Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Probleem meerdere loc's rijden te gelijk. update het probleem lijkt op gelost.

Gestart door Jaco dinsdag 02 januari 2018, 22:32:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem meerdere loc's rijden te gelijk. update het probleem lijkt op gelost.
Probleem waar ik maar niet uit kom. ik had alle treinen rijden, allemaal apart, na een halve dag gaan ze allemaal rijden tegelijk.
zelfs die niet bij Markline hoort. na wat advies van een mede-forumer. heb ik alles opnieuw in het kastje gezet, maar nu rijden ze allemaal de een harder dan de andere, wie kan me helpen?





Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
Met welk besturingssysteem werk je?

Mvg. Marcel

PS. Je hebt ook een Claas-trein van Märklin met een Br 185 en er is een losse loc Br 152 met Ckaas-Werbung.
Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
Jaco,

toevallig locs geprogrammeerd (adres veranderd) terwijl er meerdere op het spoor stonden?
Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
ik heb alle loc's 1 voor 1 op de rail gezet. en in het kastje gezet van het ice starters gezet.
de Claas heeft nr 24
de ns stroomloc nr 23.
de ns diesel-loc 3.
de ice weet ik zo niet.

met dit systeem ben ik beginnend ik kom met boekje er ook niet uit. ik woon in Dalfsen na bij zwolle.

Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
Hoe zet je de set uit?

Het klinkt alsof meerdere locs ineens analoog rijden.
Dat wil wel eens gebeuren als je gewoon de stekker eruit trekt zonder eerst de basisplannen met de stop knop eraf te halen.

Mvg Robin
Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
de ice is mfx, nu dacht ik niet dat die meedeed aan het rondrijden zo te zien op het filmpje

je zegt 1 voor 1 in het bakje (ms2) gestoken, er stond, voor alle duidelijkheid toch enkel de loc op het spoor die je aan het programmeren was?
Want als je het adres programmeert van je stoomloc, en de 2 andere staan op de baan, dan overschrijf je ook het adres van de 2 andere.
En als die op het adres nog een commando hebben staan ... voert ie dat uit.

Anderzijds, zoals Robin zegt, staan ze misschien op analoog, alleen heb ik de ervaring dat ze dan er als een speer vandoor gaan omdat er direct 16v op de baan staat. (hetzelfde als de analoge transfo op vol).

Ik zou het volgende eens doen:
- als je ice geen problemen heeft, gewoon van de baan halen tot alles opgelost is; ook niets veranderen in het bakje aan de ice
- elke loc apart op de baan zetten en kijken op welk adres deze reageert. Hierbij zijn alle adressen mogelijk (hangt er van af wat jij uitgespookt hebt) maar ik zou dus beginnen met elke loc te testen (= kijk of ze reageren op rijcommandos) op de drie adressen die je aangeeft, nl 3 23 en 24 + de originele adressen (zie boekje vd locs) van deze locs.

toi toi toi
Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
Hallo Jacco,

Zou het ook kunnen, dat je de loc's op hetzelfde locnummer hebt ingelezen. Helemaal onderin het scherm kun je zien wel nummer op de MS3 de loc heeft. Elke loc moet ook daar zijn eigen nummer hebben.
Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
@stijn. In dit filmje niet, Gistern niet toen reed ICE ook, en loc van claas bleef staan, de lichten waren wel aan. Ik heb alle locs 1 voor 1 op de baan gehad. En de rest de naast. Ik heb ook gekeken op welk aders staan dat was ook allemaal verschillend.
Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
Jaco,
kan je ze nog zelf besturen?
Reageren ze nog op je commando's?

Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
@stijn, ja dat doen ze wel, als ik stop druk dan stoppen ze, als ik de claas wil laten rijden gaat ice ook rijden dat ice op 2 staat en de claas op 24.
Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
Waarschijnlijk niet maar je weet maar nooit, heeft een van de probleem loc's naast MM ook DCC?
Waarom? Marklin loc's die naast MM ook DCC hebben kunnen twee verschillende adressen hebben, een voor MM en een ander voor DCC.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
@Ragoem, ik heb werklijk geen idee, waar ik dat moet zoeken....
Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
dat ze allemaal stoppen als je de stop knop drukt is logisch.Herbeginnen zou ik zeggen loc per loc .Een loc op de baan zetten en adres geven en laten rijden.Afnemen en volgende loc idem.En zo tot alle locs een verschillend adres hebben en ook in je bediening op verschillende adressen staan.Dan 1 loc opzetten en daarna een volgende erbij.Zie wat er gebeurd en laat het weten.
PS : zie ook DCC en MM na want zoals vermeld kan dat 2 verschillende adressen zijn.
Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.

