Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Seinen i.r.t. digitale besturing

Gestart door Silco_88 vrijdag 08 december 2017, 21:34:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Seinen i.r.t. digitale besturing
Beste mede modelspoorfanaten,

Ik vraag mij al enige tijd af wat nog de functie van seinen is op een digitale baan. Indien je een realistische baan wil bouwen horen seinen erop. Echter zorgen de CS1,2,3 en MS1,2,3 ervoor dat je iedere loc kan laten rijden en stoppen indien je wilt. Met pc besturing is dit volgens mij idem dito.

Wie o wie kan mij dan de functioneel toegevoegde waarde uitleggen van seinen op een digitale baan?
Re: Seinen i.r.t. digitale besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Seinen i.r.t. digitale besturing
Beste Silco_88, (een normalere aanspreeknaam is prettiger)

Er is automatiseringstechnisch geen toegevoegde waarde, met handbesturing en seinen die op de één of andere manier gekoppeld zijn aan een schakelaar die een stuk rails stroomloos kan schakelen, heeft een sein dus wel een functie:  een trein stopt voor een rood sein.

Daarnaast heeft een sein een scenery toegevoegde waarde, immers langs de 1:1 spoorlijnen staan seinen (tenzij je de HLS- of de Betuwe lijn gaan nabouwen.

Groet, Anne W
Re: Seinen i.r.t. digitale besturing
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Seinen i.r.t. digitale besturing
Dag Silco,

Inderdaad, de seinen hebben geen stuur- of schakelfunctie meer, maar zoals je zelf al schrijft, ze horen op de baan.
Ze maken dus onderdeel uit van de scenery, net zoals een overweg, een station en poppetjes op je perron.
Maar het blijft een mooi gezicht om een armsein langzaam te zien dalen of te stijgen en de lichtsignalen aan en uit te zien gaan.
En daarin zie ik de toegevoegde waarde.

Dus, seindecoder onder de baan en de seinen aansluiten op je centrale.

Re: Seinen i.r.t. digitale besturing
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Seinen i.r.t. digitale besturing
Citaat van: Anne W op vrijdag 08 december 2017, 21:53:58
Beste Silco_88, (een normalere aanspreeknaam is prettiger)
Misschien gewoon: Beste Silco

Er staat tenslotte ook "Groeten, Silco" in zijn handtekening.
Re: Seinen i.r.t. digitale besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Seinen i.r.t. digitale besturing
I am terribly sorry.

Groet, Anne W
Re: Seinen i.r.t. digitale besturing
Citaat van: Anne W op vrijdag 08 december 2017, 21:53:58
Daarnaast heeft een sein een scenery toegevoegde waarde, immers langs de 1:1 spoorlijnen staan seinen (tenzij je de HLS- of de Betuwe lijn gaan nabouwen.

Groet, Anne W

Het is HSL Anne..... :D en waarom maak je daar een uitzondering voor ,even als de Betuweroute ???

Ook daar komen voldoende seinen voor. zie bv Hier klikken van de Betuwelijn (5x versneld) dat kan ik ze niet meer tellen, maar er staan er genoeg langs de baan..... :D

Silco:
Een baan zonder seinen klopt toch niet (mijn baan klopt ook niet , geen huisjes boompjes en beestjes) maar straks wel seintjes , al is het alleen maar voor het gezicht.
Het hoeft niet zo'n dure investering te zijn , immers als je via een programma rij , dan is het alleen voor het gezicht zonder een functie - maar wel zoals het buiten ook is, en dat is voor mij een toegevoegde waarde dus.

Marklin heeft nu seinen die met een ingebouwde decoder werken , mooi maar erg duur en zeker niet zo geschikt als je via een programma je baan bestuurd ivm die overbodige elektronica (immers is een losse decoder waar je meer seinen mee kunt schakelen en een paar goedkope lichtseintjes veel goed koper).

