Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

SEW H 800, welke wagons horen hierbij?

Gestart door Georges zondag 03 december 2017, 12:46:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Ik ben al een tijdje bezig om uit te vinden welke wagons horen achter de turquoise lok en idem voor de blauwe. Van Marklin ken ik alleen de 4049 en die heet Plan V. Op internet afbeeldingen 1100 NS" zag ik andere modellen en die werden Plan D genoemd. Bestaan dergelijke wagons?

Groeten Georges
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Hallo George,

De 4049 is een blikken model van de Plan E rijtuigen.
Voor de  SEW H 800 heeft Märklin nooit passend turkooise rijtuigen geproduceerd.
Met de blauwe Plan E heeft de turkooise 1100 nooit rond gereden, omdat de 1100, bij het verschijnen van Plan E allang blauw was geschilderd.
Je zou kunnen kijken voor turkooise Plan D rijtuigen, maar of die bestaan weet ik zo niet.
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Hoi Ad,

Weet jij of er blauwe Plan D wagons in omloop zijn en van welk merk?

Groeten Georges
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Hallo

Roco maakt plan-D.

Ik zou zelf een paar oude blikken märklin schürzenwagen op de kop tikken, en deze in turkoois (laten) overspuiten. Past veel mooier achter een sewh, ook al klopt het niet.

Bart
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Citaat van: Kappa op zondag 03 december 2017, 13:04:00
Je zou kunnen kijken voor turkooise Plan D rijtuigen, maar of die bestaan weet ik zo niet.
Bron afbeelding ===> klik
Roco:
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Hallo Bart,

Bedankt voor je advies. IK ben niet op zoek naar de turquoise maar naar de blauwe uitvoering. Vind jij dat de 346 serie daar het meeste op lijkt?

gr Georges
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
 @citaat Wim, ik doelde eigenlijk op blikken Plan D rijtuigen in turkooise. De Roco Plan D ken ik wel. ;)
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Hallo

Ik vind de 346 inderdaad wel op een plan D lijken. :D

Märklin heeft er ook van alles van gemaakt. Zweeds of Italiaans, dus Nederlands kan ook zo maar. :-)

Bart
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Hallo Ad, volgens mij moet ik een misverstand uit de weg ruimen. Ik benoemde de turquoise omdat deze het meest aanspreekt bij het juiste type wagon, Plan D dus naar ik begrijp.

Ik zoek hem echter in de blauwe uitvoering en mijn zoektocht levert niet veel op. Ik zie ze met en zonder het NS vignet. Volgens was dat toen nog niet zo en had je alleen maar zonder vignet.

Ik begrijp uit jullie reactie dat er ook nog verschillen in kunststof zijn en blik. Mijn voorkeur gaat uit naar blijk want ik rij met M-rails en dat maakt lekker veel herrie :-).

Gr Georges
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Hallo Bart, bedankt voor je reactie. Maar dat overspuiten wordt toch een probleem voor het bewaren van de klasse aanduiding en de rijborden. Welke keuren is ook nog een punt zowel voor het dak als de wagon.

gr Georges
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Hoi George,

De turkooise NS 1100 kwam in 1950 op het spoor en van een NS vignet was toen nog geen sprake.
De toen beschikbare rijtuigen waren ook turkooise en het blauw kwam pas enkele jaren later, toen bleek dat het turkooise wel heel snel vuil werd.
Bij jouw lok passen dus eigenlijk geen blauwe rijtuigen, wat niet weg neemt dat je ze er niet achter mag hangen. ;)
Het kan heel goed zo zijn, dat in de overgangsfase van turkooise naar blauw, er gemengde kleuren rond reden.
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Beste vrienden,

Ik wil nogmaals duidelijk maken dat ik de turquoise als voorbeeld heb genomen om er achter te komen dat Plan D de oorspronkelijke wagens zijn die achter de oude 1100 serie horen. Ik heb alleen de blauwe uitvoering en vind dat de 4049 niet het juiste model is ondanks dat marklin dit wel opgeeft en ik heb het hier over de rijtuigen zonder NS vignet.

Met welke wagons benader ik de meest realistische blauwe set?

gr Georges
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Citaat van: Georges op zondag 03 december 2017, 22:26:59

Met welke wagons benader ik de meest realistische blauwe set?


Met dit misschien? Let op: alles is van plastic.

Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Hallo Ben, bedankt voor de mooie foto. Het lijkt er op wat ik bedoel. Van welk merk zijn deze?

gr Georges
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Roco plan D zonder vignet.
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Bedankt
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Hallo

Waarom schrijf je niet gelijk dat je een blauwe 1100 (3013) hebt?
Hier kunnen zonder problemen plan-E achter. Al dan niet met vignet.

Bart
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Hallo Bart,

Ik heb nimmer gezegd dat ik een turquoise heb, refereerde daarnaar vanwege de wagons die ik daarbij gezien heb bij het Spoorwegmuseum. Via internet afbeeldingen zie ik ook geen sets van de blauwe lok met wagons. Vandaar mijn oproep.

