Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Zomaar een vraagje!

Gestart door Plexat maandag 04 december 2017, 15:38:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zomaar een vraagje!
Plexat
gast

Zomaar een vraagje!
Hallo allemaal,ik ben me een beetje aan het voorbereiden om langzaam aan alles te digitaliseren en automatisch te gaan rijden.
Nu heb ik de spanning op de baan gemeten en die is 'slechts' 7,8 volt. Klopt dat wel?Ik gebruik C-rails, een CS2 met originele trafo, en heb een aparte stroomkring voor alle accesoires.
Baan is ongeveer 18-20 meter lang aan rails in een U-vorm. Er rijdt op dit moment telekens maar 1 lok tegelijk. (Lukt me nog niet om er meer tegelijk te besturen.  :D :-) )
Lijkt me een beetje aan de lage kant. Ik weet ook niet hoe ik dat eenvoudig kan verhogen. Volgens de treinboer hoef ik nog niet te denken aan een booster.
Meningen? Ik hoor ze graag.
Groet,
Eric

Re: Zomaar een vraagje!
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zomaar een vraagje!
Hoi,

Hoe heb je de spanning gemeten? Heb je dat gedaan volgens deze methode: Klaas Zondervan meten digitale spanning

Het zou zo tussen de 15 tot 20 volt moeten zijn. Een beetje afhankelijk van wat de trafo van je CS2 voor een spanning geeft.

Groet Ronald.
Re: Zomaar een vraagje!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zomaar een vraagje!
Beste Eric,

Als je de spanning met de meter in de DC stand hebt gemeten, dan klopt dat wel ongeveer, er vallen voor mij nog wel wat conclusies te trekken, maar die zijn voor jou niet echt interessant.

Ik meet de exacte waarde van de digitale spanning nooit, ik weet dat het goed is met zo'n waarde als jij nu gemeten hebt, want de 19 treinen rijden, dus meet ik alleen maar of er spanning aanwezig is en ongeveer die waarde heeft.

Als je stroomcapaciteit te weinig hebt dan zullen treinen langzamer gaan rijden, met een CS 2 zal dat wel een redelijk aantal treinen zijn.

Groet, Anne W
Re: Zomaar een vraagje!
@ Ronald - Ik meet gewoon met een volt meter en dan de wisselspanning. Dat verhaal is voor mij als niet techneut wat aan de euhhh lastige kant.  ;)
@ Anne W - Ik heb eigenlijk alleen uit nieuwsgieirigheid gemeten. Ben het wel met je eens dat zolang de treinen rijden er niet zo vee aan de hand is. Dank voor je nuchtere kijk!  :thumbup:
Re: Zomaar een vraagje!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zomaar een vraagje!
Beste Eric,

O.K.,als je meet om te kijken of er wel voldoende spanning is, dan de meter in de DC stand, eerst de uitgangen van het CS meten en dan de plek op de rails waar je aan twijfelt, maar let op: als er geen belasting (een draaiende lok) is dan meet je heel snel een identieke spanning.

Overigens, je meet dus een gelijkspanning, dit is echter het resultaat van een negatieve spanning en een positieve spanning (digitale spanning gaat heen en weer tussen negatief en positief), dat resultaat is erg afhankelijk van welk digitale systeem je gebruikt, Märklin Motorola is sterker negatief, Märklin MFX weet ik niet, maar daar gaat altijd ook Motorola mee, DCC is net zo sterk in het positieve deel als in het negatieve deel, dus daar meet je nagenoeg niets en moet je naar de methode van Klaas.

Maar zoals gezegd, zolang het rijd is er niets aan de hand.

Groet, Anne W
Re: Zomaar een vraagje!
Beste Anne W,
precies gedaan wat je zei en dan valt me toch iets op. De spanning achterop de CS2 is hoger dan op de baan zelf.
Spanningsmeter op DC (op AC geeft de meter 26V aan) Spanning op de uitgang van de CS2 is ongveer 19V.
Op de baan zelf, ongveer 40 cm vanaf de aansluitrail met de CS2, is de spanning 12,6V. Dat vind ik toch wel een redelijk verschil.
De spanning is zonder rijdende loks. Wel brandt er hier en daar een stootblok-lampje (5 stuks)
Maar nogmaals. Alle loks rijden! EN (als de baan schoon is) de loks rijden prima!  :D

