Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Beursprijzen tov winkelprijzen

Gestart door Dick donderdag 07 december 2017, 21:26:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Beursprijzen tov winkelprijzen
Lid sinds: 2012

offline
Beursprijzen tov winkelprijzen
Goedeavond,

Zijn deprijzen van nieuwe lok's op modelspoorbeurzen (Houten of in Januari Rijswijk) erg afwijkend tov winkelprijzen ?
Ik heb mijn oog laten vallen op een BR85 (37099) en zie hem bv op MP rond 250 euro en bij de winkeliers 269.-.
Liggen de prijzen op beurzen ook in deze richting of duiken deze er veelal ruim onder ?

Gr.,
Dick
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen

Ruim eronder meestal niet, Dick.

En met zo'n verschil van marktplaats en winkel, zou ik voor de winkel kiezen.
Garantie, service en meer kans dat er nog winkels over blijven.
En in de winkel kun je evt. ook om korting vragen.

Grtz Tony
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Hoi Dick, als je bijvoorbeeld naar de beurs in Houten gaat liggen de prijzen regelmatig wat lager dan in de winkel.
Er staan wat Duitse handelaars en die kunnen wat lagere prijzen maken.
En alles op MP is net wat de gek er voor vraagt en de gek er voor geeft. :D
Als je in een winkel koopt is de garantie over het algemeen wat beter geregeld.
Sommige winkeliers hebben hun eigen reparatie afdeling en dan kan het zijn dat het eventuele defect snel is opgelost.
(als ze de lok op moeten sturen duurt het wat langer natuurlijk)
Het is dus ook afwegen hoeveel je hecht aan garantie, je zal het maar nodig hebben.
Maar ja, woon je vlak bij een modelspoorwinkel of indien een eind weg, dan is de beurs in Houten ook een alternatief.
Men geeft daar meestal ook de normale garantie, maar dan moet je wel wachten op de volgende beurs.

Persoonlijk kies ik meestal voor mijn eigen winkel, ik heb mazzel, nog geen 10 minuutjes bij me vandaan en ik heb de ervaring om er altijd naar tevreden uit te komen met de winkelbaas.

Dirk-Jan
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
En sommige winkeliers staan ook in Houten.

Kijk uit met Catawiki.nl
Daar zie ik prijzen voorbij komen dat je denkt......

Een keer geprobeerd mee te bieden maar gestopt.
Uiteindelijk weg gegaan voor meer dan het dubbele van wat ik maximaal wilde bieden op basis van winkeliersprijzen en de prijs in Houten.
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Huider in Heerhugowaard geeft standaard 10% korting op catalogusprijs

Groeten
Robert
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Zelf koop ik op de beurs in Houten bij Clemens Hamaker van lokomobiel.
Daar liggen de prijzen tussen de 20 en 25% lagen dan de winkelprijzen.

Hij staat in hal 3


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Kleine Duitse web winkels zijn meestal her goedkoopst.
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
hoi,

Citaat van: Dick op donderdag 07 december 2017, 21:26:36
Liggen de prijzen op beurzen ook in deze richting of duiken deze er veelal ruim onder ?

Ja en nee. Je ziet ook handelaren die gewoon lekker boven de adviesprijs / winkelprijs gaan zitten. Het is heel goed opletten. Het is net als op het internet. Een paar keer kijken voordat je koopt. En als je het een en ander mee gaat rekenen kan het zelfs duurder zijn :)

Citaat van: hmmglaser op vrijdag 08 december 2017, 07:19:21
Kleine Duitse web winkels zijn meestal her goedkoopst.

Soms wel. Ook daar moet je je weg in vinden. Ze hebben meestal wel de aparte dingen nog op voorraad als je iets speciaals zoekt. Dan kan je bijvoorbeeld een zeldzame museumwagen (trix 2010) voor de normale prijs (inclusief verzending) bemachtigen waar ze op beurzen en ebay 2 of 3 keer de originele prijs voor vragen.

