Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link

Gestart door Markieboom woensdag 06 december 2017, 23:04:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Recent een s88 link en schakelrails en contactrails gekocht. Ik mis info over het aansluiten van een contactrails 24995. Zit geen aansluitdraad bij maar dat lijkt me stug. Hoe sluit ik die aan? Hij zal toch naar de s88 moeten met een draad.

Groet,
Mark
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Waarom brengt M eigenlijk geen voorgeknipte rails uit? Het is toch vd zotte dat je al je rails (die meestal in de baan ligt) moet gaan zitten knippen.  :(
of is dit een hele foute opmerking.  ;)
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
 @citaat Dat zou betekenen van elk type rail twee artikelnummers, twee keer voorraden, twee productie processen enz.. Het antwoord op je vraag kun je dus eigenlijk zelf invullen. ;)

Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Niet helemaal. Dat is gewoon marketing. Wat heeft de trein hobbyist nodig. Hoe creeer ik die behoefte kan ook nog. En daar op in spelen. Productieproces zal weinig verschillen. 1 onderdeel minder/anders plaatsen.Voorraad maakt niet veel uit. 100 van dezelfde of 2x 75. De afname zal ook groter worden. Mensen hebben al de niet geknipte en kopen de geknipte later bij. EN het gebruik van serienummers lijkt me het minste probleem. Die verzinnen ze ter plekke bij.
Nee Ben je hebt me niet overtuigd!  ;)
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
 @citaat Je hebt kennelijk geen notie van kosten van productie processen en het onderhouden van artikelnummers?  :D
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Euhhh. Toch wel. Maar ook van marketing!  :D
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Beste Eric,

Uit mijn 30 jarige arbeidzame leven in de verkoop van kapitaalgoederen, gedeeltelijk uit voorraad, gedeeltelijk op bestelling, is mij de volgende stelling bij gebleven: de verkoop wil een zo groot mogelijke voorraad, want dat verkoopt makkelijker, de boekhouder wil een zo klein mogelijke voorraad want geeft de laagste kosten.

Ik heb een poosje de voorraad bij gehouden, gebaseerd op een rekenkundig systeem, dat ging heel goed totdat de markt in twee maanden tijd ineens een te groot aantal producten uit voorraad moest hebben en dat ging natuurlijk niet.

Dus ja, marketingtechnisch zou het goed zijn als Märklin geknipte rails zou hebben, maar kostentechnisch zou het slecht zijn als Märklin geknipte rails zou hebben, daarnaast zouden geknipte rails door de hogere kosten wat duurder worden, waardoor die "eigenheimerige" modelspoorders ze weer niet kopen.

Groet, Anne W
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Voorraad technisch gezien ben ik het helemaal met je eens. (Tussen het poetsen van mijn rails door!)
Maar marketingtechnisch zou dit voor Marklin toch echt een mogelijke optie zijn om zijn klanten te binden en te plezieren. Mijn voldoet aan een vraag die er denk toch echt wel is.
Al kan ik me voorstellen dat de eigengereide en zuinige modelspoorder denkt 'ik knip zelf wel'. Als er echt een gat was had tante M dit al wel ingevuld.

Sorry voor de misbruik van dit draadje. Excuus @MarkWas zo maar een gedachte die bij mij opkwam. (Ik heb geen zin mijn hele baan weer af te breken om te gaan knippen. Vandaar!)
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Citaat van: Plexat op donderdag 07 december 2017, 11:25:43

Ik heb geen zin mijn hele baan weer af te breken om te gaan knippen. Vandaar!


Maar als je een bestaande baan wilt gaan automatiseren heb je geen keus: je zult bedrading aan moeten brengen en isolaties maken. Dan moeten je C-railtjes er toch echt voor tenminste een deel uit. Verder is de kracht (zeggen ze)van C-rail het kliksysteem: in een dag leg je er honderden weg. Kijk naar de belevenissen van tapijtrijders als Laurent.

Gr, Ben.
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 07 december 2017, 11:58:27
Maar als je een bestaande baan wilt gaan automatiseren heb je geen keus: je zult bedrading aan moeten brengen en isolaties maken. Dan moeten je C-railtjes er toch echt voor tenminste een deel uit. Verder is de kracht (zeggen ze)van C-rail het kliksysteem: in een dag leg je er honderden weg. Kijk naar de belevenissen van tapijtrijders als Laurent.