Groeten Georges
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Hoi,

Zoeken is ook een kunst ;) Met google afbeeldingen kom ik dit draadje tegen: NS plan E Blauwe 1100. In dat draadje vind je ook links naar andere websites met samenstelling voor treinen. Plan E zijn er volgens mij van Lima, Roco en Artitec. Plan D onder andere door Roco.

Succes.

Groet Ronald.
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Hallo Ronald,

Dat heb ik ook via Google gedaan maar je ziet nauwelijks de juiste wagons bij de blauwe zonder NS vignet. De foto's waar ze op staan zijn niet duidelijk genoeg. Ik vind de Pan E wagons toch minder geschikt en zal me moeten richten op de Plan D. Misschien kan het Spoorwegmuseum mij verder helpen.

Gr Georges
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Kijk eens op deze site, kom je vast tegen wat je zoekt: KLIK
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Citaat van: Georges op maandag 04 december 2017, 20:01:21
Ik vind de Pan E wagons toch minder geschikt en zal me moeten richten op de Plan D. Misschien kan het Spoorwegmuseum mij verder helpen.

Kijk eens aan dan heeft Ben je al geholpen en hoef je niet meer naar het Spoorwegmuseum:

Citaat van: Ben den Hollander op maandag 04 december 2017, 09:56:32
Roco plan D zonder vignet.

tweedehands te krijgen: Roco Plan D h0 en een draadje over samenstellingen: Treinsamenstellingen met Stalen D

Groet Ronald.
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Roco heeft tientallen varianten van de plan d rijtuigen uitgebracht, waaronder een flinke optocht in de blauwe kleurstelling zonder vignet, zowel tijdperk 3a (ab en c rijtuigen) als tijdperk 3b (a en b rijtuigen). Ze hebben als voordeel dat ze tweedehands niet duur zijn en dat er goede drierailassen bestaan.

Achter een blauwe 1100 kan natuurlijk van alles en nog wat en tegenwoordig is er van alles en nog wat in model. Artitec heeft de ovalen ramers en coupérijtuigen, plan k is er van Elotrains, plan n van Heris, binnenkort volgen de oudere bolkoppen van Exacttrain en wat al niet. Meestal prijzig, maar in de blauwe kleur leuk als versterkingsrijtuig.

Ik heb overigens blikken plan d rijtuigen in turkooise en blauw, maar dan in schaal 0 van BUB.  :)
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Achter een oude jaren '50 blauwe 1100 van Märklin passen naar mijn gescheiden mening het beste de blikken Plan E-rijtuigen van Märklin, zonder vignet, gemaakt in de jaren '60. Op beurzen zijn deze nog wel te vinden. De artikelnummers zijn 4048 (Postrijtuig) en 4049 (2e klasse). De 4049 is geleverd in drie varianten. Alleen de versie zonder NS-vignet is de juiste. De 4048 is slechts in één variant geleverd, dus daarover kan geen misverstand bestaan. Ze zijn destijds geleverd in lichtblauwe verpakking. Nederlandse personenrijtuigen die deze oude Märklin-loc eer aan doen, daarmee bedoel ik in dezelfde periode gemaakt zijn, zijn er eigenlijk niet. De aangehaalde Roco Plan D-rijtuigen zijn zeer fraai, maar naar mijn mening beter gecombineerd met een modernere 1100 zonder botsneus zoals Roco die ook voor 3-rail levert (en zoals Ben laat zien).
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Beste Henk en Blauw,

Bedankt voor jullie bijdrage. De 4048 en 4049 heb ik al. Op een gegeven moment kwam ik op de site van het Spoorwegmuseum en zag daar de turquoise uitvoering met bijbehorende wagons en dacht dat is heel wat anders dan 4049. Zodoende ben ik op mijn vraag gekomen. Er staat er nu een op MP

https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m1231144289-personen-rijtuig-fleischmann.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer 

van Fleischmann te koop. Kan helaas niet zien welk type dit is. Hebben jullie een idee?

Groeten Georges
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
 @citaat Dat staat in die advertentie:  NS C7802
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Dat nummer zegt mij niets. Welk type is dit dan?

gr Georges
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
 @citaat NS personenrijtuig plan D 3de klas C 7802.
Kun je niet overweg met Google ... ?
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Overigens is het rijtuig van Roco en niet van Fleischmann omdat zij alleen een op een Plan K lijkend rijtuig en een Plan W hebben uitgebracht.
Zie ==>> Fleischmann 5154, Fleischmann 5156

Grt, Ronald.

Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Hallo Wim, natuurlijk kan ik overweg met Google. Ik wist alleen niet waar ik zoeken moest. Ik denk dat ik nu de juiste heb of toch niet?  :)

Gr Georges
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Citaat van: Georges op woensdag 06 december 2017, 16:08:18
Ik denk dat ik nu de juiste heb of toch niet?
Ik kan niet bevroeden wat jij juist vindt, doch ik zou 't een fraaie kar achter een NS 1100 vinden. ;)
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: SEW H 800, welke wagons horen hierbij?
Ik ook thanks.

gr Georges