Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

U of L vorm tafel?

Gestart door jerupke zondag 03 november 2013, 13:45:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
U of L vorm tafel?
Lid sinds: 2012

offline
U of L vorm tafel?
Zier laatste post voor de laatste update!


Tekst verwijderd vanwege nieuw plan!
(ja, sorry... alweer)
Re: Bijzonder smal baanplan
Hoi Jerupke

Dat is wel een bijzonder baanplan wel apart.
Ben benieuwd wat het word.

Tony
Re: Nieuwe plannen!
BR98-10
gast

Re: Nieuwe plannen!
Jerupke,

Kijk eens naar de railgeometrie in de Wiki en de voorbeeldoplossingen
http://wiki.3rail.nl/index.php/Bestand:Wissels_r1_r2_x.jpg
Wanneer de sporen parallel dienen te lopen zul je na de halve cirkel 230 verder moeten gaan met 130

Cees
Re: Nieuwe plannen!
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Nieuwe plannen!
Zie mijn baanplan voor een keerlus met 24224 bochten
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=51784.msg929436#msg929436



Re: Nieuwe plannen!
Pjedro
gast

Re: Nieuwe plannen!
Hoi Jerupke,

Heb je aan de rechterkant echt geen ruimte meer dan dit?
Zit er daar een deur misschien? Als je daar wat meer lengte zou kunnen krijgen dan zou je daar misschien een kopstation kwijt kunnen.
Misschien een extra deel plannen, dat je kunt aanzetten als er gereden gaat worden.(extra module).

Met hoogtes kan je natuurlijk altijd wel spelen.

Met wat voor treinen ga je eigenlijk rijden op deze baan?

Ik zou de grijze baan helemaal uit het zicht onttrekken.
Aan de linkerkant heeft het helemaal geen waarde omdat stukje zichtbaar te maken.
Het grijze spoor loopt daar precies recht onder het groene deel door en het dalende/stijgende gele spoor onttrekt het zicht groten deels op het grijze.

Het grijze spoor op het midden deel ligt zover op de tafel dat het groene spoor erboven nu geen perron meer kan krijgen daar.
Dat zou dan boven op het grijze spoor moeten komen, waardoor het grijze spoor weer onttrokken wordt uit het zicht.
Het grijze spoor zou daar best wel zichtbaar kunnen zijn, maar dan moet je het dichter naar de tafelrand trekken.

Aan de rechterkant ligt het grijze spoor ook niet helemaal lekker tov het groene spoor, waardoor ook daar geldt, dat het grijze spoor eigenlijk niet te zien is.

Op welke hoogte is het grijze spoor eigenlijk gepland?
Ik wil er best eens naar kijken of het op een andere manier ook kan.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Nieuwe plannen!
MatthiasD
gast

Re: Nieuwe plannen!
Hoi Jerupke,
Ik heb even zitten spelen met Wintrack, misschien vindt je er wat leuks in:

Re: Nieuwe plannen!
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuwe plannen!
Hoi Matthias en Jerupke,
Ik denk dat het laatste ontwerp niet kan; als ik het goed begrepen heb zit links van de ' middenpoot'  een 15 cm dikke muur. Voor het plan van Matthias moet hier wel een erg groot gat gemaakt worden.
De baan heeft een E vorm, maar de buitenste E-poten zijn wel erg kort. Kunnen deze ook langer worden?
Verder is het station op de middelste poot gepland. Is deze poot niet meer geschikt voor industrie of een haven? Dan kan het station bijvoorbeeld op niveau 1 langst de achterkant gepland worden met de uitloop naar de andere kamer. Je hebt daar veel meer lengte en door op hoogte te plaatsen een bescheiden plaats voor eventuele verdekte opstelsporen.
In de linker kamer zou ik bij beperkte ruimte niet teveel ' mooi ' zichtwerk plannen. Je kunt dit toch niet zien vanuit de hoofdkamer en dus ook bij rangeeractiviteiten slechter in de gaten houden.