Nogmaals mijn dank voor de heldere uitleg! Super.  :thumbup:

Groet,
Eric
Re: Zomaar een vraagje!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Zomaar een vraagje!
Digitale spanning meten:

klik hier

groet
Harald
Re: Zomaar een vraagje!
Ben den Hollander
gast

Re: Zomaar een vraagje!
 @citaat Je loopt achter maar wel leuk. ;)
Re: Zomaar een vraagje!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Zomaar een vraagje!
 @citaat Ik doe het anders maar jij gebruikt vast iets zeer moderns ?

groet
Harald
Re: Zomaar een vraagje!
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zomaar een vraagje!
hoi,

Citaat van: Plexat op dinsdag 05 december 2017, 12:41:36
Op de baan zelf, ongveer 40 cm vanaf de aansluitrail met de CS2, is de spanning 12,6V. Dat vind ik toch wel een redelijk verschil.

Hoe dik zijn de draden naar de baan? En hoe zijn ze verbonden met de baan? Ik heb minimaal 0,50 mm2 naar de baan en aan de rail zitten. En een ringleiding / centrale voedingsleiding onder de baan. Daardoor is het verlies minimaal.

Groet Ronald.
Re: Zomaar een vraagje!
jerry corniere
gast

Re: Zomaar een vraagje!
ik ben ook maar een beginneling maar u spreekt over stootblok lampjes deze gaan met veel digitaal vermogen lopen
op een gegeven moment kwam ik niet meer toe met het vermogen van mijn CS2
wat bleek Lampjes in personenwagons gebruikten meer dan de helft van het vermogen
nu alles vervangen door Leds probleem opgelost
nog een mogelijkheid slecht contact ergens in het spoor ringleiding minstens om de twee meter verbinden met spoor

mvg
jerry
(een digitale beginner)
Re: Zomaar een vraagje!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zomaar een vraagje!
Beste Eric,

De wegen van de electriciteit in het algemeen en de digitale zaken in het bijzonder, zijn ondoorgrondelijk, maar ik doe een poging:

tenzij je de centrale met ontzettend dunne draadjes verbonden hebt met de rails, is dit niet erg logisch, tenzij de stootbloklampjes hele grote stroomverbruikers zijn, wat voor rails gebruik je.

Andere gedachte is dat de rails/puko's niet helemaal schoon zijn en er tussen meetpennen en de rails/puko's een weerstand ontstaat, dus poets eens de rails/puko's even goed en meet dan nog eens.

Groet, Anne W

Re: Zomaar een vraagje!
Citaat van: ronaldk op dinsdag 05 december 2017, 17:06:32
hoi,

Citaat van: Plexat op dinsdag 05 december 2017, 12:41:36
Op de baan zelf, ongveer 40 cm vanaf de aansluitrail met de CS2, is de spanning 12,6V. Dat vind ik toch wel een redelijk verschil.

Hoe dik zijn de draden naar de baan? En hoe zijn ze verbonden met de baan? Ik heb minimaal 0,50 mm2 naar de baan en aan de rail zitten. En een ringleiding / centrale voedingsleiding onder de baan. Daardoor is het verlies minimaal.

Groet Ronald.
Van de centrale naar de baan gebruik de originele Marklin aansluitset. En die is ongveer 40 cm lang. Dat zou niet mogen uitmaken lijkt me.
Re: Zomaar een vraagje!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zomaar een vraagje!
Beste Eric,

Wat is het catalogusnummer van de originele aansluitset en heb je ook nog een aansluitrail?

Groet, Anne W
Re: Zomaar een vraagje!
Citaat van: Anne W op dinsdag 05 december 2017, 22:21:36
Beste Eric,

Wat is het catalogusnummer van de originele aansluitset en heb je ook nog een aansluitrail?

