Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Piko wielen vervangen

Gestart door RocnetHans woensdag 29 november 2017, 22:28:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko wielen vervangen
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Piko wielen vervangen
hallo forummers,

Mijn Piko Hondekop Benelux heeft de neiging te ontsporen op een gebogen wissel en dat voornamelijk
met het laatste draaistel wat over de wissel gaat. Ik heb de wielen hier vervangen voor Marklin wielen
en dan gaat het goed.
Als de trein echter keert van richting gaat uiteraard het draaistel met de aandrijving als laatste over de wissel.

Zijn voor deze wielen (met aandrijfrondsel) ook vervangende types van Marklin verkrijgbaar?
zo niet, is er dan een andere oplossing. (behoudens in één richting blijven rijden  :D)

Re: Piko wielen vervangen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Piko wielen vervangen
Beste Hans,

Heb je de wielen al eens goed bekeken ?
Meet eens de tussenafstand tussen de flenzen.
Normaal zijn Piko en Marklin wielen/assen identiek van afmetingen.
Dus er moet ergens iets niet juist zijn.
Mvg
Olivier 77
Re: Piko wielen vervangen
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Piko wielen vervangen
Olivier, het gaat niet om de tussenafstand maar om de flenshoogte.

Die van Marklin zijn hoger waardoor ontsporingen niet optreden.
Re: Piko wielen vervangen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Piko wielen vervangen
Citaat van: ddwHans op woensdag 29 november 2017, 22:28:01
Mijn Piko Hondekop Benelux heeft de neiging te ontsporen op een gebogen wissel en dat voornamelijk
met het laatste draaistel wat over de wissel gaat.
Het gaat om 2268/2269?

En gaat het dan om het oude type met de vaste wisselaandrijving (afgebeeld in de 3rail wiki)
of om het nieuwere type met de losse wisselaandrijving (cq handsteller)?

Doet de ontsporing zich voor:
-bij het openrijden
-bij het rijden van tong naar meest afbuigende spoor (binnenboog)
-bij het rijden van tong naar minst afbuigende spoor (buitenboog)
-of in alle richingen?

Ik vraag dat omdat er een aantal versies van meegebogen wissels zijn (de oude zijn onbruikbaar voor 2+3-rail), en omdat er vaker wagons ontsporen bij het openrijden vanaf de binnenboog.

Meest gelezen argument is dat wielflenzen (van andere merken) problemen hebben met de gleuf in het puntstuk (hartstuk) van Märklin-wissels. Als dat zo is, zie je dat gebeuren bij lage snelheden: wiel zakt wat weg, en wagon hobbelt.

Mij is dat nooit overkomen, wel iets anders bij openrijden: het achterste draaistel mist de strijkregel met 1 wielstel, hobbelt daar overheen, en het geheel ontspoort op of rond het puntstuk.
Aanvankelijk heb ik dat wissel vervangen. Later heb ik de strijkregel in kwestie vervangen door een iets langere (messing, lijm); probleem opgelost.
Re: Piko wielen vervangen
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Piko wielen vervangen
dag Jan,

bedank voor het meedenken, maar je gaat voorbij aan mijn vraag:

CiteerZijn voor deze wielen (met aandrijfrondsel) ook vervangende types van Marklin verkrijgbaar?

Het betreft overigens het oud type wissel met vaste kast en dan niet tijdens het openrijden, maar bij het rijden naar
de wissel waarbij het voorste treindeel de buitenboog neemt en alleen het achterste draaistel de binnenboog neemt en dan ontspoort.
Re: Piko wielen vervangen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Piko wielen vervangen
Beste Hans,

Wat is het verschil in flenshoogte tussen Piko en Marklin dat jij meet?

Mvg

Olivier 77
Re: Piko wielen vervangen
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Piko wielen vervangen
Volgens het onderdelenblad wat bij de Piko Hondekop zit is er wel verschil tussen AC en DC wielen met tandwiel. Hebben iig verschillende bestelnummers.

Klikje doen.

Gr.  Charlie
Re: Piko wielen vervangen
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Piko wielen vervangen
dag Olivier,

ziet en vergelijk, links is Marklin
Re: Piko wielen vervangen
Ben den Hollander
gast

Re: Piko wielen vervangen
Citaat van: ddwHans op woensdag 29 november 2017, 22:28:01

Zijn voor deze wielen (met aandrijfrondsel) ook vervangende types van Marklin verkrijgbaar?
zo niet, is er dan een andere oplossing. (behoudens in één richting blijven rijden  :D)


Wat je kunt doen is het tandwiel van de as halen en op een Marklin as zetten of de Piko as met tandwiel hergebruiken door er Marklin wielen op te zetten.

