Nieuws: Ken je het bestaan van onze gezamenlijke 3railforum modulebaan? al? Kijk hier voor meer informatie : 3railforum Modulebaan
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Märklin Besturing
| | |-+  Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link  (gelezen 411 keer)

Markieboom

  • Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2015
  • Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd
Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
« Gepost op: woensdag 06 december 2017, 23:04:24 »

Recent een s88 link en schakelrails en contactrails gekocht. Ik mis info over het aansluiten van een contactrails 24995. Zit geen aansluitdraad bij maar dat lijkt me stug. Hoe sluit ik die aan? Hij zal toch naar de s88 moeten met een draad.

Groet,
Mark
Gelogd
Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd.
Op zoek naar goede tips!

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 06 december 2017, 23:39:00 »

Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Plexat

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Nog steeds een beginner
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 09:02:08 »

Waarom brengt M eigenlijk geen voorgeknipte rails uit? Het is toch vd zotte dat je al je rails (die meestal in de baan ligt) moet gaan zitten knippen.  :(
of is dit een hele foute opmerking.  ;)
Gelogd
Mvg, Eric

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Voorbijganger
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 09:07:41 »

 @citaat Dat zou betekenen van elk type rail twee artikelnummers, twee keer voorraden, twee productie processen enz.. Het antwoord op je vraag kun je dus eigenlijk zelf invullen. ;)

Plexat

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Nog steeds een beginner
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 09:14:26 »

Niet helemaal. Dat is gewoon marketing. Wat heeft de trein hobbyist nodig. Hoe creeer ik die behoefte kan ook nog. En daar op in spelen. Productieproces zal weinig verschillen. 1 onderdeel minder/anders plaatsen.Voorraad maakt niet veel uit. 100 van dezelfde of 2x 75. De afname zal ook groter worden. Mensen hebben al de niet geknipte en kopen de geknipte later bij. EN het gebruik van serienummers lijkt me het minste probleem. Die verzinnen ze ter plekke bij.
Nee Ben je hebt me niet overtuigd!  ;)
Gelogd
Mvg, Eric

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Voorbijganger
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 09:18:44 »

 @citaat Je hebt kennelijk geen notie van kosten van productie processen en het onderhouden van artikelnummers?  :D

Plexat

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Nog steeds een beginner
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 09:26:07 »

Euhhh. Toch wel. Maar ook van marketing!  :D
Gelogd
Mvg, Eric

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 10:52:24 »

Beste Eric,

Uit mijn 30 jarige arbeidzame leven in de verkoop van kapitaalgoederen, gedeeltelijk uit voorraad, gedeeltelijk op bestelling, is mij de volgende stelling bij gebleven: de verkoop wil een zo groot mogelijke voorraad, want dat verkoopt makkelijker, de boekhouder wil een zo klein mogelijke voorraad want geeft de laagste kosten.

Ik heb een poosje de voorraad bij gehouden, gebaseerd op een rekenkundig systeem, dat ging heel goed totdat de markt in twee maanden tijd ineens een te groot aantal producten uit voorraad moest hebben en dat ging natuurlijk niet.

Dus ja, marketingtechnisch zou het goed zijn als Märklin geknipte rails zou hebben, maar kostentechnisch zou het slecht zijn als Märklin geknipte rails zou hebben, daarnaast zouden geknipte rails door de hogere kosten wat duurder worden, waardoor die "eigenheimerige" modelspoorders ze weer niet kopen.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Plexat

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Nog steeds een beginner
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 11:25:43 »

Voorraad technisch gezien ben ik het helemaal met je eens. (Tussen het poetsen van mijn rails door!)
Maar marketingtechnisch zou dit voor Marklin toch echt een mogelijke optie zijn om zijn klanten te binden en te plezieren. Mijn voldoet aan een vraag die er denk toch echt wel is.
Al kan ik me voorstellen dat de eigengereide en zuinige modelspoorder denkt 'ik knip zelf wel'. Als er echt een gat was had tante M dit al wel ingevuld.

