Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Schicht dubbeldekkers H0

Gestart door unimatrix donderdag 30 november 2017, 17:25:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schicht dubbeldekkers H0
Lid sinds: 2014

offline
Schicht dubbeldekkers H0
Hallo allemaal!

Ik heb deze 7-delige dubbeldekkerset (1m45 lang) van Schicht (H0) voor een spotprijs op de kop kunnen tikken. Alleen zoals de verkoper had aangegeven, zijn de rijtuigen in slechte staat. Maar ik ben wel in voor een knutselproject binnenkort. Zo wil ik de verf en kappen bijwerken, de ramen schoonmaken, het interieur voorzien van een realistische kleur en reizigers, de binnenverlichting (reeds aanwezig) ombouwen naar 3-rail aansluiting, vouwbalgen in orde maken, bevestigingsmechanisme van de wielstellen werkend krijgen, wielstelkappen reproduceren, koppelingen vervangen door Marklin kortkoppelingen, werkende sluitverlichting aanbrengen en extra details toevoegen zoals koppelingshaken en luchtslangen aan de koprijtuigen.

Echter wil ik jullie om advies vragen:

- Weten jullie een manier om de losse plastic wielstel kappen te ?kopiƫren?? Ik zat zelf te denken aan een afdruk maken in klein met een bestaande kap en dan de afdruk vullen met houtlijm. Het heeft niks te dragen, dat doet het metalen frame.

- Waar kan ik het beste lijmresten mee verwijderen zonder het plastic aan te tasten?

- Hoe kan ik het best wat plekken van roest ontdoen?

- Andere tips voor bijwerken van de verf? En voor het opvullen van beschadigingen in het plastic?

Het hoeft niet origineel te blijven. Ik ben niet van plan om deze set nog door te verkopen.

Alvast dank!

Ryan
Re: Schicht dubbeldekkers H0
Mal maken van siliconen rubber.
En dan afgieten met twee componenten hars.

Huib heeft er een mooi verhaal over geschreven.

http://www.floodland.nl/aim/info_giethars_1.htm


Re: Schicht dubbeldekkers H0
Gerrit-1959
gast

Re: Schicht dubbeldekkers H0
Hallo Ryan,

De vraag, waarmee je lijm kunt verwijderen is niet zomaar te beantwoorden. Het is dan wel handig om te weten wat voor lijm.
Voor oppervlakkige plekken met roest (vliegroest) kun je staalwol proberen. Voor iets dikkere roest kun je ook het onderdompelen in schoonmaakazijn overwegen. Dan wel paar dagen geduld hebben.
Voor opvullen van beschadigingen kun je kunststof plamuur overwegen, Te verkrijgen bij een automaterialenzaak.
Bijwerken van de verf heb ik nauwelijks ervaring mee en dus geen advies of idee.
Re: Schicht dubbeldekkers H0
Dank jullie wel voor deze tips! Hier kan ik zeker wel wat mee! Ik heb ook op Facebook een stukje voorbij zien komen van iemand die Thalys-rijtuigen heeft voorzien met LED-verlichting van de Action. Zag er super uit en ik ben ook van plan om dit te installeren in deze rijtuigen. Goede inspiratie!