Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

To knip or not to knip

Gestart door Plexat vrijdag 08 december 2017, 08:54:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: To knip or not to knip
Citaat van: hmmglaser op zondag 10 december 2017, 02:45:34
Het aantal blokken bepaald het aantal meetpunten niet de lengte.
Dat is een interessante! Die vind ik heel belangrijk! Contactrail zo lang als een blok met 1 aansluiting op de S88. Of niet?

@ Ben - Die satelliet navigatie (Gamesontrack PoSitioning  ;) ) heb ik wel overwogen. Dan kan je aan de baan veranderen wat je wilt zonder dat dit ten koste gaat van de electronica eronder. Dat Deense 'GamesOnTrack' lijkt me wel wat.  :D
En ik lees meer dan alleen maar knippen knippen en knippen!
Re: To knip or not to knip
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: To knip or not to knip
Citaat van: Marklindak op vrijdag 08 december 2017, 09:12:25
Eric,

Kijk ook eens hier in de wiki, mogelijk kan dit helpen : KLIK

Heb je de wiki nu al eens gelezen?? Gezien je vorige antwoord denk ik niet voldoende.

Per blok heb je minimaal 2 melders nodig!
Re: To knip or not to knip
Ben den Hollander
gast

Re: To knip or not to knip
Citaat van: Plexat op zondag 10 december 2017, 09:04:23

Dat Deense 'GamesOnTrack' lijkt me wel wat.  :D


Ik geloof er niks van. Je bent alleen maar op zoek naar oplossingen om niet te hoeven knippen maar misschien vergis ik me.

Mij is nog steeds onduidelijk waarom je met die zoektocht bezig bent: vind je het zonde van de rail (eerder sprak je over "kapot maken") of begrijp je het mechanisme van terugmelding via massadetectie niet?
Re: To knip or not to knip
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: To knip or not to knip
Beste Eric,

Het aantal treinen wat je in theorie kunt laten rijden is het aantal blokken min 1, wat betekent dat als je hele lange blokken maakt, het aantal rijdende treinen beperkt wordt.

Als je de bovenstaande regel uitvoert, dan zie je geen rijdende treinen, maar een zich verplaatsend "leeg blok".

Als je de blokken net zo lang houdt als je langste trein, dan heb je het minste problemen, Koploper en iTrain kunnen perfect met langere treinen overweg.

De blokken met twee (of drie) melders per blok is lang de standaard geweest, de computer weet dan aan de hand van de eerste melder(s), dat hij de trein moet gaan afremmen als er gestopt moet worden om op de laatste melder te stoppen

Nu is het "rijden op posities" sterk in opkomst, dat vereist goed uitgevoerde ijkingen van de treinsnelheden en een nauwgezette opmeting/invulling van de baan in de computer, zodat de computer kan uitrekenen waar de trein is en hem op de juiste plaats kan laten stoppen.

Dit kan in principe met één melder per blok, maar bijvoorbeeld iTrain heeft toch liever meerdere melders per blok om verschillen tussen de ijking en de werkelijkheid te ondervangen.

Ja, ja een computer kan veel meer en nauwkeuriger als wij mensen, maar heeft ook "ogen" nodig en dat het is het terugmeldsysteem.

Groet, Anne W
Re: To knip or not to knip
Neef Erik heeft in reactie 5 al geroepen dat detectie op stroomverbruik ook mogelijk is, dat doen we met m-rails, waar het knippen heel bewerkelijk is...  ;)
Ook voor stroomdetectie kan je van rosoft printjes kopen.
Re: To knip or not to knip
In de laatste antwoorden al weer zoveel contradicties gevonden dat ik besloten heb eerst te gaan kijken bij het forumlid en dan mijn eigen weg te zoeken.
Lijkt me uiteindelijk toch beter dan alle goed bedoelde maar tegenstrijdige raad te volgen.

@ Anne - Dank je. Helder. In de handleiding of forum van iTrain zag ik dat 1 melder kan maar liever meer.

