Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

k rails

Gestart door joachim123 woensdag 29 november 2017, 20:33:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
k rails
joachim123
gast

k rails
Hallo,

ik zit al enkele maanden op te zoeken hoe ik k rails moet voorzien van stroom, en andere technische feitjes tevergeefs heb ik dit niet gevonden.
Bij deze heb ik besloten om wat vragen te stellen via dit forum.
1. kan er mij iemand duidelijk (graag in puntjes) hoe je de geluidswering maakt/ hoe je de rails erop vast vijst, ...
2. Hoe voorzie je de sporen van stroom zodat er treinen op kunnen rijden?
3. Hoe voorzie je elektrische wissels van stroom+ hoe bestuur je elektrische wissels (het enige besturingssysteem dat ik heb is: 60653). Kan je hiermee elektrische wissels besturen, zo nee hoe doe ik dit.
4. Hoe laat je de rails er zo echt mogenlijk uitzien (met steentjes, de rails er zo oud mogenlijk laten uitzien

Alvast bedankt,
Joachim
Re: k rails
Jørg
gast

Re: k rails
-Joachim:
1 antwoord:
Kijk in de wiki van het forum,  :thumbup:
Re: k rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: k rails
In de Wiki staat het allemaal beschreven.
of anders Googlen.

groet
Harald
Re: k rails
joachim123
gast

Re: k rails
Hallo,

Dit is allemaal goed en wel maar ik vind twee zaken niet.
1. hoe je k rails voorziet van stroom
2. hoe je k rail wissels voorziet van stroom + hem besturen.

Mvg, Joachim demeyere
Re: k rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: k rails
Joachim,

In de wiki kun je aansluitrail 2290 vinden bij de K-rail componentenpagina. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om te solderen aan de puntcontacten en de rails, maar gezien de metaallegering die is gebruikt is dat niet gemakkelijk en zeker voor de onzichtbare delen niet aan te raden.

Ga je analoog of digitaal rijden?

Groeten,
Herman
Re: k rails
joachim123
gast

Re: k rails
Hallo,

Bedankt voor deze info.
Ik ga digitaal rijden.

Joachim
Re: k rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: k rails
Citaat van: joachim123 op woensdag 29 november 2017, 20:33:10

3. Hoe voorzie je elektrische wissels van stroom+ hoe bestuur je elektrische wissels (het enige besturingssysteem dat ik heb is: 60653). Kan je hiermee elektrische wissels besturen, zo nee hoe doe ik dit.
Voor het elektrisch maken van de wissel kun je artikelnummer 7549 gebruiken. Onderstaand schema hoe aan te sluiten:


Digitaal met 60653 is mogelijk, maar dan moet er een wisseldecoder tussen geplaatst worden. Zolang je niet met de pc gaat rijden is de toegevoegde waarde hiervan zeer beperkt. (eigenlijk geen toegevoegde waarde)

Groeten,
Herman
Re: k rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: k rails
Ik soldeer een draadje aan messing (tegenwoordig van nieuwzilver) contactplaatje onderaan de rail, zie foto.
Eerst even de glaspen erover heen voor een goede soldeer verbinging en voor vertinnen, niet te lang, hooguit 3 seconden de bout erop houden, anders smelten de biels.
Gat van 3mm precies onder de soldering boren en de draad gaat direct onder plaat.

https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=33293

Massadraad  soldeer je vrij makkelijk aan de railschoentjes, ook eerst even voor vertinnen.

http://www.maerklin-sammler-infos.de/tipps/tipps/digielek/s88/kgleis_rmk_s88.htm

En hier vond ik nog meer info.

Gewoon even googelen op "Märklin K Gleis löten" en je scherm staat volmet info. ;)

Om k-rail te ballasten is veel op het internet te vinden: ==> Klik
Re: k rails
Stijn Laceur
gast

Re: k rails
Citaat van: Herman05 op woensdag 29 november 2017, 21:07:13
Digitaal met 60653 is mogelijk, maar dan moet er een wisseldecoder tussen geplaatst worden. Zolang je niet met de pc gaat rijden is de toegevoegde waarde hiervan zeer beperkt. (eigenlijk geen toegevoegde waarde)
Voor mensen die niet met de pc geautomatiseerd rijden, echter wel digitaal, is het gebruik van een wisselaandrijving met decoder wel degelijk een toegevoegde waarde.
Men kan bv op de CS3 de wissels bedienen in het baanplan op het scherm.
Re: k rails
Ben den Hollander
gast

Re: k rails
In vergelijk met een drukknoppenkastje maar kost dat alleen maar centjes terwijl de functionaliteit hetzelfde is: wisseltje met de hand omzetten. Een baanplan kan ook een stuk papier zijn waar het wisselnummer op af te lezen is.
Re: k rails
philippe_007
gast

Re: k rails
Tja, en je kan ook nog met treintjes rijden die je moet opwinden met een veer....
Re: k rails
Stijn Laceur
gast

Re: k rails
Tja Ben, zo heb je altijd wat.