Sorry voor de misbruik van dit draadje. Excuus @MarkWas zo maar een gedachte die bij mij opkwam. (Ik heb geen zin mijn hele baan weer af te breken om te gaan knippen. Vandaar!)
Gelogd
Mvg, Eric

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Voorbijganger
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 11:58:27 »


Ik heb geen zin mijn hele baan weer af te breken om te gaan knippen. Vandaar!


Maar als je een bestaande baan wilt gaan automatiseren heb je geen keus: je zult bedrading aan moeten brengen en isolaties maken. Dan moeten je C-railtjes er toch echt voor tenminste een deel uit. Verder is de kracht (zeggen ze)van C-rail het kliksysteem: in een dag leg je er honderden weg. Kijk naar de belevenissen van tapijtrijders als Laurent.

Gr, Ben.

Plexat

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Nog steeds een beginner
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 12:46:28 »

Maar als je een bestaande baan wilt gaan automatiseren heb je geen keus: je zult bedrading aan moeten brengen en isolaties maken. Dan moeten je C-railtjes er toch echt voor tenminste een deel uit. Verder is de kracht (zeggen ze)van C-rail het kliksysteem: in een dag leg je er honderden weg. Kijk naar de belevenissen van tapijtrijders als Laurent.

Gr, Ben.

Ja daar heb je gelijk in en zeker als je een tapijtrijder bent. Maar wanneer al je rails (semi) vast liggen in je scenery dan wordt het een heel ander verhaal. Ik heb al een deel vd scenery verknald omdat de wisselaandrijving het begaf bij een aantal. Daar wordt je niet vrolijk van. Tenminste, ik word daar niet vrolijk van.
Sommige rails liggen ook verdekt opgesteld en is moeilijk bij te komen.
Ja, nu zul je waarschijnlijk zeggen dat ik daar aan had moeten denken toen ik ooit begon. Klopt maar toen was ik nog helemaal een leek en had geen idee wat er zou gaan gebeuren in de toekomst.
Misschien is de beste oplossing niet automatisch te gaan rijden als ik niets wil 'slopen'. EN dat wordt het toch wel een beetje ...slopen!  :(
Gelogd
Mvg, Eric

Yeoman

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 12:54:44 »

Je kunt ook andere methoden van detectie gaan toepassen, reed-contacten en lichtsluisjes.
Hoef je de baan niet te slopen.

Groeten,
Ton.
Gelogd
Groeten,
Ton,
3railforum modulebaan team.

Plexat

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Nog steeds een beginner
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 17:41:36 »

Je kunt ook andere methoden van detectie gaan toepassen, reed-contacten en lichtsluisjes.
Hoef je de baan niet te slopen.

Groeten,
Ton.

Nu ga ik waarschijnlijk echt te ver, zeker in dit draadje maar wat is het verschil dan met reed-contacten en lichtsluisjes?
Ik rij over een contact rail en heb een signaal. Ik rij over een reed-contact en heb een signaal. Daarna zijn beide 'uit'. Waarom moet ik dan bij de ene alle rials tussen de twee contactrail doorknippen en bij de andere niet? De logica ontgaat me. Idem met een lichtsluis. 1ste sluis = contact aan daarna geen info 2e sluis is weer contact. Wat gebeurt er dan daartussen anders dan bij contactrail??
Gelogd
Mvg, Eric

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Voorbijganger
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 17:51:40 »

Een reed contact is een eenmalig schakelmoment. Een lichtsluis waar een trein doorheen rijdt is net zo lang actief als de trein lang is. Als je een lichtsluis koppelt aan terugmelding is de melder bezet zolang de trein in de sluis is.

Lichtsluizen hebben veel voordelen bij bepaalde toepassingen zoals mijn overweg: zolang de sluis bezet is kunnen de bomen niet open. Hier zit er eentje na de overweg in de ballast geprutst, na vervuilen vrijwel onzichtbaar.