@ Marklindak - Ja ook gelezen. Maar zoals gezegd kom ik veel verschillende meningen tegen

@ Ben - GamesonTrack lijkt me gewoon leuk. Ik heb dat eens in Houten gezien en dat was best grappig. Of het werkt is deel 2. En nee ik ga daar niet mee werken.

Dank aan allen.
Re: To knip or not to knip
Prima, iedereen met C-Rails gebruikt massadetectie, en knipt tw bruggetjes door, en plexat gaat zijn eigen wiel uitvinden. Veel suc6.
Re: To knip or not to knip
Citaat van: Sprinter op zondag 10 december 2017, 12:51:46
Prima, iedereen met C-Rails gebruikt massadetectie, en knipt tw bruggetjes door, en plexat gaat zijn eigen wiel uitvinden. Veel suc6.

Beste Sprinter,

normaal reageer ik niet op dit soort berichten. In dit geval doe ik dat wel omdat ik het zonde vind dat er op zo'n geweldig forum altijd mensen zijn die een ander graag even in de zeik zetten.
1. Ik heet Eric en geen Plexat. Mijn naam staat in dit draadje. Jouw naam helaas niet.
2. Ik hoef niet te doen wat iedereen doet. Ik wil doen wat het beste is voor mijn baan.
3. Ik ga niet mijn eigen wiel uitvinden. Ik ga dat doen wat het beste lijkt na een bezoek aan forumlid die bereid is een starter te helpen.

Dus eerst goed lezen voordat je dit soort berichten het forum inschiet. Dank je.
Re: To knip or not to knip
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: To knip or not to knip
 @citaat
Nou Ben, met satelliet navigatie hoeft Eric niet zijn baan open te breken om alle rails te knippen.
Want je hoeft dan geen terugmeldingen te maken. ;)

Op de digitale Houtenbeurs was een infostand van "GamesOnTrack" die het aanbieden.
zie ook:
www.opschaal.com
en
www.gamesontrack.com

Als ik Eric was, ging ik er eens serieus naar kijken!
Re: To knip or not to knip
Citaat van: ceess op zondag 10 december 2017, 16:13:57
@citaat2
Nou Ben, met satelliet navigatie hoeft Eric niet zijn baan open te breken om alle rails te knippen.
Want je hoeft dan geen terugmeldingen te maken. ;)

Op de digitale Houtenbeurs was een infostand van "GamesOnTrack" die het aanbieden.
Beste Cees,zijn ze inmiddels alweer verder met de ontwikkeling? Jij hebt ze gezien dit weekend? Ik moet bekennen dat ik het al langere tijd geleden heb gezien. Het was toen nog niet zo betrouwbaar. Op de beurs, volgens mij Houten, reden er toen nogal eens lokjes door waar het niet moest e.d. Als ze inmiddels verder zijn zou het heel misschien wel de moeite van het bestuderen waard zijn.

Het idee erachter is wel enorm leuk. Misschien is er wel een forum lid die ermee rijdt. Zal ook eens bij de oosterburen op het forum kijken.
Eric
Re: To knip or not to knip
Ben den Hollander
gast

Re: To knip or not to knip
 @citaat  @citaat Ik ken het Cees, bekeken in Dortmund. Betrouwbaarheid vind ik te mager en DCC, dat betekent decodertjes vervangen.  :)
Re: To knip or not to knip
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: To knip or not to knip
Erik,
Ik heb het idee dat ze inmiddels wel weer een stukje verder zijn.
Hoe betrouwbaar het nu is weet ik niet.

Overigens, Sprinter heet: Wim
Re: To knip or not to knip
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: To knip or not to knip
Beste Eric,

En Sprinter heeft een groot aantal goede eigenschappen maar ook een wat minder goede, hij is nagenoeg de meest uitgesproken van alle uitgesprokenen, maar je weet wat je aan hem hebt.

Het idee achter Games on Track is natuurlijk uitstekend en een grote fabrikant werkt al langere tijd met hetzelfde principe, dus vraag ik me af waarom het nog niet echt doorgebroken is.

