Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Digitale wisselstroom Roco op analoge baan?

Gestart door henri vrijdag 08 december 2017, 12:56:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale wisselstroom Roco op analoge baan?
Beste forumleden,

Ik kan een Roco 43462 kopen. Het is een wisselstroommodel in digitale uitvoering. Kan ik deze lok probleemloos inzetten op mijn analoge marklinbaan?

Groet, Henri
Re: Digitale wisselstroom Roco op analoge baan?
Roco artikelnummer 43462 is af fabriek een 2-rail, en dus geen 3-rail (Märklin) locomotief, tenzij omgebouwd voor 3-rail (er zit een sleper onder).

http://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/43462_9057.pdf


Willy
Re: Digitale wisselstroom Roco op analoge baan?
Er zit een sleper onder en is geschikt voor Marklin 3-rail wisselstroom. Het gaat er mij om of ik de digitale lok analoog kan laten rijden
Re: Digitale wisselstroom Roco op analoge baan?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Digitale wisselstroom Roco op analoge baan?
Hi Henri,

Is geen probleem.
Mits je niet rijdt met een hele oude blauwe trafo i.v.m. rijrichting omschakelen.
(Een te hoge spanning waardoor de decoder defect kan geraken).

groet
Harald
Re: Digitale wisselstroom Roco op analoge baan?
Dit is van oorsprong een 2-rail model, en er zal waarschijnlijk een Multi-protocol decoder inzitten, en die zijn over het algemeen niet bestand tegen de omschakelspanning.
Persoonlijk zou ik dit model laten voor wat het is, en hem niet aanschaffen.

Groetjes
Re: Digitale wisselstroom Roco op analoge baan?
Dat was inderdaad een vervolgvraag van mij: als ik de blauwe trafo niet mag gebruiken, hoe kan ik dan de rijrichting veranderen. Ik heb naar de vertrouwde blauwe ook een witte trafo 6647. Zou dat wel goed gaan?

Re: Digitale wisselstroom Roco op analoge baan?
Hoi,

Zie dit draadje eens: Digitale loks op een analoge baan. De vraag komt gelukkig maar iets 1 keer per maand voorbij op het forum  :D  :D  :D

Groet Ronald.
Re: Digitale wisselstroom Roco op analoge baan?
Citaat van: ronaldk op vrijdag 08 december 2017, 18:14:07

De vraag komt gelukkig maar iets 1 keer per maand voorbij op het forum  :D  :D  :D


Ik zeg: vaker. :D

@Henri: er staan nette 2200's alhier te koop, echte 3-railers af fabriek. https://forum.3rail.nl/index.php?topic=69462.0
Re: Digitale wisselstroom Roco op analoge baan?
Dank jullie voor je antwoorden. Ik heb de lok net gekocht en zal worden opgestuurd. Ik hoop er veel plezier van te hebben.  :P

Henri
Re: Digitale wisselstroom Roco op analoge baan?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Digitale wisselstroom Roco op analoge baan?
En, doet 'ie het?
Re: Digitale wisselstroom Roco op analoge baan?
Ja, hij doet het :).

Alleen het omschakelen gaat niet altijd even goed. Soms lukt het prima, maar andere keren schiet hij vooruit, net als bij een te strak gespannen veertje op mechanisch omschakelrelais. Het maakt daarbij niet uit of ik een blauwe of een witte trafo gebruik.

Weet iemand raad?

Groet, Henri
Re: Digitale wisselstroom Roco op analoge baan?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Digitale wisselstroom Roco op analoge baan?
Citaat van: henri op donderdag 01 maart 2018, 14:19:41
Alleen het omschakelen gaat niet altijd even goed. Soms lukt het prima, maar andere keren schiet hij vooruit, net als bij een te strak gespannen veertje op mechanisch omschakelrelais. Het maakt daarbij niet uit of ik een blauwe of een witte trafo gebruik.

Dat is een heel raar fenomeen. Ten tijde van mijn analoge baan deden alleen analoge locs dat. Digitale locs (nooit met blauwe trafo schakelen) worden elektronisch van richting veranderd.
Re: Digitale wisselstroom Roco op analoge baan?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Digitale wisselstroom Roco op analoge baan?
Misschien slecht contact/vuile baan ?
Re: Digitale wisselstroom Roco op analoge baan?
@ Kaleb: Tja, ik vond ook al een gekke ervaring. En dat verhaal van die blauwe en witte trafo ken ik. Mijn leverancier tilt er niet zwaar aan, maar voor de zekerheid ben ik voorzichtig,

@ Brund55: Ik zal het contact nog eens goed controleren. Het zou mooi zijn als dit alles is.
Re: Digitale wisselstroom Roco op analoge baan?
Marklin zegt dat hun decoders ook overweg moeten kunnen met de blauwe trafo ESU geeft duidelijk aan dat deze dat niet kunnen.
Re: Digitale wisselstroom Roco op analoge baan?
Is niet zo'n vreemd gedrag, maar is geheel aan je eigen manier van bedienen toe te schrijven.

De trein moet eerst helemaal stilstaan dus de trafo moet eerst op nul gezet worden. De trein mag dan niet meer uitrollen.
Dan kun je de omschakelpuls geven en zal hij netjes blijven staan, als je te snel die omschakelpuls geeft schiet de loc er vandoor.

Groetjes
Re: Digitale wisselstroom Roco op analoge baan?
Klopt helemaal.
Als de regelaar niet op nul staat "herkent" de decoder de impuls het als verhogen van de spanning.