Groet Ronald.
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
@Robert. En jij hebt aandelen in die winkel dat de naam erbij moet? Zijn meer winkels die dat doen hoor. Zo heel bijzonder is dat nu ook weer niet. En zeker 10% is niet bijzonder.

Zijn ook winkels die werken met een klantenkaart achtig systeem. Of waar je punten spaart.

Je kan ook bij Conrad kijken, geeft op bepaalde merken standaard ook 10% korting. Dan nog eens een kortingscode afwachten boven de x euro. En eventueel nog via een cashback site bestellen en je zit helemaal goedkoop.
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Om met de conclusie te beginnen. Kijk uit: elke waar heeft z'n prijs, en goedkoop kan duurkoop zijn als de verhouding niet klopt. Beursprijzen liggen vaak lager dan winkelprijzen, omdat de kwaliteit ongelijk is.

Op beurzen volg je een andere strategie. Je hebt een lijstje van zaken voor ogen, niet 1 bepaalde loc, want dat lukt zelden. Stel deze ene bepaalde loc zit bij dat lijstje.

Vraag je van te voren af: wat geeft de gek ervoor (Koll, Marktplaats, Ebay), en wat is mijn prijsmarge. Ter plekke vraag je je af: deze zit er ver boven (negeer), deze zit rond wat reëel lijkt (bekijken, mankeert er iets aan?), en he maar deze zit er ver onder met z'n prijs (daar moet wel iets loos zijn).

Wat er loos is, is vaak uiterlijk te zien, soms niet. Als iets voor de knutselaar is, als onderdelen zichtbaar ontbreken, als de ovp ontbreekt, e.d. zakt de prijs vaak enorm. Soms niet. Soms is een handelaar daar duidelijk over, soms niet. Een half uur voor sluitingstijd zakt de vraagprijs meestal 10-30%. Vragen staat vrij, doorlopen staat vrij, terug komen staat vrij, en onderhandelen staat vrij.

Onderdelen zijn vaak niet meer leverbaar, dus als er iets mist, en je gaat ermee in zee, dan ga je ook op zoek naar vervangings-voertuigen. In dit geval, deze loc: dan vraag je je af: is de prijs laag genoeg om er 3 te kopen in plaats van 1, of klopt die verhouding niet? En wat doe je dan met het schroot?  Ik ken iemand die 60 V200 locs opkocht, 10 oppimpte en de rest van de kappen verzaagde voor leuke scenery. Moet je zin in hebben.

Beursprijzen zijn veel lager, of kunnen dat zijn, en de kwaliteit is veel variabeler, van schroot, zwaar bespeeld tot nog nooit gereden vitrine exemplaar. Nooit bespeeld betekent kuren (motorschoonmaak). Zwaar bespeeld betekent lak-schade, gebroken details, koppelingen, buffers.

En als het locje digitaal is, hoe dan, wat zit er dan in? Ik heb kooplieden sets als digitaal horen aanprijzen terwijl het overduidelijk om analoge locs ging met een deltadecoder. En dat in 2017, dat grenst voor mij toch echt aan misleiding. Niet iedere handelaar is even recht door zee. Een winkelier moet dat zijn. Het is de vertrouwensbasis waarop de winkel voort bestaat.
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Hoi,

Nieuwe loks op de beurs zijn kwalitatief hetzelfde als in de winkel. Het verschil in prijs zit hem vaak in de overhead kosten. Verkopers die alleen op beurzen staan hebben geen winkel, personeel, etc. waarvoor betaald moet worden. Garantie hoeft geen probleem te zijn als je een  koopbewijs krijgt. Garantie is niet winkelafhankelijk maar wordt gegeven door Marklin.  Iedere winkel moet eventueel service verlenen mits je een bonnetje hebt. Overigens bij de goede verkopers op de beurs kan je altijd contact opnemen met ze als er iets is. Duitse verkopers zijn vaak goedkoper dan Nederlandse, maar dat geld ook voor Duitse winkels in het algemeen (woon aan de grens dus koop vaak in Duitsland. 2e hands is inderdaad beter oppassen, maar in Houten staat een testbaan waar je de lok kan uitproberen.