Automatisch rijden en de pc die wat wisseltjes omgooit, het is ook maar dat he. Dat kan je handmatig ook met houten treintjes van Brio, gewoon voortduwen.  >:-D

Punt is dat ieder de hobby op zijn manier invult en beleeft, en dat het niet aan een ander te beslissen is wat nu juist de toegevoegde waarde is.
Het enige dat we kunnen is ervaring delen, zowel positieve als negatieve, en daardoor de andere mogelijkheden tonen aan de mede-hobbyist. En daar stopt het.
Re: k rails
Lid sinds: 2016

offline
Re: k rails
Hé bij IKEA zelfs zonder voor de heeeeel simpele ...
Of je ja deze ook bestellen bij Mieke.be
Re: k rails
philippe_007
gast

Re: k rails
Als je enkel treinen automatisch wilt zien rijden dan kan je evengoed in een station gaan zitten en wat gaan kijken, of zoals de koeien in een weide staan kijken....
Re: k rails
nobody
gast

Re: k rails
Of het baanplan inkrassen op een kleitablet. :D
Wanneer men het zich veroorloven kan en er plezier aan beleeft om een wissel of sein te bedienen via een duur
kleurenscherm, moet men dat vooral doen. Is goed voor de handel.
Re: k rails
philippe_007
gast

Re: k rails
het is een investering, maar soms moet een mens verder kijken dan het huidigmoment...

Voor een testbaantje zou je nog kunnen zeggen, maar als je plannen hebt om nadien een grote baan te bouwen, waarom zou je dan niet direct starten met wat je later zal gebruiken?
Re: k rails
Jørg
gast

Re: k rails
De economie draaiende houden,  :thumbup:
Re: k rails
Lid sinds: 2016

offline
Re: k rails
Eerlijk gezegd vind ik de banen zoals van Tony en Peterke in mijn bescheiden perspectief het leukst ... Lekker zo veel mogelijk zelf doen en het zelf in de hand houden van de beweging op de baan... Het is knap alles met de PC maar bij mij zit de vraag dan waar zit de fun
Re: k rails
Ben den Hollander
gast

Re: k rails
Citaat van: Stijn Laceur op donderdag 30 november 2017, 08:36:50

Tja Ben, zo heb je altijd wat.

Automatisch rijden en de pc die wat wisseltjes omgooit, het is ook maar dat he.


De vraag is wat de toegevoegde waarde is van een wisseldecoder versus de optie van Herman: het drukknoppenkastje. Herman zegt "nauwelijks of geen" en ik deel die mening. Met beide zet je een wisseltje om, niet meer en niet minder. Joachim heeft geen CS maar een MS en van rijden met de PC is geen sprake in dit topic, zijn speelplezier is met de hand de baan bedienen waar natuurlijk niks mis mee is.
Re: k rails
Stijn Laceur
gast

Re: k rails
punt is dus dat ieder zijn eigen toegevoegde waarde bepaalt
Re: k rails
philippe_007
gast

Re: k rails
dat denk ik ook  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: k rails
Jørg
gast

Re: k rails
Maar Joachim is wel van plan om een CS aan te schaffen dat heeft hij in een ander draadje al aangegeven. >:-D
Re: k rails
Ben den Hollander
gast

Re: k rails
Citaat van: Stijn Laceur op donderdag 30 november 2017, 09:09:39

punt is dus dat ieder zijn eigen toegevoegde waarde bepaalt


Mee eens, ik probeer me slechts te verplaatsen in Joachim. :)
Re: k rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: k rails
Voor de mensen die denken dat geautomatiseerd rijden heel "vervelend" is en dat ze dan niets te doen hebben, een paar relativeringen:

automatiseer de kopstations niet, dan moet je dat handmatig doen

automatiseer de rangeerbewegingen met goederen- en passagierswagons niet, dan moet je dat handmatig doen

elk automatiseringssysteem heeft wel een mogelijkheid om een seinhuis handmatig te bedienen

elk automatiseringssysteem heeft wel een mogelijkheid om een lok handmatig te bedienen

En bij deze handmatige mogelijkheden is het wel leuk/verstandig als de rest van de treinen veilig en mooi doorrijden.

