Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!

Gestart door Dutchman dinsdag 05 mei 2009, 17:52:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 09 december 2012, 15:38:51
Vreemd ,ik dacht ergens hier of in een ander topic te lezen dat die draaistelframes er wel last van hadden.
Waar dan Hans, ik heb het nog nergens gelezen, dit draadje is al drie jaar oud, je moet het niet erger maken dan het al is.
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hoi Ad,

Kijk hier eens.

deze foto

uit dit draadje

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Spoorman op zondag 09 december 2012, 07:50:05
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 08 december 2012, 22:44:16

Onderbouw dat nou eens wetenschappelijk.......


Het beste bewaar je je krokodil dus in het vriesvak van de koelkast of als je die niet hebt in de groentelade.


Daarom blijft hij bij mij gewoon in de schuur, vandaag ongeveer 4 graden, de koelkast is warmer  >:-D

En hij rijd met die temperatuur gewoon goed.

Gr Einte
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 09 december 2012, 16:52:14
Hoi Ad,

Kijk hier eens.

deze foto

uit dit draadje
Hans, op die foto zie je dat er op het draaistel nog een afgebroken stukje van het midden frame ligt, waarop je de zinkpest ziet.
Draaistel ziet er verder in orde uit.
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hoi Ad,

Je scrolt niet al te ver naar beneden of naar boven hé?

De topicstarter noemt het wel in de tekst letterlijk.

Dus kijk nog maar eens goed naar dat draadje.

of naar deze:    54  Draaistel achter. Het zinkwerk ziet er niet al te strak uit. Lijkt ook de pest in te zitten. Deze draaistellen zijn helaas niet meer leverbaar.
Misschien dat tante M in de toekomst nog eens een serie van deze machines kan maken, en dan gelijk wat extra draaistellen gieten?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Het verslag van mijn ombouwactie is klaar.  klikkerdeklik

Groeten, Jeroen
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Een geweldig (foto)verslag. En gezien de vele bruine Seetal-slachtoffers, van verschillende nationaliteiten, zal het de komende jaren zeker zijn nut bewijzen. Super!

Groet,
Martin
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Briljant draadje dit, zo zouden er meer moeten zijn op de landelijke fora - leerzaam en prettig leesbaar geschreven.
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Het is al een oud en afgezaagd draadje, maar ik kom er nog even op terug om de voortreffelijke Märklin klantenservice over het voetlicht te brengen.
In 2012 kwam ik tot de vaststelling dat mijn bruine Seetal 37521 uitgevallen was door zinkpest  De 37521 en ook de 37522 (groene Seetal) heb ik toen opgestuurd naa r M. Göppingen.  Volgens de Reparturabteilung had de 37522 geen last van zinkpest, maar, helaas de 37521 kon niet (meer) gerepareerd worden wegens gebrek aan onderde(e)l(en).  Een omruil, met bijbetaling, voor een andere (Zwitserse) locomotief - 39602 - was het coulance-voorstel.

Wat later, zoals ook hier op het forum besproken, was het Ersatzteil Lokrahmen 321 289 beschikbaar, en dat heb ik ook in mijn bezit.
Heel recent heb ik de moed verzameld om het nieuwe onderdeel te monteren.  Het bleek aanvankelijk makkelijker dan ik dacht... ondanks het prutswerk met de bedrading.  Helaas sneuvelde tijdens de reparatie Ersatzteil Wellenhalter 321 282 (dit onderdeel dekt het wormwiel af maar, zeer belangrijk, zorgt er ook voor dat Ersatzteil Lokrahmen, middengedeelte, geklemd blijft met Ersatzteil Getriebeblock 321 223) en verdween ook Ersatzteil Schraube 321 265, een minuscuul schroefje om de decoder vast te zetten.