Mvg.

Olaf
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
hoi,

Citaat van: Jan22 op vrijdag 08 december 2017, 16:13:05
Om met de conclusie te beginnen. Kijk uit: elke waar heeft z'n prijs, en goedkoop kan duurkoop zijn als de verhouding niet klopt. Beursprijzen liggen vaak lager dan winkelprijzen, omdat de kwaliteit ongelijk is.

Onzin... Waarom zou de kwaliteit ongelijk is? Dat is natuurlijk grote onzin. Wat maakt het uit of je het op een beurs koopt of in de winkel? Het komt toch uit dezelfde fabriek? Wat voor een kwaliteitsverschil moet er zijn?

Citaat van: Jan22 op vrijdag 08 december 2017, 16:13:05
Op beurzen volg je een andere strategie. Je hebt een lijstje van zaken voor ogen, niet 1 bepaalde loc, want dat lukt zelden. Stel deze ene bepaalde loc zit bij dat lijstje.

Nou... Meerdere strategieën? Nee, dat lijstje heb je toch altijd? Ook als je een winkel binnen stapt of op internet rond kijkt? Dat zou niet anders moeten zijn. :)

Citaat van: Jan22 op vrijdag 08 december 2017, 16:13:05
En als het locje digitaal is, hoe dan, wat zit er dan in? Ik heb kooplieden sets als digitaal horen aanprijzen terwijl het overduidelijk om analoge locs ging met een deltadecoder. En dat in 2017, dat grenst voor mij toch echt aan misleiding.

Jan, weet je wel waar je het over hebt als je het woord 'misleiding' gebruikt? Dat is nog al een boute stelling. Je weet dat een analoge lok met decoder is gelijk aan een digitale lok. Daar zit geen verschil in. Märklin Delta is gewoon een digitaal systeem, niets aan gelogen door de handelaar. Zeker niet als je de eigen 3railforum-wiki op na slaat:

Citeer
Inmiddels zijn er natuurlijk nieuwere systemen van Märklin op de markt verschenen maar vrijwel allemaal hebben ze één ding gemeen, het is allemaal "Digitaal" wat in de praktijk betekent dat een zogenaamde Delta loc (loc voorzien van Delta decoder) het prima doet op een met Central Station bestuurde baan. (bijv. CS 60212) Of deze baan nu opgebouwd is met M-rail, C-rail of K-rail maakt niets uit! Omgekeerd zal de meest moderne Mfx-loc kunnen rijden op een baan bestuurt met een Delta besturingsunit. (echter zonder de extra functies als geluid enz.) Ook Märklin zelf levert zo af en toe nog eenvoudige start-sets met daarin besturingsunits gebaseerd op het hier beschreven Delta-systeem. (zie o.m.hieronder genoemde besturing 67025)
Bron: 3rail wiki: Märklin Delta Control

Of bovenstaande moet door de schrijver van het stuk bij elkaar gelogen zijn. Maar dat geloof ik niet. Het is gewoon digitaal maar niet met de meest uitgebreide functies zoals je misschien 'tegenwoordig' verwacht van een digitaal systeem. Maar het is wel digitaal.

Citaat van: Jan22 op vrijdag 08 december 2017, 16:13:05
Niet iedere handelaar is even recht door zee. Een winkelier moet dat zijn. Het is de vertrouwensbasis waarop de winkel voort bestaat.

Dat geldt ook voor een beurshandelaar. Die moet ook geen rommel verkopen of zijn naam is ook naar de klote en verkoopt niets meer. Zeker niet omdat men op internet (op fora en gezichtenboek) uitgebreid kan zeiken over winkels en handelaren.

Groet Ronald.
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Ben den Hollander
gast

Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Citaat van: Jan22 op vrijdag 08 december 2017, 16:13:05

Ik heb kooplieden sets als digitaal horen aanprijzen terwijl het overduidelijk om analoge locs ging met een deltadecoder. En dat in 2017, dat grenst voor mij toch echt aan misleiding.