Kortom de zin: "Als je enkel treinen automatisch wilt zien rijden dan kan je evengoed in een station gaan zitten en wat gaan kijken, of zoals de koeien in een weide staan kijken...." is helemaal onzin, tenzij je bewust inderdaad alleen maar wil kijken (of huizen wilt schilderen of loks wilt ombouwen of wat anders aan de baan wilt doen)

Groet, Anne W
Re: k rails
joachim123
gast

Re: k rails
Hallo,

Ik bedank de meesten voor hun tips.
Het leuke aan modelbouw vind ik vooral het maken en met de treinen rijden. Het zou dan ook leuk zijn dat je bv. wissels automatisch kunt laten veranderen (ik vind dat fantastisch. Dat technologie zo uitgebreid is). Ik snap de reacties van mensen niet die zeggen dat het 'onnozel' is om je baan zo modern mogenlijk te maken/ wissels elektrisch laten besturen.

Mvg, Joachim Demeyere
Re: k rails
Ben den Hollander
gast

Re: k rails
 @citaat Wie zegt dat het onnozel is? Ik lees dat nergens.

Je stelt hele basale vragen en je krijgt antwoorden en tips. En het aardige van antwoorden en tips is dat je er iets mee kunt doen maar niet moet doen. Als we allemaal dezelfde antwoorden geven wordt het erg saai op dit forum. ;)

Gr, Ben.
Re: k rails
joachim123
gast

Re: k rails
Hallo

Ik maakte dat uit verschillende reactie's op maar ik kan het ook verkeerd begrepen hebben

Joachim
Re: k rails
Ben den Hollander
gast

Re: k rails
 @citaat De onnozele antwoorden in dit topic zijn opwindtreintjes, Ikea en Brio.
Re: k rails
Stijn Laceur
gast

Re: k rails
 @citaat Zaken afdoen als onnozel, illustreert alleen maar dat men de boodschap niet begrepen heeft.
Dat is natuurlijk ieder zijn recht.
Re: k rails
Ben den Hollander
gast

Re: k rails
 @citaat Zekers ieders recht. Maar ik probeer toch een beetje bij de inhoud te blijven als je het goed vindt. Ook als je het niet goed vindt trouwens. :P ;)
Re: k rails
Stijn Laceur
gast

Re: k rails
Ik vind het goed.
Re: k rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: k rails
Ik ook    ;)
Re: k rails
philippe_007
gast

Re: k rails
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 30 november 2017, 17:46:55
@citaat De onnozele antwoorden in dit topic zijn opwindtreintjes, Ikea en Brio.

Correctie, een onnozel antwoord is dit:

Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 30 november 2017, 09:07:32
Citaat van: Stijn Laceur op donderdag 30 november 2017, 08:36:50

Tja Ben, zo heb je altijd wat.

Automatisch rijden en de pc die wat wisseltjes omgooit, het is ook maar dat he.


De vraag is wat de toegevoegde waarde is van een wisseldecoder versus de optie van Herman: het drukknoppenkastje. Herman zegt "nauwelijks of geen" en ik deel die mening. Met beide zet je een wisseltje om, niet meer en niet minder. Joachim heeft geen CS maar een MS en van rijden met de PC is geen sprake in dit topic, zijn speelplezier is met de hand de baan bedienen waar natuurlijk niks mis mee is.

je kan met de Mobile station 60653 perfect wissels digitaal schakelen zonder grote kosten, een K83 als je het duur wilt maken of een goedkoper alternatief.

Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 30 november 2017, 08:31:43
In vergelijk met een drukknoppenkastje maar kost dat alleen maar centjes terwijl de functionaliteit hetzelfde is: wisseltje met de hand omzetten. Een baanplan kan ook een stuk papier zijn waar het wisselnummer op af te lezen is.

tekeningetje maken en nr'kes geven aan de wissels? Welkom in het digitaal tijdperk !

Denk dat je misschien eens uw eigen antwoorden moet doorlezen...

Maar ondertussen is het weer  :offtopic:


Joachim,

je kan dus perfect wissels aansturen en alles via uw handregelaar besturen... Nadien is de stap naar een CS2 of CS3  heel klein, buiten de aankoop dan. Je hoeft dan niets meer te wijzigen...
Eventueel kan je ook reeds blokken voorzien... Dan moet je ook geen wijzigingen meer aan de baan aanbrengen als je de overstap naar automatisch rijden via PC wilt nemen...
Re: k rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: k rails
Mooi draadje, dit. Ik vind dat Herman05 en Kappa to the point antwoorden geven.
Wat Joachim123 nog meer wil gaan doen met die wissels, weten we niet.

