Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

meegebogen k-wissels

Gestart door hendrikjan donderdag 07 december 2017, 14:04:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
meegebogen k-wissels
hendrikjan
gast

meegebogen k-wissels
ik heb een baan waarbij de zichtbare delen zijn uitgerust met k-rails (de rest met c en zelfs met m rails).

Alles rijdt goed behalve twee lilliput d-treinrijtuigen, die op de meegebogen k-wissel tegen het puntstuk stoten en dan ontsporen. Wat doe ik hier aan?  Zo te voelen functioneren de koppelingen goed.
Re: meegebogen k-wissels
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: meegebogen k-wissels
Hi HendrikJan,

Kan je precies zien waartegen de wissel zich stoot (aan de wagon) ?
Evt. dat iets omhoog buigen of ietsjes afslijpen.

groet
Harald
Re: meegebogen k-wissels
Welke wielen zitten er onder de Liliput rijtuigen?
Bij 2rail wielen de afstand tussen de flenzen op 14,1 mm zetten.
Re: meegebogen k-wissels
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: meegebogen k-wissels
 @citaat
O ja die was ik ff vergeten.

groet
Harald
Re: meegebogen k-wissels
 @citaat Je wilt niet weten wat ik allemaal vergeten ben. :D
Re: meegebogen k-wissels
hendrikjan
gast

Re: meegebogen k-wissels
Dank voor de reacties. Het gaat om de wielen die tegen het puntstuk stoten. Ik heb de asbreedte gemeten en kom uit op ruim 15 mm. Ik begrijp dat dat dus het punt zou kunnen zijn. Hoe krijg ik disassen op 14,1 mm?
Re: meegebogen k-wissels
 @citaat Voorzichtig knijpen, in een bankschroefje bijvoorbeeld.
Re: meegebogen k-wissels
hendrikjan
gast

Re: meegebogen k-wissels
GAAT DE AS DAN NIET KTOM STAAN?
Re: meegebogen k-wissels
 @citaat Niet als je voorzichtig knijpt. Dikke moer o.i.d. over de uiteinden van de as schuiven en dit geheel inklemmen.
En dan voorzichtig aandraaien. Tot de gewenste afstand bereikt is.
Re: meegebogen k-wissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: meegebogen k-wissels
Beste Hendrik Jan,

Heb je de ruimte tussen de wielen gemeten, want 15 mm is zelfs voor 2-rail heel erg ruim.

Groet, Anne W
Re: meegebogen k-wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: meegebogen k-wissels
Wat heb je gemeten, En met name, hoe heb je dat opgemeten, en waarmee? (fotootje?)

Overigens herken ik het probleem dat sommige liliput rijtuigen (4 op 30) bij bepaalde (standaard k-)wissels ergens tegenaan stoten en dan ontsporen. Dat doen ze niet bij slanke wissels. Eigenlijk, als ik het met de hand heel traag simuleert, dan zie ik dat het tweede draaistel met daarvan het eerste wielstel de ontsporing veroorzaakt, en niet op het puntstuk, maar net ervoor.
Wat er bij mij fout ging, deed dat alleen als ik de wagon richting wisseltong rolde, niet andersom.
Maar misschien kwam dat omdat die wissels slechts in 1 rijrichting werden benut.

wielen aanpassen of wissels aanpassen
Op advies van het HAG info forum heb ik de probleemwissels aangepast, en niet de wagon (wielen) zelf.
Het is een (bijna 10 jaar) oud draadje over wat er anders moet om 2-rail voertuigen veilig over 3-rail wissels te laten rijden, opdat je locs voor beide systemen met dezelfde wielen kunt uitrusten.

De conclusie (HAG-forum) was: maak de Märklin-wissel-strijkregels net iets langer.   
De reden daarvoor: een strijkregel dwingt een wielstel in een bepaalde richting, en voorkomt daarmee dat het draaistel (waar dat wielstel aanzit)  in de verkeerde richting wordt getrokken.