Een analoge lok met een Delta decoder is een digitale lok.

Citaat van: Dick op donderdag 07 december 2017, 21:26:36

Ik heb mijn oog laten vallen op een BR85 (37099) en zie hem bv op MP rond 250 euro en bij de winkeliers 269.-.


Ik zou deze lok niet op een beurs willen kopen tenzij het een gerenommeerde NL winkelier is. Daar staan er overigens genoeg van. Vrijwel overal krijg je 10% korting op de Marklin UVP prijs.

Er zal best een Duitser op Houten staan met wat meer korting maar besef dat als er iets mis is je een hoop gedoe kunt krijgen met op en neer verzenden.

En ja, er is een testbaantje aanwezig, maak daar ieder geval gebruik van. En bij een kop koffie in het restaurant kun je je nieuwe aanschaf controleren op beschadigingen.

Gr, Ben.
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Heel goed kijken naar wat je wilt aanschaffen vind ik het grote voordeel van de beurs ten opzichte van internet: je kan de spullen, en ik vraag dat altijd even of het mag, in handen houden. Een verkoperswijsheid is dat als je de klant het spul laat vasthouden hij of zij het dan al heeft. Durf het ook gerust weer terug te leggen. Op Eurospoor vroeg een handelaar mij waarom ik een bepaalde wagon dan niet wilde. Ik wees hem op afgebroken hoekjes en zo. Wat ik soms ook doe is met een vriend van mij naar de beurs gaan. Altijd gezellig en twee zien meer dan een. De Koll prijslijst heb ik altijd bij mij en die raadpleeg ik regelmatig. Het geeft een beetje een richting. Altijd handig. Loks altijd even op de testbaan. En gewoon even een handelaar aanspreken en wat kletsen over zijn aangeboden spul vinden ze meestal,ook wel gezellig, kan een voordeel zijn. En het is al eerder gezegd, stel je financiële grenzen en ga daar niet overheen, nooit.
Op de beurs kun je makkelijk een klein fortuin spenderen. Een groot fortuin lukt ook wel...

Groeten,

Fokko
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Op een beurs zijn de prijzen wat lager, maar ja.....je gaat erheen, betaald entree, drinkt een bak koffie met iets lekkers en gaat weer naar huis.
Als je dan denkt dat je iets tegen een leuke prijs hebt gekocht, moet je wel de andere kosten erbij optellen. Vaak dacht ik met rails goedkoop uit te zijn geweest, maar achteraf
had ik ze dus net zo goed nieuw via internet kunnen aanschaffen. Het enigste verschil is dan....je hebt een leuke dag uit gehad, wordt blij na een week stress, bent onder de medehobbyisten en soms heb je geluk.
Net een loterij dus. :-)
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Citaat van: ronaldk op vrijdag 08 december 2017, 17:51:18
(...)
Je weet dat een analoge lok met decoder is gelijk aan een digitale lok. Daar zit geen verschil in.

Het is goed dat meningsverschillen mogen worden geuit. Jouw mening is duidelijk een andere dan die van mij. Ik heb een vriend, een graficus met ogen van -15. Hij draagt een bril. Die bril is een aanpassing, want met bril ziet hij nog altijd minder dan ik zonder bril.
Zo zie ik een deltadecoder ook. Een veredelde fru, maar ook niet meer dan dat. Veredeld, want je kunt er basaal digitaal mee rijden, maar verwacht er geen wonderen van want het is en blijft een analoge AC-loc. Toen delta op de markt kwam, toen was het nog bijzonder, en kon je stellen: wow, deze rijdt digitaal. Maar met wat er nu allemaal kan, is dat een aanfluiting, net zoals een bril een aanfluiting is.
Ik heb er dan ook geen woorden voor dat iemand delta startsets durft aan te prijzen als de perfecte stap in de digitale wereld.

Citaat van: ronaldk op vrijdag 08 december 2017, 17:51:18
Citaat van: Jan22 op vrijdag 08 december 2017, 16:13:05
Om met de conclusie te beginnen. Kijk uit: elke waar heeft z'n prijs, en goedkoop kan duurkoop zijn als de verhouding niet klopt. Beursprijzen liggen vaak lager dan winkelprijzen, omdat de kwaliteit ongelijk is.