We kunnen het hem vragen. Als we niet doorvragen, bestaat het gevaar dat we een hele wiki aan kennis over hem heen kieperen.
Re: k rails
joachim123
gast

Re: k rails
Hallo,

Bedankt voor de informatie.
Wat ik met de wissels wil doen? niets gewoon als een wissel gebruiken.

Mvg, Joachim Demeyere
Re: k rails
philippe_007
gast

Re: k rails
Logisch daar dienen ze voor...

En je kan dit manueel met schakelaars,
Je kan dit met uw huidige centrale mits aankoop van een k83 (of dergelijke)
en je kan dit later met de pc als je een cs2 of hoger koopt, maar er zijn goedkoper alternatieven...
Re: k rails
Lid sinds: 2010

offline
Re: k rails
hoi,

Citaat van: joachim123 op donderdag 30 november 2017, 19:54:00
Wat ik met de wissels wil doen? niets gewoon als een wissel gebruiken.

Daar is het een wissel voor ;) Goed, de vraag is meer: Je gaat met je treintje rijden. Wil je dan op je centrale de wissel bedienen of vind je het niet echt erg om gewoon een knopje in te drukken en dat zo het wissel omgaat.

Als ik zo uit een ander draadje lees:

Citaat van: joachim123 op donderdag 30 november 2017, 17:48:29
De reden dat ik zoveel vragen stel is omdat ik nog niet ervaren ben met elektronica + met modelbouw. Ik wil eigenlijk niets fout doen en daarom vraag ik zoveel mogenlijk.

Dan moet je het redelijk eenvoudig houden in het begin. Met drukknoppen kan je het gewoon simpel houden. Lekker rijden, met de hand de wissels omzetten. Later als je door hebt hoe je de treintjes helemaal digitaal kan laten rijden, instellen en andere zaken van het digitale kan je eens nadenken over het koppelen van je wissels aan wisseldecoders en dan aansturen van via je Centrale (kan ook met MS 2). Goed, dan heb je al weer een volgende stap in het digitale. Als je dat überhaupt wil.

Veel meeste mensen hier roepen dat je van alles moet doen digitaal maar zijn zelf ook nooit verder komen dan een "test" baantje met hun hele dure centrales, wisseldecoders en andere digitale zaken.

Groet Ronald.


Re: k rails
philippe_007
gast

Re: k rails
Ronald, ik kan u enkel bijstaan,
als eerste baantje simpel houden en de knepen van het vak leren....
Maar ondertussen kan Joachim toch informeren over wat er allemaal bestaat en kan, en een K83 gebruiken of draden trekken met schakelaars is nu niet zo'n groot verschil.

Re: k rails
Stijn Laceur
gast

Re: k rails
En heel belangrijk, zoals ik in het begin al zei, alles kan, en ieder bepaalt zelf wat voor hem een toegevoegde waarde is.
Want een ander kan geen waarde-oordeel vellen over jouw beleving van de hobby, digitaal, analoog, drukknopjes, decoders, en gelijk welke transfo of centrale.
Re: k rails
Lid sinds: 2010

offline
Re: k rails
hoi,

Citaat van: philippe_007 op donderdag 30 november 2017, 20:30:12
Maar ondertussen kan Joachim toch informeren over wat er allemaal bestaat en kan, en een K83 gebruiken of draden trekken met schakelaars is nu niet zo'n groot verschil.

Dat kan, maar je ziet ook dat bij vele jongere beginners dan meteen het overzicht kwijt is. Je kreeg vroeger ook niet meteen het hele werk van Hugo Claus voorgeschotelt toen je net kon lezen? Zo moet je ook zien met beginners in de modelbouw. Laat ze maar eerst kennis maken met de 'lichtere literatuur' in plaats van met 'het verdriet van België' ;) Als er genoeg interesse is dan kan het boek als nog uit de kast gehaald worden.  :D

Groet Ronald.
Re: k rails
philippe_007
gast

Re: k rails
Tja Ronald,

maar de jeugd heeft vooral interesse om alles via een console te besturen, dus vermoed ik dat Joachim liever wissels gaat verleggen met zijn MS ipv schakelaars.

