Tsja, ik werk met 2 systemen voor digitaal, afwisselend. Thuis is het vooral de CS3 die de klok slaat, in Duitsland werken we vooral met de Intellibox, Daisy II Funk en Loconet. Beide hebben hun voors en tegens. Beide zijn ook prijzig. Beide zijn ook multiprotocol. Ik heb redelijk wat Märklin locomotieven, het voordeel wat ik heb met de CS3 is dat ik MFX kan draaien en daardoor dus niet voor 1 lok 2 of 3 adressen hoef te gebruiken om bij de functies te komen, wat ik wel moet bij MFX en MM loks als de IB/Daisy II 's gebruikt worden. Materieel wat ik op DCC kan laten rijden, rijdt op DCC. Je hebt een ruimere adreskeuze, gewoon 16 of 24 functies en het gaat prima door Motorola heen. Op de grote banen die wij draaien, is het grootste voordeel aan loconet dat je overal controleunits aan kan sluiten, ook al zit er 50 of 100 meter tussen twee controleposten. Dat kan een PC zijn met een interface (bijvoorbeeld voor Rocrail), dat kan een IB Control of een IB Switch zijn, dat kan een FRED of Daisy zijn. De Daisy II Funkunits werken draadloos, dus kan je gezellig achter je trein aan hobbelen. Voor jou denk ik minder noodzakelijk, maar een leuke gimmick is het sowieso.
Helaas zijn deze systemen nog niet compatibel met elkaar. Alhoewel theoretisch mogelijk, praten de Märklin CAN bus en de Digitrax Loconet Bus nog niet met elkaar. Maar wat niet is, kan nog komen.
Wat kunnen beide centrales nou eigenlijk (daarbij zie ik de Daisy, alhoewel met de juiste hardware ook bruikbaar als centrale, even als aanvulling, zoals ik de MS zie als aanvulling op de CS)?
- Multiprotocol? Ja. De CS3 kan MFX, DCC en Motorola. De IB die ik heb, de oer IB, kan Motorola en DCC. Nieuwere units schijnen ook Railcom te spreken, maar dat weet ik niet zeker. Railcom is het beste te omschrijven als een soort DCC tegenhanger van MFX.
- Multitractie? Ja. Zowel op de CS3 als op de IB1 kan ik een multitractie aanmaken. Op de CS3 kan ik de multitractie laten bestaan terwijl ik de locs los bedien, op de IB1 moet ik deze multitractie weer uit het systeem verwijderen.
- Computer aansluiten? Ja. De CS3 laat zich bedienen per PC. Ik heb het nog niet gedaan, maar het kan. De IB1 laat zich ook bedienen per PC. Een systeem dat op een IB1 draait, kan je zowel direct via de IB1 aansluiten op de computer (met een RS232), als via een Loconet USB interface.
- Boosters kan je op meerdere manieren aansluiten. Je kan de boosteraansluiting van beide apparaten gebruiken, maar je kan ook gewoon de railuitgang pakken en dan daarop een booster zetten en de eigen railuitgang niet langer meer gebruiken. Verder kan je via Loconet nog boosters aansluiten en zelfs adresseren (dat laatste zou overigens met de Märklin CAN boosters ook moeten kunnen) om zo de status af te lezen en ze in of uit te schakelen.
- Rijwegen maken. Beide apparaten kunnen het. Ik gebruik het eigenlijk niet.
Ik hoop dat je zo voldoende informatie hebt?
Groet,
Laurent