groet, Gertjan
Re: Nieuwe plannen!
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe plannen!
Hoe staat het met de plannen?
Re: Nieuwe plannen!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Nieuwe plannen!
 @citaat Misschien vind het antwoord hier? ==> Klik
Re: Nieuwe plannen!
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe plannen!
Misschien Ad..... misschien  ;)
Re: Nieuwe plannen!
Lid sinds: 2012

offline
Re: Nieuwe plannen!
Pffff, daar zijn we (eindelijk weer)

Het besluit is genomen, de baan komt op de bedrijfslocatie.
Voordeel: 1 ruimte vrijwel geheel ter beschikking van de baanbouw én geen ruzie tussen mijn zonen over de kamer waar de meeste rails moet komen :-)

Nu komt de volgende twijfel.
De ruimte die beschikbaar is om de baan te bouwen is:
3m breed en 2,7m diep.
echter.... mijn voorkeur is om er een werktafel bij te hebben.
daar zou ik dan een blok van 1,5mx 1,5m voor willen reserveren.

wat heeft jullie voorkeur?
een U-vorm, met ongelijke zijdes; (rood)
of een L-vorm(zwart)


Ik heb er bewust geen maten bijgezet, kan namelijk binnen aangegeven grenzen variëren.
De gebruikte rails wordt C rail, waarbij er in 1 hoek een klimspiraal moet komen (dus daar kunnen de maten bv op aangepast worden).
Daarnaast wil ik zelf een schaduwstation en een paradespoortje.
Zoon 1 wil berglandschap, zoon 2 industrie....

Ben benieuwd naar jullie meningen.
Re: U of L vorm tafel?
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: U of L vorm tafel?
Hallo Jerupje  :)

De U-vorm lijkt mij het handigst, mits zodanig aangepast dat de volledige tafeloppervlakte - en specifiek de op de tekening weergegeven "bovenhoeken" - binnen armbereik ligt (tenzij je mangaten voorziet of  een deel van de tafel op wielen plaatst). 
 
Re: U of L vorm tafel?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: U of L vorm tafel?
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar het rode U gedeelte. Minder diep dus beter bereikbaar.
Maar kom je dan wel uit met je keerlussen?
Re: U of L vorm tafel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: U of L vorm tafel?
Rechte wanden of een schuin dakbeschot?
Jij hebt een spiraal in gedachte, en dat gaat prima als je rechte wanden hebt.
Je hebt destijds gekozen voor C-rails en tegen R1, R2 bogen. Staat die keus nog overeind?

Ik koos voor flex-rails met een minimale straal van 400 mm, omdat ik dan vrijer bent in de boogkeuze.
Ik koos de L-vorm. Dan houd ik ruimte over om te lopen, te staan, te zitten, voor opslag van ovp's en gereedschap. Maar als je die ruimte al ergens anders hebt, dan kan een U-vorm net zo goed.

Zo te zien heb je meer ruimte dan ik, in ieder geval meer staruimte.

Alternatieven voor bereikbaarheid zitten er bij mij niet in:
-mangaten (hoe kom je erin op + 50 cm),
-tafel op wieltjes (waar rij je hem heen, die ruimte ontbreekt),
-scharnierende segmenten (waarheen klap je ze als er bovenleiding op staat),
-uitschuiflades (er is geen ruimte om ze uit te schuiven),
-optakelbare baanstukken (er is geen plafond om ze aan op te hangen)

Daarom heb ik in een frame hangende, uitneembare segmenten gemaakt (van soms meerdere lagen).
Mijn diepste segment is 140 cm, door het segment ervoor weg te nemen, kan ik er toch bij.
Dat kan bij 2,7 m diepte ook handig zijn. Bij mij gold nog een 2e reden voor segmentbouw:
verhuisbaarheid.