draden naar de rails van af de booster losnemen en weer vast drukken
Ook van de booster naar de centrale
Komt bij mij vaker voor(dan ik wil)
slecht contact,en in eens rijd alles met bijna gelijke snelheid weg
Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
Hallo Jacco,
Je hebt waarschijnlijk bij meerdere loks instellingen gewijzigd.
Deze loks staan nu vaker in je loklist en bij opstart krijgen ze verschillende commando`s van je MS2.
Wat je kunt proberen: alles van je baan en de MS2 resetten. De loklist is dan weer leeg.
Daarna de ICE op je baan en deze laten herkennen; dat kan enkele minuten duren!
Als die goed reageert op je regelaar dan weer van de baan af (MS op stop)
Daarna de loks een voor een op de baan en lok resetten en vervolgens opnieuw invoeren (LOK WIJZIGEN ;adres, naam enz)
Dit doe je na elkaar met alle loks !! Er staat dan maar EEN lok tegelijk op je baan!!
Succes digibert
Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
Ik denk dat er een "vrijwilliger" met CS ervaring bij Jaco op bezoek moet.....

Groet, Anne W
Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
In de startset lijkt mij een MS2 en geen CS
Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
Klopt, op video 2 is ook een zwarte MS2 zichtbaar.

Dalfsen is voor mij 45 minuten rijden. Wellicht dat er iemand dichterbij woont? En het is sowieso nog maar de vraag of Jaco en/of zijn ouders open staan voor bezoek aan huis.
Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
Als Jaco nou eens begint het advies van Digibert op te volgen en het advies van Anne W over een Central Station te negeren komt hij een heel eind. ;)

Gr, Ben.
Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
Citaat van: digibert op woensdag 03 januari 2018, 19:11:47
Hallo Jacco,
Je hebt waarschijnlijk bij meerdere loks instellingen gewijzigd.
Deze loks staan nu vaker in je loklist en bij opstart krijgen ze verschillende commando`s van je MS2.
Wat je kunt proberen: alles van je baan en de MS2 resetten. De loklist is dan weer leeg.
Daarna de ICE op je baan en deze laten herkennen; dat kan enkele minuten duren!
Als die goed reageert op je regelaar dan weer van de baan af (MS op stop)
Daarna de loks een voor een op de baan en lok resetten en vervolgens opnieuw invoeren (LOK WIJZIGEN ;adres, naam enz)
Dit doe je na elkaar met alle loks !! Er staat dan maar EEN lok tegelijk op je baan!!
Succes digibert
ik ben nu dit aan het proberen, hopen dat lukt. ik zal zoals klaar is een nieuwe update geven.

CiteerKlopt, op video 2 is ook een zwarte MS2 zichtbaar.

Dalfsen is voor mij 45 minuten rijden. Wellicht dat er iemand dichterbij woont? En het is sowieso nog maar de vraag of Jaco en/of zijn ouders open staan voor bezoek aan huis.
zeker,waarom niet? soms kan er beter iemand anders kijken die iets meer kennis van heeft dan maar door blijven knooien. Het is een familiebaan, ik ben vrij technisch aam gelegd. bij zevenspoor zijden ze dat pico ns2327 Lastig was om in te voeren, het is toch gelukt. dat ze allemaal rijden das een andere verhaal.



Update: alle Locs op nieuw er in gezet, na dat ik alles heb verwijderd, nu rijd de Claas en de Pico ns2327 weer samen. ik weet het nu echt niet meer.......
Re: Probleem meerdere loc's rijden te gelijk.
IK heb twee starters sets. De eerste ICE en de Nederlandse set met loc 1652. Ik gebruikte die van ICE, na een lange chat gesprek via het forum heb ik een andere kastje aangesloten van de Ns 1652
Het zwarte kastje met de twee stroom draaitjes voor het spoor en de bedienings kastje met roode knop in het midden. Tot nu toe lijkt het op gelost.  😊  met hulp kom ik er wel. iedereen bedankt voor het mee denken.


EDIT Ad: Foto naar links uitgelijnd.