Als je geen wielentrekker hebt kun je met een messing spijker het wiel van de as tikken en met beleid in een bankschroefje deze weer samenpersen.

Gr, Ben.
Re: Piko wielen vervangen
Hallo

Ik rij op oude M-rail veel met DC wielen en zelfs met RP25 wielen. Nooit problemen mee, mits de tussenafstand goed is.
Voor DC wielen max 14 mm. Märklin wielen mogen wat meer hebben, tot 14,3mm.

Bart
Re: Piko wielen vervangen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Piko wielen vervangen
Een goede avond Hans,

Onder jou trein zitten dus 2 rail wielen onder met (te) lage flenzen.
Ik moet het eens bij mijn stellen eens nakijken, die rijden namelijk zonder problemen over
K rails maar ik heb alleen slanke wissels en kruisingen. Ook schokken de stellen niet bepaald
over wissels en kruisingen.
Het grootste probleem met 2 rail wielen is niet de flenshoogte maar de tussenafstand tussen
de wielen. Is die te groot (bv 14,5 mm) dan raken de flenzen de puntstukken van de wissels
en kruisingen met als gevolg onstporingen.
Geloof mij, ik heb dat al op demo's gedemonstreerd.
Dus meet eens de tussenafstanden tussen de flenzen van de wielen.
Die moet +- 14,2 mm zijn.
Mvg
Olivier 77
Re: Piko wielen vervangen
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Piko wielen vervangen
nee Olivier,

Ik heb geen 2-rail wielen maar 3-rail. Piko gebruikt in de AC-uitvoering dezelfde breedte als Marklin alleen met lage flenzen.
De trein rijdt ook prima over alle wissels en kruisingen behalve de genoemde gebogen wissel

Het probleem is inmiddels echter opgelost. Een medespoorder uit Winterswijk nam contact op en vanmiddag zijn de piko wielen
van de assen verwijderd en vervangen door de Marklin variant. De gebogen wissel wordt nu zonder problemen bereden.

Me vanmiddag ook nog even vergaapt aan de collectie van Boudewijn. Honderden treintjes en wagons in de klassieke Marklin stijl en
alles analoog aangestuurd. Slepen van wel 5 meter lang op Peco rails met eigengemaakte middenrail.
De aansturing is een complete installatie van de PTT met relais die beveiliging, wissels en seinen bedient. Dit nog nooit eerder zo gezien!!



Re: Piko wielen vervangen
Maar een AC uitvoering is geen garantie dat de maat goed staat, en die moet namelijk 14,3 mm zijn.
Fabrikanten van DC materiaal, dus anderen dan Marklin zetten de afstand standaard op 14,0 mm ook voor de zogenaamde AC modellen. Hun wielen pers staat namelijk op de maat voor DC wielen. Het probleem wat jij beschrijft is geheel aan de onjuiste afstand van de wielen toe te schrijven, en heeft niets met de flens hoogte te maken.

Groetjes
Re: Piko wielen vervangen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko wielen vervangen
Is omgekeerd Wim. Volgens nem moet de wielafstand voor drierail precies 14,0 zijn en voor tweerail 14,5 (was ooit 14,3). Gaat meestal goed, maar je kunt er niet van opaan. Dus bij ontsporen op wissels altijd even meten.

Ik heb een tweerail dg van Artitec die bij aflevering keurig op de drierailafsand van 14,0 stond.  :D
Re: Piko wielen vervangen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Piko wielen vervangen
Een goede avond,
Ik denk dat wij het nooit gaat weten want Hans heeft geen informatie
gegeven over de gemeten tussenafstand tussen de wielen.
Hij heeft wel wielen met groteren flenzen gemonteerd.
(en volgens mij op een juistere tussenafstand)
Mvg
Olivier 77
Re: Piko wielen vervangen
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Piko wielen vervangen
Ik wil de info nog wel verstrekken hoewel ik m'n probleem inmiddels
opgelost heb met Marklin wielen en dit draadje eigenlijk wel kan sluiten.

Mijn schuifmaat is niet van het meest geavanceerde type, maar toch is wel te zien dat zowel
de Piko als de Marklin wielen op gelijke afstand staan en dat het 14 mm is.
Het kan er wellicht 1/10 mm naast zitten, maar meer is het zeker niet.