Ik las in dit draadje dat je streeft naar digitaal en uiteindelijk geautomatiseerd rijden.
Dan kun je je meer (althans gemakkelijker) permitteren:
Doodlopende sporen, verplicht kop maken, pendelen, wisselstraten met alternatieve rijwegen, en de mogelijkheid om lange treinen langs de boog met de grootste radius te laten stijgen (als dat spoor toevallig vrij is), tweerichtingsverkeer op een enkelsporig traject met blokbesturing, zijn allemaal zaken die digitaal simpel te regelen zijn.
Analoog kan dat allemaal wel maar dan alleen met veel puzzelbereidheid en elektronisch inzicht, vooraf.
Re: U of L vorm tafel?
Lid sinds: 2012

offline
Re: U of L vorm tafel?
Dankjewel voor jullie opmerkingen en meningen.

De ruimte is een kamer van 3m breed en in totaal 5,5 m lang, met een normaal plafond.

In de ruimte staat echter ook een keukenblok, dus de overige ruimte is niet bruikbaar voor de baan. Ik zit echter te twijfelen of ik een werktafel aan de muur ga hangen. Daardoor wordt de ruimte die ik kan gebruiken 3m breed en over het grootste deel 3,2m diep.

Ik wil wel gaan werken met mangaten, eventueel zelfs permanent open verscholen achter heuvels. Ik moet daar dan wel rekening houden met het schaduwstation, want daar moeten we dan ook onderdoor/langs kunnen.

Ik heb, mede dankzij Sascha, al veel C rails en de storingsvrije werking daarvan bevalt mij uitstekend. Ongetwijfeld zullen er goede alternatieven zijn, maar om nog meer twijfel te voorkomen wil ik het daar graag bij houden. :-)

Ik denk dat ik, i.v.m. bereikbaarheid, toch voor een U vorm ga, maar dan met een zo smal mogelijk pas tussen de "benen". ( ervaringen?)

De bogen kunnen nu met name uit R2 en R3 bogen bestaan.
R1 eventueel in de delen die uit het zicht liggen.

De input van jullie bouw-overwegingen is top!
Zo heb ik er, bijvoorbeeld, nog nooit nagedacht dat een geautomatiseerde baan anders kon/kan zijn dan een "gewonr" baan.

Ik ga, na volgende week, beginnen aan een eerste baanplan. Kkjken hoe we uitkomen met kopsporen en bogen om zo de staruimte te bepalen.
Re: U of L vorm tafel?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: U of L vorm tafel?
Tipje: Als R1 niet noodzakelijk is, probeer het niet toe te passen. Lange rijtuigen vinden het vaak niet leuk en het risico op schade, bijvoorbeeld omdat er ook lange rijtuigen door R2 komen, is aanwezig. Ook met schoten, planken of seinpalen moet je bij R1 oppassen. Lange rijtuigen willen er nog wel eens tegenaan lopen.
Re: U of L vorm tafel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: U of L vorm tafel?
Citaat van: jerupke op zondag 26 november 2017, 20:01:50
Ik denk dat ik, i.v.m. bereikbaarheid, toch voor een U vorm ga, maar dan met een zo smal mogelijk pas tussen de "benen". ( ervaringen?)

De bogen kunnen nu met name uit R2 en R3 bogen bestaan.
R1 eventueel in de delen die uit het zicht liggen.
Smal pad: Dat heeft mij de koppeling van een wagon gekost. Die bleef in een trui haken en viel op de grond. Dat doe ik dus niet meer zo. Dan, stel je hebt bovenleiding. Kun je ook makkelijk in blijven haken met kleding. Een opstaand randje (acrylglas) helpt tegen dat soort schade. Je ziet dat soort oplossingen bij clubbanen.

Als je R1 nodig hebt op dit oppervlak, dan wil je teveel rails verleggen.
Re: U of L vorm tafel?
Lid sinds: 2012

offline
Re: U of L vorm tafel?
Dat heb ik inderdaad ook al zien gebeuren.
Bovenleiding ga ik niet plaatsen maar dat acrylglas randje vind ik wel een hele goede tip.
Langs het gangpad probeer ik zo weinig mogelijk spoor, dichtbij de rand te leggen.