Groet, Anne W
Re: To knip or not to knip
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: To knip or not to knip
Citaat van: Anne W op zondag 10 december 2017, 17:00:38
Beste Eric,
En Sprinter heeft een groot aantal goede eigenschappen maar ook een wat minder goede, hij is nagenoeg de meest uitgesproken van alle uitgesprokenen, maar je weet wat je aan hem hebt.
Groet, Anne W
@citaat @Anne, hij is beslist niet de enige, "pot en ketel"

Hopelijk kunnen we "On Topic blijven"
Re: To knip or not to knip
Hoi,

Citaat van: Anne W op zondag 10 december 2017, 17:00:38
Het idee achter Games on Track is natuurlijk uitstekend en een grote fabrikant werkt al langere tijd met hetzelfde principe, dus vraag ik me af waarom het nog niet echt doorgebroken is.

Waarom het nog niet is doorgebroken? Wil jij een gat in het dak van je lok met een diameter van 10 of 12 mm boren om een zender / ontvanger om rijden mogelijk te maken? Denk het niet. Daarnaast nog kijken eens naar de andere specificaties:

Citeer
verbruik:
De ontvanger verbruikt ongeveer 30 mA, railspanning - of 14 tot 20 VDC - standaard 17 V.

Afstand:
Een ontvanger heeft een bereik van 8-10 m bij 12,9 mm zender en 6-8 m met een 9,9 mm zender.

precisie:
Tot 6 m, de afwijking 10 mm of minder.

capaciteit:
Het systeem kan 10 voertuigen per seconde verplaatsen met een 10 mm precisie. Tot 0,5 m / s snelheid.
Grotere systemen kunnen worden bewaakt met extra ontvangers. Voor standaard oplossingen maximaal 20 ontvangers naar een faciliteit. Speciale oplossingen gaan tot 40 ontvangers.

Test:
Het systeem wordt getest op normale systemen met maximaal 30 m2 6 ontvanger.

Tunnels en schaduw stations:
Voor grote, verborgen gebieden, als een schaduwstation, keerlus, klimspiraal of tunnel kunt u een extra paar ontvangers toe voegen.

Bron: Opschaal.com: Games on Track importeur

Dan zie je dat wat randvoorwaarden en eisen aan het systeem zitten. Maar het grootste probleem is dat de ontvanger / zender zichtbaar is.

O ja: de grote fabrikant, dan bedoel je zeker Faller met zijn CAR-system 3.0. Die hebben dus van die lelijke gaten in het dak. Dat kan bijna niet anders omdat het systeem dan niet werkt.

Groet Ronald.
Re: To knip or not to knip
Ben den Hollander
gast

Re: To knip or not to knip
 @citaat Die grote fabrikant is Uhlenbrock, zij hebben een Daisy-DCC-Funkmaster die kan praten met een GT-XControl, bedoel voor tuinbanen met LGB of Piko Spoor G....... :D :D
Re: To knip or not to knip
@ben: dank u wel.  :D  Als Anne W dat bedoeld slaat hij de plank ontzettend mis. Dat is niet echt wat hier met GPS-besturing bedoeld wordt. Als ik dat zo zie is het niet meer dan een soort van WiFi voor DCC. Dan komt het systeem van Faller meer in de buurt  ;)  :)

Groet Ronald.
Re: To knip or not to knip
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: To knip or not to knip
Hallo,

meld ik al eerder het nadeel van Wifi, met betrekking op communicatie tussen baancentrale en pc, wil je alles draadloos gaan doen met GamesOnTrack oke ik geef toe het systeem is vernieuwend, maar dit geldt tevens voor de eigen range Centrale, Wisseldecoder, Gps zender/ontvanger per loc (dus ook fabrieksnieuwe locs opnieuw ombouwen) alles draadloos, en dit voor treinbanen tot 15m2. en ik heb zo nu en dan ook nog het idee dat mijn auto navigatie systeem wel eens wat afwijkt, dus moet zelf ook nog borden lezen en interpreteren,  en dit is nog wel een dure fabrieksinstallatie. Kan nog nergens de kosten vinden voor een relatief grote treinbaan, maar vrees dat ik alles wat ik opgebouwd heb opnieuw zou moeten aanschaffen en inbouwen.

met vriendelijke groet,

Walter 
Re: To knip or not to knip
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: To knip or not to knip
Beste Heren,

Ik bedoelde Faller, maar ik heb me er verder nooit in verdiept.

