Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Modulebaan spoor z tijdperk: 2

Gestart door Henri de Graaf maandag 04 december 2017, 22:06:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modulebaan spoor z tijdperk: 2
Henri de Graaf
gast

Modulebaan spoor z tijdperk: 2
Beste mede forum leden,

Zoals de koptekst al verraad zal ik hier vanaf het begin stap voor stap de modulebaan met jullie delen.
Deze ga ik samen met mijn vader en broer maken.

Hiervoor hadden wij ook al een baantje op een plaat van 2 bij ongeveer 2 meter, echter werd deze te zwaar en mede doordat mijn vader een slechte rug heeft hebben we besloten een lichtere variant te maken dus dunner hout / lichter hout soort en isolatieschuim.
Het schuim heeft later als voordeel dat we het mee kunnen bewerken tot één geheel als landschap.



De modulebaan zal gaan bestaan uit 4 delen (zie hieronder voor exacte info er over).
De maten van een deel van de module is: 1220mm x 610mm en 110mm hoog.
Daarvan is de isolatie laag 50mm hoog.
Totaal zal de modulebaan 2440mm Lang en 1220mm breed worden in een rechthoekige vorm gelegd.



Deze modulebaan wordt rond de periode tijdperk 2 gemaakt (voor dat de ww2 begon), en zal als spoorbaan een lokaalbaan gaan worden.
Deze zal interactie krijgen voor de eventuele toeschouwers mochten we ooit een keer naar de beurs gaan.
De baan zelf krijgt voor 3/4 een enkel spoor's baan worden en 1/4 deel twee baan's vanaf het station.

Maar daar gaan we in de volgende bericht in verder dan zal ik jullie het baanontwerp laten zien en bespreken.

Groetjes Henri

Re: Modulebaan spoor z tijdperk: 2
-Henri:
Interessant om te volgen,  :thumbup:
Re: Modulebaan spoor z tijdperk: 2
Beste mede forum leden,

Na het uitje van afgelopen zaterdag bij de Veluwse stoom maatschappij (die hadden een kerst markt georganiseerd) gaan we nu over tot waar de topic voor is aan gemaakt.



In dit deel gaan we het hebben over het baan ontwerp.
Hoe zou dit er uit gaan komen te zien?
Hieronder vindt je een foto waarin het baan ontwerp te zien is (gemaakt in any rail).
Daarnaast hebben wij de meeste inspiratie opgedaan door gewoon met de rail die wel al hebben enkele proef opstellingen te maken.



Zoals ik al zij is het vorige bericht is te zien dat hij bij het station aan de linker zijde met 2 sporen weg gaat de berg in.
Dit is gedaan zodat de trein die van die kant afkomt niet gehinderd hoeft te worden door een tegenligger.
Dit komt ook in het echt wel eens voor en leek ons daarom ook een leuk idee om in te passen.
Aan de andere kant van de berg is te zien dat de baan weer terug draait naar buiten zodat we optimale ruimte creëren om in en uit te voegen voor het schaduw spoor die er naast komt voor als we er mee op pad gaan.
En daarom dus ook mogelijk zonder schaduw spoor te rijden.
Daarnaast valt te zien dat we bij het station een rangeer spoortje hebben voor kleine locs om eventueel te kunnen rangeren.
Deze gaat zoals het er nu naar uit ziet apart worden aan gestuurd en bestuurd gaan worden door de gasten; doormiddel van een drukknop.
Hier gaan we later verder op in.
Echter zijn wij er nog niet over uit of die extra in en uitvoeg bovenin wel nodig is en of mooi staat.
Dus tips zijn welkom.

Voor de overgang van plaat naar plaat gaan wij de schuif rail van marklin gebruiken ( 8592 ) die van 100MM tot 120MM te verstellen is.
Dit heeft als voordeel dat we dan niet het rails dicht op de plaat hebben en we goede overloop van rails naar rails creëren.

Tussen dit bericht en de vorige van een week geleden lijkt er veel gedaan te zijn.
Echter is dat niet zo we zijn hier al wat langer mee bezig.

