Nieuws: Wil je ook meewerken aan onze -3railforum Wiki- ? Meld je aan via wikiredactie@3rail.nl !
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  Hoe nieuw is nieuw
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Hoe nieuw is nieuw  (gelezen 694 keer)

Dick

  • Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2012
Hoe nieuw is nieuw
« Gepost op: woensdag 06 december 2017, 20:20:21 »

Beste allen,

regelmatig zie ik nieuwe treinen voorbij komen op oa marktplaat / ebayetc.etc. voor zeer aantrekkelijke prijzen.
Maar, ik vraag mij af, hoe nieuw is een trein uit bv 2007 ? Deze staat dan toch al 10 jaar stil, of worden modellen uit een bepaald jaar ook zeg 5 jaar later nog in productie genomen ? Ik begrijp dat de techniek uit 2007 achterloopt bij die van 2017, daar gaat het mij dan ook niet om. Gaat er meer om, wat doet het met een loc die 10 jaar stil heeft gestaan. Loop je daar als koper grote risico's mee of valt dit wel mee ?

Bedankt,
Dick
Gelogd

Ragoem

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2015
  • Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.
Re: Hoe nieuw is nieuw
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 06 december 2017, 21:21:35 »

Hallo Dick,

Ik koop met enige regelmaat oude "nieuwe lok's".
Je neemt het risico dat de lok vast zit door de oude olie/vet.
Deze loks zal je moeten schoon maken en opnieuw smeren, maar dit hoeft lang niet altijd.
Eergisteren nog een nieuwe lok aanschaft uit 2004, maar niks hoeven doen aan de lok.
Hij loopt alsof hij net uit de fabriek komt.
Mijn advies is: durf je een lok uitelkaar te halen om hem te reinigen en opnieuw te smeren? Dan denk ik niet dat je een groot risico loopt.
Durf je dat niet, dan niet aan beginnen.
Het grootste risico wat je loopt is denk ik: geen garantie op een "nieuwe" lok want er kan altijd een slechte tussen zitten.
Dit is gebasseerd op mijn ervaringen met het aanschaffen van oude "nieuwe lok's" (en vitrine modellen).

Hartelijke groet,
Ragoem
Gelogd
mijn diorama draadje
mijn weather pogingen


Nederlands 1970-heden/Koploper/IB/3railmodule

Haradigi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Hoe nieuw is nieuw
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 06 december 2017, 21:42:21 »

Hi Dick,

Ook ik koop wel eens oudere loc's nog nooit problemen gehad.
Misschien beetje olie maar dat was het.

groet
Harald
Gelogd

ampair

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Hoe nieuw is nieuw
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 06 december 2017, 21:45:56 »

dit jaar 2 locs gekocht die nieuw waren maar wel al 10 jaar oud. geen problemen mee.
Gelogd

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Hoe nieuw is nieuw
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 06 december 2017, 21:51:13 »

Een lok treinstel of set kan alleen maar nieuw zijn als deze door een winkelier word verkocht in alle andere gevallen is het toch echt 2de hands en dan spreek je van zo goed als nieuw.
Verder klopt het verhaal van het vervangen van olie en vet ook niet helemaal als er niet mee gereden is zal het hoog uit wat dikker zijn door verdamping Heb zelf ook loks gehad die meer dan 30 jaar oud waren maar geen meter hebben gereden heb deze ook los gehad olie en vet(waar van toepassing)waren als nieuw.
Gelogd
Mvg Mark

Haradigi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Hoe nieuw is nieuw
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 06 december 2017, 22:01:35 »

Ja Mark,

Heb in de M* fabriek, tijdens productie,  zelf gezien hoe ze daar smeren.
Gaat razend snel en daardoor soms niet op de goede plek.
En iets wat lang stilstaat heeft "gewoon" even aandacht nodig ik bekijk ze dus altijd goed en ook van binnen.
En is het niet nodig dan doe ik dus ook niets.

groet
Harald
Gelogd

Ton van het Fort

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Hoe nieuw is nieuw
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 06 december 2017, 23:00:01 »

Veel van mijn oude loc's zijn vitrinemodellen geweest. Althans volgens de verkopers. Als je hem dan rijdend wil laten zijn loop je het risico dat hij na de bouw nooit heeft gelopen. Alle modellen die ik als vitrinemodel heb aangeschft en nu laat rijden deden het gewoon, eerst wat "taai" maar na voldoende meters steeds soepeler. Beste is eerste even met de hand de wielen bewegen, dan voel je meteen hoeveel weerstand er is. Niet te snel bijsmeren, want te veel olie trekt ook stof aan.
En zoals velen je zullen aangeven, schroom niet het dak eraf te halen en even naar de raderen kijken, wederom voorzichtig met de hand wat laten bewegen.
Ergo, oude Marklin treinen, soms wel 60 jaar op de plank lopen weer en nog steeds. Duitse degelijkheid.
Groet, Ton
Gelogd

henkv

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Hoe nieuw is nieuw
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 06:16:10 »

