Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mehano Class 77 rijdt niet

Gestart door Hans_1200 maandag 04 december 2017, 19:42:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mehano Class 77 rijdt niet
Lid sinds: 2008

offline
Mehano Class 77 rijdt niet
Afgelopen weekend is de door mij via Ebay.de bestelde nieuwe mehano loc Class 77 (Captrain) geleverd. De loc ziet er uitwendig prima uit, maar rijdt helaas niet.

Nadere info: Als de loc op de rails wordt geplaatst branden front- en sluitverlichting. Met het omzetten van de rijrichting (fabrieksadres 03) switcht de verlichting evenwel niet mee.

Wie van jullie heeft een vergelijkbare ervaring met een nieuwe loc, al dan niet van mehano? Zo ja, is dit (technische) probleem eenvoudig zelf te verhelpen of is het misschien verstandiger de loc te retourneren en / of te ruilen bij de Duitse webwinkel? Ik ben n.l. niet  technisch aangelegd.

Mvgr, Hans
Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Hoi Hans,
mijn eerste gedachte is dat de lok niet op adres 03 staat. Afhankelijk van hoe handig je bent en welke centrale je gebruikt zou ik de lok op een programmeerspoor zetten en het adres proberen uit te lezen of te wijzigen.

Vriendelijke groet,
Frank
Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Aliebengalie
gast

Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Ik denk ook niet dat er iets mis is met de loc , alleen denk ik dat je zelf niet het juiste adres opgegeven hebt om de loc te kunnen aansturen.
Immers de verlichting brand , loc heeft dus spanning , maar reageert verder niet..... en dat komt vermoedelijk dat je niet het juiste adres van de loc gebruikt.
Als ze nieuw en ongebruikt zijn is het adres meestal 03 ...... maar we weten te weinig van U om het juiste advies te geven.

Waar rijd U mee.....digitaal?

Meestal zit er een mooie beschrijving bij , hier vind U zeker het ingestelde adres.

Mvg: Alex
Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Beste Frank-103 en Alex,

Naar aanleiding van jullie reacties realiseerde ik me dat mijn info wel heel erg summier is geweest.

Ik maak (nog steeds) gebruik van de Märklin ?Control-Unit 6021?. Afgelopen weekend heb ik de loc adressen 01 t/m 80 reeds - zonder succes -  uitgeprobeerd. 

Drie weken geleden heb ik via een andere Duitse webwinkel de class 77 (ACTS) van Mehano gekocht. Deze loc reageert wel op adres 03. Ter nadere informatie: De met de 'ACTS loc' meegeleverde bescheiden komen exact overeen met die van de ?Captrain Loc?.

Omdat mijn baan zowel ?digitaal? als  ?analoog? kan worden aangestuurd, heb ik de ?Captrain loc? vanochtend ?analoog? uitgeprobeerd. Conclusie: ?Rijdt prima. Front- en sluitverlichting switchen mee, conform commando voor- en achteruit rijden?. Kortom, het probleem zit ?m in de decoder c.q. het ingestelde adres. Ik zal alleen iemand moeten vinden die het adres kan inlezen, want met mijn ?Control-Unit 6021? gaat het niet lukken. Althans ik weet niet hoe.

NB. Beste Alex, je hoeft me niet aan te spreken met u . Dat veroorzaakt allerlei allergische reacties bij mij. Mijn roepnaam is Hans. We were both born in the early fifties.

Gr,
Hans
Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Om het adres te veranderen hoef je het huidige adres niet te weten.
Gewoon zorgen dat de loc in de programmeerstand komt (volgens handleiding). En dan een nieuw adres toekennen.
Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Ben den Hollander
gast

Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Dag Hans,

De lok rijdt analoog en zal het digitaal ook wel doen.

Je kunt zelf een gewenst adres progammeren met de 6021.
Kijk even hier: http://www.tsdbvba.be/handleidingen/LoPi4NL.pdf en dan op hfdstk. 8.2.3. en verder "korte modus". Het lokadres zit in CV1.

Gr, Ben.
Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Ook een mogelijkheid dat hij misschien op (alleen) analoog staat ?

groet
Harald
Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Ben den Hollander
gast

Re: Mehano Class 77 rijdt niet
En hoe moet'ie dan weer op digitaal komen?  :D
Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mehano Class 77 rijdt niet
De CV waarde weer terugzetten Ben
Zie de CV lijst

groet
Harald
Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Ben den Hollander
gast

Re: Mehano Class 77 rijdt niet
 @citaat Welke CV terugzetten op welke waarde?
Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Ben den Hollander
gast

Re: Mehano Class 77 rijdt niet
 @citaat Ja dag Lokkendokter. Als je Hans wilt helpen post dan wat waar hij wat aan heeft.
Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Tja Ben in reactie #5 doe je precies het zelfde
Geef alleen een mogelijkheid wat het zou kunnen zijn en ik neem maar aan dat Hans kan lezen.   :)

groet
Harald
Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Ben den Hollander
gast

Re: Mehano Class 77 rijdt niet
 @citaat Check 9.5 Harald...... Einde chat. ;)
Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Citaat van: Haradigi op dinsdag 05 december 2017, 13:11:09
Ook een mogelijkheid dat hij misschien op (alleen) analoog staat ?

groet
Harald

De lok staat stil met de lichten aan, zegt Hans. Dan staat hij niet op analoog, een analoge lok krijgt rond 18 volt baanspanning en gaat er als een raket vandoor. Wat mij betreft gaan de punten deze keer naar Ben  ;-)
Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Aliebengalie
gast

Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Hans...je bent net een paar dagen ouder , en al zou je het af en toe niet zeggen , mijn opvoeding was altijd netjes , althans mijn moeder probeerde er alles aan te doen vandaar U , Hans..... :D :D :D

Probeer iemand te vinden bij je in de buurt woont , en die je hier mee wilt helpen , en het kan altijd dat er iets niet in orde is , maar 2 weten meer dan 1 voor je hem terug stuurt niet waar.

Wens je veel suc6.

Mvg: Alex

Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Hallo Frank, Alex, Johan, Ben en Harald

Bedankt voor alle adviezen. Ik ga ermee aan de slag.

NB. Alex, 'net een paar dagen ouder' dan jij, maar deze 'jonge man' is sinds 01-11-2016 reeds met pre-pensioen. En dat bevalt tot op heden prima. Nog een klein jaar, dan kun je - net als in militaire dienst - een ouderwetse centimeter ophangen en gaan sparen voor je afscheidsfeest als 'ouwe stomp'. 

Gr,
Hans
Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mehano Class 77 rijdt niet
Hi Hans,

We lezen het hier wel of het gelukt is.
Zo niet kijk dan of er iemand in de buurt woont (Waar woon jij?)
of kijk eens bij een Stamtafel in jou regio.

groet
Harald