Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?

Gestart door 1200Blauw maandag 04 december 2017, 12:22:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Ik overweeg de overstap naar volledig digitaal. Ik ben bezig de laatste stukken M-rails uit mijn Märklin-baan te verwijderen en de bedrading opnieuw aan te leggen, dus een moment van bezinning. In het zicht ligt nu K-rails (flex); uit zicht is alles C-rails (kunststof bedding).
Op dit moment rijd ik analoog, met uitzondering van een klein standalone pendelbaantje en rangeerterreintje naar een goederenloods dat met een Märklin MS2 wordt bestuurd. De hoofdbaan is volledig automatisch. Er komt geen mensenhand aan te pas. Op mijn baan zijn er géén stations, alles is doorgaand verkeer. Daarvoor heb ik ooit gekozen omdat ik het erg onnatuurlijk vond dat een stilstaande trein gedoofde lichten heeft en plotseling optrekt en stopt. Wel zijn er vier schaduwstations. Er rijdt een ertstrein rond met vier Roco 2200's in tandem, allen voorzien van sleper en tractie leverend. De vier slepers zijn via stroomvoerende koppelingen met elkaar verbonden. Ze zijn alle vier van dezelfde bouwserie en rijden gelukkig even snel. Dat gaat analoog prima. Geschakeld wordt vooral door schakelrails (een lipje tussen de puko's is de schakelaar, een aangesloten apparaat krijgt al dan niet contact met de 0).

Voordelen van analoog rijden zijn voor mij:
- bekende en beproefde techniek (storingen kan ik gemakkelijk verhelpen, geen ingewikkelde schakelingen);
- alle spullen zijn beschikbaar, ik hoef geen kosten te maken;
- kunnen rijden met oude Märklin-locs in originele staat (ongeveer een derde is ouder dan 30 jaar en analoog - voor mij een belangrijke overweging!).

Nadelen van analoog rijden voor mij:
- de snelheid van de locs verschilt enorm van elkaar en is niet individueel te regelen (anders dan in het betreffende blok aan de trafo te draaien);
- de volgorde waarin de treinen verschijnen is telkens dezelfde. Met wat kunst-en-vliegwerk zou daar wel een analoge oplossing voor zijn, maar dat is één van de redenen om digitaal te overwegen;
- de slepers van de 2200's maken op een schakelrail 4x contact. Dat leidt wel eens tot ongewenst gedrag van de aangesloten apparaten;
- ik kan op dit moment niet volgens een dienstregeling rijden. Dat lijkt me wel erg leuk.

Waarom heb ik een MS2? Op de pendelbaan rijdt een Artitec DE2. Gebleken is, dat zie slecht tegen de omschakelpuls kan van een analoge witte Märklin 32VA trafo. Na twee defecte decoders (en perfecte service van Artitec!) heb ik ervoor gekozen voor dat deel van de baan dat toch al op zichzelf stond digitaal te gaan. Aangezien ook het rangeerbaantje standalone is en er geen oude locs rijden heb ik dat meteen ook meegenomen. De meest voor de hand liggende oplossing (goedkoopst) was een MS2. De hele baan met de MS2 besturen gaat echter niet. De baan heeft daarvoor teveel lengte en de hoeveelheid digitale locs overstijgt de capaciteit van de MS2.

De vier 2200's moeten in tandem blijven rijden. Ik wil deze graag via één adres kunnen aansturen, dus er moet een mogelijkheid zijn de vier adressen aan elkaar te koppelen.
Ook zou ik de pendelbaan graag automatiseren, dus automatisch omschakelen. Daar zijn analoog wel pendelmodules voor, die er ongetwijfeld digitaal ook zijn. Andere mogelijkheden?

Me realiserend dat ik deze vraag in de digitale hoek stel ben ik benieuwd naar meningen. Ik vermoed dat ik, zou ik alle wensen willen realiseren, af moet stappen van rijden met de oude analoge locs en naar een computergestuurde digitale baan. Waar loop ik dan bij iedere optie tegenaan? Met welk merk heb je goede ervaringen?
De kans bestaat ook dat ik analoog blijf rijden. Veel (alle?) moderne digitale locs onthouden hun ingestelde Vmax ook in analoog bedrijf heb ik gemerkt. Dat zou ik kunnen gebruiken bij het afregelen van de analoge baan.

