Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Roco en massa detectie

Gestart door Dick woensdag 29 november 2017, 23:25:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco en massa detectie
Lid sinds: 2012

offline
Roco en massa detectie
Goedeavond,
Klopt het dat er bepaalde modellen locs van Roco (en/of andere merken) geschikt zijn voor 3rail, maar niet voor massadetectie ? Indien dit zo is, hoe kom je hierachter als je een loc wilt aanschaffen ?
Re: Roco en massa detectie
Lid sinds: 2017

offline
Re: Roco en massa detectie
Dick,

De locs van Roco (en ander merken zoals Brawa, Brekeina, Fleischmann, Gützold, Liliput, Piko, Rivarossi) in mijn locdepot zijn alle geschikt voor massa-detectie. Er is steeds te minste één zgn. wisselstroomas op de loc gemonteerd.
De plaats van die as is wel bepalend en van belang voor de terugmelderoffset bij geautomatiseerd rijden. Of de loc geschikt is voor massa-detectie kun je slechts vaststellen door de loc te plaatsen op een daartoe ingerichte baan.

Cees
Re: Roco en massa detectie
Citaat van: Dick op woensdag 29 november 2017, 23:25:54
Goedeavond,
Klopt het dat er bepaalde modellen locs van Roco (en/of andere merken) geschikt zijn voor 3rail, maar niet voor massadetectie ? Indien dit zo is, hoe kom je hierachter als je een loc wilt aanschaffen ?

Ja, want anders is het toch ook geen 3-rail model.  B) B)
Re: Roco en massa detectie
De linker- en rechterwielen van de Roco locomotieven, die ik bezit, zijn elektrisch met elkaar verbonden en dus
geschikt voor massa detectie.
Re: Roco en massa detectie
Lid sinds: 2012

offline
Re: Roco en massa detectie
Ik zie al, was te laat gisteren en had onderstaand topic niet goed gelezen.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=9005.0

Ik dacht dat het aan de soort wielen lag, maat blijkbaar ligt het dus aan het wel of geen contact maken met de rails.
Zag de betreffende loc in zowel rood als blauw te koop staan voor een aantrekkelijke prijs, en was wel geïnteresseerd om beide varianten aan te schaffen

Excuus.
Re: Roco en massa detectie
Lid sinds: 2012

offline
Re: Roco en massa detectie
Laatste vraag hoop ik, heeft iemand ervaring met de Roco's diesellocs.
De BR 212 (Roco 58521) en de BR290 (Roco 69953 rood / Roco 69954 Blauw).
Vind dit mooie modellen, maar hoe zijn de rij eigenschappen ?

Ik rij zelf met C-rails en maak icm koploper gebruik van massa detectie.

Bedankt!
Dick
Re: Roco en massa detectie
Ben den Hollander
gast

Re: Roco en massa detectie
Het zal best goed rijden.

Nadeel kan zijn dat bij 3-rail uitvoeringen een aandrijvingsas wordt opgeofferd voor de sleper, zo ook bij deze modellen. Dat kan nadelig zijn voor de trekkracht bij een lange sleep op een helling of in een klimspiraal. Op de vlakke baan zul je het nauwelijks merken.

Re: Roco en massa detectie
Lid sinds: 2012

offline
Re: Roco en massa detectie
Ok. Weet niet wat lang is, maar gemiddeld rij ik met 6 a 7 wagonnetjes (de kleinste maat zeg maar) en mijn helling overstijgt de 3% niet of nauwelijks.
Van Roco heb ik al een model rijden, uit de 2200 serie. Die rijd bij mij stil en soepel over de baan. Is wel lichter dan het Marklin materiaal, en staat op sommige punten wel eens stil. Maar zag in de link dat sommige locs met lood worden verzwaard of dat de sleper iets aangepast dient te worden. Zal dit voor de 2200 ook eens proberen.
Re: Roco en massa detectie
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Roco en massa detectie
Mijn Roco Tauruslocs zijn allemaal voorzien van dubbel geïsoleerde wielen. Echter, doordat de veren allemaal op de massa hangen, zijn alle wielen doorverbonden met elkaar.