Zoals Herman een duidelijke tekening heeft geplaatst hoe het analoog moet kan je even snel een plaatsen om het digitaal te doen...
En die jonge mannen zijn sneller weg met het programmeren/instellen van een MS dan ons, die zijn er als het ware mee geboren :-)  en zitten liever met parameters te spelen dan draden solderen...

zie bv dit topic: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=52031.msg907160#msg907160 heel duidelijk schema hoe de K83 te gebruiken met MS 60653
   
Re: k rails
philippe_007
gast

Re: k rails
Ah ja Joachim,

Als je een goedkoper alternatief wilt om uw treinen digitaal te besturen kan je gebruik maken van een roco z21 centrale (met kleine z).
Dit is het kleine broertje van de Z21 (grote Z  :) ) en heeft enkel wat toeters en bellen minder, maar voor kleine banen zeker even bruikbaar.

De z21 kan je vinden voor een 100?, koop daarbij nog de Wifi module (of unclock code) en je hebt een volwaardige centrale voor ongeveer 150?.
Dan kan je zowel met een regelaar rijden (multiMaus), Smartphone/tablet of via PC.
Als je ene budget hebt van 250? voor de CS3, dan heb je nog een 100? over om enkele digitale decoders te kopen en kan je volledig digitaal starten...

De z21 centrale heeft nog een voordeel, deze is multiprotocol, dus ook bruikbaar voor eventueel een DCC baan (DC digitaal) of een N-baan (ook DC digitaal)

hier een klein artikel tussen de voor/nadelen van een Z21 en CS2: http://www.modeltreinen.be/roco-z21-of-marklin-cs2/
je zal zeker op het net ook artikels vinden die z21 vergelijken met CS3...

succes met de zoektocht
Re: k rails
joachim123
gast

Re: k rails
Hallo,

Bedankt voor de tips iedereen.
Het probleem van de wissels dat ik al 2 wissels (elektrisch 2262) gekregen heb dus moet ik deze dan ook wel gebruiken.
Dat Roco z21: Kan je hier ook marklin treinen mee laten rijden?

mvg, Joachim
Re: k rails
Jørg
gast

Re: k rails
-Joachim:
Ja idd het is een multiprotocol centrale die Marklin locs kan aansturen
Re: k rails
Ben den Hollander
gast

Re: k rails
Citaat van: joachim123 op vrijdag 01 december 2017, 17:17:23

Dat Roco z21: Kan je hier ook marklin treinen mee laten rijden?


Jazeker maar geen MFX dus geen automatisch aanmelden van locomotieven, moet met het handje. Verder niks mis mee om te starten.

De z21START is her en der in de aanbieding: centrale plus een Multimaus als handregelaar. Om te rijden heb je geen Wifi, unlockcode of wat dan ook nodig.


Bron: ModeltreinExpress

Gr, Ben.
Re: k rails
Aliebengalie
gast

Re: k rails
Joachim.

Probeer is een afspraak te maken bij jouw in de buurt , bij bv iemand van dit forum.

Er zijn velen die je van voldoende info kunnen geven , en waar je gelijk het resultaat van kunt zien.

Hou er wel rekening mee dat iedereen een eigen mening heeft , dat kun je hier duidelijk zien.....en daar is gelukkig helemaal niets mis mee.
Hier kun je wat van leren dat er zoveel mogelijk is.

Maar de keuze , tja die moet je zelf maken.

Ik heb jaren geleden de overstap gemaakt van analoog naar digitaal , ook gelukkig met genoeg hulp hier van het forum , en ze zijn zelfs hier geweest om dingen wat heeeeel erg moeilijk leek zo in enkele minuten voor elkaar te krijgen.....

Zonder hun hulp had ik nu waarschijnlijk nog zitten te klooien.
Want voor velen is het nu gesneden koek , maar als beginner sta je toch echt met je handen in het haar.

Kijk eerst wat de mogelijk heden zijn , en kijk ook is naar links en rechts als je snap wat ik bedoel.
Er zijn voldoende verenigingen etc te vinden waar je zeker wat kunt leren......en neem zeker geen overhaaste beslissingen waar je later misschien spijt van krijgt.

Wens je heel veel suc6.

Mvg: Alex

Mvg: Alex
Re: k rails
joachim123
gast

Re: k rails
oké
Re: k rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: k rails
Hi Joachim,

Kijk eens bij een Stamtafel bij jou in de buurt daar is vaak ook veel "kennis" aanwezig.
Praat daar eens met die "gasten" misschien helpt het om een keuze te maken.
Bij onze Stamtafel-Utrecht worden verschillende centrales gebruikt. (Geen idee waar jij woont)
Hier klikken

groet
Harald
Re: k rails
joachim123
gast

Re: k rails
Ik woon in de buurt van antwerpen (schilde-zoersel)
Woont er iemand in die buurt?
Re: k rails
nobody
gast

Re: k rails
 @citaat Kijk eens hier ===> klik