Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

edit pro

Gestart door peteranje zaterdag 02 december 2017, 16:23:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
edit pro
Lid sinds: 2017

offline
edit pro
Hoi allemaal,
Ik heb sinds kort een edits print en booster over genomen en aan gesloten, werkte perfect.tot dat vorige week een condensator was leeg gelopen ,die ik vervangen heb. Nu krijg ik de print niet meer in de go functie. Ik zit nu te denken aan een vervangend systeem, maar weet nog niet welk.een zelfbouw project geniet mijn voorkeur. Ik werk met de m rails, dus verneem graag wat info en of opties.wat vinden jullie?

Gr peter
Re: edit pro
Lid sinds: 2010

offline
Re: edit pro
Welke print had die leeg gelopen condensator?
Je booster of je mainboard.

De booster zijn genoeg alternatieven voor.
Een hoofd print heb ik nog wel liggen eventueel.

Mvg Robin
Re: edit pro
Lid sinds: 2017

offline
Re: edit pro
Op de hoofdprint
Re: edit pro
Lid sinds: 2017

offline
Re: edit pro
Hoi , heb je n foto van de hoofd print aub?
Re: edit pro
Lid sinds: 2007

offline
Re: edit pro
Die heb je toch zelf? Of wil je weten of je een aansluitfout hebt gemaakt? Dan kan je beter zelf een foto plaatsen.

Hier ook nog een compleet EditsPro systeem. Werkt nog prima. Heb al lang een zuiver dcc systeem gekocht, maar de EditsPro blijft uit nostalgische overwegingen.  :)
Ik denk overigens dat er heel wat van die systemen of ongebouwde printen in kasten liggen. Plaats eens een advertentie als de print kapot blijkt te zijn.
Re: edit pro
Lid sinds: 2010

offline
Re: edit pro
Als je print nodig hebt kun je beter een PB versturen.

Ik zal je foto zo maken.
Laatste gebruik was op een koploper testbaantje dus alles ligt toch los in een doos.
Robin
Re: edit pro
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: edit pro
heb hier nog die boeken liggen.
Re: edit pro
Lid sinds: 2017

offline
Re: edit pro
wat fotos
Re: edit pro
Lid sinds: 2007

offline
Re: edit pro
Oh wacht, het is het oude Edits systeem. Op basis van de titel dacht ik dat je de opvolger EditsPro had.

In ieder geval hier de nodige info over beide systemen.

http://members.upc.nl/edits/index.html

Heb je ook het boek over Edits? Als ik me goed herinner staat daarin een testcyclus voor de hoofdprint.
Er zijn wel andere zelfbouwprojecten. Behalve EditsPro heeft Elektor nog een DCC project gehad. Je hebt zoiets als OpenDCC. En natuurlijk de varianten waarbij een computer centrale wordt, zoals het aloude MRdirect.
http://www.mrdirect.nl

Zelfbouw is tegenwoordig vooral nog voor de leut. Voor een kostenvoordeel hoef je het eigenlijk niet meer te doen.
Re: edit pro
Lid sinds: 2015

offline
Re: edit pro
Als je de oude Edits, dus de eerste versie, zoekt, die heb ik nog liggen. Geen booster meer.
Re: edit pro
Lid sinds: 2017

offline
Re: edit pro
update,

het ziet er naar uit dat het probleem is gevonden. zodra ik de trafo inschakel, springt de zekering die voor de trafo zit.
ik heb alles wat na de vtrafo zit los gekoppeld, en opnieuw de trafo ingeschakeld, wederom springt de zekering.het probleem zit hem dus in de ringkern trafo zelf, die door vele als onverwoestbaar gezien worden.ringtrafo maar vervangen denk.

peter
Re: edit pro
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: edit pro
Bijzonder. Ik heb er zelf meerdere in gebruik. Nog nooit problemen (tot nu toe  ;) ).

Daarom zeker ik zelf aan beide zijden. Weet dan waar ik moet zoeken.  ;)

In ieder geval gevonden. Volgens mij ben je blij.  :)
Re: edit pro
Lid sinds: 2010

offline
Re: edit pro


(Ringkern) trafo's hebben een flinke inschakelpiek. Vooral met die fijne voedings elko's erachter.
Dus primair een trage zekering gebruiken.

En wat ook helpt om je aanzetstroom te begrenzen is een PTC in de toevoer leidingen opnemen.
Amplimo heeft daarvoor een schakeling op hun site staan.

Dus gebruik je het juiste type zekering? Er hoeft verder niets aan de hand te zijn.

Mvg Robin
Re: edit pro
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: edit pro
Het 1e Edits boek beveelt een zekering aan van 2 A traag, die zit er bij mij al sinds het midden van de negentiger jaren in, mijn buffer condensatoren bank is 6 stuks groot, elk groter als 30.000 micro Farad.