Gr, Ben.

Ja daar heb je gelijk in en zeker als je een tapijtrijder bent. Maar wanneer al je rails (semi) vast liggen in je scenery dan wordt het een heel ander verhaal. Ik heb al een deel vd scenery verknald omdat de wisselaandrijving het begaf bij een aantal. Daar wordt je niet vrolijk van. Tenminste, ik word daar niet vrolijk van.
Sommige rails liggen ook verdekt opgesteld en is moeilijk bij te komen.
Ja, nu zul je waarschijnlijk zeggen dat ik daar aan had moeten denken toen ik ooit begon. Klopt maar toen was ik nog helemaal een leek en had geen idee wat er zou gaan gebeuren in de toekomst.
Misschien is de beste oplossing niet automatisch te gaan rijden als ik niets wil 'slopen'. EN dat wordt het toch wel een beetje ...slopen!  :(
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Je kunt ook andere methoden van detectie gaan toepassen, reed-contacten en lichtsluisjes.
Hoef je de baan niet te slopen.

Groeten,
Ton.
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Citaat van: Yeoman op donderdag 07 december 2017, 12:54:44
Je kunt ook andere methoden van detectie gaan toepassen, reed-contacten en lichtsluisjes.
Hoef je de baan niet te slopen.

Groeten,
Ton.

Nu ga ik waarschijnlijk echt te ver, zeker in dit draadje maar wat is het verschil dan met reed-contacten en lichtsluisjes?
Ik rij over een contact rail en heb een signaal. Ik rij over een reed-contact en heb een signaal. Daarna zijn beide 'uit'. Waarom moet ik dan bij de ene alle rials tussen de twee contactrail doorknippen en bij de andere niet? De logica ontgaat me. Idem met een lichtsluis. 1ste sluis = contact aan daarna geen info 2e sluis is weer contact. Wat gebeurt er dan daartussen anders dan bij contactrail??
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Een reed contact is een eenmalig schakelmoment. Een lichtsluis waar een trein doorheen rijdt is net zo lang actief als de trein lang is. Als je een lichtsluis koppelt aan terugmelding is de melder bezet zolang de trein in de sluis is.

Lichtsluizen hebben veel voordelen bij bepaalde toepassingen zoals mijn overweg: zolang de sluis bezet is kunnen de bomen niet open. Hier zit er eentje na de overweg in de ballast geprutst, na vervuilen vrijwel onzichtbaar.

Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 07 december 2017, 17:51:40
1. Een reed contact is een eenmalig schakelmoment.
2. Een lichtsluis waar een trein doorheen rijdt is net zo lang actief als de trein lang is. Als je een lichtsluis koppelt aan terugmelding is de melder bezet zolang de trein in de sluis is

Dan heb ik het dus goed begrepen qua werking van de diverse contacten. En is de opmerking dat ik deze als alternatief kan gebruiken niet helemaal waar.

1. Dat is een contactrail eigenlijk ook. Als de trein over de contactrail rijdt zie ik in iTrain dat hij oplicht. Dus een eenmalig schakelmoment. Toch?
2. Zolang er wielen over de contactrail gaan weet de terugmelder dat er een trein overheen rijdt.

Maar kan ik dat dan ook gebruiken om een deel van de baan te beveiligen voor 'aanrijdingen'?
Als dat niet kan zijn de reed en optische contacten daar dus ook niet geschikt voor.
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Wat je schrijft klopt helemaal.
In principe zij er twee typen contacten 'continue' en 'moment'.
De reedcontacten, schakelrails en lichtsluizen vallen onder de moment kontakten. Als de trein passeert wordt een kort signaal afgegeven.
De (geknipte) contactrails en spanningsvoelers vallen onder de duurcontacten. Zolang een trein zich in de meldsectie bevindt zul je een melding krijgen.
Het knippen is bedoeld om over een korter of langer stuk spoor een signalering te krijgen. Dat kun je gebruiken als 'echte' bezetmelding maken via de massa over S88-ground decoders, zoals de S88 van Märklin.