:offtopic: of niet?

Beste Cees,

Ik reageerde op reactie#57 en ik kan wat kennis betreft niet in de schaduw van hem staan, maar als Eric gaat automatiseren met de computer en zijn CS2 dan kan dat toch niet met Koploper en komt hij Sprinter niet vaak tegen en mij ook niet trouwens.

Beste Walter,

Als je met eigen, locale GPS zenders werkt kan ik me voorstellen dat het veel nauwkeuriger is, maar er is ongetwijfeld een goede reden dat het (nog) niet doorgebroken is, die reden kan technisch, esthetisch of financieel zijn.

Beste Ben,

Ik lees de documentatie van Uhlenbrock niet, als ik wat van Uhlenbrock weet, dan is het van de forums, dus weet ik niets van hun draadloze systemen

Groet, Anne W
Re: To knip or not to knip
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: To knip or not to knip
Citaat van: ronaldk op zondag 10 december 2017, 20:42:49
Dat is niet echt wat hier met GPS-besturing bedoeld wordt.

Bij de oosterburen zijn ook wat draadjes over GOT. Men suggereert daar dat het niet gaat om GPS (dat is alleen maar een metafoor voor het gebruik) maar om een ultrasoon toepassing die voor 2012 al gebruikt werd in de autootjes wereld.

Meest boeiende voor deze discussie:
Dit GOT-systeem neemt niet waar of er een paar wagonnetjes zijn achtergebleven.
Met het GOT-systeem heb je nog steeds een besturingsprogramma nodig, zoals iTrain.

En inderdaad, die zendertjes zijn nog een beetje groot voor schaal N of Z.
Toch is dit een interessante ontwikkeling, ik hoop nog mee te maken dat deze "Ultraschall-sensoren" kleiner zijn te vinden via onze chinese vriendjes dan bij GOT zelf.

Na een korte nachtrust:

In deze draadjes staat uitgelegd hoe het principe werkt, incl. sourcecode en formules:
http://howtomechatronics.com/tutorials/arduino/ultrasonic-sensor-hc-sr04/
https://create.arduino.cc/projecthub/faweiz/arduino-radar-69b8fe
https://www.tautvidas.com/blog/2012/08/distance-sensing-with-ultrasonic-sensor-and-arduino/
http://www.instructables.com/id/Ultrasonic-Range-detector-using-Arduino-and-the-SR/
http://www.circuitbasics.com/how-to-set-up-an-ultrasonic-range-finder-on-an-arduino/

Want het moge duidelijk zijn:
Voor de toepassing van oude techniek in nieuwe vaten, moet je bij de arduino-gemeenschap zijn.
Re: To knip or not to knip
Hoi,

Citaat van: Anne W op zondag 10 december 2017, 22:25:36
Ik bedoelde Faller, maar ik heb me er verder nooit in verdiept.

Dat dacht ik al. Dat was het systeem dat ik al ken met ultrasone positiebepaling.

Citaat van: Anne W op zondag 10 december 2017, 22:25:36
Ik lees de documentatie van Uhlenbrock niet, als ik wat van Uhlenbrock weet, dan is het van de forums, dus weet ik niets van hun draadloze systemen

Het systeem van Uhlenbrock kende ik ook niet. Maar even wat verdiepen in wat aan links er op het forum gezet wordt is wel leerzaam ;) :D

Citaat van: Jan22 op maandag 11 december 2017, 02:11:47
Bij de oosterburen zijn ook wat draadjes over GOT. Men suggereert daar dat het niet gaat om GPS (dat is alleen maar een metafoor voor het gebruik) maar om een ultrasoon toepassing die voor 2012 al gebruikt werd in de autootjes wereld.