Groet, Anne W
Re: edit pro
Lid sinds: 2017

offline
Re: edit pro
hoi, ook ik zeker aan beide zijden, de primaire ,2a traag klapt er dan direct uit na inschakelen.
Re: edit pro
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: edit pro
Welk vermogen heeft de trafo?

Dat bepaalt de grootte van de zekering, niet wat ?wij? erin stoppen.
Re: edit pro
Lid sinds: 2017

offline
Re: edit pro
Hoi , ik heb een voorgeschreven trafo geïnstalleerd . Nieuwe zekering erin, en zie hij werkt weer 👍👍
Re: edit pro
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: edit pro
Beaste Peter,

Voor de duidelijkheid: heb je een nieuwe trafo en een nieuwe zekering geïnstalleerd?

Groet, Anne W
Re: edit pro
Lid sinds: 2017

offline
Re: edit pro
ja de voorgeschreven 2a zekering .
Re: edit pro
Lid sinds: 2017

offline
Re: edit pro
hoi, krijg het systeem na veeeeeel zoeken niet meer werkend, de groene led gaat zo nu en dan weer aan en uit, meer niets meer.
Ik heb er nu voldoende tijd in gestoken, en ga een nieuw systeem aanschaffen, ik ga eens uitpluizen wat voor mij goed en leuk is.

dank voor jullie reacties en meedenken.
Re: edit pro
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: edit pro
Beste Peter,

Heb je het nu over de Edits centrale of over de Edits booster of over de combinatie Edits centrale/Edits booster?

Als je naar een nieuwe centrale gaat dan wens ik je veel "denkwijsheid".

Groet, Anne W
Re: edit pro
Lid sinds: 2017

offline
Re: edit pro
de centrale gaat zo nu en dan aan en weer uit, verder reageert er niets meer.

ik zit te denken aan de Digikeijs centrale.
Re: edit pro
Lid sinds: 2010

offline
Re: edit pro
Citaat van: peteranje op dinsdag 09 januari 2018, 15:01:59
ik zit te denken aan de Digikeijs centrale.

Als je alleen maar loks hebt die het DCC-protocol ondersteunen dan is het een goede centrale. Heb je voornamelijk loks die alleen Motorola en/of MFX-protocol hebben dan is het niet echt handig. Tenzij je alle loks wil ombouwen naar DCC dan heb ik niets gezegd.

Groet Ronald.
Re: edit pro
Lid sinds: 2006

offline
Re: edit pro
Citaat van: peteranje op dinsdag 09 januari 2018, 15:01:59
de centrale gaat zo nu en dan aan en weer uit, verder reageert er niets meer.

ik zit te denken aan de Digikeijs centrale.

Rustig blijven denken dan maar, maar zeker niet aanschaffen, met je digitale spullen op Marklin en Motorola basis. Want dan wordt goedkoop heel erg duurkoop.

Groetjes
Re: edit pro
Lid sinds: 2017

offline
Re: edit pro
Dank voor de info, welke raden jullie dan aan? Ik wil wel volledig pc bestuurd hebben .
Re: edit pro
Lid sinds: 2010

offline
Re: edit pro
Bedenk eerst met welk pakket je wil gaan rijden. Samen met het Morotola-protocol is de keuze voor je centrale daar afhankelijk van.

Groet Ronald.
Re: edit pro
Lid sinds: 2017

offline
Re: edit pro
Heb iemand gevonden die eerst nog Naar m'n systeem kijkt. Hoop dat hij het weer draaiend kan krijgen . Scheelt veel geld , aangezien ik nog veel van dat spul heb liggen , wissel decoders ed .
Re: edit pro
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: edit pro
Beste Peter,

Ik rijd al sinds het begin van de negentiger jaren met Edits wisseldecoders, die hebben maar één eis: het Motorola protocol en die hebben nagenoeg alle centrales.

Groet, Anne W
Re: edit pro
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: edit pro
Ook de terugmelders zijn te gebruiken na een kleine aanpassing.  ;)
Re: edit pro
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: edit pro
 @citaat

en die kleine aanpassing hoeft nog geen eens als je alleen maar Edits terugmelders gebruikt, zoals ik, nu 112 meldpunten.

Groet, Anne W
Re: edit pro
Lid sinds: 2017

offline
Re: edit pro
De booster en de print liggen bij een vriend , die de boel gaat nakijken en hopelijk repareren . Hoop dat het werkt ? Scheelt veel geld . Wordt vervolgd
Re: edit pro
Lid sinds: 2017

offline
Re: edit pro
Geachte allen , ik heb de volgende vraag , de hoofd print ligt bij iemand om hem na te kijken en waar nodig te repareren , nu vertelde hij mij dat de groene led 16 sec langzaam knippert, en daarna 16 sec uit gaat enz enz. Weet iemand waar dit op duid?
Re: edit pro
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: edit pro
Beste Peter,

Heeft je vriend ook het boek over de Edits centrale er bij, daar kan hij vinden of het wat zegt.

