Citaat van: ddwHans op woensdag 29 november 2017, 22:28:01
Mijn Piko Hondekop Benelux heeft de neiging te ontsporen op een gebogen wissel en dat voornamelijk
met het laatste draaistel wat over de wissel gaat.
Het gaat om
2268/2269?
En gaat het dan om het oude type met de vaste wisselaandrijving (afgebeeld in de 3rail wiki)
of om het nieuwere type met de losse wisselaandrijving (cq handsteller)?
Doet de ontsporing zich voor:
-bij het openrijden
-bij het rijden van tong naar meest afbuigende spoor (binnenboog)
-bij het rijden van tong naar minst afbuigende spoor (buitenboog)
-of in alle richingen?
Ik vraag dat omdat er een aantal versies van meegebogen wissels zijn (de oude zijn onbruikbaar voor 2+3-rail), en omdat er vaker wagons ontsporen bij het openrijden vanaf de binnenboog.
Meest gelezen argument is dat wielflenzen (van andere merken) problemen hebben met de gleuf in het puntstuk (hartstuk) van Märklin-wissels. Als dat zo is, zie je dat gebeuren bij lage snelheden: wiel zakt wat weg, en wagon hobbelt.
Mij is dat nooit overkomen, wel iets anders bij openrijden: het achterste draaistel mist de strijkregel met 1 wielstel, hobbelt daar overheen, en het geheel ontspoort op of rond het puntstuk.
Aanvankelijk heb ik dat wissel vervangen. Later heb ik de strijkregel in kwestie vervangen door een iets langere (messing, lijm); probleem opgelost.