Veel kijk plezier hieronder naar de detail foto?s  en tot de volgende bericht of reactie.
Volgende Bericht gaan we het hebben over de blauw drukken die gaan dienen als mal voor de rails.

Groetjes Henri de Graaf.

ps. let op de maten die erbij staan komen niet overeen met de werkelijke baan.








Re: Modulebaan spoor z tijdperk: 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Modulebaan spoor z tijdperk: 2
Dag Henri.
Bijzonder leuk om de bouw van deze z baan te kunnen gaan volgen.
Aangezien er niet zoveel spoor op komt te liggen, zal er veel ruimte voor de scenery over blijven.
Ook erg leuk dat je dit samen met je vader en broer bouwt.

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Modulebaan spoor z tijdperk: 2
Modules, altijd leuk!

Enkele vragen/ opmerkingen:


  • In het plan zie ik hele mooie flauwe bochten, terwijl er dan links onder een vreemde scherpe S-bocht zit. Zonde in mijn ogen. Wat is de achterliggende gedachte?
  • Het station links boven is wel erg compact. Zeker, veel ruimte voor scenery, maar wellicht dat hier wat meer van te maken is?

Ik blijf jullie iig volgen.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Modulebaan spoor z tijdperk: 2
Beste forum leden,

Een reactie op de vragen van William.

Vraag: Jij zij dat er een scherpe s-bocht links onder zit.
Antwoord: Dit is gedaan zodat we aan de linkerkant meer spoor creëren voor de in en uitgaande treinen van en naar het schaduw spoor.
Om deze s-bocht in samenhang te krijgen met de rest gaan we hem zoals in de foto hieronder te zien is onder/door de berg laten rijden.
Gelijk is ook te zien op de tekening dat de midden ruimte van de modules opgevuld gaan worden met een grote berg waardoor mensen getriggerd worden om de plaat heen te lopen.

Daar gaat ik in de volgende bericht verder op in en zal ik het hele scenery plan bekend maken.

Vraag: Jij vind het station erg compact.
Antwoord: dit is gedaan omdat we de intentie hebben dat dit een lokaal spoorbaan gaat worden en hij niet perse groot hoeft te zijn.
Daarnaast hebben kwa lengte wat ruimte gebrek door de flauwe bochten zowel links als rechts waardoor het station niet extreem lang kan worden.
Maar ideeën zijn altijd welkom.



Rood is: tunnel ingang
Groen is: de berg

Groetjes Henri
Re: Modulebaan spoor z tijdperk: 2
Beste mede forum leden,

Na een wat langere periode van stilte hierbij een update.
Mede na de vragen van William en zo ook de ideeën tussen mijn broer een mijn vader hebben we besloten om de baan te veranderen. De grote flauwe bocht blijft net zoals de baan richting de grote brug; en de rest zoals het station gaat veranderen evenals het spoor onder de berg richting de brug.

Station:
Het station krijgt zoals hieronder op de foto te zien is 2 extra sporen die dood lopen.
Deze sporen gaan we gebruiken voor de bergbaan die doormiddel van een printplaat wordt aangestuurd. Hierdoor zal de trein automatisch gaan pendelen. Trein 1 gaat naar boven wacht daar een 10 tot 15 seconden en zal dan weer naar beneden gaan om de andere trein naar boven te laten gaan (later hier meer over). De bergbaan krijgt zoals te zien is ook een aansluiting op de hoofdbaan echter is deze zo gemaakt dat de trein er wel uit kan maar niet makkelijk er in kan zodat de pendelmodus niet belemmerd wordt. De andere 2 sporen zijn voor de hoofdbaan.



Het station krijgt hierdoor ongeveer een lengte van +/- 55cm waardoor we ook met wat langere personentreinen kunnen gaan rijden. De bergbaan daarin tegen krijgt een lengte van ongeveer 30 cm.
Hebben jullie hierop nog aanvullingen of verbeteringen hoor ik het graag daarmee kan de baan alleen maar beter worden.