Mijn Lima treinen van 60 jaar terug lopen ook nog. Italiaanse degelijkheid? Nee, gewoon een eenvoudig technisch concept, zoals alle modellen uit die tijd.  :)

Tegenwoordig is de voorraad bij de fabrikanten beperkt. Er worden kleinere aantallen geprodiceerd die bijvoorkeur compleet zijn voorbesteld door de winkels. Een jaar in het magazijn is (te) lang, ook bij Märklin.
Dat was tot niet zo lang geleden heel anders. Werd er rustig een productierun gemaakt met voorraad voor een jaar of 10. Kennelijk vond niemand dat modellen slechter werden van opslag.
Gelogd

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Hoe nieuw is nieuw
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 07:24:57 »

Dat er bijna geen voorraden meer zijn is meer omdat de regel tegenwoordig minder is meer word gebruikt het hebben van een voorraad kost geld.
En dat er te weinig word gesmeerd staat los van het verharden van de olie wat naar mijn idee alleen maar gebeurt als het product word gebruikt.
Gelogd
Mvg Mark

NL-modelspoor

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
    • Windhoven
Re: Hoe nieuw is nieuw
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 08:58:45 »

Beste is eerste even met de hand de wielen bewegen, dan voel je meteen hoeveel weerstand er is.

Slecht advies. Bij veel modellen kan je dit tegenwoordig niet meer ongestraft doen. Je kan de aandrijving er juist mee slopen.
Gelogd
Johan

(--[ I'm a train, I'm a train, I'm a chook-a train ... yeah ! ]--)

henkv

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Hoe nieuw is nieuw
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 09:32:45 »

Dat er bijna geen voorraden meer zijn is meer omdat de regel tegenwoordig minder is meer word gebruikt het hebben van een voorraad kost geld.

Ik weet wel dat de ontwikkeling een financiële reden heeft.
Het ging mij erom dat in het recente verleden kennelijk niemand vond dat een model lang op voorraad houden om de een of andere technische reden een slecht idee zou zijn. Dan kan je een model dat direct na het verlaten van de fabriek ergens tien jaar op de plank heeft gelegen technisch als nieuw beschouwen.
Vind dan weer wel dat het erbij moet staan in een advertentie. Al was het maar om misverstanden te vermijden.
Gelogd

Haradigi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Hoe nieuw is nieuw
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 11:36:30 »

Bij modellen met een cardan as (met wormwiel dus) moet je nooit de wielen willen draaien.

groet
Harald
Gelogd

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Hoe nieuw is nieuw
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 11:52:08 »

Ik zie niet echt in waarom een lok bvb naar 10 niet gewoon zonder problemen op de baan kan worden gezet als deze nieuw is ja er is veroudering maar dat is naar mijn idee verwaarloosbaar je gooit toch ook geen motorolie weg die in de schuur staat? Deze word namelijk aan veel meer verandering bloot gesteld dan bvb een lok in de verpakking in een winkel.
Mijn verwachting is dat een lok bewaard op kamer temperatuur zelf over honderd jaar zo uit de doos op een baan kan en er nauwelijks verschil zal zijn met eentje die net uit de fabriek komt als alles tenminste identiek is.
Gelogd
Mvg Mark

ronaldk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Hoe nieuw is nieuw
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 11:57:46 »

Hoi,

Ik weet wel dat de ontwikkeling een financiële reden heeft.

Ja, het heeft puur een financiële reden. Net zoals dat de modeltreinen uit de meeste speelgoedwinkels verdwenen is. De omloopsnelheid van modeltreinen was altijd lager dan bijvoorbeeld computerspelletjes. Daarnaast moet je veel op voorraad hebben om een beetje interessant te zijn voor de gemiddelde modelspoorder, dus veel geld zit in de voorraad. Daarnaast personeel nodig hebt die verstand van zaken heeft dan is de balans al heel snel 'negatief'. Bij fabrikanten hetzelfde. Minder op voorraad is voordeliger. Je weet zeker dat je voorraad verkocht is en dus meer geld vrijhoudt voor nieuwe ontwikkelingen / voorraad. De omloopsnelheid gaat dus omhoog. Een nadeel voor de consument is dat een model relatief kort op de markt is en deze snel moet beslissen om een model in nieuwstaat moet kopen of de gok neemt om later tweedehands alsnog het model koopt.