Klopt, maar dat had je ook gewoon op de website van de fabrikant kunnen lezen. Daarvoor had je niet Stummi te hoeven raadplegen, gewoon de link volgen die ik al in een eerder bericht gaf. En ja het is geen GPS. GPS zal nooit goed werken bij modeltreinen met een standaard afwijking van 5 tot 10 meter. Alleen met een referentie-stations zoals bij 06 GPS: Netwerk techniek kan je een hele grote nauwkeurigheid behalen. Een lok-decodertje gaat dan wel heel groot en duur worden. Buiten dat GPS binnen niet goed werkend te krijgen is vanwege de storing van de signalen.

Citaat van: Jan22 op maandag 11 december 2017, 02:11:47
Meest boeiende voor deze discussie:
Dit GOT-systeem neemt niet waar of er een paar wagonnetjes zijn achtergebleven.
Met het GOT-systeem heb je nog steeds een besturingsprogramma nodig, zoals iTrain.

Niet zo heel boeiend. Er zijn meer systemen waarbij je een computer nodig hebt om te laten werken zoals Dinamo. En ook veel systemen die geen achtergebleven karretjes detecteren.

Citaat van: Jan22 op maandag 11 december 2017, 02:11:47
Toch is dit een interessante ontwikkeling, ik hoop nog mee te maken dat deze "Ultraschall-sensoren" kleiner zijn te vinden via onze chinese vriendjes dan bij GOT zelf.

Lees even de documentatie door van GOT. Ze geven aan dat iedere zender een eigen ID heeft. Dus simpel een andere sensor zit er niet in.

Groet Ronald.
Re: To knip or not to knip
Als ik me niet vergis gaat dit topic over, al dan niet, massadetectie op C Rails. 8o
Re: To knip or not to knip
 @citaat Knippen of niet knippen,  @citaat
Re: To knip or not to knip
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: To knip or not to knip
 @citaat

achter de vraag van Eric "knippen of niet knippen" bleek nog veel meer te zitten, zoals zie reactie #59 van de topic "eigenaar".

Groet, Anne W
Re: To knip or not to knip
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: To knip or not to knip
Dit laatste klopt Anne, dat bleek idd later pas.

Toevallig stond het draadje wel in het juiste board, daarom heb ik het laten staan.

Ik heb het draadje namelijk ook gevolgd.
Re: To knip or not to knip
Knippen of niet is de basisvraag geweest. Alleen kom je door alle antwoorden achter meer dingen die ermee te maken hebben. Zoals zoveel draadjes komen er steeds meer vragen naar boven bij elk antwoord dat gegeven is.
Met alleen knippen ben ik er dus bij lange na nog niet. Volgende week hoop ik een hoop duidelijk te krijgen bij mijn bezoek.  :D
En  misschien ten overvloede maar ik ben als amateur aspirant beginneling starter in de digitale wereld slechts op zoek naar hulp en handvatten. Ik begrijp dat het voor de 'oude rotten' allemaal gesneden koek is maar als  je zelfs in je jeugd nog nooit een trein heb vast gehad anders dan de hele grote 1:1 jongens (Nou ja vast gehad?!) dan is elk begin moeilijk.  :(
Ik had de automatiseringswereld sneller door dan dit.  :?
Re: To knip or not to knip
Ben den Hollander
gast

Re: To knip or not to knip
Al eens gedacht aan een proefbaantje leggen?



Vijf blokken met 2 melders, 3 wissels en met twee treintjes ga je het gedrag van terugmelding ontdekken: wat doet zo'n treintje als er een blok in gereden wordt m.b.t. afremmen en stoppen. Van zelf ontdekken kun je veel leren.

Wel effe je rail knippen hé.  ;)

Gr, Ben.