Schaduw spoor:
Zoals te zien valt op de foto?s wordt na het station gelijk in gestart de berg in. Daarna wordt hij gelijk verdeelt in 4 opstelsporen en 1 vrij spoor zodat een trein eventueel een extra ronde kan maken en of kan stopen om een andere trein te kunnen laten vertrekken. Verder zien jullie een klein stukje spoor wat dood loopt; dit is gemaakt om zo op eenvoudige manier treinen op de baan te kunnen zetten en eraf te halen zonder dat de overige treinen er hinder van ondervinden.
Zo zal de trein gelijk vanuit het schaduw spoor richting de brug gaan, dus niet via een s-bocht er naar toe.

Hier onder een tweetal foto's waar ik laat zien dat we het even geprobeerd hebben met wat rail om te kijken of het echt wat is.





Bedankt voor het lezen en tot de volgende bericht in dit topic.
 
Re: Modulebaan spoor z tijdperk: 2
Beste mede forum leden,

Hierbij een kleine update met betrekking tot het station.
Zoals hieronder te zien valt op de foto hebben we de s bocht naar de achterste 2 sporen veranderd en wat vloeiender gemaakt.



Daarnaast hebben we raam scharnieren gebruikt om de platen aan elkaar te koppelen.
Dit hebben wij geleerd van een spoor z modelbouw verenging uit België.
Dit bied als voordeel dat ze altijd goed aan elkaar blijven zitten.



Verder zijn er weinig dingen gebeurt aan de plaat.

Bedankt voor het lezen en tot de volgende bericht in dit topic.
Re: Modulebaan spoor z tijdperk: 2
Beste mede forum leden,

Hierbij een kleine update met betrekking tot het materieel.

Afgelopen week kwam mijn broer iets tegen wat hij interessant vond voor de baan; alleen niet kwa kleur volgens hem. Maar ik en mijn vader vonden van wel. En dus uiteindelijk voor een koopje op de opgetikt via marktplaats.

Marklin 88290 die toen alleen voor insiders is gemaakt.
Hieronder beknopte info over de geschiedenis van de lok.

Aandrijving op alle wielen met 8 x 8 Als in 1913 de eerste Beierse Gt 2 x 4/4 afgeleverd worden, zijn ze de sterkste stoomlocs. Ondanks een lage asdruk en grote wendbaarheid brengen ze een tot dan onbereikte trekkracht op de rails. Ze trekken goederentreinen op de steile Beierse lijnen zonder voorspan, wat het verkeer beduidend sneller en economischer maakt. Dat lukt door een Mallet-constructie, waarbij de voorste drijfwerkgroep door hogedrukcilinders, de achterste door lagedrukcilinders aangedreven wordt. De achterste drijfwerkgroep is vast in het frame ingebouwd, de voorste zwenkbaar gelagerd. Daardoor kan de loc ook boogstralen voor zijlijnen berijden. Op de eerste serie volgt in 1922 een tweede serie van 10 machines, die door de DRG als BR 96 overgenomen wordt. Ze tonen constructieve verbeteringen aan de cilinders en aan de ketel, wat hun vermogen nogmaals met 10 procent vergroot. Ook de voorraadbakken achter de cabine worden vergroot, om de actieradius te vergroten. De constructieve veranderingen en het uniforme zwart van de DRG onderscheidt de BR 96 optisch duidelijk van de eerste serie.





Bedankt voor het lezen en tot de volgende bericht in dit topic.
Re: Modulebaan spoor z tijdperk: 2
Beste mede forum leden,

Hierbij een kleine update met betrekking tot het spoor plan / opstel spoor.

Hierbij weer naar lange tijd van stilte hebben we weer wat kunnen doen aan de baan. We hebben het opstelspoor definitief als plan af samen met het station. De uitdaging zat hem in de ingang van de berg die gaat komen omdat we het liefst 2 enkele portalen willen in plaats van 1 voor dubbel spoor. Die oplossing is reeds gevonden! Zie foto hieronder waar je kan zien dat we het spoor wat uit elkaar loopt voor de portalen die het spoor de berg in begeleiden naar het opstel spoor.