Groet, Anne W

Oeps, nou vraag je me wat. Bij de CS2 zat een stekker voor achter in de centrale met daaraan vast een rood/bruine draad. Die heb ik gesoldeerd aan een 20188 rood aan de 'O' en bruin aan de 'B'. Nummers heb ik dus niet. Ik heb ook nog ergens een rail met zo'n apart stuk aan de zijkant voor een mobile station. DIe gebruik ik niet omdat ik geen mobile station heb.  :(
Re: Zomaar een vraagje!
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Zomaar een vraagje!
Rood hoort aan B en bruin aan 0, zowel aan de stekker als aan de rail, zie ook https://www.marklin.nl/fileadmin/media/nl/PDF_documents/CS3_Handleiding_NL.pdf blz 3. Geldt ook voor CS2.
Re: Zomaar een vraagje!
Citaat van: brund55 op dinsdag 05 december 2017, 22:54:29
Rood hoort aan B en bruin aan 0, zowel aan de stekker als aan de rail, zie ook https://www.marklin.nl/fileadmin/media/nl/PDF_documents/CS3_Handleiding_NL.pdf blz 3. Geldt ook voor CS2.
Mijn oprechte excuus. Even nagekeken aan de achterzijde van de CS2 en je hebt gelijk. Daar zit Rood op B en Bruin op O.
Dus de rail losgemaakt en gecontroleerd. Gelukkig heb ik ook daar de juiste verbinding gemaakt. Dat was schrikken op de vroege morgen!  ;)
Maar alles zit goed gelukkig.  :D Heb me dus netjes aan de gebruikershandleiding gehouden.
Re: Zomaar een vraagje!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zomaar een vraagje!
Beste Eric,

Reinig dan even de rails en de puko's met was benzine ter plekke waar je meet, dan hebben we dat ook uitgesloten.

Groet, Anne W
Re: Zomaar een vraagje!
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zomaar een vraagje!
Hoi,

Citaat van: Plexat op dinsdag 05 december 2017, 21:50:33
Van de centrale naar de baan gebruik de originele Marklin aansluitset. En die is ongveer 40 cm lang. Dat zou niet mogen uitmaken lijkt me.

Nee, dat zou niet mogen uitmaken. Je meet de waarde dus bij het stuk van de aansluitrail? Wel apart dat je over een klein stuk zoveel verlies hebt. Je zou zeggen dat ergens geen goede verbinding zit.

Groet Ronald.
Re: Zomaar een vraagje!
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Zomaar een vraagje!
Beste Eric,

Wat zegt jouw CS2 zelf over de Baanspanning en Baanstroom ??
Te vinden bij Setup -> Info.

Groetjes Leen.
Re: Zomaar een vraagje!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zomaar een vraagje!
Beste Eric,

Als je mijn vraag van vanmorgen uitgevoerd hebt en er zijn geen resultaten dan zou je de stootblokken even los kunnen maken en dan kijken of dat resultaat geeft, het zullen led-je zijn, wellicht dat die rare resultaten geven in de verhouding positieve- negatieve digitale spanningen.

Op zich zijn we iets onzinnigs aan het doen, het zinnigste is nu een spanningsmeting m.b.v. een gelijkrichter, ik verwacht dat je dan geen verschillen meer meet tussen de aansluitingen op het CS en op de rails.

Overigens ben ik wel naar de baanstroom die het CS opgeeft.

Groet, Anne W
Re: Zomaar een vraagje!
Ik ga vanavond als ik thuis ben (later) alle vragen en suggesties uitproberen te vogelen of uitvoeren.  :D
Morgen zal ik een update geven over de bevindingen. Wel grappig dat 'zomaar een vraagkje' ons allen zo kan bezig houden.  :P :D
Waarvoor mijn oprechte dank trouwens hoor! Echt super die hulp.
Re: Zomaar een vraagje!
@ Leen: CS2 Geeft aan 19V. Keurig met een groen balkje! Dus Goed.

@ Anne W: Alles gereinigd (met alcohol) en andere multi meter gekocht gisteren. (Dat wilde ik ook uitsluiten. Hele simpele nu met alleen spanning en weerstand.)
Nu meet ik in AC 26.7Volt op de uitgang en op de rails. 5,78V op de uitgang CS2 5,66V op de rails in DC. De afwijkingen zijn nu nihil of nauwelijks meetbaar.
Dus schoonmaken danwel de andere voltmeter geeft een beter resultaat. En zoals je zei 'zo lang het rijdt is het goed!'

Nogmaals dank ik allen voor het meedenken. De kennis op dit forum helpt me elke keer mijn twijfels weg te nemen.

O, en de lampjes maken niet tot nauwelijks uit.  ;)
Re: Zomaar een vraagje!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zomaar een vraagje!
Beste Eric,

Heel goed, nu weet je hoe je kunt controleren of je een bepaald stuk van de baan "spanning mist" en dat zonder dat je weet wat exact de spanning is.

Groet, Anne W