Ik ben benieuwd naar de reacties!
Re: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Aanstaande zaterdag naar Houten digitaal gaan en lekker praten met de specialisten.
Zeker die het Dynamo systeem van VPEB laten zien : Analoog en Digitaal door elkaar. Lijkt me voor jou een goed systeem.
Jan
Re: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Dat was het voornemen ook. Er zijn echter dringender zaken tussengekomen waardoor dat niet gaat. Dat was een reden om dit draadje te starten.

Ik ben dit jaar wel in Zutphen en daar is PiCommIT ook te vinden. Ik zal eens informeren naar Dynamo. Gecombineerd analoog en digitaal rijden betekent even goed stroomloze delen in de baan vermoed ik, dus lichtjes uit bij stilstaan?
Re: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Met remmodules niet. En als het goed is, snappen moderne decoders dat ook in analoge modus.
Re: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Oeps, mijn fout, dynamo is niet voor 3 rail geschikt, sorry

http://www.vpeb.nl/index.php/oplossingen/treinen/

Jan
Re: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
 @citaat Niet voor 3rail geschikt?
Ook niet als je je 3rail baan met gelijkstroom voedt?
Re: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Hoi,

Citaat van: nobody op maandag 04 december 2017, 14:03:12
Ook niet als je je 3rail baan met gelijkstroom voedt?

Misschien. Kijk even op de webzijde:

Citeer
Dinamo is geschikt voor alle merken en alle schalen 2-rail (in de volksmond: gelijkstroom). Daar waar je decoders in de locs wilt gebruiken dienen deze het DCC protocol te kunnen begrijpen. De schalen 0 en 1 vragen echter soms veel elektrisch vermogen zodat hiervoor enkele beperkingen kunnen gelden. Voor de goede orde: Dinamo is dus NIET geschikt voor Märklin H0 (3-rail)

Dus een aantal voorwaarden zoals DCC-protocol en gelijkstroom. Dinamo kan de omschakelpuls voor wisselstroom niet leveren. Kijk ook eens in dit draadje: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.. In het draadje gaat het ook over 3-rail en dinamo.

Voor dinamo heb je altijd een PC nodig om je treinen te laten rijden. Dus gewoon even handmatig met alleen een centrale is niet aan de orde.

Groet Ronald.
Re: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Citaat van: ronaldk op maandag 04 december 2017, 15:09:59
Voor dinamo heb je altijd een PC nodig om je treinen te laten rijden. Dus gewoon even handmatig met alleen een centrale is niet aan de orde.

Een oude PC heb ik nog wel staan, dus dat hoeft het probleem niet te zijn, maar rijden op gelijkstroom is dat denk ik wèl. Dan zal Dynamo dus afvallen.
Voor het rijden volgens een dienstregeling zal ik denk ik ook een PC nodig hebben, of er nou een centrale tussen zit of niet?

Nog niet gemeld, maar voor het verhaal ws wel van belang: het digitale materieel is van diverse merken (oa Märklin, Roco, Artitec) afkomstig, met diverse verschillende merken decoders en zal dus ook volgens verschillende protocollen werken. Mijn oplossing zal daar dus mee om moeten kunnen gaan.
Re: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
hoi,

Dinamo is eigenlijk alleen interessant als je echt analoog met digitaal wil combineren. Heb je bijna alles digitaal dan is het eigenlijk al niet meer interessant. Je hebt ongeveer 30% analoog. Wil je daar dan nog de investering in doen in de vorm van decoders à 25 euro per stuk of juist niet. Dan kan je een deel van je baan volledig 'analoog' laten als je dat niet wil.

Citaat van: 1200Blauw op maandag 04 december 2017, 20:17:17
Voor het rijden volgens een dienstregeling zal ik denk ik ook een PC nodig hebben, of er nou een centrale tussen zit of niet?

Jep, bijna altijd wel. Je kan misschien nog kijken naar het systeem dat heel erg door Anne W gepromoot wordt: De Raptor. De prijs komt ongeveer uit op een ECoS of CS2 / 3. Dan kan je ook automatisch rijden zonder PC. Het enige systeem zonder fysieke 'centrale' is het MRdirect-systeem. Daarmee is de PC ook de centrale en dan heb je alleen een versterker aan je baan hangen.

Citaat van: 1200Blauw op maandag 04 december 2017, 20:17:17
Nog niet gemeld, maar voor het verhaal ws wel van belang: het digitale materieel is van diverse merken (oa Märklin, Roco, Artitec) afkomstig, met diverse verschillende merken decoders en zal dus ook volgens verschillende protocollen werken. Mijn oplossing zal daar dus mee om moeten kunnen gaan.