Onzin... Waarom zou de kwaliteit ongelijk is?
Op beurzen wordt zowel nieuwe als gebruikte producten verkocht. Nieuwe producten kunnen heel goed nieuw zijn, en dus van dezelfde kwaliteit, al kan de ovp klem gezeten hebben, kan er waterschade zijn, etc. Gebruikte producten kun je onderscheiden naar kwaliteitsverschillen.

Een verkoper die dat doet, zoals Zuba-Tech in Sankt Gallen,, onderscheidt minimaal 4 categoriëen, en daarbinnen een aantal waarden. B.v. bespeeld/onbespeeld, en dan zwaar bespeeld/licht bespeeld, of vitrinemodel/etalagemodel (wel of niet in de zon gestaan), wel of niet in ovp (en de kwaliteit van die ovp). Dat is terecht, en zou je eigenlijk in een NEM-normblad vast moeten leggen. Het zegt niet alles, maar geeft een behoorlijke indicatie over wat je kunt verwachten. Ja, zeker, er zijn kwaliteitverschillen. Als nieuw is niet nieuw, als je het hebt over een 3013 van Märklin.
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Hi allen,

Bedankt voor jullie reakties. Omdat ik mijn zinnen sowieso op genoemde lok heb gezet, ga ik hem denk ik gewoon in de winkel kopen/bestellen.
Aanstaande beurs in Rijswijk ga ik eens kijken wat er zoal aangeboden word. Ben wel vaker op tentoonstellingen geweest met een beurs eraan vast (oa Eurospoor en Rijswijk), maar was nooit specifiek op zoek naar iets. Sowieso a.s beurs kijken voor autotransportwagens en vakwerkhuizen.

Bedankt!
Dick
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
tegenwoordig is het hier in belgie voordeliger bij mijn vaste winkel dan op beurzen.Regelmatig de aanbiedingsmailtjes van winkels uitpluizen geeft wel een belangrijke korting op sommige modellen.Voor 2dehands is het op sommige beurzen echt een lachertje dat verkopers meer vragen dan voor een nieuw model.Verder zijn er bij grote duitse winkels dikwijls goede koopjes te doen van nieuwe modellen.
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Citaat van: Jan22 op vrijdag 08 december 2017, 23:22:52
Het is goed dat meningsverschillen mogen worden geuit. Jouw mening is duidelijk een andere dan die van mij. Ik heb een vriend, een graficus met ogen van -15. Hij draagt een bril. Die bril is een aanpassing, want met bril ziet hij nog altijd minder dan ik zonder bril.
Zo zie ik een deltadecoder ook. Een veredelde fru, maar ook niet meer dan dat. Veredeld, want je kunt er basaal digitaal mee rijden, maar verwacht er geen wonderen van want het is en blijft een analoge AC-loc. Toen delta op de markt kwam, toen was het nog bijzonder, en kon je stellen: wow, deze rijdt digitaal. Maar met wat er nu allemaal kan, is dat een aanfluiting, net zoals een bril een aanfluiting is.
Ik heb er dan ook geen woorden voor dat iemand delta startsets durft aan te prijzen als de perfecte stap in de digitale wereld.
Je heb analoog en digitaal het is het ene of het andere. Delta is gewoon digitaal maar beperkt.
Maar om mee te beginnen is het ook prima,Dat jij er geen woorden voor het dat een verkoper het aanprijst zegt meer over jou dan over de verkoper.

