Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Mijn eerste ontwerp

Gestart door Opi71 donderdag 07 december 2017, 11:55:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn eerste ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Mijn eerste ontwerp
Hallo allemaal,

Deze week heb ik me voorgesteld. Zoals toen al aangegeven wil ik graag de ontwerpen die ik in de loop van mijn herstart heb gemaakt met jullie delen.
Mijn eerste ontwerp (2002/2003) was gelijk een hele enthousiaste  :D :D :D. Ik had toen een ruimte van 360x330 tot mijn beschikking (dacht ik eerst). Van dit ontwerp is nooit een rail gelegd aangezien dat jaar mijn dochter geboren werd en ik voorzag dat deze kamer niet voor mijn treinbaan zou kunnen blijven. Het was wel een goede oefening die ik meegenomen heb in mijn volgende ontwerpen, maar daarover in een vervolg meer.
Ik had als gewenste modellen voor mijn treinbaan de modellen in gedachten die ik als jongetje al mooi vond. Dat waren hoofdzakelijk stoomlocs zoals BR03, BR23, BR38, BR50, BR86, BR80 (en nog veel meer?.), maar ook V060, V100, V160 en V200 hoorden daar bij en niet te vergeten E03, E10, E40 en E94.
Omdat ik ook graag E-locs wilde, maar het elektrificeren van mijn hele baan en station niet zo zag zitten (maar een paar E-locs, geen ervaring mee en de kosten) kwam ik met de volgende opzet:
Een dubbelsporige geëlektrificeerde hoofdlijn die in een doorgangsstation overgaat in een enkelsporige niet-geëlektrificeerde hoofdlijn. Het station zou ook slechts gedeeltelijk geëlektrificeerd worden. Elektrificatie was nog niet voltooid of zo. De enkelsporige hoofdlijn heeft onderweg een afsplitsing naar een zijlijn. De zijlijn eindigt in een kopstation. Dit betekent dat E-locs in het station aan de hoofdlijn gewisseld moeten worden dan wel omgezet. Dat vond ik een aansprekend spelelement. Omdat diesel- en stoomlocs wel door kunnen rijden is er niet bij elke passerende trein actie nodig zodat ik gewoon lekker alleen hoef te kijken als ik daar zin in heb. Ook dat vond ik prettig.
Voor het tot hun recht laten komen van de ?grote? rijdende treinen wilde ik een lang en sierlijk (dubbelsporig) paradetraject. De zijlijn met kopstation vond ik erg leuk voor met name goederenverkeer (fabriekje, houtverlading) wat aansluiting heeft op de passerende goederentreinen.
Verder is er een aansluiting naar een groeve. Vanwege een set kalktrein (achter E94 gedacht) en bouwpakket van een kalkfabriek is dat een must-have, maar ook omdat ik dat erg leuk vind.
Ik heb een aantal varianten van het station. Daar was ik toen erg mee aan het stoeien. Ik wilde graag een locdepot maar kwam er niet helemaal uit binnen de beschikbare ruimte, daarom ook varianten zonder draaischijf. De aansluiting naar de kalkgroeve heb ik gemaakt vanuit het station, maar ook als afsplitsing van de hoofd- dan wel zijlijn.
Alles bij elkaar heb ik hier 4 varianten. De één wat verder afgerond dan de ander. Ik heb ze als jpg toegevoegd.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Groet,
Cees
Re: Mijn eerste ontwerp
Gerrit-1959
gast

Re: Mijn eerste ontwerp
Naar mijn mening veel spoor, veel wissels en de nodige kans op storingen, ontsporing enz. Is het een optie om min of meer twee nagenoeg aparte banen te maken, waarbij op de ene baan rondrijdend materieel komt, afgewisseld in een schaduwstation en op de nadere baan wat meer rangeergebeuren.
Zou je een dergelijk plan willen gaan automatiseren, dan gaat er de nodige tijd in zitten. Maar misschien heb je ervaringen met dergelijke banen en zie ik het fout.