We hebben na lang beraad gekozen voor de portalen van noch die zijn best realistisch te noemen voor Z en daarnaast ook nog te bewerken. Voor de berg baan en portaal aan de andere kant de andere variant die noch te bieden heeft. (zie link hieronder voor foto?s) Deze kunnen we naar hartenlust aanpassen waardoor we het zo realistisch mogelijk kunnen gaan maken. Daarnaast hebben we een begin gemaakt met de berg / afdek platen voor de opstelsporen zodat we makkelijk bij alle treinen kunnen komen indien het nodig mocht zijn. Daarnaast is een gat gemaakt in de platen waar de berg tegen aankomt.

https://www.noch.com/en/product-categories/portals-walls-and-arcades/hardfoam-walls-and-portals/stone-walls/tunnel-portal-stonewall-single-track-6-5-x-6-cm-44810.html

https://www.noch.com/en/product-categories/portals-walls-and-arcades/hardfoam-walls-and-portals/more-products/scale-replacement-portal-single-track-2-pcs-9-x-7-cm-44790.html

Tot de volgende update!
Re: Modulebaan spoor z tijdperk: 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Modulebaan spoor z tijdperk: 2
Dag Henri.
Mooi om te zien dat de sporen nu hun definitieve plaats beginnen te krijgen! :thumbup:
Ook de aanpassing zal het rijden alleen maar mooier maken en toepassing van enkele portalen is vaak ook mooier om te zien.

Veel plezier en succes met de baanbouw van deze interessante Z-baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Modulebaan spoor z tijdperk: 2
Beste mede forum leden,

Hierbij een kleine update / vraag met betrekking tot het spoor plan / opstel spoor.

Wij zijn dit weekend met de binnen gekomen portalen bezig geweest en nu zitten we met wat probleempjes omdat ze best wel breed zijn moet het spoor veranderd worden op en bij het station en opstelspoor. We zitten te dubben we hebben twee enkele portalen maar als we die naast elkaar zetten wordt de ruimte tussen beide sporen te breed waardoor het niet mooi wordt en de baan lelijker maakt. Hebben jullie op of aanmerkingen op? Wij hebben ook nog even gekeken naar een brede portaal voor dubbel spoor maar vonden dat minder op de beoogde plek. Dit natuurlijk op een andere plaat even getest hoe het eruit zou komen te zien.
Dus zijn we benieuwd wat jullie vinden en of denken zie hieronder op de foto?s wat wij bedoelen.

Tot de volgende update en of reacties!





Re: Modulebaan spoor z tijdperk: 2
Beste mede forum leden,

Hierbij een kleine update met betrekking tot het station en brug bouw bij station.

We hebben een naam bedacht voor de module wat achteraf ook nog in het echt bleek te bestaan.
Te weten: Grävendorf. Dit hebben we afgeleid van onze achternaam in combinatie met het dorpse gevoel kwam dit bij ons op.



We zijn de afgelopen weken / maanden bezig geweest met het bouwen van een brug. Deze hebben we naar lang zoeken gevonden op: http://www.orasch.de/bruecke.htm#   Deze hebben we naar onze baan iets aangepast en verbeterd (hij is nog lang niet af). Het is even zoeken naar dun plastic (hard) verpakkingsmateriaal om de randen mee te gaan maken boven op en onder de stalen zij platen. De voeten worden als basis van polystyreen gemaakt en daar tegenaan de Steens muren voor de afwerking.







Tevens hebben we een 1 op 1 tekening gemaakt rondom de brug om zo zeker te zijn hoe we daar de omgeving willen hebben. (wordt verder uitgewerkt)





Hierbij valt te zien dat de weg een aftakking krijgt naar rechts daar gaat hij +/- 2 cm (totaal ongeveer incl. opstelspoor 6cm zakken) zakken net als achter de brug, zodat hij precies onder het spoor door kan naar de opstel sporen voor de car system (meer info later).

Tot de volgende update en of reacties!