Voorbeeld van goedkope seintjes vind je Hier klikken kosten nog geen 4,50 per stuk , misschien een potje verf erbij kopen , dan ben je er ook weer ff zoet mee ...

En decoders vind je in alle soorten en maten in verschillende prijs klasse (net als je een auto koopt)..... :D :-)

Maar zo heeft gelukkig iedereen een andere mening , en dat is fijn heel fijn , zo zie je nog is de verschillen.

Veel suc6.

Mvg: Alex
Re: Seinen i.r.t. digitale besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Seinen i.r.t. digitale besturing
Beste Alex,

Natuurlijk het is HSL en natuurlijk staan er langs de Betuwe Route seinen, maar dan alleen in de af-, afvoer en verbindingsstukken.

Groet, Anne W
Re: Seinen i.r.t. digitale besturing
Voor mij hoort het seingebeuren er ook gewoon bij.
Is toch stukje verdere afwerking op je modelspoorbaan.
En op mijn baan zijn mijn lichtseinen gewoon functionerend,
Inn baan word bestuurt door de CS3.

Gr,Willy
Re: Seinen i.r.t. digitale besturing
Dank voor de reacties tot zo ver!

Het is voor op een Duitse baan, dus de seinen van het voorbeeld pas m.i. niet op de baan (te veel NL). Marklin heeft gelukkig nog een paar gewone/eenvoudige seinen in de catalogus van dit jaar staan. Ook Viessmann heeft e.e.a., ik zal me er eens in gaan verdiepen.
Re: Seinen i.r.t. digitale besturing
Hoi Silco,

Mijn baan van 30 m2 wordt volledig gestuurd door 19 hoofdzakelijk moderne Märklin arm- en lichtseinen.
4 Armseinen dateren zelfs nog uit 1960.

De baan is 100% geautomatiseerd via CS2, die runt een eigen programma van 24 minuten, waarbij 14 treinen hun trajecten rijden door middel van 10 blokken, 1 aparte HSL lijn (3 blokken met hogere snelheid) en 5 wisselsporen in het schaduwstation.

Op de CS2 geef ik eenmalig groen licht voor "sein 13" (nieuw armsein) waardoor het programma wordt gestart en alle treinen achtereenvolgend gaan rijden of stoppen in het bloksysteem. Er zijn altijd 7 treinen op de baan zichtbaar actief, 7 treinen staan bij perrons of in het schaduwstation, alles door seinen gestuurd.

Voor deze manier van geprogrammeerd rijden kies ik bewust voor 100% perfectie en betrouwbaarheid van  separate voeding voor sein-, wissel- s88- en mSD3 locdecoders. Ik bedien nooit snelheid, seinen en wissels, hoewel dat op de CS2 natuurlijk wel mogelijk is. Voor mij is het rijden zonder seinen niet mogelijk, zij sturen het gehele programma en treinverloop op de baandelen en de stations. Het zou ook geen gezicht zijn als treinen zomaar stoppen in de wei. Ik hanteer geen computerbesturing, alleen de CS2 met 8 boosters.

Na 24 minuten volgt automatisch herhaling van het programma. Door de beïnvloeding van seinen is het mij zelfs gelukt een trein met 36 bierwagons, getrokken door 2 stoomlocs BR 53 in tandem met een lengte van 5 meter, mee te laten rijden. Deze trein past niet op de stationssporen van 4,1 meter. De tandemlocs schakelen zelf de seinen naar groen bij het naderen van het station voor een vrije doorloop. In de bloktracés kan de biertrein uiteraard wel zijn wagons voldoende kwijt. Een volgende trein stopt wel weer op de stationssporen.

Een baan zonder seinen...., in mijn geval geen optie!
Ligt aan je doelstelling en de manier van beleven.

Veel succes
Groet, Johan170
Re: Seinen i.r.t. digitale besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Seinen i.r.t. digitale besturing
Beste Silco,

Er zijn nog meer fabrikanten van Duite seinen en vergeet de bijbehorende decoders niet.

Groet, Anne W