Groet, Anne W
Re: edit pro
Lid sinds: 2017

offline
Re: edit pro
Hoi , ja dat heb ik erbij gedaan, maar dit staat daar niet in, ik heb ook het boek door gespit, maar niets .

Peter
Re: edit pro
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: edit pro
Beste Peter,

Hebben jullie de testprocedures tijdens het bouwen ook bekeken?

Groet, Anne W
Re: edit pro
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: edit pro
Beste Peter,

Zie dat je alle ic op voetjes hebt. Heb je geen ?tweede? set ic?s?

Kan je stap voor stap doen zoals het boek de ic?s er weer op zetten. Vindt je vanzelf het probleem.

Ik heb zelf een complete hoofdprint liggen. Maar bedenk wel dat dit alleen het oude Motorola format is.  ;)
Re: edit pro
Lid sinds: 2017

offline
Re: edit pro
Hoi , zomaar n vraag, zou het kunnen dat het programma kwijt is ? Ivm het gedrag van de groene led ?

Peter
Re: edit pro
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: edit pro
Beste Peter,

Ik weet niet of de eprom op een gegeven moment zijn data kwijt kan raken, het is iets met "branden" dacht ik , wat zou betekenen dat in de loop van de tijd de rest van het IC oppervlak oplost.

Ook hier geldt dat de deskundigen maar antwoord moeten geven.

Hebben jullie het advies van Olav al gevolgd, al de IC's er af trekken en conform de bouwhandleiding met de tussenliggende testen weer er op zetten?

Groet, Anne W
Re: edit pro
Lid sinds: 2015

offline
Re: edit pro
Mocht het nodig zijn, ik heb volgens mij de data files nog voor in de eprom.
Re: edit pro
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: edit pro
Het eerste wat ik destijds gedaan heb, was de eprom kopiëren opdat ik reserve had.  ;)

Re: edit pro
Lid sinds: 2017

offline
Re: edit pro
Hoi Olav , das een hele goede van jou, echter hebben wij geen programmer in ons bezit , jammer .
We zitten nu te denken aan een rapsberry p3 op te bouwen .

Gr Peter
Re: edit pro
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: edit pro
Je kan er wel een van mij proberen

In principe kan een eprom zijn programma niet zomaar verliezen tenzij de beschermsticker er af is, wissen gaat met uv licht
Re: edit pro
Lid sinds: 2017

offline
Re: edit pro
Hoi allen ,

Voor mijn ter info, wat vinden jullie voor treinbesturing , Rapsberry of Adruino ?
Ik hoor graag jullie komentaren .
Re: edit pro
Lid sinds: 2017

offline
Re: edit pro
Hoi mede trein fanaten,

De kogel is door de kerk.
Na lang te bakkeleien met de hoofdprijs van Edits, kom ik niets verder .
Ik krijg ze niet meer aan de gang.

Ik stap over op een nieuw systeem.

Mijn wensen zijn,

Volledig pc bestuurbaar.
En werkend met koploper.

Ik vindt het geen probleem de Loc decoders te moeten veranderen.

Welk raden jullie mij aan, digikijs, uhlenbrock etc etc?


Graag jullie raad aub . Ben het gezeur met de edits zat

Gr Peter
Re: edit pro
Ben den Hollander
gast

Re: edit pro
DR5000, stroomdetectie op je M-rail, alleen DCC, KLIK.
Re: edit pro
Lid sinds: 2014

offline
Re: edit pro
Is alleen de vraag hoeveel decoders ga je vervangen als je gaat zeggen 40 dan ben je met een ecos2 goedkoper uit lijkt mij.
Re: edit pro
Lid sinds: 2017

offline
Re: edit pro
Hoi,

Dat zal om 5 treinen gaan, valt nog mee
Re: edit pro
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: edit pro
Ik ben toch benieuwd wat er aan de print niet goed is. Had je een tweede set ic?s?.

De passieve componenten kunnen niet zoveel problemen geven behalve misschien het kristal.
Re: edit pro
Lid sinds: 2017

offline
Re: edit pro
Hoi Olav ,

Het probleem is dat beide prints de gele led bleef knipperen, net of het programma. Jet opgestart kon worden.we hebben heel veel geprobeerd, ook om van de 2 1 goede te maken, maar helaas .
Als je dan al zo lang bezig bent, houd het n keer op en stap je verder . Zit nu asn de komponenten van digikijs te denken.

Gr Peter
Re: edit pro
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: edit pro
Hoi Peter,

Kan nooit wat bijzonders zijn. Had al aangegeven om een eprom van mij te gebruiken om te testen als dit je vermoeden was.

Ik heb ook wel eens een probleem gehad, meestal was er gewoon een ic defect. Met name de PIO is gevoelig voor verkeerd handelen. De passieve componenten zijn nooit het probleem geweest.

Wel eens via wat anders een keer 220 op de rs232 gehad door iemand anders. Ook hierbij simpel opgelost, uiteraard wat meer ic's defect, gelukkig niet de ADC, die was destijds nogal prijzig.