De R1 bochten zullen inderdaad hoogstwaarschijnlijk wegblijven. Het probleem van teveel rails weg willen leggen wil ik zowiezo voorkomen, omdat ik ook een grote fan van scenery ben.
Mijn zonen willen echter graag een klimspiraal en ik zat te denken om daarmee ergens een "daalspiraal" te maken, zodat je nog een verassend tussenspoor kan leggen. (eerst eens kijken hoe het baanplan gaat uitzien.
Wederom bedankt voor jullie input!
Re: U of L vorm tafel?
Lid sinds: 2012

offline
Re: U of L vorm tafel?
Na veel wikken en wegen, gekozen voor de U vorm.
Gelijk ook gekozen voor een werktafel aan de muur in "bar-vorm", waardoor ik nog wat extra ruimte krijg.

In de bijlage het voorlopig Baanplan (in Wintrack).

Misschien wil ik wel veel te veel, maar vooralsnog krijg ik mijn wensen en die van mijn beide zoons, aardig ingebouwd.

Re: U of L vorm tafel?
Lid sinds: 2012

offline
Re: U of L vorm tafel?








Voor de visueel ingestelden onder ons.
Ik zie wel dat ik eerder moet gaan slapen, blijkbaar om 02:00u niet meer op opslaan gedrukt.....:-(

Ik had de bergomloop (die in 3D maar niet als brug tevoorschijn wil komen) aangesloten op een klein station op de linker tafel.
Links komt een stukje stad, met een industrieterrein voorlangs, achteraan komen bergen en rechts komt een bergdorp.

Het station had ik met een passeerspoor (heet zo, tóch?) uitgerust en moest uiteindelijk weer gaan aansluiten op het (blauwe) stijgende spoor linksboven. Dit kreeg ik echter niet voor elkaar.
Daarnaast wil ik graag een paar kopspoortjes achter dit station, maar ook dat lukte niet (er moet ook plaats blijven voor het station zelf.

Voorlangs heb ik een parade spoortje gepland, de sporen van het station mogen daar (dus 1 verdieping hoger) meteen naast liggen.

Ik sta open voor suggesties!
(PS. ik weet dat ik erg veel in  1x wil, maar ik moet rekeninghouden met de wensen van 3 personen :-) )
Re: U of L vorm tafel?
Lid sinds: 2012

offline
Re: U of L vorm tafel?
Niemand? Dat ben ik hier niet gewend....
:D #kerstdruktenualbegonnen
Re: U of L vorm tafel?
Gerrit-1959
gast

Re: U of L vorm tafel?
Veel sensatie ondergronds. Maar als je van scenery houdt kan het prima.
Re: U of L vorm tafel?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: U of L vorm tafel?
Citaat van: jerupke op donderdag 07 december 2017, 11:31:07
Niemand?

Ik wacht op de videopresentatie tijdens de stamtafel  :D
Re: U of L vorm tafel?
Lid sinds: 2012

offline
Re: U of L vorm tafel?
Ik hou inderdaad heel erg van scenery (nu hopen dat ik er ook talent voor heb  :D ).
Daarnaast vind ik het heel erg leuk om verrast te worden door een trein die opeens ergens door het landschap rijdt, niet precies wetend waar en of hij weer zal opduiken.
Dit vindt ik 1 van de charmanste kanten aan het automatisch rijden.

Er komt welk nog e.e.a. bij in het zichtbare.
Zoals gezegd puzzel ik nog op een klein industrieterrein (vermoedelijk houtzagerij op de linker tafel, met daarbij dan ook 2 rangeer spoortjes.
verder wil ik de baan (die om de berg heen draait ) op de rechter tafel, door middel van een brug, laten doorlopen naar het station dat net boven het paradespoor komt.

Of het tot een videopresentatie komt laat ik nog even in het midden, maar ik zal zeker enkele printjes meenemen naar de stamtafel.