Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Hadden de blauw/witte internationale treinen naar Berlijn een stuurstandrijtuig?

Gestart door Steem donderdag 30 november 2017, 16:44:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hadden de blauw/witte internationale treinen naar Berlijn een stuurstandrijtuig?
Alle foto's die ik kan vinden, zowel op google als in een boekje die ik heb waar veel foto's ervan in staan, tonen (enigzins logischerwijs) alleen de voorkant van de trein. Zoeken op "stuurstandrijtuig" of "stuurstandrijtuig Belijn" of alles wat ik kan bedenken leveren vooral foto's op van modelspoor stuurstandrijtuigen of nog steeds de voorkant. Dus wie kan mij helpen met de vraag "Hadden de blauw/witte internationale treinen naar Berlijn een stuurstandrijtuig"? Of beter gezegd, die naar Duitsland.
Re: Hadden de blauw/witte internationale treinen naar Berlijn een stuurstandrijtuig?
Volgens mij hebben die treinen nooit met een stuurstand gereden, omdat daar de NS locs niet mee overweg kunnen. (doorgifte van de comando's tussen loc en stuurstand)

Gr.  Charlie
Re: Hadden de blauw/witte internationale treinen naar Berlijn een stuurstandrijtuig?
Voor zover ook ik weet: nooit waargenomen in Nederland. Kan inderdaad nooit in trek / duw bedrijf hebben gereden... ... op het Nederlandse traject.
Re: Hadden de blauw/witte internationale treinen naar Berlijn een stuurstandrijtuig?
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Hadden de blauw/witte internationale treinen naar Berlijn een stuurstandrijtuig?
Dacht dat als er een stuurstand aan de trein zat, deze er net voor de grens afging en bleef wachten op terugkomst van de trein.
Weet alleen niet zeker of dit waar is, maar er is allicht iemand die dit kan bevestigen of ontkennen.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Hadden de blauw/witte internationale treinen naar Berlijn een stuurstandrijtuig?
Dan zou je in het grensstation de loc moeten afkoppelen en de NS loc er aan koppelen en dan ook nog aan de achterzijde van de trein de stuurstand afkoppelen.
Bij terugkomst de NS loc eraf, de DB loc er aan en aan de voorzijde een stuurstand aankoppelen.
Is het handiger om alleen van loc te wisselen.
Denk dus dat ze nooit met een stuurstand gereden hebben. Ook in Duitsland niet.

Gr.  Charlie
Re: Hadden de blauw/witte internationale treinen naar Berlijn een stuurstandrijtuig?
Het is in 2006 een keertje voorgekomen na een storing, wat de trein ook zo kort maakt:
http://www.bahnbilder.de/bild/Deutschland~Wagen~IC-Zuge+und+IC-Wagen/61335/eloc-1733-met-een-stam-ic-rijtuigen.html
Re: Hadden de blauw/witte internationale treinen naar Berlijn een stuurstandrijtuig?
Oké bedankt voor de reacties. Scheelt weer 45 euro. :D
Re: Hadden de blauw/witte internationale treinen naar Berlijn een stuurstandrijtuig?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hadden de blauw/witte internationale treinen naar Berlijn een stuurstandrijtuig?
1 keer voorgekomen, (de witte met rode streep). Dat was per abuis gebeurd, en was niet functioneel.

Ik heb ze de laatste 15-20 jaar nooit in Bad-Bentheim gezien, en fotografeer daar ca 3x per jaar.

Treinen zijn voorheen 7-delig geweest; Kwamen 9-delig binnen in BB, en laatste 2 werden afgekoppeld.
Later gingen ze 9-delig verder.
De IC wordt 99% getrokken door een 101, en een enkele keer door een 120.1.

M.v.g.
Marcel