer met een verbouwde vliegenmepper bezig.
Mvg Mark

Mijn baan

juma

• Nieuwe Gast
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 01 januari 2020, 10:27:42 »

van stroom heb ik niet veel verstand van helaas

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 01 januari 2020, 17:49:51 »

Als je zelf niet veel verstand hebt van elektro dan zou ik gewoon een goede "grasstrooier" kopen. Hoeveel geld wil je uitgeven? Daar zit wel een dingetje.  :)

Groet Ronald.
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 01 januari 2020, 18:31:06 »

Mijn ervaring en advies is als het kwa budget kan kies een RTS greenkeeper van 35kv kost ongeveer 150 euro maar daar zitten dan al verschillende type zeven bij.
Mvg Mark

Mijn baan

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 01 januari 2020, 20:32:06 »

Toch even een vraag: wat is er nu precies gevaarlijker aan de door topic starter Peter gebouwde grasstrooier ten opzichte van de RTS Greenkeeper, die 35 kv levert, tegenover 11kv van de zelfgebouwde versie?
Zit het hem in de voeding en omvormer?
De Greenkeeper moet het met een batterij doen en die gaat een keer op, vermoedelijk al voordat je de pijp uit kunt gaan door onoordeelkundig gebruik.
Of is de constructie van de zeefjes ondeugdelijk vanwege groter gevaar van aanraking?
Er worden wel vaker van dit soort dingen gemaakt door hobbyisten en het lijkt mij goed te weten wat er precies zo link aan is. De enkele opmerkingen in de trant  van: 'ik ben deskundig en ik weet dat je dit nooit moet doen' vind ik niet zo overtuigend. Zeker niet als zelf bouwen lekker goedkoop is zo te zien, en niet eens zo lastig.
Overigens ben ik heel tevreden met mijn professionele Greenkeeper.

Groet,

Peter
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 januari 2020, 07:12:55 door BlikkenTinus »

ramdani

• Vaste Gast
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 02 januari 2020, 06:22:33 »

eventjes gekeken naar het filmpje,
ik heb niets van dat alles in huis,dus zou ik al die componenten moeten kopen,
en heel duidelijk wordt het ook niet uitgelegd,
ik denk dat het gevaar er vooral is dat Peter wel weet wat hij doet maar niet de volledige uitleg verschaft over de gebruikte componenten en constructie;
de meeste filmpjes over zelfgebouwde grasstrooiers geven een veel duidelijker beeld dan wat er hier getoond wordt;
op basis van dit filmpje zou ik er mij zelf niet aan wagen;

mvg,
Michel

« Laatst bewerkt op: donderdag 02 januari 2020, 06:29:05 door ramdani »
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 02 januari 2020, 09:16:38 »

Of is de constructie van de zeefjes ondeugdelijk vanwege groter gevaar van aanraking? Er worden wel vaker van dit soort dingen gemaakt door hobbyisten en het lijkt mij goed te weten wat er precies zo link aan is.

Wat er zo link aan is: Je werkt met hoogspanning: 10.000 volt of meer. Dat moet je wel begrijpen en goed in de oren knopen. Ooit stond er op een buurforum een schema van een cascade-oplossing om het vermogen van een vliegenmepper op te voeren naar 50 kV of meer. Die heeft de bedenker er vrij vlot verwijderd omdat hij wel wist wat hij aan het doen was. Maar mogelijk andere personen niet. Het schema was behoorlijk simpel maar je moest wel weten wat je aan het doen bent. Dat doen veel mensen niet. Want wat kan er nu gebeuren?

Ik heb zelf een vliegenmepper met theezeef omgebouwd van standaard naar de wat opgevoerde versie. Dan voer je het ding op van ongeveer 400 volt naar ongeveer 1000 - 1500 volt. Voor een begrasser niet echt zwaar. Waar ik vooral tegenaan liep is dat je behoorlijke tikken kreeg van de aanraking van de theezeef. Die vond ik niet zo fijn. Je kan mogelijk het ontwerp aanpassen zodat je minder of geen tikken krijgt. De tikken zijn bijna als schrikdraad. Dat raak je ook niet aan voor je plezier. Ik ben nooit verder gegaan met de zelfbouw van een zwaardere versie. Had wel alle onderdelen maar zag het niet zo zitten. Nu gewoon een kleine investering gedaan in een RTS. Meer vermogen, veiliger en ook wat sneller en gemakkelijker resultaat.

Groet Ronald.
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 02 januari 2020, 16:46:40 »

Het grootste verschil tussen de RTS en Peters ontwerp is dat de RTS getest is op veiligheid en hier zit het contact lichaam in het apparaat en niet aan de buitenzijde.

Mvg Mark

Mijn baan
Pagina's: [1]   Omhoog