Ik gebruik gewoon Google om de laagste prijs te vinden meestal vind je het dan ook niet ergens anders nog goedkoper en garantie de laatste keer dat ik iets kapot heb gehad is al weer meer dan 10 jaar geleden dus heeft het mij meer opgeleverd om voor de goedkoopste te gaan waar het ook vandaan komt.
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Bij Catawiki heb ik ook het idee van dat ze op goud bieden,onvoorstelbaar wat een hoge prijzen vaak.
Is mij zeker opgevallen.
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Wat een onzin over Catawiki...
je bent er toch zelf bij als je gaat bieden.
het is net als op een beurs, je wilt niet meer betalen dan het bedrag dat je wilt betalen.
dat biedt je dan toch en niet meer.
tuurlijk zie je biedingen die eigenlijk nergens op slaan, maar dan nog ben je er zelf bij.
heb laatst een bieding uitgebracht en gewonnen.
en ik heb gewoon mijn maximum bedrag vast gezet.
bleek voldoende te zijn.  :D
Ik ben daarna gaan sporten en kon dus ook niet meer bieden in de laatste 2 uur.....
kun je ook niet in de verleiding komen om opnieuw te bieden.

groet Winno
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Helemaal omdat er ook nog eens 9% veilings kosten bij komen.
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
 @citaat

En dat is iets waar veel mensen vaak niet bij stilstaan.
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Dag Winno,

Citaat van: wvniersen op zaterdag 09 december 2017, 19:13:59
Wat een onzin over Catawiki...
je bent er toch zelf bij als je gaat bieden.
het is net als op een beurs, je wilt niet meer betalen dan het bedrag dat je wilt betalen.
dat biedt je dan toch en niet meer.

Van een kant heb je gelijk, maar hoe sterk sta je in je schoenen als je nu net die ene lok of rijtuig/wagon tegen komt waar je al zo lang naar op zoek bent.
Die nergens meer te krijgen is...
Verder had ik nogal wat moeite om duidelijk te krijgen wat er nu aan extra verzend-, veiling- en andere kosten bij komen.
Ik heb een paar keer een voor mij reëele bepaald en een aantal malen zat men, voordat ik überhaupt een bod uit kon brengen, daar al ver boven.
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Henk.

Klopt helemaal.
ik was naar deze wagonnetjes al een aantal jaren aan het zoeken.
maar je moet wel reëel zijn, en het is je eigen portemonnee.
je kunt het maar 1 keer uitgeven.
en als je dan het echt wilt en je wilt er meer voor uitgeven, dan is dat je eigen keus.
maar ik denk dat je zo op een beurs ook aan het rond kijken bent.
als je dan iets ziet wat je echt wilt hebben en je kunt er maar 1 vinden, dan loop je ook om 15:00 uur terug om te kijken of die er nog ligt en neem je hem alsnog mee.
ook al vind je de prijs dan toch eigenlijk iets teveel....

en die veiling kosten die staan duidelijk vermeld.
zelfde geldt voor de verzendkosten, en soms kun je die zelfs laten vervallen als je de spullen gaat ophalen.

groet Winno
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Catawiki: Altijd 9% over de veilingprijs. Als je bij het artikel gaat kijken en je kijkt bij de aanbieder, dan staat daar altijd het bedrag, wat de aanbieder rekent voor verzendkosten.

Wat ik zelf veel doe op beurzen is de prijs bekijken, die de handelaren rekenen. Deze vergelijk ik met elkaar. Voor materiaal, wat ik mogelijk wil hebben, heb ik een lijst gemaakt. De prijzen die ik her en der tegenkom noteer ik op de lijst. Deze lijst gebruik ik ook op Catawiki. Voor mij betekent het concreet, dat ik op Catawiki ongeveer 1 op de 100 score. Een enkele keer doe ik geen maximumprijs, maar dan wil ik het ding graag hebben. Ik accepteer dan, dat het 'wat mag kosten'.  >:-D

Met deze methode heb ik wel geleerd, dat je op een veiling zelden tegen een koopje loopt.
Re: Beursprijzen tov winkelprijzen
Ik verzamel Nederlands materiaal of wat in Nederland rijd koop bijna alles in het buitenland ook met verzend kosten ben je dan meestal nog zo'n 20% goedkoper uit.
En kies ook vaak voor trix wat meestal goedkoper word aangeboden dan Marklin en de wielen ruil ik dan met een 2railer die zijn er genoeg.