Wil of kun je niet knippen dan kun je de vaakmtoch al geisoleerde middenrailsecties benutten als meldtraject.
Als ook dat niet meer kan dan blijven de reedcontacten of lichtsluizen.

John
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Beste Eric,

Alle automatiserings-systemen kunnen omgaan met momentcontacten, het kan bij systemen waar de "bezetheid" van een blok zichtbaar is, tot onzichtbaarheid  leiden, maar dat hoeft dan geen gevolgen te hebben voor een veilig automatisch treinbedrijf.

De werking van een lichtsluis zul je gevoelsmatig wel begrijpen, een reedcontact is een klein schakelaartje die dicht gaat als er een magneetje langs komt, de schakelaar ligt in het railbed, het magneetje zit onder de trein.

Troost je, ik ben in 1988 aan de huidige baan begonnen en heb door gebrek aan kennis en ervaring een aantal fouten gemaakt met terugmelders, die zijn wel weer te corrigeren, maar ik ben tevreden met de resultaten, dus het hoeft allemaal niet perfect, als de treinen maar veilig over de baan karren.

Groet, Anne W
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
@Plexat: Het gaat nu alle kanten op met termen als bezetheid/zichtbaarheid/onzichtbaarheid/bezetmelder/terugmelder.

Misschien even een nieuw topic openen?

Gr, Ben.
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Ik ben toch wel beniewd hoe eea in elkaar steekt en wat wel en niet kan. Open en nieuw topic.
Nogmaals excuus aan de initiele poster.  ;)
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Beste allen,

Aan de hand van de handleiding die Anne W. in reactie #2 heeft gepost, kom ik er toch niet aan uit.

Vraag 1: wat moet ik aan de contactrails aansluiten en hoe?
Vraag 2: moet ik de contactrails altijd als duo-set toepassen (er zitten er tenslotte 2 in een verpakking) of kan ik deze ook apart van elkaar gebruiken als bv. terugmelder?

De beschrijving van Marklin vind ik erg summier.

Iemand bv. een foto/aansluitschema op een CS3?
Of iemand een foto/aanzicht van de situatie op je eigen baan?

Bedankt allemaal!
Groet,
Mark
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Beste Mark,

De contactrails is niets anders als een stukje rail waarin in één railstaaf een scheiding is gemaakt en waar binnenin de bedding de verbinding tussen de linker en rechter rail is doorgeknipt.

Indien je twee contactrails aan elkaar steekt met de scheiding aan één kant, dan heb je een complete contactrail ter lengte van één normale rail, vind je die te kort, dan kun je één of meer rails tussen twee contactrails zetten, maar dan moet je wel in die rails de verbindingen tussen de linker en rechter railstaven doorknippen.

Aan één van de lippen van de geïsoleerde railstaaf knoop je een draad en die breng je naar één van de ingangen van de L88.

Hoe je e.e.a. in de L88 en het CS3 moet zetten, weet ik natuurlijk niet, mijn systeem werkt veel simpeler.

Woont er een CS2 of 3 gebruiker met C-rail en L88/S88 bij Mark in de buurt?

Groet, Anne W

Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
@Mark.

Je antwoord op vraag 1: je sluit de melddraad vanaf het spoor aan op een van de schroefterminals van de L88.
De L88 gaat via de Can-bus aan de achterzijde van de CS2/CS3 naar de Cental Station.
In de CS maak je een s88 contact aan en die adresseer je op de L88 (of S88 indien gebruikt). In het keuzemenu van de CS kies je daarvoor de juiste terugmeldmodule.

Je antwoord op vraag 2: Blijkbaar heb je kant-en-klaar contactrails van Märklin gekocht. Dit zijn gewone rails waarvan een deel geïsoleerd is.
Bij de C-rail versie vormen de twee halve railstukken tussen deze stukken gezamenlijk een contacttraject. Dit kun je verlengen met geknipte C-rail, zoals ook in de wiki te lezen is.

John

Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
Beste Anne en John,

Met jullie tips zojuist de contactrails aangesloten en op mn cs3 zie ik nu de melder oplichten als een locomotief/wagon passeert. Was nog even zoeken aan welke lipje de draad aangesloten moest worden maar is gelukt.

En nu aan de slag deze melder in rijwegen in te bedden. Zie mn andere topic.