Hoi Silco,
Mijn baan van 30 m2 wordt volledig gestuurd door 19 hoofdzakelijk moderne Märklin arm- en lichtseinen.
4 Armseinen dateren zelfs nog uit 1960.
De baan is 100% geautomatiseerd via CS2, die runt een eigen programma van 24 minuten, waarbij 14 treinen hun trajecten rijden door middel van 10 blokken, 1 aparte HSL lijn (3 blokken met hogere snelheid) en 5 wisselsporen in het schaduwstation.
Op de CS2 geef ik eenmalig groen licht voor "sein 13" (nieuw armsein) waardoor het programma wordt gestart en alle treinen achtereenvolgend gaan rijden of stoppen in het bloksysteem. Er zijn altijd 7 treinen op de baan zichtbaar actief, 7 treinen staan bij perrons of in het schaduwstation, alles door seinen gestuurd.
Voor deze manier van geprogrammeerd rijden kies ik bewust voor 100% perfectie en betrouwbaarheid van separate voeding voor sein-, wissel- s88- en mSD3 locdecoders. Ik bedien nooit snelheid, seinen en wissels, hoewel dat op de CS2 natuurlijk wel mogelijk is. Voor mij is het rijden zonder seinen niet mogelijk, zij sturen het gehele programma en treinverloop op de baandelen en de stations. Het zou ook geen gezicht zijn als treinen zomaar stoppen in de wei. Ik hanteer geen computerbesturing, alleen de CS2 met 8 boosters.
Na 24 minuten volgt automatisch herhaling van het programma. Door de beïnvloeding van seinen is het mij zelfs gelukt een trein met 36 bierwagons, getrokken door 2 stoomlocs BR 53 in tandem met een lengte van 5 meter, mee te laten rijden. Deze trein past niet op de stationssporen van 4,1 meter. De tandemlocs schakelen zelf de seinen naar groen bij het naderen van het station voor een vrije doorloop. In de bloktracés kan de biertrein uiteraard wel zijn wagons voldoende kwijt. Een volgende trein stopt wel weer op de stationssporen.
Een baan zonder seinen...., in mijn geval geen optie!
Ligt aan je doelstelling en de manier van beleven.
Veel succes
Groet, Johan170