Ik heb die truc ook uitgehaald bij de 2 meegebogen k-rail wissels die ik heb. Alle andere meegebogen wissels zijn van piko, en kennen dit probleem totaal niet (ze hebben langere strijkregels dan Märklin wissels hebben). Van Piko-A gebogen wissels is wel bekend dat wagons met RP25 wielen te diep in de gleuf bij het puntstuk zakken, en daardoor gaan hobbelen. Door die gleuf ondieper te maken, los je dat probleem op.

Wat je op dit forum soms leest, is dat wielstellen door een Märklin puntstuk hobbelen, en daardoor ontsporen. Ze zakken met 1 wiel dan te diep in de gleuf, dat veroorzaakt het hobbelen, en door de hobbel ontsporen ze. Dat zouden ze doen omdat de wielafstand groter is dan 14,0 mm. Maar in dat geval gaat het niet om de wielafstand maar om de flensbreedte en flenshoogte van 2-rail wielen.

Bij k- wissels heb ik dergelijk hobbelen nooit gezien (met geen enkele wagon, 2-rail noch 3-rail) . En ook bij k-wissels waaruit ik de blikken letter "A" verwijderd heb, hobbelen wielstellen niet. Mazzel, volgens sommigen hier. 

wielstellen vervangen
Uiteraard, als je 2-rail wielen vervangt door Märklin wielen, dan hoef je je niet te verdiepen in de oorzaken, geen wielen naar elkaar toe of van elkaar af te persen,  en hoef je ook niet te vijlen en te lijmen aan strijkregels.

wielpers
Maar als je ze niet vervangt, is de aanschaf van een wielpers (overnemen een forumlid, online kopen bij Fohrmann, of de zelfbouw ervan, zie de site van PietB) zonder meer aan te raden.

Met een wielpers kun je de wielen zowel naar elkaar toe als van elkaar af persen op een wielstel-as.
Beide richtingen uit dus, en dat is veel handiger dan knijpen in een bankschroefje, want voor je het weet knijp je te ver, en dan moet je toch terug kunnen!
Re: meegebogen k-wissels
Citaat van: Jan22 op vrijdag 08 december 2017, 15:05:19
dat is veel handiger dan knijpen in een bankschroefje, want voor je het weet knijp je te ver
Niet wanneer je een afstandmal tussen de wielen houdt. 8o
Re: meegebogen k-wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: meegebogen k-wissels
Citaat van: nobody op vrijdag 08 december 2017, 16:56:18
Citaat van: Jan22 op vrijdag 08 december 2017, 15:05:19
dat is veel handiger dan knijpen in een bankschroefje, want voor je het weet knijp je te ver
Niet wanneer je een afstandmal tussen de wielen houdt. 8o
Hoeveel handen heb jij vrij bij zo'n klusje, en gebruik je een verlichte loep bij dat werk ?
Mijn wielpers heeft zo'n afstandsmal (daar heeft Roy als ontwerper gelukkig aan gedacht).
Re: meegebogen k-wissels
 @citaat Ik gebruik beide handen en géén verlichte loep.
Re: meegebogen k-wissels
hendrikjan
gast

Re: meegebogen k-wissels
Iedereen zeer bedankt!

Ik heb Marklin wielen eronder gezet en het zaakje loopt!

Overgens: ik blijf bij mijn eerdere meeting van ons 1,5 mm.

En ook een vraag: wat zijn nou 2rail wagens?  ik heb ook ROCO en Artitec wagens lopen en misschien nog wel andere , maar dat was heen probleem
Re: meegebogen k-wissels
 @citaat 2Rail wagens zijn wagens waarvan de afstand tussen de wielflenzen méér dan 14,1 mm bedraagt (t.w. 14,4 mm)
en de wielen niet elektrisch met elkaar verbonden zijn. :D