Ik verzoek Märklin Service om levering van de kapotte en verdwenen onderdelen en krijg als antwoord:

An Ihrem Modell 37521 ist leider eine Veränderung der Materialstruktur aufgetreten. Eine Reparatur des Modells ist auf Grund fehlender Teile nicht möglich.
Aktuell gibt es folgendes Tauschangebot:
Sie können sich im Austausch für Ihr Modell 37521 ein anderes Produkt aus dem aktuellen Märklin Sortiment im Wert von bis zu 350 ? UVP aussuchen. Der Austauschpreis beträgt dann 50 % des UVP dieses Modells, also ca. 175 ? zzgl. Versand.
Falls Sie damit einverstanden sind, können Sie gerne Ihr Modell 37521 zum Austausch an uns einsenden. Vergessen Sie nicht in einem Begleitschreiben Ihr Tausch-Wunschmodell anzugeben. Dadurch verkürzt sich die Durchlaufzeit.



Van de Seetal zijn er later nieuwere versies verschenen: 37524 (2009) en 37526 (2015).  Volgens de explosietekening van deze recentere modellen zie ik nauwelijks verschillen met de 37521 en 37522 en dus vraag ik Märklin Service opnieuw naar de onderdelen refererend aan de 37524 en 37526. Of, een ruil met de 37526.  Dan weer het antwoord van Märklin Service:

Das hätten wir gerne getan, leider ist das Modell 37526 werkseitig bereits ausverkauft. Auch ist eine Zusendung der Ersatzteile, die Sie notiert haben nicht möglich. Das Modell 37526 wurde konstruktiv überarbeitet, so dass die Teile nicht für eine Reparatur des Modells 37521 verwendet werden können.
Daher gibt es nur den Tausch in ein Modell aus dem gleichen Preissegment.


Op internet zocht ik naar de 37526 en vond hem in een winkel in Nederland.  Dus benader ik nogmaals Märklin Service met het voorstel om de 37526 in die winkel aan te schaffen en de ruil via Göppingen te laten verlopen.  Dan komt het derde, en wellicht laatste antwoord van Märklin Service:

Diese Lok steht uns nicht zur Verfügung. Ein Tausch kann nur über unsere Reparaturabteilung abgewickelt werden. Die Lok ist werkseitig ausverkauft.
Wir bedauern, dass wir Ihnen in dieser Angelegenheit nicht in der gewünschten Weise behilflich sein können.



Wat verwijt ik mijzelf: dat ik niet eerder begonnnen ben met de reparatie.
Wat verwijt ik Märklin: hou ik voor mijzelf.


Willy

Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hallo

Gewoon dit dingetje kopen:

www.ebay.it/itm/MARKLIN-321292-COPRINGRANAGGI-WELLENHALTER-37521-37522-/192130040531?hash=item2cbbd7c2d3:g:BssAAOSwTM5YyBrt

Lok in elkaar zetten en verder niet zo zeuren. :O

Bart
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Bahn-AG op dinsdag 17 oktober 2017, 14:48:46
Gewoon dit dingetje kopen:
Bij mij zegt de link in keurig Duits en Italiaans: niet meer leverbaar.
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Soms moet je gewoon de gok wagen en onderdelen bestellen want ik heb ook al mee gemaakt dat onderdelen gewoon passen ook al is heeft het een ander nr ;)
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Misschien kan iemand dit onderdeel voor je printen met een 3D printer.
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Ik heb het onderdeel gevonden bij een Zwitsers reparatiebedrijf (volgens M. niet meer te leveren...).
Helaas, vandaag kwam ik nog meer problemen tegen met de 37521, de bruine Seetal.

Het Getriebeblock zonder sleper heeft ook zinkpest. Dat was niet meteen zichtbaar. Maar tijdens het ronddraaien van de wielassen was er op een bepaald punt een "hobbel" (frictie).  Toen heb ik maar het gehele Getriebeblock uit elkaar gehaald.  De oorzaak van de frictie kon ik niet precies achterhalen, maar wel dat er stukjes van het blok loskwamen...

En het andere Getriebeblock met sleper is kromgetrokken.

Dus ga ik beide Getriebeblock nu maar vervangen, als ze verkrijgbaar zijn.  Volgens mij zijn ze identiek aan die van de nieuwere 37526 (alhoewel M. beweert dat ze dat niet zijn...).

De gehele tandwielaandrijving is trouwens van kunststof, alleen het wormwiel is van metaal.


Willy
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Foto's van de onderdelen met zinkpest:

  • Lokrahmen
  • Getriebeblock ohne Schleifer
  • Getriebeblock mit Schleifer

Willy