Plexat

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Nog steeds een beginner
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 19:04:30 »

1. Een reed contact is een eenmalig schakelmoment.
2. Een lichtsluis waar een trein doorheen rijdt is net zo lang actief als de trein lang is. Als je een lichtsluis koppelt aan terugmelding is de melder bezet zolang de trein in de sluis is

Dan heb ik het dus goed begrepen qua werking van de diverse contacten. En is de opmerking dat ik deze als alternatief kan gebruiken niet helemaal waar.

1. Dat is een contactrail eigenlijk ook. Als de trein over de contactrail rijdt zie ik in iTrain dat hij oplicht. Dus een eenmalig schakelmoment. Toch?
2. Zolang er wielen over de contactrail gaan weet de terugmelder dat er een trein overheen rijdt.

Maar kan ik dat dan ook gebruiken om een deel van de baan te beveiligen voor 'aanrijdingen'?
Als dat niet kan zijn de reed en optische contacten daar dus ook niet geschikt voor.
Gelogd
Mvg, Eric

VT601

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • VT601 is one of my favorite trainsets
    • Märklin Westerwald Baan
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 20:17:00 »

Wat je schrijft klopt helemaal.
In principe zij er twee typen contacten 'continue' en 'moment'.
De reedcontacten, schakelrails en lichtsluizen vallen onder de moment kontakten. Als de trein passeert wordt een kort signaal afgegeven.
De (geknipte) contactrails en spanningsvoelers vallen onder de duurcontacten. Zolang een trein zich in de meldsectie bevindt zul je een melding krijgen.
Het knippen is bedoeld om over een korter of langer stuk spoor een signalering te krijgen. Dat kun je gebruiken als 'echte' bezetmelding maken via de massa over S88-ground decoders, zoals de S88 van Märklin.

Wil of kun je niet knippen dan kun je de vaakmtoch al geisoleerde middenrailsecties benutten als meldtraject.
Als ook dat niet meer kan dan blijven de reedcontacten of lichtsluizen.

John
Gelogd
VT601 is my favorite
Ik rij met marklin digitaal , periode IV en CS3+


https://westerwaldmodelbaan.wordpress.com/

https://www.youtube.com/user/vt601

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 22:18:28 »

Beste Eric,

Alle automatiserings-systemen kunnen omgaan met momentcontacten, het kan bij systemen waar de "bezetheid" van een blok zichtbaar is, tot onzichtbaarheid  leiden, maar dat hoeft dan geen gevolgen te hebben voor een veilig automatisch treinbedrijf.

De werking van een lichtsluis zul je gevoelsmatig wel begrijpen, een reedcontact is een klein schakelaartje die dicht gaat als er een magneetje langs komt, de schakelaar ligt in het railbed, het magneetje zit onder de trein.

Troost je, ik ben in 1988 aan de huidige baan begonnen en heb door gebrek aan kennis en ervaring een aantal fouten gemaakt met terugmelders, die zijn wel weer te corrigeren, maar ik ben tevreden met de resultaten, dus het hoeft allemaal niet perfect, als de treinen maar veilig over de baan karren.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Voorbijganger
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 08 december 2017, 07:45:15 »

@Plexat: Het gaat nu alle kanten op met termen als bezetheid/zichtbaarheid/onzichtbaarheid/bezetmelder/terugmelder.

Misschien even een nieuw topic openen?

Gr, Ben.

Plexat

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Nog steeds een beginner
Re: Aansluiten contactrail 24995 op cs3/s88 link
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 08 december 2017, 08:46:25 »

Ik ben toch wel beniewd hoe eea in elkaar steekt en wat wel en niet kan. Open en nieuw topic.
Nogmaals excuus aan de initiele poster.  ;)
Gelogd
Mvg, Eric

 



Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.13 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.038 seconden met 22 queries.