Je zal eens moeten inventariseren wat je hebt aan protocollen... Heb je veel MFX(+) materieel dan is het verstandig om te kijken naar een centrale die MFX of M4 ondersteunt naast het motorola-protocol en/of DCC-protocol.

Voordat je de centrale uitkiest kan je ook nog kijken naar de treinbesturingssoftware. Sommige programma's zoals het gratis programma koploper ondersteunen de nieuwste märklin central station 2 / 3 / 3+ niet. Dus wil je met dat programma rijden dan heb niets aan een central station 2 / 3 /3+

Groet Ronald.
Re: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Tsja, ik werk met 2 systemen voor digitaal, afwisselend. Thuis is het vooral de CS3 die de klok slaat, in Duitsland werken we vooral met de Intellibox, Daisy II Funk en Loconet. Beide hebben hun voors en tegens. Beide zijn ook prijzig. Beide zijn ook multiprotocol. Ik heb redelijk wat Märklin locomotieven, het voordeel wat ik heb met de CS3 is dat ik MFX kan draaien en daardoor dus niet voor 1 lok 2 of 3 adressen hoef te gebruiken om bij de functies te komen, wat ik wel moet bij MFX en MM loks als de IB/Daisy II 's gebruikt worden. Materieel wat ik op DCC kan laten rijden, rijdt op DCC. Je hebt een ruimere adreskeuze, gewoon 16 of 24 functies en het gaat prima door Motorola heen. Op de grote banen die wij draaien, is het grootste voordeel aan loconet dat je overal controleunits aan kan sluiten, ook al zit er 50 of 100 meter tussen twee controleposten. Dat kan een PC zijn met een interface (bijvoorbeeld voor Rocrail), dat kan een IB Control of een IB Switch zijn, dat kan een FRED of Daisy zijn. De Daisy II Funkunits werken draadloos, dus kan je gezellig achter je trein aan hobbelen. Voor jou denk ik minder noodzakelijk, maar een leuke gimmick is het sowieso.

Helaas zijn deze systemen nog niet compatibel met elkaar. Alhoewel theoretisch mogelijk, praten de Märklin CAN bus en de Digitrax Loconet Bus nog niet met elkaar. Maar wat niet is, kan nog komen.

Wat kunnen beide centrales nou eigenlijk (daarbij zie ik de Daisy, alhoewel met de juiste hardware ook bruikbaar als centrale, even als aanvulling, zoals ik de MS zie als aanvulling op de CS)?
- Multiprotocol? Ja. De CS3 kan MFX, DCC en Motorola. De IB die ik heb, de oer IB, kan Motorola en DCC. Nieuwere units schijnen ook Railcom te spreken, maar dat weet ik niet zeker. Railcom is het beste te omschrijven als een soort DCC tegenhanger van MFX.
- Multitractie? Ja. Zowel op de CS3 als op de IB1 kan ik een multitractie aanmaken. Op de CS3 kan ik de multitractie laten bestaan terwijl ik de locs los bedien, op de IB1 moet ik deze multitractie weer uit het systeem verwijderen.
- Computer aansluiten? Ja. De CS3 laat zich bedienen per PC. Ik heb het nog niet gedaan, maar het kan. De IB1 laat zich ook bedienen per PC. Een systeem dat op een IB1 draait, kan je zowel direct via de IB1 aansluiten op de computer (met een RS232), als via een Loconet USB interface.
- Boosters kan je op meerdere manieren aansluiten. Je kan de boosteraansluiting van beide apparaten gebruiken, maar je kan ook gewoon de railuitgang pakken en dan daarop een booster zetten en de eigen railuitgang niet langer meer gebruiken. Verder kan je via Loconet nog boosters aansluiten en zelfs adresseren (dat laatste zou overigens met de Märklin CAN boosters ook moeten kunnen) om zo de status af te lezen en ze in of uit te schakelen.
- Rijwegen maken. Beide apparaten kunnen het. Ik gebruik het eigenlijk niet.

Ik hoop dat je zo voldoende informatie hebt?

Groet,
Laurent
Re: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Beste 1200Blauw,

Ronald heeft mijn naam genoemd in relatie tot het systeem waar ik mee rijd, als je daar een keer over wilt praten of de baan "in bedrijf" wilt zien, dan kan dat, ik woon in de buurt van Den Bosch.

Als je vast wat wilt lezen ga dan naar http://www.raptor-digital.eu/raptor_nl.html, onder de knop "video's" vind je aan aantal filmpjes waaronder die van mij, die je overigens ook in mijn bouwtopic kunt vinden, maar dat topic is al 50 pagina's "dik".

Groet, Anne W