Wat heb je gemeten, En met name, hoe heb je dat opgemeten, en waarmee? (fotootje?)
Overigens herken ik het probleem dat sommige liliput rijtuigen (4 op 30) bij bepaalde (standaard k-)wissels ergens tegenaan stoten en dan ontsporen. Dat doen ze niet bij slanke wissels. Eigenlijk, als ik het met de hand heel traag simuleert, dan zie ik dat het tweede draaistel met daarvan het eerste wielstel de ontsporing veroorzaakt, en niet op het puntstuk, maar net ervoor.
Wat er bij mij fout ging, deed dat alleen als ik de wagon richting wisseltong rolde, niet andersom.
Maar misschien kwam dat omdat die wissels slechts in 1 rijrichting werden benut.
wielen aanpassen of wissels aanpassen
Op advies van het HAG info forum heb ik de probleemwissels aangepast, en niet de wagon (wielen) zelf.
Het is een (bijna 10 jaar) oud draadje over wat er anders moet om 2-rail voertuigen veilig over 3-rail wissels te laten rijden, opdat je locs voor beide systemen met dezelfde wielen kunt uitrusten.
De conclusie (HAG-forum) was: maak de Märklin-wissel-strijkregels net iets langer.
De reden daarvoor: een strijkregel dwingt een wielstel in een bepaalde richting, en voorkomt daarmee dat het draaistel (waar dat wielstel aanzit) in de verkeerde richting wordt getrokken.
Ik heb die truc ook uitgehaald bij de 2 meegebogen k-rail wissels die ik heb. Alle andere meegebogen wissels zijn van piko, en kennen dit probleem totaal niet (ze hebben langere strijkregels dan Märklin wissels hebben). Van Piko-A gebogen wissels is wel bekend dat wagons met RP25 wielen te diep in de gleuf bij het puntstuk zakken, en daardoor gaan hobbelen. Door die gleuf ondieper te maken, los je dat probleem op.
Wat je op dit forum soms leest, is dat wielstellen door een Märklin puntstuk hobbelen, en daardoor ontsporen. Ze zakken met 1 wiel dan te diep in de gleuf, dat veroorzaakt het hobbelen, en door de hobbel ontsporen ze. Dat zouden ze doen omdat de wielafstand groter is dan 14,0 mm. Maar in dat geval gaat het niet om de wielafstand maar om de flensbreedte en flenshoogte van 2-rail wielen.
Bij k- wissels heb ik dergelijk hobbelen nooit gezien (met geen enkele wagon, 2-rail noch 3-rail) . En ook bij k-wissels waaruit ik de blikken letter "A" verwijderd heb, hobbelen wielstellen niet. Mazzel, volgens sommigen hier.
wielstellen vervangen
Uiteraard, als je 2-rail wielen vervangt door Märklin wielen, dan hoef je je niet te verdiepen in de oorzaken, geen wielen naar elkaar toe of van elkaar af te persen, en hoef je ook niet te vijlen en te lijmen aan strijkregels.
wielpers
Maar als je ze niet vervangt, is de aanschaf van een wielpers (overnemen een forumlid, online kopen bij Fohrmann, of de zelfbouw ervan, zie de site van PietB) zonder meer aan te raden.
Met een wielpers kun je de wielen zowel naar elkaar toe als van elkaar af persen op een wielstel-as.
Beide richtingen uit dus, en dat is veel handiger dan knijpen in een bankschroefje, want voor je het weet knijp je te ver, en dan moet je toch terug kunnen!