Het ging mij erom dat in het recente verleden kennelijk niemand vond dat een model lang op voorraad houden om de een of andere technische reden een slecht idee zou zijn. Dan kan je een model dat direct na het verlaten van de fabriek ergens tien jaar op de plank heeft gelegen technisch als nieuw beschouwen.

Bij sommige winkels staan sommige modellen ook al meerdere jaren in de vitrine. Dan koop je hem 'nieuw' en is ook al ouder dan je denkt ;)

Vind dan weer wel dat het erbij moet staan in een advertentie. Al was het maar om misverstanden te vermijden.

Wat ik hierboven al aangeef: Dan kan je dat net zo goed vragen bij je winkelier hoe lang hij hem op voorraad heeft. Daar staan sommige modellen ook meerdere jaren in de vitrine. Dat wordt ook nooit echt aangegeven.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Voorbijganger
Re: Hoe nieuw is nieuw
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 12:10:40 »


Bij modellen met een cardan as (met wormwiel dus) moet je nooit de wielen willen draaien.


Bij modellen met de traditionele Marklin motor ook niet. De overbrenging is gebaseerd op een anker wat draait en uiteindelijk een samenstel van wielen aandrijft. Het draaien aan één wiel voor de omgekeerde actie zal mogelijk schade opleveren. Losse wielen, kromme assen.

Oude of nieuwe treintjes: mijn aankopen worden altijd eerst gecheckt of het allemaal gangbaar is. Mijn laatste Traxx 186 was nagelnieuw maar toch 5 jaar geleden al geproduceerd. Maar ja, men noemt mij ook wel Piet Lut.

Haradigi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Hoe nieuw is nieuw
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 13:59:39 »

Hi Ben,

Je hebt gelijk er zit een vertraging in maar natuurlijk altijd met beleid voorzichtig "voelen".

groet
Harald
Gelogd

rjvdh

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Hoe nieuw is nieuw
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 07 december 2017, 17:44:11 »

 Hallo  onder de locomotieven van circa 30 jaar oud maximaal zit in kleine sticker hier is uit te halen wanneer hij geproduceerd is In de 3rail wiki is een artikel hierover te vinden Succes Ruud
Gelogd

Dick

  • Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2012
Re: Hoe nieuw is nieuw
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 09 december 2017, 12:12:57 »

Hi allen,

bedankt voor jullie reakties. Bang om een lok open te maken ben ik niet, maar heb geen idee wat ik dan moet doen.
Plan is om deze maand mijn bestaande loks een beurt te laten geven door hobby-ist in de buurt. Daarna eens kijken of ik op de een of andere manier zelf aan de kennis kan komen mbt reiniging en smeren.

Gr.,
Dick
Gelogd

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Hoe nieuw is nieuw
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 09 december 2017, 19:39:07 »

Je moet er gewoon aan beginnen pak een lok waar je de minste waarde aan hecht en draai deze zo ver noodzakelijk is uit elkaar.
Metalen delen kunnen vrij veel hebben kwa reinigingsmiddelen bij plastic moet je wat voorzichtiger zijn de gebruikte verf door Marklin lost snel op met wasbenzine en alcohol.
Gelogd
Mvg Mark

Dick

  • Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2012
Re: Hoe nieuw is nieuw
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 09 december 2017, 20:26:19 »

Goeie....herinnert me eraan dat ik nog wat analoge locs heb liggen in een doos. Daar kan ik weleens mee beginnen .
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Waar zouden we gaan zonder (model)spoorbaan.
Re: Hoe nieuw is nieuw
« Reactie #20 Gepost op: zondag 10 december 2017, 14:11:28 »

Ik koop ook meestal 2dehands locomotieven, die in nieuwstaat verkeren.
Na ontvangst kijk ik de loc eerst na en test deze even uit.
Een loc met verharde olie heb ik 15 jaar geleden één keer meegemaakt, dit betrof een Ae3/6 (3151) maar de loc was met een vreemde groenige olie gesmeerd en die was heel kleverig geworden.
Twee jaar geleden ongeveer een Br 01 gekocht, die baggervet was.
Deze heb ik eerst ontdaan van de overvloed aan olie.
De locs zijn meestal in nieuwstaat, of hebben maar heel weinig gereden, maar zijn niet nieuw.
Eerlijk gezegd boeit me het niet zo, zolang ze er als nieuw uitzien.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen; wel over rail...
Pagina's: [1]   Omhoog
 



Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.13 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.046 seconden met 22 queries.